Verokortista! Päätoimesta sivutoimeksi yms.
Olen tällä hetkellä töissä paikassa A, jonne olen vienyt päätoimen verokorttini. Olen kuitenkin saanut töitä nyt myös paikasta B ja C, joista B on keikkatyötä ja sinne aion viedä sivutoimen verokorttini. C tulee olemaan säännöllisempi osa-aikainen työni. Paikassa A jatkan edelleen extratyöntekijänä jonkin aikaa. Eli mulla tulee olemaan joitakin kuukausi 3 työpaikkaa.
Miten mun nyt kannattaisi tehdä, kun haluaisin päätoimen verokortin paikkaan C ja paikkaan A toisen sivutoimen verokortin? Voiko verokorttia edes vaihtaa kesken kaiken ja mistä saan toisen sivutoimen verokortin? Vai voiko olla kaksi päätoimen verokorttia?
Tai miten olisi järkevintä menetellä tässä tilanteessa? Olen vähän pihalla, kun tähän mennessä on ollut vain yksi työpaikka kerrallaan.
Kommentit (5)
Tutustuppa tähän freelance –verokorttiin.
Ilman verokorttia palkasta tulee pidättää 60 %. Itse saattaisin tehdä niin, että tekisin tuon työrupeaman korkeammalla verolla ja sen jälkeen tarkistaisin loppuvuoden pidätyksen.
Verokorttiin voit hakea muutosta kesken vuoden - joko netistä, puhelimitse tai toimistosta. Muista ottaa viimeisimmät palkkalaskelmat esille! Verokorttiin haettaessa muutosta kesken vuoden tulee olla tiedossa kaikki saadut palkat ja niistä kertyneet verot.
Voit saada jokaiseen työpaikkaan verokortin samalla prosentilla. Päätoimen ja sivutoimen verokortti eroaa periaatteessa vain siinä (jos kummassakin on sama prosentti) että päätoimen korttiin on mahdollista valita kk-tuloraja kun taas sivutoimen korttiin tulee tuloraja koko vuodelle.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:01"]
Uuden verokortin voi hakea koska tahansa, työnantajan vain pitää muistaa ottaa huomioon jo pidätetyt ennakonpidätykset. Käy verotoimistossa paikan päällä laskettamassa jokaiselle työllesi oma verokortti.
[/quote]
Aivan turha vaivautua paikan päälle. Samat neuvot saat puhelimitse ja verokortti tulee postitse tai voit heidän neuvoilla itse laskea ja tulostaa uuden verokorttisi netissä.
Uuden verokortin voi hakea koska tahansa, työnantajan vain pitää muistaa ottaa huomioon jo pidätetyt ennakonpidätykset. Käy verotoimistossa paikan päällä laskettamassa jokaiselle työllesi oma verokortti.