Mun pitäisi laihduttaa 79 viikkoa, että olisin normaalipainoinen. Miten kukaan voi jaksaa noin kauan nälkää?
Sellaisella 500g viikkotahdilla.
Miten onnistuit, tupakka, laihdutuslääkkeet?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Lounashetki salaatteja 4x päivä
Sähän nyt vitsin murjasit :D
Kyllä se maha tottuu vähempään syömiseen, eikä siinä lopulta näe nälkää kuin ekat viikot.
Se, mihin on suurempi tottuminen, ettei voi mussuttaa herkkuja. Sillähän ei ole tekemistä nälän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä sitä olisi pitänyt miettiä ennen kuin lihottaa itsensä.
Kun mätät mässyä masuun, niin muista että tämän pois saaminen on 100 kertaa vaikeampaa kuin sen suuhun tunkeminen.
Tilanteessasi auttaa se, että alat ajattelemaan ruokaa vain polttoaineena. Pidä itseäsi kuin valioluogan ravihevosena, jolle syötät vain parasta. Ethän syöttäisi ravihevoselle Snickers-patukoita, jos haluat sen voittavan kisoja. Kun teet itse samoin, niin siitä parempaan kuntoon tulemisesta tulee automaattista.
Kiva vinkki! Saa nähdä onnistuuko, kun ruoka on paras asia elämässäni. Ap
Kyllä hyvää ruokaa saa tehtyä ns. laadukkaammista ainesosista. Voi vaikka auttaa sellainenkin, että vaihdat vehnäspagetin riisispagettiin/riisinuudeleihin. Syöt näitä sitten automaattisesti vähemmän määrällisesti, koska ne ovat kalliimpiakin.
Pienet asiat tekee suuren eron.
Ei varsinkaan laihduttajan kannata mitään pastoja ja nuudeleita syödä, vaan ravinteikasta oikeaa ruokaa.
Totta. Sehän oli lähinnä esimerkki ainesosien vaihtamisesta, ei kirjaimellinen vertaus siihen mitä pitäisi syödä.
Pienin askelin alkuun laihdutuksessa jotta muutos ei olisi liian suuri ja projekti loppuisi lyhyeen. Kun ekat askeleet rutinoituu niin sitten voidaan ottaa käyttöön muita tapoja. Laihdutuksen tarkoituksena tulisi olla syömistottumusten pysyvä muutos.
Esimerkkejä:
Sokeriset juomat pois (vaihto sokerittomiin versioihin).
Alkoholinkäytön vähentäminen pikkuhiljaa.
Kokeile uusia terveellisempiä reseptejä ruuanlaitossa, jotta löydät ne, joista itse tykkäät.
Rajaa herkkujen syöntiä esim. yksi herkkupäivä viikossa. Muina päivinä ei kosketa karkkiin/suklaaseen/jäätelöön.
Pätkäpaasto mutta ei tarvitse tehdä radikaalisti. Vaikka niin että päättää ettei saa syödä mitään klo 21 jälkeen, vaan vastaa seuraavana aamuna.
Voit pitää ruokapäiväkirjaa vaikka viikon tai kaksi jotta näet miten paljon todellisuudessa syöt eri aterioilla, ja sen paljonko napostelusta tulee energiaa. Tieto motivoi ja opettaa, helpompi tämän jälkeen tunnistaa tiheäenergiset tuotteet ja toisaalta taas matalaenergiset.
Jätä öljy salaatista (ei maistu miltään mutta energiaa tulee tosi reippaasti.)
Vierailija kirjoitti:
Laihdutusketju vol.1456. Etkö mitenkään voi lukea niitä aiempia, kun kuitenkin vastauksetkin ovat niitä samoja?
Tämä trolli kyllä sitten jaksaa ja jaksaa jauhaa loputtomiin. Päivästä toiseen sama virsi.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset viikot voi olla vaikeaa, mutta sitten mahalaukku on jo supistunut, eikä tunnu kivalta syödä liikaa. Laihtuminen sujuu luonnostaan kun pääsee hyvään alkuun. Samoin jää mieliteot pois.
Nälkää ei tarvi nähdä ja saa syödä vatsansa täyteen. Hyvä suunnitelma pohjaksi ihan perusruualla. Kaikki turha kaloripitoinen pois. Sokerit ja hiilarit.
Tuo on ihan totta, että melko nopsaankin se mahalaukku ei enää vedä sellaisia satseja mitä aiemmin tuli syötyä. Ainakin siis kun niitä kunnon megamättöjä ei vetänyt aiemminkaan päivittäin vaan enemmänkin kerran viikkoon, mutta ruokavalio oli sitten muuten niin pyllyllään että päivittäin tuli syötyä ties mitä herkkuja (karkkia joka päivä) ja muutenkin vaan pääasiassa eineksiä.
Noin siis itse keräsin 30 kiloa extraa joista ainakin puolet tuli alkoholilla jota tuli käytettyä pari vuosikymmentä oikeastaan joka viikonloppu ja loppuvaiheessa sitten jo viikollakin iltana/kahtena..
Laihtuminen ei silti ole mitenkään helppoa tai automaatio. Itse lopetin tuon alkoholinkäytön jo liki 10 vuotta sitten (mihin tämä aika menee?!) eikä se laihduttanut grammaakaan vaan ainoastaan lihominen hieman hidastui. Olo toki on muuten parempi ja koska alkoholi ei mulle sovikaan niin lopettaminen ei harmita.
Nyt sitten on tosiaan tullut jätettyä kaikki megamässäykset pois eikä ole tullut edes kokeiltua menisikö vielä iso pakastepizza kerralla tai pellillinen ranuja, nugetteja ja cheddarjalapenoja parilla eri majoneesilla, koska oikeastaan ei tee edes mieli ja pelkkä ajatuskin saa aikaan "ähkyn" olon. Syön siis nykyään vähemmän ja pienempiä annoksia eikä ruokavalio ole tosiaan ainakaan huonommaksi muuttunut (se ei kyllä olisi noiden entisten normieväiden jälkeen edes mahdollista) ja just eilen mietin etten ole ostanut enkä syönyt karkkia koko keväänä (enkä nyt kesälläkään) vaikka aiemmin kuvittelin ettei kaltaiseni sokerihiiri pysty lopettamaan sitä ikinä. Samoin leivän syönti on vähentynyt todella paljon.
Ja kyllä olossa huomaa tämän muutoksen tuoman eron (esim nukun paremmin), mutta se kyllä ärsyttää ettei muutosta näy peilissä eikä vaa'alla vaan paino on edelleen se sama 84-88 kiloa riippuen päivästä kuten on ollut siitä lähtien kun kaljanjuonnin lopetin :-( Ihan samalla tavalla vaatteetkin kinnaa päällä ja etenkin maha tursottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtuminen edellytä nälkää. On muuten ihan kirjaimellisesti totta että nälkä kasvaa syödessä. Mitä enemmän varsinkin nopeita hiilareita vetää, sen enemmän tekee mieli. Keho alkaa vaatia ruokaa niinä aikoina, kun se on opetettu sitä saamaan. Sen voi opettaa siitä poiskin.
Paasto vähentää nälän kokemusta, kitudieetti lisää sitä. Suosittelen pätkäpaastoa. Se on omaa nälkää vähentänyt merkittävästi.
Kannattaa myös muistaa, että nälkä on yleensä ohikiitävä tunne. Se ei pahene koko ajan alettuaan, vaan voi myös mennä ohi. Siihen ei pidä suhtautua kuin hätätilaan. Nälkä ei aina tarkoita oikeaa ravinnon puutetta vaan se riippuu hormonitoiminnasta. Korkea greliinin taso tuntuu nälkänä. Monet lihavat kärsivät kylläisyyshormoni leptiinin resistenssistä. Se korjaantuu ajan myötä.
