Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla kotisi sisustus eroaa ns tavallisesta massasisustuksesta?

Vierailija
04.07.2021 |

Itselläni on esimerkiksi sisustuksessani goottilaisia paloja, paljon samettia, vintagea ja eri värejä. Ripustan seinälle omatekemää taidetta. Myös Harry Potter fanijuttuja ja sisustusjuttuja on esillä ja ne yleensä herättävät vierailijoiden huomion.

Tyyliäni voisi kuvailla mystiseksi maksimalismiksi.

Kommentit (432)

Vierailija
81/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kotihoidon työntekijänä useassa osoitteessa käytynä, myös nuorien ja vanhojen luona, voin sanoa että niin kamalia sisustuksia ja hamstrauksia näkee päivittäin että oksat pois. Eripari huonekaluja, tätä ns ihanaa värikkyyttä joista mikään ei sovi yhteen, kirjahyllyt joissa ne kivat kirjat on tyyliä tietokirjat vuosilta 50-60, viinapullot hyllyjen päällä, pyökin väriä ja massiivisia huonekaluja niin hyllyissä ja senkeissä.. Likaiset Räsymatot ja pyökin väriset keittiökaapit urilla kruunaavat kokonaisuuden. Sitten ihastellaan kun "meillä poikkeaa sisustus valtavirrasta"

Tälläisia siis "kotihoidon työntekijät". Ehditkö tehdä hommasi kun katselet ensin kaikkien kirjat ja viinapullot, jopa miltä vuodelta tietokirjat? Tuleeko mieleesi, että iäkkäät ihmiset joilla on 50-60 luvulta tietokirjoja eivät halua tai edes jaksa jatkuvasti uusia jotain kodeissaan? He viihtyvät ihan hyvin niissä. Valitsitko ehkä väärän ammatin? 

Katsominen ympärille vie muutamia sekunteja.

Älä turhaan ole huolissasi kerkeekö työntekijä tehdä töitään

Et sitten vieläkään oivaltanut pointtia.

Vierailija
82/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alkuperäiset lautalattiat 30-luvun talossa. Muuten sekaisin ikeaa ja umpipuisia kalusteita, lasia, rottinkia, nahkaa materiaalina. Lautalattioita ei ole tullut monella vastaan, muuten ollaan varmaan aika massaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu valkoiset seinät

Vierailija
84/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöhuonekalut, käsin veistettyä puuta 1950-luvulta Savosta. Ei sohvaa eikä ruokapöytää, pieni koti. Taiteltu futon nurkassa tekee laiskanlinnan virkaa päivisin.

Esillä suomalaista nykytaidetta ja puupoltettua keramiikkaa. En ajattele sisustavani. En ole järjestyksen ihminen, mutta pidän paikat puhtaana. Kourallinen läheisiä ihmisiä käy kylässä ja viihtyy.

Vierailija
85/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keittiön seinällä massiivisissa kultaisissa raameissa (sellaiset överit mitä voisi olla jossain Versaillesin palatsissa tms) kuva Kurt Cobainista. Taulun koko on noin 70x100cm.

Puoliso osti tämän teoksen joskus nuorena baarikierroksella hieman kännissä jostain pubista, oli nähnyt kuvan seinällä ja kysynyt omistajalta, voiko hän ostaa sen. Vuosia taulu lojui sitten vain jossain varastossa, kunnes ehdotin, laitettaisiinko se keittiön seinälle, kun siinä oli juuri sopiva kohta. Keittiö on suht pieni ja ruokaryhmä on eri huoneessa. Keittiön kaapistojen ja kodinkoneiden lisäksi siellä ei muuta juuri komeile paitsi Kurt Cobain kultaraameissaan. Tämä on herättänyt toisinaan huvittunutta hämmennystä vieraissa. :-D

Vierailija
86/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Mulla on huonekalut pitkälti aasiasta. No keittiön pöytä on meksikosta ja tuolit siihen balilta. Itämaisia mattoja, aitoa taidetta, itsetehtyjä valaisimia, nahkaa ja puuta ja bambuakin. Parasta on itse tehty katettu pylvässänky kiinalaisin koristesäleiköin. Keittiö on lähes valkoinen, sillä siellä pitää nähdä. Lähes kaikessa näkyy oman käden jälki....ihan muuna kuin likaisina sormenjälkinä:-)  Täällä minä viihdyn eikä ole edes tarkoituskaan, että muut tuntisivat olonsa niin kotoiseksi.  Värikäs ja muotorikas ympäristö inspiroi minua.  En väheksy kenenkään muun kotia ja sisustusta, sillä jokaisella on oikeus sellaiseen kotiin kuin haluaa. Varallisuus ja muut asiat tietenkin rajaavat pois paljon asioita.

Vierailija
87/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään susista ja mun talossani onkin kaikkea susiin liittyvää. Seinissä on paljon isoja susitauluja, ne on upeita. On susi mattoja, susi aiheinen astiasto ja kaikkia susi koriste esineitä.

