Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tukisitko kansalaisaloitetta "alkokortista"

Rexvex
05.07.2021 |

Ideoin ja suunnittelin pakollisen "alkokortin" kaikille täysi
ikäisille jotka haluavat ostaa alkoholipitoisia juomia kaupasta tai alkosta. Kortti olisi pankkikortin tyyppinen kortti jota pitää näyttää maksupäätteelle jos ostaa alkoholipitoisia juomia. Jos alkoholia haluava on sosiaaliturvaa saava niin hänelle ei myydä alkoholia. Sosiaaliturvaa saavien henkilöt päivittyy automaattisesti kassajärjestelmiin. Sosiaaliturvan saaja voi kyllä ostaa alkoholia ravintoloissa jos on täysi-ikäinen, jolloin sosiaaliturvaa saavat alkoholia käyttävät joutuvat nauttimaan alkoholinsa valvotuissa tiloissa eikä ryypiskellä kadulla tai kotoa jne. Tämän lisäksi sosiaaliturvaa saavan alkoholin käyttö laskee ,koska ravintoloissa alkoholi juomat ovat kalliimpia . Ulkomaalaiset maahan tullessa saisivat halutessaan määräaikaisen maassaoloaikaisen alkokortin ladattua puhelimeen,

Eli kannaisitko tämän kaltaisra alkokortti järjestelmää josta sen käyttöönotosta tehtäisiin kansalaisaloite?

Kommentit (209)

Vierailija
1/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos ihminen haluaa tosissaan juoda, hän kyllä juotavansa löytää. Mustan pörssin kauppa alkaisi vain rehottamaan ja valtio menettäisi verotuloja. 

Vierailija
2/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin kommunismin kanssa. Joka paikassa jo yritetty eikä ikinä missään toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein suunniteltuna tämä kyllä toimisi. Kyllähän esimerkiksi toinen yleinen pahe, eli pelikoneet on onnistuneesti laitettu tunnistautumisen taakse. Järjestelmästä voisi olla myös muita hyötyjä, esimerkiksi rattijuopolta voitaisiin ottaa ajo-oikeuden sijasta pois oikeus käyttää alkoholia.

Vierailija
4/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tuohan tarkoittaisi lähinnä sitä, että kaikkein köyhemmät tekisivät omat juomansa ja hakisivat tai tilaisivat niitä entistä enemmän muualta maailmalta. Kieltolakia on Suomen historian aikana jo kertaalleen kokeiltu ja jostain syystä se ei toiminut, vaikka yleinen elintaso oli paljon huonompi kuin nyt, eikä sosiaaliurvan taso tainnut olla puoliakaan nykyisestä.   

Yliopisto-opiskelija

Vierailija
5/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ideoitu. Onko muita hyviä ideoita?

Vierailija
6/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yksipuoliset alaklikkaukset aloittajille. Ei minustakaan sosiaaliturvan pitäisi mennä Alkoon. Siis jos pitäisi niin sittenhän minä maksaisin omasta selkänahastani tehdyllä työlläni toisten alkoholiostoksia? Voiko joku todella nokkela perustella minulle, miksi pitäisi näin tehdä???

Vierailija
7/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden innovaatio diplomisi on jo postissa.

Vierailija
8/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
9/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein suunniteltuna tämä kyllä toimisi. Kyllähän esimerkiksi toinen yleinen pahe, eli pelikoneet on onnistuneesti laitettu tunnistautumisen taakse. Järjestelmästä voisi olla myös muita hyötyjä, esimerkiksi rattijuopolta voitaisiin ottaa ajo-oikeuden sijasta pois oikeus käyttää alkoholia.

Miten niin onnistuneesti? Kyllä sieltä koneilta edelleen saa olla alaikäisiä hätyyttämässä.

Kassatäti

Vierailija
10/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisinko pimeän viinan myyntiä ? 

Hyvä kysymys. En ehkä kuitenkaan. 

Vierailija
11/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän yksipuoliset alaklikkaukset aloittajille. Ei minustakaan sosiaaliturvan pitäisi mennä Alkoon. Siis jos pitäisi niin sittenhän minä maksaisin omasta selkänahastani tehdyllä työlläni toisten alkoholiostoksia? Voiko joku todella nokkela perustella minulle, miksi pitäisi näin tehdä???

Tiesitkö, että kieltolain aikana myytiin ihan valtavat määrät viinaa Suomessa. Sama tapahtuisi tuollaisenkin jälkeen. 

Tottakai tulisi mustanpörssin viinaa tuollaisen kortin jälkeen. Papallanikin oli täysi viinakortti, vaikka ei koskaan juonut edes onnittelumaljaa.

Vierailija
12/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että kieltolain aikana myytiin ihan valtavat määrät viinaa Suomessa. Sama tapahtuisi tuollaisenkin jälkeen. 

Tottakai tulisi mustanpörssin viinaa tuollaisen kortin jälkeen. Papallanikin oli täysi viinakortti, vaikka ei koskaan juonut edes onnittelumaljaa.

Mikä sinun pointtisi on? Omani on se, että verorahojen ei pitäisi mennä kenenkään viinasteluun.

Vierailija
13/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin onnistuneesti? Kyllä sieltä koneilta edelleen saa olla alaikäisiä hätyyttämässä.

Kassatäti

Käytännössä alaikäiset eivät pysty pelaamaan niitä kuitenkaan ellei seurueeseen kuuluu joku täysi-ikäinen joka on avannut lukituksen.

Tässä alkoholikortissa on vähän sama ajatus kun kassalla pitäisi aina tunnistautua. Korttiin voisi helposti liittää myös lisäominaisuuksia kuten vanhanajan viinakortin kaltaisen juomaseurannan, josta henkilö voisi itse seurata kulutustaan ja asettaa sille rajat tai vaikka myyntieston ( Aivan kuten Veikkauskortissa).

Vierailija
14/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaklikeistä päätellen täällä on verorahoilla viinastelijoita.

Vierailija
15/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun pointtisi on? Omani on se, että verorahojen ei pitäisi mennä kenenkään viinasteluun.

Menisi kuitenkin. Ja paljokohan tuo järjestelmä ylläpitämisineen maksaisi? Kenen alaisuudessa ja vastuulla se olisi? Mistä saisi kortit, minne valittaa häiriöistä, tai kertoa elämäntilanteen muutoksesta?

Vierailija
16/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesa: Onko sinulla yleisemminkin haave, etä Suomi oli nykyistä selkeämmin luokka ja sääty-yhteiskunta?

Yliopisto-opiskelija

Vierailija
17/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaklikeistä päätellen täällä on verorahoilla viinastelijoita.

Tai meitä, joita ei todellakaan huvita kantaa jotain valtion valvontakorttia muutenkin täydessä lompakossa?

Vierailija
18/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle kysymys: miten määrittelet sosiaaliturvaa saavan? 

Vierailija
19/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

appelsiinimehun, sokerin, hiivan yms kulutus taas kasvaisi reilusti.. Eli viinaan se raha menis kuitenkin.

Vierailija
20/209 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne jotka haluaa juoda, aina keinot keksii. Jos ei muuta, niin käyttävät niitä verorahoja kiljutarpeisiin.