Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät tulossa ja vanhemmat vaativat nimen säilyttämistä

Vierailija
05.07.2021 |

Minulla ja miehelläni on kahden viikon päästä häät tulossa. Nyt isäni on jo soittanut useamman kerran ja vaatinut minua säilyttämään sukumme nimen. Hänen mielestään heitän hukkaan kaikki saavutukseni (ne ei kovin ihmeellisiä ole) ja menetän itsenäisyyteni. Hänen mielestään on todella väärin vaihtaa toki harvinainen muttei kovin erikoinen nimeni pois. Syyksi ei riitä, että haluan itse vaihtaa nimeni. Lisäksi toki isäni on alallaan, sanotaan nyt vaikka automekaanikkona, luonut nimeä ja tietyissä piireissä ”mekaanikko-Römmelinen” voi soittaa jonkun kelloja. Itse olen kouluttautunut ja työskentelen eri alalla.

Pelottaa etukäteen mikä tunnelma häissä on ja osaako isäni käyttäytyä. Puhelut on ollut aika raskaita ja painostavia kaiken hääkiireen keskellä. En missään nimessä halua loukata perhettäni, mutta haluaisin että hekin ymmärtäisivät päätökseni.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidät nimesi vielä naimisiin mennessäsi, mutta vaihdat sen vaikka kuukauden kuluttua. Saat häät pidettyä rauhassa ja vanhemmat voivat suuttua sitten rauhassa jälkikäteen.

Vierailija
2/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan äitisi pitänyt oman tyttönimensä? Jos ei, pitäisi hänen ehdottomasti vaihtaa se takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo 😎

Vierailija
4/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä teet niinkuin sinusta oikealta ja hyvältä tuntuu. Olet aikuinen ihminen, et voi loputtomiin miellyttää vanhempiasi. Jos isäsi pahoittaa päätöksestäsi mielensä, se ei ole sinun ongelma ja hän leppynee aikanaan.

Mitä nopeammin teet selväksi sen, että päätät itse omista asioistasi, sitä helpommalla pääset jatkossa. Vai aiotko antaa vanhempiesi tehdä päätöksiä siitä, missä ja miten asutte, millainen auto ostetaan, monta lasta hankitte ja millaiset nimet lapsille valitaan?

Vierailija
5/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin aikuinen? Sano isällesi, että lopettaa painostamisen, ja sen jälkeen et enää kuuntele motkotusta aiheesta.

Et halua loukata perhettäsi, mutta on ihan ok ottaa itse siltä perheeltä kuraa?

Vierailija
6/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yhdistelmä nimi jos harvinainen nimi, riippuu tietysti miten pitkä nimi litania tulee esim. koivu-juntunen tms. kato onko helppo kirjottaa?ainakin yhdistelmä nimi voi säilyttää välit perheen kanssa.

Vierailija
7/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että isä, haista paska

Vierailija
8/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ota yhdistelmä nimi jos harvinainen nimi, riippuu tietysti miten pitkä nimi litania tulee esim. koivu-juntunen tms. kato onko helppo kirjottaa?ainakin yhdistelmä nimi voi säilyttää välit perheen kanssa.

Perheen mielipiteestä ei tarvitse välittää, pääasia, että itse on tyytyväinen omaan ratkaisuun.

Vierailija
9/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmänimi kävi mielessä mutta valitettavasti meidän nimet menee tyyliin koivunen-mäntynen joten lopputulos ei olisi hyvä.

Ymmärrän että isääni huolestuttaa ettei nimi jatku sillä siskoni kuoleman jälkeen jäin ainoaksi lapseksi. En silti haluaisi antaa sen vaikuttaa päätökseen sillä emme miehen kanssa ole päättänyt vielä lapsista vaan ollaan ”katellaan” asenteella.

-ap

Vierailija
10/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap ihanan nykyaikaiset, feministiset vanhemmat! Omassa lähipiirissä kaikki naiset ovat ottaneet miehensä sukunimen, paitsi minä. Sellaisetkin joilla on todella kaunis ja harvinainen nimi, ja se muuttuu tyyliin "Junttinen"... 

Vierailija
11/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia, jonka päätät/te itse. Mikäli päätöksesi jotakuta loukkaa, niin sille ei sitten mitään voi.

Se on kyllä ikävää, jos esim. isältä puuttuu tilannetaju ja hän alkaa häätilaisuudessa räyhätä nimiasiasta, mutta se on hänen häpeänsä. Pakko ei ole myöskään asiaa ihan heti kertoa, jos on harmeja odotettavissa.

Vierailija
12/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei tule häihin, jos ei osaa käyttäytyä. Hyvin yksinkertaista. 

Vierailija
13/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on viimeinen hetki alkaa aikuiseksi ja lopettaa vanhempien miellyttäminen. Näköjään isälläkin on aikuistuminen kesken, joten tässäpä hyvä tilaisuus harjoitella.

Vierailija
14/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ap ihanan nykyaikaiset, feministiset vanhemmat! Omassa lähipiirissä kaikki naiset ovat ottaneet miehensä sukunimen, paitsi minä. Sellaisetkin joilla on todella kaunis ja harvinainen nimi, ja se muuttuu tyyliin "Junttinen"... 

Ei oo mitään feninististä tässä, koska isä koittaa määrätä mitä sukunimeä tyttö haluaa käyttää

Vierailija
15/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä aatelinen se isä kuvittelee olevansa, että hänen uljas nimensä pitäisi säilyä sukupolville? Jos ei säily, ei säily ja se siitä. Olisi tehnyt useamman lapsen.

Vierailija
16/16 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut minäkään miehen sukunimeä, koska omani harvinainen. Jokainen päättää itse eikä muiden painostuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan