Olen 19v ja raskaana - Kaikki ovat raskauttani vastaan
Tulin raskaaksi vaikka käytin ehkäisyä. En kuitenkaan miettinyt hetkeäkään että tekisin abortin. Sen sijaan kaikki ympärillä olevat ihmiset ovat olleet alusta asti sitä mieltä että abortti on ainoa oikea vaihtoehto. Niin lapsen isä, omat vanhempani kuin kaikki ystävänikin.
Minulla on työpaikka, asunto ja asiat muutenkin mallillaan. En tajua miksi raskaus tuntuu olevan niin monelle maailman loppu. Minun elämänihän tämä on.
Tiedän, olen nuori ja se että tulen olemaan lapsen kanssa kaksin on varmasti suurimpia syitä tälle negatiivisuudelle mutta oikeasti, eikö ihmiset ennen ole saaneet lapsia nuorina tai yksin?
Olen joka sekunti onnellinen tästä vauvasta ja rakastan häntä jo nyt enemmän kuin mitään joten miksi ihmeessä haluaisin tehdä abortin?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:01"]
Niin, no sanotaanko näin, että vanhemmat ihmiset ovat kokeneet elämää, elämänkokemus on paljon suurempi kuin sinun. Olet nuori vain kerran.
[/quote] Ja sekö tarkoittaa sitä etten voisi olla äiti?
Hei, vaikka saat lapsen yksin et varmasti tule olemaan hänen kansaan yksin. Lapsenlapsi sulattaa kyllä isovanhempien sydämet, ja jos heiltä et saakaan lastenhoitoapua, saat neuvolan kautta perhtyöntekijän ja muuta apua. Ei lapsi ole mikään maailmanloppu, selviätte kyllä. :) Vaikka on vaikeaa, niin sitä se vanhemmuus joskus on joka tapauksessa.
Älä kuuntele noita juttuja! Olen nyt 20 ja sain lapseni 18 vuotiaana, yksin. Isä lähti lätkimään raskausaikana eikä ole vielä kertaakaan lastaan nähnyt (siis tullut katsomaan). Toki se vaikeuttaa paljon jos ei ole ketään tukena.. mulla on vanhemmat ja kaverit olleet kyllä ihan hyvillään ja apuna :) äidilleni oli toki alkushokki mutta siitä selvittyään on ollut todella onnellinen mummi. Ja sitä paitsi et ole enää kovinkaan nuori äiti. Olet kai 20 saadessasi lapsen? Pärjäät varmasti hienosti! Onnea kovasti ja ihanaa odotusta :) nauti!
Ihana kuulla että olet iloinen vauvasta. Uskon että vanhempasikin leppyvät ja tottuvat ajatukseen kun saavat vauvan ensimmäisen kerran syliinsä :).
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:11"]
Hei, vaikka saat lapsen yksin et varmasti tule olemaan hänen kansaan yksin. Lapsenlapsi sulattaa kyllä isovanhempien sydämet, ja jos heiltä et saakaan lastenhoitoapua, saat neuvolan kautta perhtyöntekijän ja muuta apua. Ei lapsi ole mikään maailmanloppu, selviätte kyllä. :) Vaikka on vaikeaa, niin sitä se vanhemmuus joskus on joka tapauksessa.
[/quote] Kiitos ihanasta viestistä :). Toivotaan että asia on niin kuin sanot. Olisi nimittäin tosi surullista jos lapsen isovanhemmat eivät olisi mukana hänen elämässään. Vaikeita aikoja tulee varmasti olemaan mutta uskon itsekkin siihen että selviämme kyllä :).
Onnea raskaudesta!:)
Itse olin 4kk vajaa 18v. kun sain esikoiseni ja hyvin meillä on mennyt. Lapsen isä on kuvioissa mukana ja en kertonut alussa olenkaan muutakun lähimmille.. sielläkin oli järkyttyneitä.. raskauden näkyessä ei tarvinnut edes lopuille kertoa kun ne näki jo masusta:)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:12"]
Älä kuuntele noita juttuja! Olen nyt 20 ja sain lapseni 18 vuotiaana, yksin. Isä lähti lätkimään raskausaikana eikä ole vielä kertaakaan lastaan nähnyt (siis tullut katsomaan). Toki se vaikeuttaa paljon jos ei ole ketään tukena.. mulla on vanhemmat ja kaverit olleet kyllä ihan hyvillään ja apuna :) äidilleni oli toki alkushokki mutta siitä selvittyään on ollut todella onnellinen mummi. Ja sitä paitsi et ole enää kovinkaan nuori äiti. Olet kai 20 saadessasi lapsen? Pärjäät varmasti hienosti! Onnea kovasti ja ihanaa odotusta :) nauti!
[/quote] Ikävää että lapsesi isä ei ole ollut mukana hänen elämässään. Ihana kuitenkin kuulla että vanhempasi ja kaverisi ovat olleet tukenasi.
Olet oikeassa, olen 20-vuotias kun lapsi syntyy. En siis tule olemaan mikään teiniäiti vaan nuori äiti. Anyway, kiitos sinulle :).
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:13"]
Ihana kuulla että olet iloinen vauvasta. Uskon että vanhempasikin leppyvät ja tottuvat ajatukseen kun saavat vauvan ensimmäisen kerran syliinsä :).
[/quote] Kiva kuulla. Toivotaan että olet oikeassa vanhempieni suhteen! :)
Itse sain lapsen 18-vuotiaana. Maailman paras asia. Jos todella haluat olla äiti, pidä siitä kiinni. Sinä määräät. Olet saamassa käsiisi arvokkainta, mitä maailmassa on.
