Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2015: lääkkis vai tuta vai kauppis?

Vierailija
08.07.2014 |

hei,

mihin kantsis hakea ensi keväänä?

-tulevaisuuden menestyjä-

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantotaloutta suosittelen, se valmistaa niin monipuolisiin työtehtäviin. Ainakin omat opiskelukaverit ovat suuntautuneet ihan erilaisiin työtehtäviin. Kannattaa tosiaan miettiä, että millaista työtä haluat tehdä? Tuta ja kauppis antavat enemmän valinnan varaa, sen sijaan lääkiksestä ja oikiksesta tiedät mitä saat.

Vierailija
42/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä lahjakas ihminen voi pärjätä millä tahansa noista aloista. Eivät kaikki ole kapea-alaisia kyvyiltään. Eikä lääkärin tarvitse ymmärtää välttämättä ihmisiä, vaan sairauksia. Itse valitsisin lääkiksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 18:09"]

ei siinä ole pahaa, että kiinnostaa myös taloudellinen menestys!

ap

[/quote]

Ei olekaan, mutta sinulla ei vain voi olla lahjakkuutta ja henkilökohtaisia ominaisuuksia, jotka sopisivat kaikille noille aloille. Ne ovat niin erilaisia. Tai sitten et tosiaan tiedä ko aloista yhtään mitään. Onko sinulla esim. pitkä matikka ja fysiikka? Mikä keskiarvo, millaisia arvosanoja? Missä muissa aineissa olet hyvä ja millainen ihminen olet? Kerromme sitten, onko sinulla mitään mahiksia mihinkään noista..

[/quote]

Ei ole mahdotonta ollenkaan. Ystäväperheen tytär on lääketieteen kandi ja opiskelee myös TKK:lla lääketieteeseen läheisesti liittyvää alaa. 

Vierailija
44/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 18:24"]

24: Toisaalta aloituksestasi näkee, että taloudellinen menestys lienee sinulle tärkein tekijä. Et kerro mitään itsestäsi ja vahvuuksistasi. Pyydät vain meitä kertomaan, millä alalla noista sinusta tulee rikkain. Jos joku meistä pystyisikin ennustamaan tuollaisen asian, ei kyseinen henkilö varmaan ole sellainen, joka roikkuu av:lla, vaan on itse jossain kovapalkkaisessa (tod. näk. kansainvälisessä) työssä tekemässä sitä tulosta.

[/quote]

Mekin pidämme lomaa :)

Perheessämme on 2 tuta-DI:tä

Vierailija
45/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vahva luonnontieteissä niin lääkis ja aalto yliopisto on ne opinahjot joihin kannattaa mennä

Vierailija
46/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä voisin sanoa, että ei ainakaan oikkis. Tulevaisuudessa on erityisen tärkeää, että ammattia voi harjoittaa myös muualla kuin Suomessa. Suomen talous tulee taantumaan sosialistien kourissa ja kaikki kykenevät pyrkivät pakenemaan maasta. 

Vierailija
47/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon täälläkin kehutaan tutaa. Noista kannattaa nimenomaan valita mikä tahansa muu kuin tuta. Täälläkin hoetaan samaa tuta-opiskelijoille hoettavaa mantraa "valmistaa monipuolisiin työtehtäviin" tms., joka todellisuudessa tarkoittaa sitä että et osaa mitään spesifia alaa. Tuta on väliinputoaja-ala. Tuta-DI:nä olet DI, joka ei osaa mitään tarkkaa tekniikan alaa ja opiskelet kaupallista alaa, mutta et ole kauppatieteiden maisteri. Eli muka moniosaaja, joka osaisi muka molemmista aloista. Todellisuudessa kuitenkin väliinputoaja, joka ei osaa tekniikkaa eikä taloutta.

Suosittelen lääkistä tai oikista. Jos näiden jälkeen on pakko valita, niin mielummin kauppatieteitä kuin tuotantotaloutta.

Vierailija
48/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taidan kallistua lääkkiikseen! :) Joku kysyikin mun arvosanoja, en siis

ole lukiota käynnyt (kävi kyllä mielessä!), vaan olen lähihoitaja. Joten

nykyinen koulutus tukisi hyvin jatko opiskelua.

ap

Vierailija
49/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikkis?? Lääkkis??

Onks tää joku murrejuttu, vai miksi mun elämässä noissa on vähemmän k-kirjaimia?

Vierailija
50/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:49"]Ihmeen paljon täälläkin kehutaan tutaa. Noista kannattaa nimenomaan valita mikä tahansa muu kuin tuta. Täälläkin hoetaan samaa tuta-opiskelijoille hoettavaa mantraa "valmistaa monipuolisiin työtehtäviin" tms., joka todellisuudessa tarkoittaa sitä että et osaa mitään spesifia alaa. Tuta on väliinputoaja-ala. Tuta-DI:nä olet DI, joka ei osaa mitään tarkkaa tekniikan alaa ja opiskelet kaupallista alaa, mutta et ole kauppatieteiden maisteri. Eli muka moniosaaja, joka osaisi muka molemmista aloista. Todellisuudessa kuitenkin väliinputoaja, joka ei osaa tekniikkaa eikä taloutta.

Suosittelen lääkistä tai oikista. Jos näiden jälkeen on pakko valita, niin mielummin kauppatieteitä kuin tuotantotaloutta.

[/quote]

Olet osittain oikeassa mutta riippuu sivuaineistakin mitä osaa ja mitä ei.

Vierailija
51/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:33"]

Vinkkinä voisin sanoa, että ei ainakaan oikkis. Tulevaisuudessa on erityisen tärkeää, että ammattia voi harjoittaa myös muualla kuin Suomessa. Suomen talous tulee taantumaan sosialistien kourissa ja kaikki kykenevät pyrkivät pakenemaan maasta. 

[/quote]

Kuka julkesi alapeukuttaa minun viestiä?!?! Aivovuoto on totta ja sitä tapatuu tälläkin hetkellä. On tärkeää pitää kaikki ovet auki, eikä pistää kaikkia munia samaan koriin. Sillä oikkiksen paperilla voit ulkomailla pyyhkiä perseesi, kun taas lääkäreille on paljon kysyntää ja jo nyt ulkomailla lääkäreille paljon paremmat palkat kuin Suomessa. Jos olisi aloittamassa lääkärin uraa niin äärimmäisen vakavasti miettisin ulkomaille muuttoa jo nyt.

Toivon todellakin, että uravalintaa pohtivat ottavat mielipiteeni huomioon.

Vierailija
52/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:53"]Eli taidan kallistua lääkkiikseen! :) Joku kysyikin mun arvosanoja, en siis

ap

[/quote]

Niin lähärinä ilman lukion käymistä harkitset ko koulutuspaikkoja.. Arvasin että tää on provo.

Vierailija
53/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:53"]

Eli taidan kallistua lääkkiikseen! :) Joku kysyikin mun arvosanoja, en siis

ap

[/quote]

Hups! Aikamoinen urakka on edessäsi tuolla koulutuspohjalla, että raivaat tiesi johonkin näistä erittäin kilpailluista aloista. Etenkin lääkiksen osalta sinulla on opiskeltavana 5 lukion biologian kurssia, 8 fysiikan kurssia ja 5 kemian kurssia. Lycka till!

Vierailija
54/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotelo soveltuvaksi lääkärin ammattiin? Jos koet niin sitten se. Saat hyvän palkan ja mahdollisuuden asua siellä missä haluat. 

Vierailija
55/59 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 17:39"]

Lääkäreillä asiakkaina on potilaat ja ne voivat edustaa ns kansan koko kirjoa. On hyvä ja huono asia riippuen mitä haluat. Jos haluatkin olla paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja auttaa yksilöitä, se on hyvä juttu. Jos taas se koko kansan kirjo ja ihmisten sairaudet eivät kiinnosta, ei ole hyvä juttu. Itse en juuri tämän takia valitsisi ko alaa. Ei kiinnosta veri, eritteet, sairaudet, sairaat ihmiset ja heidän käytöksensä. (jonkun toisen mielestä nämä ovat taas sairaan kiehtovia, ymmärrän ;) ). Sairaaloissa on lisäksi aika hierarkinen organisaatio ja vanhoillinen organisaatiokulttuuri verrattuna yritysmaailmaan.

[/quote]

Niin jos ei riitä rahkeet olla eliittiä vielä siellä lääkiksessäkin, niin tosiaan voi joutua oikeasti likaisiin puuhiin. Samahan se taitaa olla oikiksessa, työssä voi kohdata samaa mitä sossut ja poliisit, jos ei pääse liike-elämän palvelukseen. Tää on tosin ihan mutua.

Kaupallisella puolella sitä vaaraa ei ole, sormiaan ei tartte liata koskaan. Eikä tartte kuulla mistään hirveyksistä.

Vierailija
56/59 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/59 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:49"]

Ihmeen paljon täälläkin kehutaan tutaa. Noista kannattaa nimenomaan valita mikä tahansa muu kuin tuta. Täälläkin hoetaan samaa tuta-opiskelijoille hoettavaa mantraa "valmistaa monipuolisiin työtehtäviin" tms., joka todellisuudessa tarkoittaa sitä että et osaa mitään spesifia alaa. Tuta on väliinputoaja-ala. Tuta-DI:nä olet DI, joka ei osaa mitään tarkkaa tekniikan alaa ja opiskelet kaupallista alaa, mutta et ole kauppatieteiden maisteri. Eli muka moniosaaja, joka osaisi muka molemmista aloista. Todellisuudessa kuitenkin väliinputoaja, joka ei osaa tekniikkaa eikä taloutta.

[/quote]

:D

Jos ei asiaa tunne, kannattaisi olla hiljaa.

Vierailija
58/59 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis, koska tutkalla joutuu ponnistelemaan ja kilpailemaan ollakseen hyväpalkkainen ja edes työllistetty. Lääkärille riittää töitä ilamn jatkuvaa pätemistä. T. Tutan kandi, tuleva lääkäri

Vierailija
59/59 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lääkis, ei lääkkis!

Lääkäreillä ei ole nollatyöttömyys. Erikoisalasta riipuen on tosi suuri työvoimapula tai tosi huono työllisyystilanne. Jo erikoistuttuasi ei enää ole menemistä esim terveyskeskukseen, kun niitä homma vaan ei enää osaa tehdä. Eli tuo urbaani huhu ei pidä paikkansa. Toki valmistumisen jälkeen taatusti, ainakin juuri nyt, saa töitä, jos on valmis menemään minne tahansa eli paikkakunta ei ratkaise. 

Itse olen siis lääkäri, mulla on huono työllisyystilanne ja valitsisin erikoisalani toisin, jos olisin tilanteen tiennyt. Toisaalta, teen antoisinta ja kunnioitettavinta kuviteltavissa olevaa työtä ja nautin joka potilaasta. Rahaa ansaitsee taatusti helpommalla tosi monessa paikassa eli jos se ratkaisee, niin tuta tai oikis. Jos tykkää ihmisistä, lääkis. Eikä mikään estä sua tekemästä kahta tutkintoa, itse tunnen useamman  DI-lääkärin, myös tutalta valmistuneen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme