Netistä ulkomailta tilaaminen= moraalinen ongelma?!
Tilaan usein ulkomaisista nettikaupoista esim. vaatteita, kosmetiikkaa, kampaamotuotteita, yms käyttötavaraa. Vähän nettikauppojen valikoimaa selailemalla olen säästänyt isoja summia. Samoja tuotteita löytää ulkomaisista kaupoista niin paljon edullisemmin mitä Suomesta.
Noh, erään ystäväni mielestä teen väärin, koska nettiostamiseni ei tue suomalaista yrittäjyyttä!! Miten te muut netistä ostajat, koetteko toimivanne eettisesti arveluttavasti?
Kommentit (68)
No Suomessa verotus on niin korkea, etten minäkään täältä muuta kuin ruuat osta.
Säästöä tulee jopa satasia elektroniikassa, kosmetiikassa, vaatteissa jne.
No ainakin köyhän on pakko ajatella joskus kukkaroaan, toki itse teen valintoja usein vaikkapa siellä ruokakaupassa sen kotimaisen puolesta.
Mutta voitko kertoa mistä tilaat niitä halpoja, itselle kun toi ulkomailta tilaaminen on täysin hepreaa?
Suomalaisilla yrittäjillä on huonommat valikoimat kuin ulkomaisilla nettikaupoilla. Että minkäs teet, kun Stokkallakin myydään eioota :(
Mä en näissä nettiostoksissa myöskään oikein jaksa olla sitä mieltä että se olisi eettisesti väärin. Mielestäni ei ole lähtökohtaisesti eettisempää maksaa suomalaiselle kuin vaikka kreikkalaiselle tuotteesta.
Poikkeuksena näistä ne tuotteet joissa läheltä ostamisella vältetään tuotteen kuskaileminen pitkin maailmaa, eli siis Suomessa tuotetut. Siinä en näe mitään erityistä hyvettä että Bulgariassa valmistettu paita pitäisi ostaa juuri Suomesta, mutta Suomessa kasvatetut elintarvikkeet ovat eri asia.
Suurimman osan tavaroista tilaan nykyään netistä. Tilaan sieltä mistä halvimmalla saan (=useimmiten ulkomailta). Ja ei, en koe mitään moraalisia ja eettisiä omantunnontuskia asiasta. Siinä vaiheessa kun täällä paikallisessa kaupassa tai suomalaisessa nettikaupassa esim. kengät maksaa 155 euroa ja saan ne ulkomaisen nettikaupan alesta 50 eurolla, en mieti hetkeäkään mistä ne tilaan.
Mikäli minulla olisi rahaa niin etten paskalle taipuisi (eikä hintalapulla näinollen olisi mitään väliä), voisin hakea tai tilata tavarat paikallisista kaupoista. Mutta niin kauan kuin näin ei ole, teen kyllä hintavertailua ja tilaan sieltä mistä halvimmalla saan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:35"]
Tottakai sieltä hommataan, mistä edullisemmin saa..ihan sama vaikka ei kotimaista tueta.
[/quote]
Onko se "ihan sama" silloinkin, kun sinulta menee työpaikka alta tai sossutukirahoja ei enää tule?
Vaatteita löytyy esim: www.asos.com
kosmetiikkaa ja kampaamotuotteita: www.feelunique.com , www.lookfantastic.com , www.beautybay.com
googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon lisää, tuossa muutama esimerkki :)
Näillä hinnoilla on pakko vähän vertailla. Kyllä mä mielelläni tuen suomalaista työtä ja ostan paljon Suomessa valmistettuja tuotteita mutta esim. Vaatteita ostan ulkomailta. Lasten vaatteita teen itse ja silloin ostan mielelläni Suomessa valmistettuja kankaita jos vain mahdollista. Sillä mielestäni tuen paljon enemmän suomalaista yrittäjyyttä kuin ostamalla ulkomailla valmistettuja vaatteita ulkomaisen ketjun kaupasta.
Ostan suomessa valmistetut tuotteet suomesta, mutta jos ulkomailla valmistettua tuotetta myydään suomessa ja ulkomailla, mutta suomessa 50 euroa kalliimmalla, en todellakaan osta sitä suomesta.
Ulkomaisissa nettikaupoissa on yleensä laajemmat valikoimat, halvemmat hinnat ja usein myös nopeammat toimitukset. Ei ulkomailta tilaamisessa ole mitään moraalista ongelmaa, vaan se on useimmiten kuluttajan kannalta erittäin järkevää.
Sitä tässä jännätään, että kauanko menee ennen kuin tälle asialle konkreettisesti edes yritetään tehdä jotain! Tottakai itse kukin haluaisi tukea suomalaista yrittäjyyttä, mutta miksi, jos jonkin hankinnan saa usein reilusti halvemmalla ulkomailta ja vielä suoraan kotiovelle toimitettuna. Konkreettisuudella en tarkoita sitä, että oma kukkaroni kevenisi pelkän periaatteen takia. Suomi ei tue yrittäjyyttä, eikä suomalainen ostovoima yrittäjyyteen kohdistuvaa paskapolitiikkaa.
Olen itseasiassa miettinyt aivan samaa jo pidempään! Olisihan se hyvä tukea suomalaisia yrityksiä, mutta se netistä tilaaminen on niin helppoa ja vaivatonta että minun on nykyään vaikeaa raahautua kauppoihin ostoksille.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:47"]
Vaatteita löytyy esim: www.asos.com
kosmetiikkaa ja kampaamotuotteita: www.feelunique.com , www.lookfantastic.com , www.beautybay.com
googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon lisää, tuossa muutama esimerkki :)
[/quote]
Käy katsomassa www.kik.de hintoja!
Minä maksan tullimaksut eli omatuntoni on puhdas nettiostojeni suhteen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:35"]
Tottakai sieltä hommataan, mistä edullisemmin saa..ihan sama vaikka ei kotimaista tueta.
[/quote]
Onko se "ihan sama" silloinkin, kun sinulta menee työpaikka alta tai sossutukirahoja ei enää tule?
[/quote]
Sitten on vaan vastattava kilpailuun.
Sitä kutsutaan kapitalismiksi -kuluttajilla on valta.
Tullimaksut, kuljetusliikkeet, postikonttori.... onhan siinä suomalaistakin työtä.
Jos saisi suomessa tehtyjä tuotteita, siedettävään hintaan ja hyvälaatuisia, niin ostaisin niitä. Mutta suomalaisetkin yrittäjät teettää aasiassa, niin halvimman/sopivimman etsin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:33"]
Tilaan usein ulkomaisista nettikaupoista esim. vaatteita, kosmetiikkaa, kampaamotuotteita, yms käyttötavaraa. Vähän nettikauppojen valikoimaa selailemalla olen säästänyt isoja summia. Samoja tuotteita löytää ulkomaisista kaupoista niin paljon edullisemmin mitä Suomesta.
Noh, erään ystäväni mielestä teen väärin, koska nettiostamiseni ei tue suomalaista yrittäjyyttä!! Miten te muut netistä ostajat, koetteko toimivanne eettisesti arveluttavasti?
[/quote]
voisi sanoa niin että tukee suomalaista yrittäjyyttä opettamalla kilpailua. pitäkööt kulut kurissa. toki voi olla niin ettei yrittäjät kohta pysty mistään kuluista tinkimään vaan yritystoiminnan pitäiminen on suomessa paljon kalliimpaa kuin muualla (palkan sivukulut, vuokrat, logistiikka, alv, jne)
Vaihtoehtona on ostaa suoraan ulkomailta halvalla tai maksaa tuplahinta suomalaiselle, joka on sen itse ostanut ulkomailta halvalla.
En todellakaan koe mitään omantunnontuskia siitä etten maksa riistohintaa mistään.