Pihalla on kolme isoa susipatsasta. Moni pieni yksityiskohtakin on susia, esim avain naulakko jossa on sudenpää.

Nyt viimeisin ostamani esine on ollut iso, seisova, täytetty susi joka sai paikkansa olkkarista. (Tätä sutta ei kuitenkaan oltu salametsästetty, en voisi ostaa täytettyä sutta jos tietäisin että se olisi salametsästetty)

Näihin on uponnu paljon rahaa, mutta rakastan susia ❤️

Mutta yksi makkareista on sisustettu gootti tyylisesti, koska mua kiehtoo myös kaikki magia, wiccalaisuus, noituus yms 😂 Vaikka en itse mikään gootti tai wicca olekaan. Saatika noita 🤦‍♀️Se on sellainen rentoutumis huone, polttelen siellä suitsukkeita ja kynttilöitä, kuuntelen musiikkia, luen kirjoja. Mutta huom, sielläkin on susi juttuja 😁

Vierailija
88/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendikkäitä sisustuksia on loppupeleissä aika harvoilla, itse olen lähinnä nähnyt niitä lehtien sisustusjutuissa ja blogeissa. Oikeilla ihmisillä on aina omaa tyyliä ja kerroksellisuutta. Näkyy suvun esineitä ja historiaa, maat, missä on asuttu tai muuten omat kiinnostuksen kohteet. Nuoren eka koti voi olla tietysti aika muodin mukaan sisustettu, mutta keski-ikäisillä näkyy eletty elämä ja oman maun löytyminen.

Hienoin ja persoonallisin sisustusesine, mikä tuli näitä lukiessa mieleen, on ystävän olohuoneen pöytä. Se on tehty noin metrin halkaisijaltaan olevasta pakistanilaisesta paistokattilasta, vain jalat lisätty. Ystävä on asunut nuorena Pakistanissa isänsä työn takia, ja se on muisto sieltä.

Vierailija
89/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mystinen maksimalisti, siis pölyä täynnä oleva lapsellinen sekasortoluola. 

Vierailija
90/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukka----:-) kirjoitti:

Hmm... Mulla on huonekalut pitkälti aasiasta. No keittiön pöytä on meksikosta ja tuolit siihen balilta. Itämaisia mattoja, aitoa taidetta, itsetehtyjä valaisimia, nahkaa ja puuta ja bambuakin. Parasta on itse tehty katettu pylvässänky kiinalaisin koristesäleiköin. Keittiö on lähes valkoinen, sillä siellä pitää nähdä. Lähes kaikessa näkyy oman käden jälki....ihan muuna kuin likaisina sormenjälkinä:-)  Täällä minä viihdyn eikä ole edes tarkoituskaan, että muut tuntisivat olonsa niin kotoiseksi.  Värikäs ja muotorikas ympäristö inspiroi minua.  En väheksy kenenkään muun kotia ja sisustusta, sillä jokaisella on oikeus sellaiseen kotiin kuin haluaa. Varallisuus ja muut asiat tietenkin rajaavat pois paljon asioita.

Mulla on itse La Bamba muumiovaatteissaan kaislakorissaan lehtikullatun weeceepöntön takana.

Vierailija
91/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikea koti

Vierailija
92/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en pidä valkoiset modernisisustajat trendistä, mutta sikäli olen nolo, että kaikki valaisimet ja huonekalut sänkyä lukuunottamatta ovat artekia. Tykkään vaan niin kovasti artekin huonekalujen toimivuudesta ja yksinkertaisuudesta. En jaksa ikean tusinalipastoja tai elloksen tai jotexin samettisohvia. 

Erikoista on ehkä olohuone. Olohuoneen matto on oranssi, sohvassa vihreät tyynyt ja tapettiseinä on sininen. Muualla sitten ei värejä olekkaan. En ole mitenkään tietoisesti sisustanut tuota väripistettä, se vaan tapahtui. 

Vierailija
93/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla mitään kovin erikoista tai massasta erottuvaa. Ainoat asiat, jotka tulevat mieleen, ovat seinällinen kirjoja ja pari vanhaa muotokuvamaalausta suvun jäsenistä.

Vierailija
94/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, kuinka paljon kotini poikkeaa muista kodeista, mutta koen, että kotini on hyvin oman näköiseni. Olen sekoitellut sekä vaaleita rokokoohuonekaluja, japanilaista tyyliä että 50-70-luvun juttuja. Sohvapöytä on esimerkiksi 50-luvun tyylinen Saksasta tilattu, perintönä saatu senkki taas rokokoota. Muutaman kokopuisen huonekalun olen ostanut myös Ikeasta/käytettynä ja tuunannut sahalla, hiomalla, lakkaamalla ja uusilla vetimillä sellaiseksi, kuin haluan. Minulla toistuvat samanlaiset kaarevat muodot sisustuksessa paljon ja tietyt muutamat kuosit, joista pidän. Väreinä harmaan ja valkoisen ohella on erityisesti punaista ja ihan hieman kobaltinsinistä. Seinillä sekä omaa taidetta että printtejä muutamilta taiteilijoilta, joista pidän. Olen löytänyt useat esineet sisustuksessani myös Torista ja kirppareilta, osan hakemalla etsien ja osan sattumalta. Olen sisustuksessani mielestäni melko tarkka ja minulla on ollut selvä visio siitä, mitä haluan ja mistä pidän. Koen, että kotini on hyvin kaunis ja mieleni lepää täällä. Muutama muukin henkilö on kehunut sisustusta kauniiksi ja harmoniseksi, mikä on ollut todella kiva kuulla.

Vierailija
95/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylikkäästi värikästä. Minulla ei ole yhtään valkoista seinää, ei mustia huonekaluja tai sisustustarviketta. Kalustejärjestys on poikkeava, mutta toimiva. Ei kirjahyllyjä, olkkarinpöytiä tai muutakaan romunkeräyspaikkaa. Ei kukkia, mutta tauluja ja tekstiilejä, missä kukka- ja lehtiprinttejä. Ihmiset sanovat tätä kodikkaaksi ja ajattomaksi. Erilaiseksi, mutta tyylikkääksi.

Modern simple colorful -haku pinterestistä antaa vinkkiä minkälaista meillä on. Väriä on paljon, mutta hyvässä harmoniassa.

Vierailija
96/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja on valtavasti. Samoin DVD-levyjä klassikkoelokuvista ja kalliimpia bokseja. Kirkollista taidetta seinällä, mm. joitakin käsinmaalattuja ikoneita. Muutama muu maalaus. Kaipa tästä voi siltä osin jonkinlaista kulttuurikodin tunnelmaa aistia.

Toisaalta melkein kaikki huonekalumme ovat IKEAsta tai JYSKistä. Perittyä tavaraa ei ole ja olemme suht. nuoria, joten ei ole mitään varmaan normaaleista kulttuurikodeista löytyvää antiikkia. Yhdistelmä on siis aika erikoinen. Huonekalujen ym. tyyli on skandinaavinen. Valkoista ja puuta. Asumme arkkitehtonisena tuntomerkkinä tunnetussa modrnissa  talossa ja sisustuksessa on pyritty huomioimaan se.

Vierailija
97/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sisustella. Huonekaluja on hankittu tarpeen mukaan, laatua ja kestävää. Joitain tauluja ja valokvia seinällä. Verhot ikkunoissa ja niitä vaihtelen joskus jos huvittaa, tai pitäähän ne pestäkin ajoittain. Torkkupeittoa sohvalla en pidä sisustusjuttuna, se on käytössä oleva mukavuustuote. Meillä on siistiä ja selkeää. Se lienee nykyään erikoista.

Vierailija
98/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin omalle tyylille nimen: cluttercore. Eli kotona on kaikenlaista sälää, tavaraa ja huonekalua. Jonkinlainen trendikin jossain, ei ehkä Suomessa. En jaksa yhtään sisustaa, suunnitella, mikä kävisi. Kaikki on sulassa sovussa kuitenkin, kun itseä ei häiritse. Konmaritus ei onnistu. Tosin olen ajatellut siirtää osan tavaroista toiseen paikkaan odottamaan tulevaa käyttöä.

Vierailija
99/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sillä että on aika tavallista. Kahden ihmisen maun mukaan "sisustettua" kerroksellisuutta.

Vierailija
100/432 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksemme näkyvät sisustuksessa. Seinillä on mm kehystettyjä ilmailukarttoja ja itse tehtyä taidetta. Soittimia on muutamia siellä täällä. Runokirjoja, maalausteline. Hyllyillä meillä on sekalaisesti monenlaista sellaista tavaraa, mikä liittyy jotenkin meihin tai on meille merkityksellistä, mm pienoismalleja. Mielestäni moni asia kuitenkin ihan sopii hyvin sisustuksellisestikin ja näyttää hyvältä.

Lisäksi kalusteemme ovat pääasiassa puun värisiä ja jyhkeähköjä. Meillä on paljon runsaita ja erikoisempia huonekasveja. Yhdellä ikkunalla on yrttilaatikko ja -amppeli.

Tykkään siitä, että meidän kodistamme on heti nähtävissä ketkä tai millaiset ihmiset täällä asuvat. Olen huomannut, että vieraat mielellään katselevat ja kyselevät erilaisista esineistä, piirroksista ja maalauksista. Tämä on sellainen meidän oma pesämme. Meillä ei juuri ole asioita, jotka ovat "vain" sisustusesineitä. Ennemminkin jotain kättemme töitä, asioita joita myös käytetään tavalla tai toisella tai mielenkiintoisia tavaroita jotka kuitenkin näyttävät hyvältä. Esimerkiksi se miten kitarat on sommiteltu eräälle hyllylle on mielestäni ihan tyylikäs ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi