Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukisitko kansalaisaloitetta "alkokortista"

Rexvex
05.07.2021 |

Ideoin ja suunnittelin pakollisen "alkokortin" kaikille täysi
ikäisille jotka haluavat ostaa alkoholipitoisia juomia kaupasta tai alkosta. Kortti olisi pankkikortin tyyppinen kortti jota pitää näyttää maksupäätteelle jos ostaa alkoholipitoisia juomia. Jos alkoholia haluava on sosiaaliturvaa saava niin hänelle ei myydä alkoholia. Sosiaaliturvaa saavien henkilöt päivittyy automaattisesti kassajärjestelmiin. Sosiaaliturvan saaja voi kyllä ostaa alkoholia ravintoloissa jos on täysi-ikäinen, jolloin sosiaaliturvaa saavat alkoholia käyttävät joutuvat nauttimaan alkoholinsa valvotuissa tiloissa eikä ryypiskellä kadulla tai kotoa jne. Tämän lisäksi sosiaaliturvaa saavan alkoholin käyttö laskee ,koska ravintoloissa alkoholi juomat ovat kalliimpia . Ulkomaalaiset maahan tullessa saisivat halutessaan määräaikaisen maassaoloaikaisen alkokortin ladattua puhelimeen,

Eli kannaisitko tämän kaltaisra alkokortti järjestelmää josta sen käyttöönotosta tehtäisiin kansalaisaloite?

Kommentit (209)

Vierailija
161/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän yksipuoliset alaklikkaukset aloittajille. Ei minustakaan sosiaaliturvan pitäisi mennä Alkoon. Siis jos pitäisi niin sittenhän minä maksaisin omasta selkänahastani tehdyllä työlläni toisten alkoholiostoksia? Voiko joku todella nokkela perustella minulle, miksi pitäisi näin tehdä???

Johan sinä nytkin maksat omasta selkänahastasi yhteiskunnan loisten elämän ja ryypäämisen.

Vierailija
162/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän yksipuoliset alaklikkaukset aloittajille. Ei minustakaan sosiaaliturvan pitäisi mennä Alkoon. Siis jos pitäisi niin sittenhän minä maksaisin omasta selkänahastani tehdyllä työlläni toisten alkoholiostoksia? Voiko joku todella nokkela perustella minulle, miksi pitäisi näin tehdä???

Johan sinä nytkin maksat omasta selkänahastasi yhteiskunnan loisten elämän ja ryypäämisen.

Jokainen suomalainen maksaa veroissaan muutaman tuhat euroa vuodessa siitä, että rahoitamme laaja-alaista ryyppäämistä ja rikastutamme näin alkoholihuumeen valmistajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän alkoholin kielto toki riitä. Onhan muitakin paheita, esim tupakka, kahvi, rasvaiset ruuat, sokeri, internetin viihdekäyttö jne.

Köyhän ja tuilla elävän ihmisen elämän on oltava kurjaa. Jos ei ole, se on meiltä kunnollisilta työtä tekeviltä ihmisiltä pois.

Tuolla tuokin naapurin sairauseläkkeellä oleva mummo rellestelee 500 euron tuloillaan! Eilen joi parvekkeella kahvia ja söi pullaa! Miksi MINUN on kustannettava hänen huvinsa! Ei näytä olevan tarpeeksi kurjaa hänen elonsa.

Paras ratkaisu tähän olisi, että valtio rahan sijaan lähettäisi ruokapaketin. Ruokapaketti sisältäisi sitten terveellistä, mutta mautonta ruokaa. Ruuasta nauttiminen ei toki kuulu tuollaisille loisille. Lisäksi asumistuen sijaan rakennettaisiin valvottuja työtaloja kaupunkin laitamille (workhouses). Sinne sitten lähetettäisiin kaikki nämä köyhät. Ei tarvitsisi varakkaiden heitä katsella ollenkaan.

Nykyisin on valitettavan vaikeaa erottaa sarkasmia ja totisia mielipiteitä toisistaan. Tämä kirjoitus on hyvä esimerkki; luulisi, että kieli poskessa on kirjoitettu, mutta on oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat juuri tuolla tavalla.

Tuollaisen asian tuominen keskusteluun sarkasmina osoittaa melko syvälle ulottuvaa tyhmyyttä:

Mikäli kahvista koituisi samanlaisia haittoja kuin alkoholista, ei sitäkään tarvitsisi pystyä ostamaan sosiaalituella.

Ja itse asiassa, kuukausittainen ruokapaketti olisi aivan hemmetin hyvä korvike sosiaaliturvalle, vieläpä näin:

Saat päättää, hoidatko ruokaostoksesi itse vai otatko ruokapaketin. Säästynyt erotus ohjataan esim sijoitustilille, eli saat luvallisesti tienata myös tuilla eläessäsi, mikäliniin päätät - ja siihen vieläpä kannustetaan.

Mitä siinä kuukausittaisessa ruokapaketissa olisi ja kuka sen suunnittelisi?

Ruokaa ja juomaa. Sosiaalihallinnon eräs Matti-niminen suunnittelija suunnittelisi sen lääkärien ja ruokahuollon ammattilaisten kanssa.

Mutta se olisi kaikille sama sen vuoksi, etteivät kustannukset nousisi kovin korkeiksi, vai mitä?

Se olisi juuri sellainen joksi Matti sen suunnittelee.

Sinä et ole tainnut paljon kokkailla itse. Vieläkö syöt vanhempiesi ruokapöydässä vai oletko päässyt burgeriruokavalioon kiinni?

Vierailija
164/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Samaten köyhille voisi tehdä jotenkin etteivät pysty ostamaan jotain turhaa tai lihavat sokeria esim.

Vierailija
165/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suppea ajattelukyky kun tuollainen tulee edes mieleen. Kautta historian on alaikäiset ryypänneet. Kuinkahan se onnistuisi aikuisilta vaikka olisi jokin kortti ettei voisi ostaa. Pimeät kauppiaat vain yleistyisi ja kylpyhuoneissa pulputtaisi viinitonkat käymässä.

Onko joillakin olemassa kortti millä saa ostettua huumeita kun niidenkin käyttäjiä on.

Vierailija
166/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän alkoholin kielto toki riitä. Onhan muitakin paheita, esim tupakka, kahvi, rasvaiset ruuat, sokeri, internetin viihdekäyttö jne.

Köyhän ja tuilla elävän ihmisen elämän on oltava kurjaa. Jos ei ole, se on meiltä kunnollisilta työtä tekeviltä ihmisiltä pois.

Tuolla tuokin naapurin sairauseläkkeellä oleva mummo rellestelee 500 euron tuloillaan! Eilen joi parvekkeella kahvia ja söi pullaa! Miksi MINUN on kustannettava hänen huvinsa! Ei näytä olevan tarpeeksi kurjaa hänen elonsa.

Paras ratkaisu tähän olisi, että valtio rahan sijaan lähettäisi ruokapaketin. Ruokapaketti sisältäisi sitten terveellistä, mutta mautonta ruokaa. Ruuasta nauttiminen ei toki kuulu tuollaisille loisille. Lisäksi asumistuen sijaan rakennettaisiin valvottuja työtaloja kaupunkin laitamille (workhouses). Sinne sitten lähetettäisiin kaikki nämä köyhät. Ei tarvitsisi varakkaiden heitä katsella ollenkaan.

Nykyisin on valitettavan vaikeaa erottaa sarkasmia ja totisia mielipiteitä toisistaan. Tämä kirjoitus on hyvä esimerkki; luulisi, että kieli poskessa on kirjoitettu, mutta on oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat juuri tuolla tavalla.

Tuollaisen asian tuominen keskusteluun sarkasmina osoittaa melko syvälle ulottuvaa tyhmyyttä:

Mikäli kahvista koituisi samanlaisia haittoja kuin alkoholista, ei sitäkään tarvitsisi pystyä ostamaan sosiaalituella.

Ja itse asiassa, kuukausittainen ruokapaketti olisi aivan hemmetin hyvä korvike sosiaaliturvalle, vieläpä näin:

Saat päättää, hoidatko ruokaostoksesi itse vai otatko ruokapaketin. Säästynyt erotus ohjataan esim sijoitustilille, eli saat luvallisesti tienata myös tuilla eläessäsi, mikäliniin päätät - ja siihen vieläpä kannustetaan.

Mitä siinä kuukausittaisessa ruokapaketissa olisi ja kuka sen suunnittelisi?

Ruokaa ja juomaa. Sosiaalihallinnon eräs Matti-niminen suunnittelija suunnittelisi sen lääkärien ja ruokahuollon ammattilaisten kanssa.

Mutta se olisi kaikille sama sen vuoksi, etteivät kustannukset nousisi kovin korkeiksi, vai mitä?

Se olisi juuri sellainen joksi Matti sen suunnittelee.

Sinä et ole tainnut paljon kokkailla itse. Vieläkö syöt vanhempiesi ruokapöydässä vai oletko päässyt burgeriruokavalioon kiinni?

Miten asia liittyy Matin suunnittelemaan ruokapakettiin?

Vierailija
167/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen suomalainen maksaa veroissaan muutaman tuhat euroa vuodessa siitä, että rahoitamme laaja-alaista ryyppäämistä ja rikastutamme näin alkoholihuumeen valmistajia.

Alkoholihuumekauppiailla on hyvin "pullat uunissa". Saa orjuuttaa, tappaa ja ryöstää ihmisiä alkoholihuumeella täysin laillisesti ja ansiot ovat tähtitieteellisiä.

Vierailija
168/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuo muilta kieltäminen ehkä kaikkein kätevin kaksinaismoraalin luonne? Huvinttavinta on ettei kieltäjä halua myöntää mitä se kieltäminen käytännössä aiheuttaa. Se on niin nähty mitä tapahtuu. Alkoholin kieltolaki, nuuskan myyntikielto ja huumeet. Onhan ne kaikki rikollisille hirveän hyödyllisiä. Kamakauppa kun on jo mailman toiseksi suurin bisnes. 

Laillinen nettikauppa alkoholeille on halvempaa kuin alkossa. Revi sitä ja jatka köyhien kadehtimista.

Vierailija
169/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelämpänä Euroopassa ei holhota ihmisten alkoholin käyttöä kuten Suomessa. Silti ihmiset juovat siellä sivistyneemmin.

Siellä humalassa olo on noloa ja häpeä. Sosiaalinen kontrolli pitää huolen, ettei juoda ympärikänniin.

Suomessa taas on outo, jos ei harrasta kännejä. Täällä se kuuluu asiaan.

Itse luulen, että suomalaisten kännijuominen johtuu siitä, kun ei muuten uskalleta ilmaista tunteita, ne padotaan sisälle ja vain kännissä saa ilmaista itseään. Jolloin kännissä olo on välttämätöntä suomalaiselle.

Etelä-eurooppalaiset esim. ovat hyvin tunteikkaita ja ilmaisevat tunnetilansa puhuessaan ja elehtivät paljon.

Vierailija
170/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelämpänä Euroopassa ei holhota ihmisten alkoholin käyttöä kuten Suomessa. Silti ihmiset juovat siellä sivistyneemmin.

Ja maksakirroosi ja alkoholin aiheuttamat sairaudet ovat sielläkin hyvin yleisiä kuolinsyitä.

Vierailija
171/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinakortti toimi ihan hyvin Suomessa aikoinaan, eikä alkoholihaittojakaan ollut kovinkaan paljon.

Vierailija
172/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholihuumekauppiailla on hyvin "pullat uunissa". Saa orjuuttaa, tappaa ja ryöstää ihmisiä alkoholihuumeella täysin laillisesti ja ansiot ovat tähtitieteellisiä.

Kovin ollaan huolissaan jos nuoret haistelee tinneriä tai liimaa, vaikka alkoholi on ihan yhtä paljon aivoja tuhoava liuotin.

Vierailija
173/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät sosiaalietuuksilla elävät alkoholistit osta viinojaan Alkosta. Ainoat alkoholistit jotka ostavat alkoholinsa Alkosta ovat työsssäkäyvät tai eläkkeellä alkoholisoituneet. Tuolla ap:n uudistuksella ei olisi mitään muuta vaikutusta kuin että laittomat markkinat ottaisivat vielä vahvemman otteen. Alkoholin kulutukseen sillä ei olisi mitään vaikutusta.

Ap:n ehdotus joko trolli tai sitten näistä sosiaaliluokista sekä heidän toimintatavoistaan tietämättömän ihmisen helteillä syntynyt aivopieru jossa on iso osa halua kontroliin koska itse uskoo olevansa etuoikeutettujen joukossa.

Vierailija
174/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tuo muilta kieltäminen ehkä kaikkein kätevin kaksinaismoraalin luonne? Huvinttavinta on ettei kieltäjä halua myöntää mitä se kieltäminen käytännössä aiheuttaa. Se on niin nähty mitä tapahtuu. Alkoholin kieltolaki, nuuskan myyntikielto ja huumeet. Onhan ne kaikki rikollisille hirveän hyödyllisiä. Kamakauppa kun on jo mailman toiseksi suurin bisnes. 

Laillinen nettikauppa alkoholeille on halvempaa kuin alkossa. Revi sitä ja jatka köyhien kadehtimista.

Mutta onhan se kiva parin muun samanmielisen kanssa hekumoida palstan suojissa sillä, että heikommilla olevien ihmisten elämää rajoitettaisiin, heille asetettaisiin rangaistuksia ja heitä nöyryytettäisiin, mieluiten julkisesti. Ihmiset näyttävät todellisen luonteensa silloin, kun uskovat, etteivät jää siitä kiinni. Tällaisella nimettömällä palstalla ilmiö on vahvimmillaan.