Mä olen syönyt ihan luonnostaan liki kuin pätkäpaastolla koko aikuisikäni joten tämä pikkuinen viilaus ruoka-ajoissa ei vaatinut käytännössä mitään ja odotukset olikin korkealla, kun vihdoin löytyi dieetti/elämäntapa joka sopii kuin nenä päähän.
Ja vissiin näin helppo ei elämäntapamuutos saa olla, koska mä en laihdu tälläkään vaikka sen tämä elämäntapa on saanut aikaan, että tunnen taas nälän vaikka en mitenkään tarkoituksella pidä itseäni nälässä. Tuo näläntunne nimittäin oli kadoksissa vuosia ja itse miellän sen ainoastaan terveeksi tunteeksi.
Ja ei, en todellakaan mussuta koko tuota 8 tuntia jotakin vaan syön kaksi lämmintä ateriaa ja juon muutaman kupin kahvia. Tuon 16 tunnin aikana juon vain vettä/vissyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä melkein sama määrä, mutta aikaisempien terveenelämän aloitusten perusteella voin sanoa, että kunhan alkuun pääsee on jo oikeastaan helppoa hommaa.
Se tylsä sama ohje mitä kuulee aina on ikävä kyllä totta eli syömällä kasviksia ym terveellisesti ja liikunnalla saa tuloksia eikä nälkä ole kunhan syö säännöllisesti.
Jostain syystä sen noudattaminen on ylivoimainen lihavilla.Jaksaisitko itse väsymystä, heikotusta ja aivosumua joka päivä? Et jaksaisi. Siksi se on ylivoimaista monille, koska lihavuus johtuu perimästä. Tajuatko? Kun laihan geenit saanut syö leivän niin ei liho ollenkaan mutta heikomman perimän saanut lihoo heti. Siksi laihtuakseen joutuu syömään useita vuosia niin vähän että heikottaa ja pyörryttää joka päivä ja on huono olo muutenkin.
Sitten kun ymmärtää tosiasiat ja lopettaa diettihömpötykset niin jaksaa taas ja elämänlaatu paranee. Vähän kuin nuorenisi monella vuodella kun keho saa taas ravintoa.
Tuota noin, nuo mainitsemasi väsymys, heikotus ja aivosumu saattaa hyvinkin johtua pääasiassa sun ruokavaliosta höttöhiilareineen.
Eikä tarvitse alkaa miksikään karpiksi ja mennä äärestä laitaan vaan just jättää vaikka vaaleat leivät syömättä ihan kokonaan. Ja tietty pullat sun muut keksit ja leivonnaiset pois eli ei ollenkaan mitään kahvileipää arjessa vaan ainoastaan satunnaisesti joskus.
Vierailija kirjoitti:
Pienin askelin alkuun laihdutuksessa jotta muutos ei olisi liian suuri ja projekti loppuisi lyhyeen. Kun ekat askeleet rutinoituu niin sitten voidaan ottaa käyttöön muita tapoja. Laihdutuksen tarkoituksena tulisi olla syömistottumusten pysyvä muutos.
Esimerkkejä:
Sokeriset juomat pois (vaihto sokerittomiin versioihin).
Alkoholinkäytön vähentäminen pikkuhiljaa.
Kokeile uusia terveellisempiä reseptejä ruuanlaitossa, jotta löydät ne, joista itse tykkäät.
Rajaa herkkujen syöntiä esim. yksi herkkupäivä viikossa. Muina päivinä ei kosketa karkkiin/suklaaseen/jäätelöön.
Pätkäpaasto mutta ei tarvitse tehdä radikaalisti. Vaikka niin että päättää ettei saa syödä mitään klo 21 jälkeen, vaan vastaa seuraavana aamuna.
Voit pitää ruokapäiväkirjaa vaikka viikon tai kaksi jotta näet miten paljon todellisuudessa syöt eri aterioilla, ja sen paljonko napostelusta tulee energiaa. Tieto motivoi ja opettaa, helpompi tämän jälkeen tunnistaa tiheäenergiset tuotteet ja toisaalta taas matalaenergiset.
Jätä öljy salaatista (ei maistu miltään mutta energiaa tulee tosi reippaasti.)
Kahvi /tee mustana, juomana pelkkää vettä 3kk.
1500kcal päivä, liikunta päivinä 1800.
Lähtee 15kg.
Asenne on jo lähtökohtaisesti väärä. Ei tarvitse nähdä nälkää, mutta syömistapojen on muututtava. Ja se muutos on pysyvä. Ei riitä mikään 79 viikkoa. Jos sen jälkeen palaat entiseen, lihot kaiken takaisin. Ei kannata ajatella asiaa laihduttamisena, tai minään väliaikaisena projektina ylipäätään, jolla on alku ja loppu, vaan tosiaan pysyvänä muutoksena.
Kuinka monta viikkoa sinulla meni kerätä 40 kiloa ylipainoa? Miksi sitten kuvittelet sen katoavan pois tuosta noin vaan parissa viikossa.
Ei ihme, että olet lihava jos luulet, että ei ihmisellä saa koskaan olla nälkä. Laihduttamisen sinä olet ymmärtänyt aivan väärin, jos kuvittelet sen tarkoittavan jatkuvaa nälässä olemista.
Päin vastoin: sinä laihdut, kun syöt vain silloin, kun on nälkä. Et siis mätä mahaa täyteen jatkuvasti, vaan syöt juuri sen verran, että ei ole vähään aikaan nälkä, ja seuraavan kerran sitten, kun tulee nälkä uudestaan. Vähän aikaa siinä menee, että tottuu jokseenkin säännöllisiin ruoka-aikoihin ja juuri silloin tulee nälkä, mutta vain viikkoja, ei kuukausia saati sitten vuosia.
Ei todellakaan tarvitse syödä vuosikausia niin että heikottaa, olipa millainen perimä tahansa. Kannattaa miettiä hetki sitäkin, mitä syö ja milloin syö eikä vain sitä, minkä verran syö.
Makua ruokaan saa mausteilla. Ei kanafile pahville maistu , jos siihen laittaa runsaasti mausteita. Aivan yhtä maukasta ruokaa saat syödä vieläkin, vai onko "maukas" sinulle ainoastaan sellaista, jossa on kolmasosa rasvaa tai sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtuminen edellytä nälkää. On muuten ihan kirjaimellisesti totta että nälkä kasvaa syödessä. Mitä enemmän varsinkin nopeita hiilareita vetää, sen enemmän tekee mieli. Keho alkaa vaatia ruokaa niinä aikoina, kun se on opetettu sitä saamaan. Sen voi opettaa siitä poiskin.
Paasto vähentää nälän kokemusta, kitudieetti lisää sitä. Suosittelen pätkäpaastoa. Se on omaa nälkää vähentänyt merkittävästi.
Kannattaa myös muistaa, että nälkä on yleensä ohikiitävä tunne. Se ei pahene koko ajan alettuaan, vaan voi myös mennä ohi. Siihen ei pidä suhtautua kuin hätätilaan. Nälkä ei aina tarkoita oikeaa ravinnon puutetta vaan se riippuu hormonitoiminnasta. Korkea greliinin taso tuntuu nälkänä. Monet lihavat kärsivät kylläisyyshormoni leptiinin resistenssistä. Se korjaantuu ajan myötä.
Mä olen syönyt ihan luonnostaan liki kuin pätkäpaastolla koko aikuisikäni joten tämä pikkuinen viilaus ruoka-ajoissa ei vaatinut käytännössä mitään ja odotukset olikin korkealla, kun vihdoin löytyi dieetti/elämäntapa joka sopii kuin nenä päähän.
Ja vissiin näin helppo ei elämäntapamuutos saa olla, koska mä en laihdu tälläkään vaikka sen tämä elämäntapa on saanut aikaan, että tunnen taas nälän vaikka en mitenkään tarkoituksella pidä itseäni nälässä. Tuo näläntunne nimittäin oli kadoksissa vuosia ja itse miellän sen ainoastaan terveeksi tunteeksi.
Ja ei, en todellakaan mussuta koko tuota 8 tuntia jotakin vaan syön kaksi lämmintä ateriaa ja juon muutaman kupin kahvia. Tuon 16 tunnin aikana juon vain vettä/vissyä.
Huomaatko virheen? Elimistösi ei voi luopua vararavinnosta, koska joutuu olemaan joka vuorokausi 16 tuntia pelkän veden varassa. Kokeilepa toisin päin: jaat päivän ateriat 16 tunnille ja juot pelkkää vettä 8 tuntia.
Ei sinusta ap ole laihduttamaan. Olet liian heikko ja laiska.
Ensin lääkäriin ja tutkimaan onko diabetesta tai kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jos löytyy niin niihin saat lääkkeet jotka auttaa laihtumisessa. Diabeteslääke vie ruokahalua ja näläntunnetta ja vajiksen lääke auttaa polttamaan kaloreita. Jos nämä on pielessä, etenkin vajista, niin ihan sama vaikka lopetat syömisen kokonaan, kilot ei lähde. Näin minulle sanoi hoitoalan ihminen joka itse sairastanut kymmeniä vuosia vajaatoimintaa. Oikeassa näkyy olevan. Ja ihan turha tulla sanomaan että syömällä ne lähtee, pienillä muutoksilla jne. Ei lähde, on kokemusta 20v ajalta, ei lähde yhtään millään pysyvästi. Jotain meidän ihmisten elinympäristössä on pahasti vialla kun vajaatoimintaa tulee koko ajan enemmän. Lääkärit ei Suomessa tätä myönnä mutta kaikki sairastuneet se tiedetään että tässä on nyt jotain muuta takana kuin muotisairaus tai asennevamma. Jonain päivänä se selviää ja sitten ollaan niin selittelemässä taas.
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä sitä olisi pitänyt miettiä ennen kuin lihottaa itsensä.
Kun mätät mässyä masuun, niin muista että tämän pois saaminen on 100 kertaa vaikeampaa kuin sen suuhun tunkeminen.
Tilanteessasi auttaa se, että alat ajattelemaan ruokaa vain polttoaineena. Pidä itseäsi kuin valioluogan ravihevosena, jolle syötät vain parasta. Ethän syöttäisi ravihevoselle Snickers-patukoita, jos haluat sen voittavan kisoja. Kun teet itse samoin, niin siitä parempaan kuntoon tulemisesta tulee automaattista.
Tarkemmin ajateltuna varsin hyvä vertaus ;)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta viikkoa sinulla meni kerätä 40 kiloa ylipainoa? Miksi sitten kuvittelet sen katoavan pois tuosta noin vaan parissa viikossa.
Pahimmillaan tuli 2 kiloa viikossa, kai sen verran voi saada pois per viikko? Ap
Vierailija kirjoitti:
Asenne on jo lähtökohtaisesti väärä. Ei tarvitse nähdä nälkää, mutta syömistapojen on muututtava. Ja se muutos on pysyvä. Ei riitä mikään 79 viikkoa. Jos sen jälkeen palaat entiseen, lihot kaiken takaisin. Ei kannata ajatella asiaa laihduttamisena, tai minään väliaikaisena projektina ylipäätään, jolla on alku ja loppu, vaan tosiaan pysyvänä muutoksena.
Eikö parempi kunnon tehokuuri, ja sitten kun ylipaino poissa, niin opettelee ne sopivat painonpito kalorirajat? Ap
Ei varsinkaan laihduttajan kannata mitään pastoja ja nuudeleita syödä, vaan ravinteikasta oikeaa ruokaa.