Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapselle pitää puhua näin?

Vierailija
05.07.2021 |

Eräällä lähipiiriin kuuluvalla on tapana puhutella lasta koko ajan kutsumalla tätä rakkaaksi tai kullaksi. Kutsun itsekin lastani noin toisinaan, mutta tuo sanojen jatkuva viljely ottaa korvaan ja lisäksi, kun sitä käytetään silloinkin, kun lasta yritetään kieltää tai komentaa. Esimerkkinä nyt juuri tämä äiti sai samaan lauseeseen sumputettua molemmat sanomalla lapselle "Rakas laita se pois ja katsotaan sitä sitten myöhemmin, kulta".

Lapset on todella villejä ja mielestäni tälläinen hellittelynimien käyttäminen komentamisessa ja kieltämisessä on suorastaan koomista. Muutenkin sellainen jatkuva rakas ja kulta hokema on kiusallista.

Onko kukaan muu törmännyt tälläiseen tai mitä mietitte?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun itsekin noin koska rakastan lapsiani ja tunteita kuuluu näyttää, ettei kasva tuollaiseksi tunnelukkoiseksi niin kuin AP. Suosittelen terapiaa, kulta.

Vierailija
2/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

So?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun itsekin noin koska rakastan lapsiani ja tunteita kuuluu näyttää, ettei kasva tuollaiseksi tunnelukkoiseksi niin kuin AP. Suosittelen terapiaa, kulta.

Sanoinko, että tunteita ei kuulu näyttää tai että minulla on tunnelukkoja? Se vaan, että jos on kovin villit lapset niin ei ne paljon lässyttämällä tottele.  Omat lapseni tottelee ja osaa käyttäytyä ja silti he tietävät, että rakastan heitä. 

Vierailija
4/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

höpöhöpö lässytys liikaa saa vaan kiertämään nuo sanat,ne menttävät tehonsa. Voipi teininä sanomaan tulla VITT** lopeta!

Vierailija
5/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi rakas ei saa puuroa tiputella lattialla. Katso nyt kulta, kun nyt on kauhea sotku." Toimisko paremmin jämäkkä kielto ilman lässytyksiä ja lässytykset sitten eri tilanteissa?

Vierailija
6/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpöhöpö lässytys liikaa saa vaan kiertämään nuo sanat,ne menttävät tehonsa. Voipi teininä sanomaan tulla VITT** lopeta!

Se, että koko ajan ja joka välissä toistelee lasta rakkaaksi ja kullaksi menettää todellakin merkityksensä. 

Vierailija
7/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipulointia? "Kun PAKKOSYÖTÄN sinulle rakas-kultaa tilanteesta riippumattaa... PAKKOMUISTUTAN sinua vetoomuksesta/uhkauksesta, jonka olemme jo käyneet läpi."  ?

Vierailija
8/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen, kuinka eräs Ranskassa asunut tuttavani kertoi, miten puistossa ranskalaisäitit ottivat häneltä käyttöön Ei!-kiellon pehmeän Non-sanan sijaan :D

Vierailija
9/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouristuksenomainen "ote" sanoilla? Käyttääkö vain sinun kuullen, eli onkohan tapa pikemminkin jokin protesti?

Vierailija
10/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on niin kylmiä. Näkyyhän se sitten teinien mielenterveystilastoissa. Kun ei kotona kukaan kerro tunteistaan...

Vierailija
11/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manipulointia? "Kun PAKKOSYÖTÄN sinulle rakas-kultaa tilanteesta riippumattaa... PAKKOMUISTUTAN sinua vetoomuksesta/uhkauksesta, jonka olemme jo käyneet läpi."  ?

Samaa mieltä. Hyvin epärehellistä. Ein sanomisessa ei ole mitään väärää. Se on rehellistä. Toi jatkuva lässytys on niin luonnotonta ja kiusallista teatteria. Ihmiset ympärillä pyörittelee silmiään, kun se rakas-kulta-lässyttäjä selittää. Ja ne selitykset on aina tosi pitkiä, kaksivuotiaallekin aloitetaan aina muinaisista roomalaisista. Ihmiset ei jätä lapsiaan rauhaan. Säälittää ne tenavat.

Vierailija
12/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia minulla ei ole, mutta koiran olen kasvattanut ja voi kyllä sanoa että "kiltti koira, älä syö äidin kenkiä kulta" tai "hyvä koira, älä kuse matolle rakas" ei taatusti olisi toiminut. Ei varmasti toimi lapsillekkaan, on niin ristiriitainen sanoma lauseessa.

Vierailija
13/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas hokeminen on ällöttävää, lapsikin jo kärsii moisesta. Parikymppisenä ujona tyttönä menin naisgynelle ja siinä tutkiessaan tämä lässytti, että rakas kulta minä nyt vähän ehkä satutan. Tämä jälkeen olen valinnut miehen.

Vierailija
14/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tarkoitus on lieventää kiellon jyrkkyyttä ja negatiivisuutta. Mutta se on totta, kiellosta tulee helposti lässytystä ja sanahelinää, kun siihen ympätään hellittelysanoja. Kai tuo on nyt sitä tunteiden ja tekemisien sanoittamista että äiti kipittää kolttosia tekevän lapsen perässä ja puhelee lehmänhermoisesti, että voi kulta, et viitsisi talloa istutuksia, rakas, ethän mene autotielle ja bla blaa.

Vierailija
15/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on sanojen ja tekojen ristiriita.

Tämä on uutta kielenkäyttöä, joka on kopioitu englannin kielestä eikä täysin istu vallitsevaan ympäristöön.

Näytä lapsellesi rakastavasi häntä - sanat muuttuvat tyhjiksi melko pian, jos käytät niitä jatkuvasti.

Vierailija
16/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi rakas ei saa puuroa tiputella lattialla. Katso nyt kulta, kun nyt on kauhea sotku." Toimisko paremmin jämäkkä kielto ilman lässytyksiä ja lässytykset sitten eri tilanteissa?

Juuri näin.

Lapset eivät ole tyhmiä. He ymmärtävät ihan normaalia puhetta. Lässyttämällä kieltäminen on tyhmää aikuisen puhetta, mikä ei toimi, kun puheen sävy on ristiriidassa sanoman kanssa.

Jos välttämättä tuntee tarvetta lässyttää lapselle, se kannattaa tehdä positiivisissa tilanteissa. Jos haluaa asettaa lapselle rajoja, se pitää tehdä jämäkästi, että lapsi ei saa väärää kuvaa viestistä.

Lapsi on ihminen ja lapselle pitää puhua, kuin ihmiselle. Joka ainoan asian lässyttäminen hellittelynimillä aiheuttaa vain hämmennystä lapselle ja hänelle jää epäselväksi asian sanoma. Mihin on kadonnut vanha kunnon maalaisjärki lasten kasvatuksessa. Lapset tajuavat vanhempien munattomuuden ja he toimivat oman mielensä ohjaamina. Lapsi vanhempien kasvattajana on tyrannian hyväksymistä lasten taholta. Systeemi ei toimi, kun lapsi on johtaja.

Vierailija
17/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... ehkä vähän menee yli, jos kielloissakin lässytetään. Kyllä itsekkin käytän rakas, kulta yms, mutta kieltäessä en kyllä lässytä mitään.

Vierailija
18/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia minulla ei ole, mutta koiran olen kasvattanut ja voi kyllä sanoa että "kiltti koira, älä syö äidin kenkiä kulta" tai "hyvä koira, älä kuse matolle rakas" ei taatusti olisi toiminut. Ei varmasti toimi lapsillekkaan, on niin ristiriitainen sanoma lauseessa.

Koirien älyä on tutkittu ja niiden oppima sanavarasto vastaa kolmivuotiaan lapsen tasoa.

Tietyssä kehityksen vaiheessa lapsen ja koiran kasvatus on täysin samanlaista. Mutta osa ihmisistä puhuu jämäkästi vain koiralle.