Vierailija
175/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt jo yli 10v sitten alkokorttia, mutta se ei kyllä ole tuollainen kuin apllä :D

Eli kortti, jossa on tietty määrä alkotuotteita/vko. Jokaiselle oma määrä. Ne jotka eivät käytä alkoholia, eivät ota korttiakaan. 

Esim. 10 kaljaa/viikko/mies, ja 8 kaljaa/viikko/nainen (jos on käyty koulut, ymmärretään miksi eri määrä eri sukupuolille)

Sitten korttia voi joko säästää, jos esim tykkää juhannuksena juoda 2 päivän aikana 40 kaljaa. Tarkoittaa vain sitä että pitää ensin säästää olemalla  muutama viikko juomatta. Näin valvotaan kansalaisen ryyppäämistä, ja ne joille tuleee ongelmia, otetaan alkokortti kokonaan pois. 

Vain henkilökohtaisesti voi ostaa omat juomansa, sekä kortin että henkkarit näyttämällä. Jos nyt joku haluaa käydä ostamassa tuon pikkumäärän ja myydä pois, se olkoon niin.

Vierailija
176/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt jo yli 10v sitten alkokorttia, mutta se ei kyllä ole tuollainen kuin apllä :D

Eli kortti, jossa on tietty määrä alkotuotteita/vko. Jokaiselle oma määrä. Ne jotka eivät käytä alkoholia, eivät ota korttiakaan. 

Esim. 10 kaljaa/viikko/mies, ja 8 kaljaa/viikko/nainen (jos on käyty koulut, ymmärretään miksi eri määrä eri sukupuolille)

Sitten korttia voi joko säästää, jos esim tykkää juhannuksena juoda 2 päivän aikana 40 kaljaa. Tarkoittaa vain sitä että pitää ensin säästää olemalla  muutama viikko juomatta. Näin valvotaan kansalaisen ryyppäämistä, ja ne joille tuleee ongelmia, otetaan alkokortti kokonaan pois. 

Vain henkilökohtaisesti voi ostaa omat juomansa, sekä kortin että henkkarit näyttämällä. Jos nyt joku haluaa käydä ostamassa tuon pikkumäärän ja myydä pois, se olkoon niin.

Ja edelleen on olemassa naapurimaita, joista löytyy juotavaa mielin määrin, ja veneitä ja autoja, joilla sitä voi tuoda rajojen yli. Kotona voi laitella kotiviiniä ja panna kotiolutta ja tislatakin. Korpikuusten alle mahtuu tehtaita. Ja jotkut kirkasotsaiset reppanat uskovat, että "kortti pois" tekee alkoholinjuonnista lopun. :D

Vierailija
177/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti

Vierailija
178/209 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Tuohan tarkoittaisi lähinnä sitä, että kaikkein köyhemmät tekisivät omat juomansa ja hakisivat tai tilaisivat niitä entistä enemmän muualta maailmalta. Kieltolakia on Suomen historian aikana jo kertaalleen kokeiltu ja jostain syystä se ei toiminut, vaikka yleinen elintaso oli paljon huonompi kuin nyt, eikä sosiaaliurvan taso tainnut olla puoliakaan nykyisestä.   

Yliopisto-opiskelija

Ja itseasiassa kieltolain aikana alkoholinkäyttö LISÄÄNTYI Suomessa, eikä suinkaan vähentynyt, mitä olisi voinut kuvitella...

Jep. Kuten jo poistettuun viestiini kirjoitin, esim. papallani oli viinakortti täynnä, vaikka ei ikinä juonut alkoholia, ei edes onnittelumaljaa. 

Näin kävisi tuollaisenkin kanssa. Pimeää viinaa myytäisiin valtavia määriä ja ihmiset välittäisivät sitä mustassa pörssissä.

Vierailija
179/209 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Ne jotka eivät käytä alkoholia, eivät ota korttiakaan. 

tottakai ne ottaa.

Lisäksi alkoholia saa helposti tilattua ulkomailtakin.

Vierailija
180/209 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html

Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja

.

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725

Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa.

Mitäs sitten? On kunkin oma asia mitä kehollaan ja elämällään tekee. Moni saa sosiaalietuuksia ja kyllä osa jopa viinaan! Hui! Joka tapauksessa viinaan menevä rahaa siihen viinaan saa. Ryöstyt lisääntyisi ja muut rikokset.

On kuitenkin niin promillen luokkaa ne summat jotka menevät sosiaalietuuksista viinaan. Enemmän palkoista sitä rahaa menee viinaan. Keskity nyt vain oman holisti läheisesi tukemiseen ja avun hakemiseen niin ei tartte katkerana tänne kirjoitella soopaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä