Puetteko väkisin?
Kyseessä siis 2-vuotiaan uhma, yhteistyöhaluttomuus, kiukkukohtaukset. Vaikeaa on siirtymävaiheissa, hauskanpidon loppuessa, ja tietenkin silloin kun ei saa tehdä sitä mitä haluaa (repiä pakastimesta marjoja pitkin lattiaa, vaikkapa). Siis ihan tavallinen 2-vuotias, leppyy vieläpä melko nopeasti mielestäni, vaikka joskus suutahtaakin.
Miten te selvitätte tämänikäisen lapsen kanssa tilanteet, joissa täytyisi vaikkapa käydä pesulla tai pukea, tai vaihtaa vaippa, mutta lapsi ei halua? Siis siitä huolimatta, että hänelle on kerrottu lähestyvästä iltapesusta pariin otteeseen, ja toimittu jokailtaisten rutiinien mukaan. Pesettekö/puetteko väkisin, annatteko mennä likaisena nukkumaan, käyttekö kauppaa (onnistuuko edes?) vai mitä ihmettä tuommoisen kiukkupussin kanssa voi tehdä?
Kommentit (9)
Pari kertaa houkuttelen, sitten puen ihan normaalisti jutellen samalla "sitten toinen käsi noin" jne. Lapsi saa huutaa ja rääkyä sekä olla vetelä, usein istun lattialla pukemassa, se on turvallisempaa. Lyödä ja potkia ei saa. Näin jokaisen kohdalla.
Perhepäivähoitaja
Ensin olen yrittänyt aina hyvällä (mennään ulos katsomaan näkyykö oravia, hei tässä lakki ja vielä kengät näin..) mut eihän se aina ole auttanut. Silloin olen pukenut väkisin. Inhoan väkisin pukemista, koska mulla on lyhyt pinna, ja kun lapsi esimerkiksi on mojauttanut takaraivolla mua leukaan niin että omat hampaat on rikkoneet huulien sisäpinnan, niin olen menettänyt ihan malttini.
Mutta uhmaiästä ollaan kuitenkin kaikki selvitty jotenkuten hengissä, ja nykyään lapset pukevat hienosti, kun vaan jaksaa tsempata ja ilmoittaa ajoissa milloin jonnekin lähdetään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:07"]
Pari kertaa houkuttelen, sitten puen ihan normaalisti jutellen samalla "sitten toinen käsi noin" jne. Lapsi saa huutaa ja rääkyä sekä olla vetelä, usein istun lattialla pukemassa, se on turvallisempaa. Lyödä ja potkia ei saa. Näin jokaisen kohdalla.
Perhepäivähoitaja
[/quote]
Miten tuon potkimisen saa opetettua pois? Lapsi ei usko jos kieltää, enkä minä sille halua alkaa huutamaan, muutenkin harmittaa nuo tilanteet, ja pelkään että lapselle tulee jotain traumoja. :(
Puen rauhallisesti riippumatta lapsen touhuista. Ei minusta muutakaan vaihtoehtoa ole, ei uhmaikäiselle ole hyväksi, jos hän kokee, etteivät vanhemmat pärjää hänelle.
En pue tai tee muutakaan väkisin, "ostan" pukeutumisrauhan eurolla. Siis harhautan. Saan aina tahtoni sovussa läpi.
Puen väkisin. Tosin pysyn rauhallisena ja jutustelen samalla. Voimaahan siinä joutuu käyttää. Istun usein lattialla ja lapsi siinä sylissä. Eihän se kivaa ole, mutta tuokin uhmailu loppuu aikanaan
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:07"]
Perhepäivähoitaja
[/quote]
Miten tuon potkimisen saa opetettua pois? Lapsi ei usko jos kieltää, enkä minä sille halua alkaa huutamaan, muutenkin harmittaa nuo tilanteet, ja pelkään että lapselle tulee jotain traumoja. :(
[/quote]
Joka kerta kun potkii, estät potkimisen ottamalla jaloista kiinni. Älä satuta lasta, vain estät potkut. Se on helpompaa tosiaan lattialla, istut jalat levällään ja lapsi vaikka makaa selällään jalat itsestäsi pois päin.Minä katson aina silmiin samalla tasolla kuin lapsi on ja kerron että ei saa potkia, se on rumaa. Nyt puetaan että päästään ulos. Tiukka äänensävy mutta pelottava ei saa olla.
Ajan myötä. 2v kokeilee kaiken. Monta kertaa. Mutta samalla 2v imee opin sinusta kuinka käyttäytyä kun toinen käyttäytyy rumasti häntä kohtaan. Jos huudat lapsellesi näissä tilanteissa, lapsesi huutaa leikkikavereilleen kun he harjoittelevat sosiaalisia taitoja.
Perhepäivähoitaja
Joskus olen pukenut väkisin. Paha mieli siitä kuitenkin jäi.