Moi:)sain itse poikani 19vuotiaana.nyt olen43v ja poikani 24v,komea nuorukainen.päivääkään en vaihtaisi pois,vaikka nuorena hänet sainkin.hän on ollut aina ylpeä nuoresta äidistään ja välimme todella läheiset.tsemppiä,kaikki menee hyvin!nuorena jaksaa.-sinna-
Minä olen ollut 19 lapseni syntyessä. Ollaan eletty rankkoja aikoja, lapsen kasvattaminen onkin ollut paljon vaativampaa, mitä ikinä osasin kuvitella. Lisäksi tärkeimpien tukiemme sairastumiset ja kuolemat tekivät pikkulapsiajasta vielä osaltaan rankempaa.
Mutta kaikesta ollaan selvitty, ja meillä on läheiset lämpivät välit, nytkin, lapsen ollessa teini-ikäinen. Tekin selviätte, ja muista pyytää silloin apua, kun rankalta tuntuu. Lapseen kaikki kyllä rakastuvat, älä huoli.
Iso onnitteluhali näin etänä! Sinä itse teet päätöksen, jonka takana voit seistä vielä kymmenenkin vuoden päästä. Toisaalta olet nyt niin nuori, että nuoruutta on jäljellä vielä silloinkin, kun lapsi on jo koululainen ja voi mennä vaikka yökyläilemään. Nauti äitiydestä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:59"]Tulin raskaaksi vaikka käytin ehkäisyä. En kuitenkaan miettinyt hetkeäkään että tekisin abortin. Sen sijaan kaikki ympärillä olevat ihmiset ovat olleet alusta asti sitä mieltä että abortti on ainoa oikea vaihtoehto. Niin lapsen isä, omat vanhempani kuin kaikki ystävänikin.
Minulla on työpaikka, asunto ja asiat muutenkin mallillaan. En tajua miksi raskaus tuntuu olevan niin monelle maailman loppu. Minun elämänihän tämä on.
Tiedän, olen nuori ja se että tulen olemaan lapsen kanssa kaksin on varmasti suurimpia syitä tälle negatiivisuudelle mutta oikeasti, eikö ihmiset ennen ole saaneet lapsia nuorina tai yksin?
Olen joka sekunti onnellinen tästä vauvasta ja rakastan häntä jo nyt enemmän kuin mitään joten miksi ihmeessä haluaisin tehdä abortin?
[/quote]
Ja näin tulee taas yksi yhteiskunnan elätti lisää. HIENOA!!
Harmittaa vain lapsen isän puolesta kun joutuu isäksi vastoin tahtoa. Ja te jotka kommentoitte, että jos harrastaa seksiä niib pitää myös kantaa vastuu, niin eikö tuolla logiikalla pitäisi myös abortti kieltää?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:28"]
Onnea raskaudesta!:)
Itse olin 4kk vajaa 18v. kun sain esikoiseni ja hyvin meillä on mennyt. Lapsen isä on kuvioissa mukana ja en kertonut alussa olenkaan muutakun lähimmille.. sielläkin oli järkyttyneitä.. raskauden näkyessä ei tarvinnut edes lopuille kertoa kun ne näki jo masusta:)
[/quote] Ihanaa että sinun lapsellasi on isä mukana hänen elämässään :). Näitä järkyttelijöitä taitaa riittää aina mutta pääasia on että itse on tyytyväinen ja onnellinen.
minulla oli sama tilanne 27-vuotiaana, ei tuo välttämättä ole ikään liittyvä reaktio. Kävi sitten niin, että lapseni jäikin ainoaksi varsinaiseksi lapsenlapseksi, kukaan meistä sisaruksista ei onnistunut enää lisääntymään. Pitää tarttua tilaisuuteen silloin kun se on?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:59"]Tulin raskaaksi vaikka käytin ehkäisyä. En kuitenkaan miettinyt hetkeäkään että tekisin abortin. Sen sijaan kaikki ympärillä olevat ihmiset ovat olleet alusta asti sitä mieltä että abortti on ainoa oikea vaihtoehto. Niin lapsen isä, omat vanhempani kuin kaikki ystävänikin.
[/quote]
Ja näin tulee taas yksi yhteiskunnan elätti lisää. HIENOA!!
[/quote]
Mitäpä jos ryömisit takaisin sinne luolaasi mistä tulitkin. Miten kehtaat puhua noin vastenmielisesti siitä, että joku saa lapsen? Lapsi kypsyttää ja kasvattaa, ja omassa kaveripiirissäni nuorina lapsensa saaneet ovat opiskelleet vastuullisesti ja ovat hyvissä asemissa työelämässä. He ovat saaneet kaiken tässä elämässä mitä halusivat. Se, missä iässä lapsensa saa, ei kerro mitään siitä miten elämä tulee menemään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:31"]
Itse sain lapsen 18-vuotiaana. Maailman paras asia. Jos todella haluat olla äiti, pidä siitä kiinni. Sinä määräät. Olet saamassa käsiisi arvokkainta, mitä maailmassa on.
[/quote] Ihana kuulla :). Olen ajatellut itsekkin asian näin että olen saamassa käsiini arvokkainta mitä maailmassa on. Mikään ei saa päätäni käännettyä tämän asian suhteen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:32"]
Moi:)sain itse poikani 19vuotiaana.nyt olen43v ja poikani 24v,komea nuorukainen.päivääkään en vaihtaisi pois,vaikka nuorena hänet sainkin.hän on ollut aina ylpeä nuoresta äidistään ja välimme todella läheiset.tsemppiä,kaikki menee hyvin!nuorena jaksaa.-sinna-
[/quote] Voi, kuulostaa todella hienolta :). Kiitos sinulle <3.
Niin, no sanotaanko näin, että vanhemmat ihmiset ovat kokeneet elämää, elämänkokemus on paljon suurempi kuin sinun. Olet nuori vain kerran.