Vierailija
19/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaan tehoaa itse asiassa parhaiten tuo "voi rakas minkä sotkun olet saanut aikaan" kuin se että "mitä sä taas olet mennyt tekemään, hirveä sotku ja taas joutuu siivoamaan sun jälkiä kun et kuitenkaan niitä itse siivoa"

Tuon ekan lauseen jälkeen lapsi on vastaanottavaisempi ratkaisuille joita ehdotan. Tuon jälkeen kerron vaihtoehdot ja saa itse valita. Vaihtoehdot ovat esim: ei tarvitse siivota, minä siivoan mutta sitten et pääse mukaan kauppaan tai että siivoat ja pääset kauppaan. Tai joku muu jota lapsi haluaa. (Ja jos itse siivoan niin pidän lupaukseni eikä lapsi pääse mukaan.) Tuon ekan esimerkin jälkeen lapsi lähes aina siivoaa tms ja pääsee mukaan. Ilmapiiri on koko ajan hyvä.

Toinen kommentti vetää loputkin liinat kiinni eikä yhteistyötä synny. Annan samat vaihtoehdot kiukkuisena. Lapsi suurtuu enemmän eikä todellakaan siivoa. Ei anna luonto periksi vaikka tekisi mieli. Siivoan ja lähden kauppaan ja lapsi on kahta enemmän pahalla mielellä.

Oletetaan siis että lapsi on tahallaan sotkenut jotakin. Kuopus täyttää 4-vuotta.

Tämä kohta 17 vuoden kokemuksella. Esikoisen

kanssa koitin usein mennä se pylly edellä puuhun. Ei toiminut.

Rakas ja kulta kuuluu meillä hellittelyn lisäksi myös siis komentamiseen. Toimii 👍

Vierailija
20/27 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poikaan tehoaa itse asiassa parhaiten tuo "voi rakas minkä sotkun olet saanut aikaan" kuin se että "mitä sä taas olet mennyt tekemään, hirveä sotku ja taas joutuu siivoamaan sun jälkiä kun et kuitenkaan niitä itse siivoa"

Tuon ekan lauseen jälkeen lapsi on vastaanottavaisempi ratkaisuille joita ehdotan. Tuon jälkeen kerron vaihtoehdot ja saa itse valita. Vaihtoehdot ovat esim: ei tarvitse siivota, minä siivoan mutta sitten et pääse mukaan kauppaan tai että siivoat ja pääset kauppaan. Tai joku muu jota lapsi haluaa. (Ja jos itse siivoan niin pidän lupaukseni eikä lapsi pääse mukaan.) Tuon ekan esimerkin jälkeen lapsi lähes aina siivoaa tms ja pääsee mukaan. Ilmapiiri on koko ajan hyvä.

Toinen kommentti vetää loputkin liinat kiinni eikä yhteistyötä synny. Annan samat vaihtoehdot kiukkuisena. Lapsi suurtuu enemmän eikä todellakaan siivoa. Ei anna luonto periksi vaikka tekisi mieli. Siivoan ja lähden kauppaan ja lapsi on kahta enemmän pahalla mielellä.

Oletetaan siis että lapsi on tahallaan sotkenut jotakin. Kuopus täyttää 4-vuotta.

Tämä kohta 17 vuoden kokemuksella. Esikoisen

kanssa koitin usein mennä se pylly edellä puuhun. Ei toiminut.

Rakas ja kulta kuuluu meillä hellittelyn lisäksi myös siis komentamiseen. Toimii 👍

Jatkan vielä että en useinkaan lässytä lapsilleni paitsi leikillään heitä kiusaan lässyttämällä ihanaa rakasta pientä mussukkaa.

Eikä tuota rakasta ja kultaa nyt joka kerta käytetä ja menee itselläkin välillä hermot.

Mutta olen silti tehnyt tuon havainnon että meillä se että sanon jonkun "hellittelynimen" tekee tilanteesta sellaisen että lapsi on vataanottavaisempi.

Noille teineille ei tarvitse tuota keinoa käyttää enää. Heille riittää normaali puhe mutta pieniin lapsiin toimii erinomaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme