Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin juuri työterveyteen masennuksen takia

Vierailija
08.07.2014 |

Eli takana on työuupumista, jonka takia kävin juttelemassa työterveydessä. Minulla ilmeni myös masennuksen oireita pitkään jatkuneen stressin takia, mutta en halunnut aloittaa lääkitystä. Nyt, lomasta huolimatta, olo tuntuu aina vain kauheammalta.

Kynnys soittaa ja pyytää lääkäriaikaa mahdollisen lääkityksen aloittamiseksi oli mulle tosi korkea, mutta vihdoin tein sen, koska omat konstit ei näytä auttavan. Nyt odotan terveydenhoitajan puhelua, koska heidän pitää tarkistaa kattaako työnantajan sopimus tätä. Tuo lause oli kuin isku vasten kasvoja. Jos ei kata enkä pääse työterveyteen, tuskin jaksan soittaa paikalliseen tk:hon ja kertoa kaikkea alusta :( Työterveydessä tietävät jo tilanteeni valmiiksi.

Tuli vain niin nöyryytetty olo. Työhän tämän aiheuttikin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, voimia! Kyllä varmasti saat jotain apua. Ja jos et, niin soitat heti vaan terveyskeskukseen.

Vierailija
2/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

* tuskin jaksan soittaa paikalliseen tk:hon ja kertoa kaikkea alusta *

- tuskin siis haluatkaan apua/lääkitystä, kyllä sä jaksat vaivautua sitten, kun tarvitsee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt heitä heti kirvestä kaivoon. Tärkeintä on että saat apua, ei se, mistä.

Vierailija
4/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on nin lyhyet työpäivät ettei täällä voi kukaan uupua

Vierailija
5/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:02"]Suomessa on nin lyhyet työpäivät ettei täällä voi kukaan uupua

[/quote]

Tuntuu kuitenkin, että Suomessa usea uupuu toisin kuin muualla. Ankea ilmapiiri, häpeän kulttuuri, ilo puuttuu?

Vierailija
6/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:00"]

* tuskin jaksan soittaa paikalliseen tk:hon ja kertoa kaikkea alusta *

- tuskin siis haluatkaan apua/lääkitystä, kyllä sä jaksat vaivautua sitten, kun tarvitsee

[/quote]

Harvinaisen typerä kommentti, joka paljastaa, ettei kirjoittaja tiedä masennuksesta mitään.

Ap, jos et saa apua työterveydestä, niin voitko pyytää jotakin läheistäsi varaamaan sinulle ajan tk:sta? Hän voi kertoa ajanvarauksessa, ettet itse pysty siihen.

Vierailija
7/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:00"]* tuskin jaksan soittaa paikalliseen tk:hon ja kertoa kaikkea alusta *

[/quote]

Ole hiljaa, kun et mitään asiasta tunnu tietävän. Masentuneella/uupuneella ei ole voimavaroja juuri mihinkään.

Vierailija
8/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työpäivien pituus ole ongelma vaan työpaikoilla oleva ilmapiiri. Laman jälkeen työstä on kadonnut ilo. Jatkuvat säästöt, kasvava byrokratia suoltamassa mittareita ja toisaalta työttömyys ovat ajaneet ihmiset ahdistuneiksi. Jossain USA:ssa työntekijä irtisanotaan helposti ja nopeasti, mutta työllistyminen on helppoa uudelleen ja kaikesta huolimatta työssä on ilon ilmapiiri. Suomessa taas ollaan kuin paniikkitilassa, kun uutta työtä ei kuitenkaan saa mistään..

Vierailija
9/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuollon tehtävänä on tukea työkykyä. Jos se on masennuksen vuoksi uhattuna, niin en ymmärrä, miksi et voisi saada lääkäriaikaa sitä varten. Monissa paikoissa sopimukseen kuuluu myös esim. 3 käyntiä psykiatrilla. Mutta luulisi, että ainakin työterveyslääkärille pääsisit. Ehkä hoitaja tarkistaa, voiko psykiatria konsultoida?

Tsemppiä sulle, tuo, ettei olo lomallakaan parane, kertoo kyllä uupumuksesta ja masennuksestakin. Onko sulla työoloissa tapahtunut mitään muutosta, jotta uupumus helpottaisi? Kun ei ne pillerit sitä perussyytä poista...

Vierailija
10/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen työuupumuksesta kärsivä. Mulla pitkään jatkunut kova stressi aiheutti ensin ruumiillisia oireita (vatsavaivoja, päänsärkyä) ja johti lopulta ahdistuneisuuteen ja paniikkioireisiin. Tykkään työstäni, mutta jatkuva ylikuormitus (töitä koko ajan enemmän kuin ehtii tehdä) aiheutti kierteen. Aloitin lääkkeen 3 viikkoa sitten ja nyt sen ja loman ansiosta alkaa nenä olla vihdoin pinnan yläpuolella. Työterveyspsykologin kanssa olen menossa juttelemaan syksyllä. Ehkä minulla on jotain työhön liittyviä ajatusvirheitä (olen ainakin kauhea suorittaja), joita pitäisi korjata. Voimia ja tsemppiä, jaksa vaatia itsellesi apua. Parempaa on tulossa! 

Vierailija
11/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aloilla te uupujat olette? Kysyn tätä ihan ystävällisellä mielellä, ja ihan siitäkin syystä, että mulla on edessä todennäköisesti uudelleenkouluttautuminen enkä haluaisi kovin stressaavaa alaa. Oletteko hoitoalalla?

Vierailija
12/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:21"]

Millä aloilla te uupujat olette? Kysyn tätä ihan ystävällisellä mielellä, ja ihan siitäkin syystä, että mulla on edessä todennäköisesti uudelleenkouluttautuminen enkä haluaisi kovin stressaavaa alaa. Oletteko hoitoalalla?

[/quote]

Olen asiantuntija kemianteollisuudessa (11).

Vierailija
13/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:00"]* tuskin jaksan soittaa paikalliseen tk:hon ja kertoa kaikkea alusta *

[/quote]

Ole hiljaa, kun et mitään asiasta tunnu tietävän. Masentuneella/uupuneella ei ole voimavaroja juuri mihinkään.

[/quote]

Nyt olet osittain väärässä, ap on tilanteessa, että jo on pienet voimavarat, eihän olisi muuten saanut soitettua työterveyteenkään, joten ei vaadi isompaa ponnistusta soittaa tk:hon, jos on tarvis.

Vierailija
14/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen työterveyden tarkoittaneen sitä, että välttämättä esim terapia ei kuulu sopimuksen piiriin. Lääkityksen voi määrätä ihan työterveyslääkärikin kuten minulla. Ja se onneksi oli ihan riittävä.

Vierailija
15/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:02"]Suomessa on nin lyhyet työpäivät ettei täällä voi kukaan uupua

[/quote]

Tuntuu kuitenkin, että Suomessa usea uupuu toisin kuin muualla. Ankea ilmapiiri, häpeän kulttuuri, ilo puuttuu?

[/quote]Missä ihmiset on iloisia töissä. Jos siellä oikeasti tehdä töitä eikä vetelehditä

Vierailija
16/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:06"]

Ei se työpäivien pituus ole ongelma vaan työpaikoilla oleva ilmapiiri. Laman jälkeen työstä on kadonnut ilo. Jatkuvat säästöt, kasvava byrokratia suoltamassa mittareita ja toisaalta työttömyys ovat ajaneet ihmiset ahdistuneiksi. Jossain USA:ssa työntekijä irtisanotaan helposti ja nopeasti, mutta työllistyminen on helppoa uudelleen ja kaikesta huolimatta työssä on ilon ilmapiiri. Suomessa taas ollaan kuin paniikkitilassa, kun uutta työtä ei kuitenkaan saa mistään..

[/quote]=D

Vierailija
17/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:06"]

[/quote]

[/quote]

Nyt olet osittain väärässä, ap on tilanteessa, että jo on pienet voimavarat, eihän olisi muuten saanut soitettua työterveyteenkään, joten ei vaadi isompaa ponnistusta soittaa tk:hon, jos on tarvis.

[/quote]

En ole väärässä. Tiedän asian oman kokemukseni kautta. Tätä asiaa ei voi oikein ymmärtää, jos ei ole itse samaa kokenut.

Vierailija
18/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole väärässä. Tiedän asian oman kokemukseni kautta. Tätä asiaa ei voi oikein ymmärtää, jos ei ole itse samaa kokenut.

[/quote]

Etkö siis itse saanut haettua sulle apua vaan joku muu teki sen puolestasi?

Vierailija
19/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]Missä ihmiset on iloisia töissä. Jos siellä oikeasti tehdä töitä eikä vetelehditä

[/quote]

No aika monessa paikassa. Itsellä mm. hyviä kokemuksia Keski-Euroopasta - ja työtä tehdään pidempään kuin Suomessa. Kivat työkaverit ja pomo on kaiken a ja o, jaksaa tehdä vaikka ylitöitä.

Vierailija
20/32 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sain lopulta haettua apua mutta se pelkkä puhelinsoiton tekeminen vaati suunnattoman tsemppauksen. Sitä on täysin lopussa, finaalissa, voimaton, saamaton. En oletakkaan, että osaat ymmärtää mutta älä väitä, että olen väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan