Millä tavalla kotisi sisustus eroaa ns tavallisesta massasisustuksesta?
Itselläni on esimerkiksi sisustuksessani goottilaisia paloja, paljon samettia, vintagea ja eri värejä. Ripustan seinälle omatekemää taidetta. Myös Harry Potter fanijuttuja ja sisustusjuttuja on esillä ja ne yleensä herättävät vierailijoiden huomion.
Tyyliäni voisi kuvailla mystiseksi maksimalismiksi.
Kommentit (432)
Kaveripiiriini verrattuna minulla on tavallinen otaku-larppaaja-pöytäropettaja-tietokonepelaaja-fantasia-nörtti -luola. Sitä en tiedä, millaista sisustamista sellaiset harrastaa, joilla on mielenkiinnon kohteet muualla kuin noissa.
Suurin osa naisista, jotka ovat päätyneet käymään luonani jostain syystä, ovat ihastelleet kuinka kaunis sisustus minulla on. Kauniista en tiedä, mutta itseni näköinen ja viihdyn kotonani. Tyylilleni olen ollut uskollinen jo yli 20 vuotta, sitä ei muodin oikut hetkauta. Ehkä kymmenen vuoden välein tulee jotain pientä muotiin, mikä sopii omaankin makuun.
Meidän kotia ei ole sisustettu oikein mitenkään. Kahden aikuisen ihmisen tavarat sovitettiin yhteen. Käytettyjä tavaroita, kirpparilta verhot, jne. Olohuoneessa mummoni virkkaama pitsikappa. Alelaarista tapetteja, joista maalin kanssa taiottiin joka huoneeseen omanlaisensa toimiva kokonaisuus. Ei yhtään livlöövlääf -tarraa eikä sisustustikkaita tai mitään.
Aivan uusi koti. Meillä on valkoista, mutta keittiössä seinien väri on nefriitti ja valkoiset kaapit. Makuuhuoneista löytyy rohkeasti väriä, joku seinä ihan tumman sininenkin...
Tavaraa on paljon eivätkä kaikki ole aina paikoillaan. Inhoan kaikkea uutta ns. trendikästä sisustustavaraa. Valkoista löytyy oikeastaan vaan seinistä. Kaikki huonekalut käytettynä ostettuja ja tosi sekalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei Ikeaa vaan suomalaista ja tanskalaista designia. Sisustussuunnittelijan avustuksella.
Meillä on myös skandidesignia 50-60 luvuilta. Kaunista, niukkaa, ilmavaa (keveyttä), mukavaa (ihmisten anatomiaan suunniteltuja huonekaluja) ja paljon taidetta. Sisustussuunnittelijan (minä) tekemä ja se on samalla myös "käyntikortti" asiakkaille ja esimerkki siitä, että vähemmän on paljon enemmän.
Monen koti kuulostaa olevan juurikin sellainen mitä ns pitääkin olla.
PerusIkeaa yhdistettynä vanhoihin huonekaluihin. Lisäksi jotain erityistä eli jonkun tekemä käsityö tai taulut seinällä, joku suvussa kulkeva juttu jne.
Minun koti ei siis erotu millään tavalla siitä millainen on normaali koti.
On ikeaa, antiikkia, perintönä kulkevaa, lapsen savitöitä, vähän kirjoja hyllyssä, seinillä tauluja jotka ei ole ikeasta. Pari erilaisempaa sisustusesinettä kuten samuraimiekka.
Löytyy mariskoolia, iittalaa, arabiaa, antiikkilaseja ja astioita.
On paljon tummia värejä (pertoolia ja tummaa harmaata) seinissä ja tapeteissa ja musta lattia. Löytyy myös valkoisia huonekaluja esim keittiön korkeakiiltopöytä valkoisine kuppituoleineen.
Eikä se kokovalkoinen taida edes olla trendi vaan juurikin persoonallinen.
En seuraa blogeja tms mutta rakastan sisustamista!
Ostan mikä miellyttää. Ihan niitä mitä myydään kaupassa eli varmaan löytyy monelta muultakin samoja juttuja.
Ei se k-raudasta ostettu näyttävä tapetti ole kovin uniikki eikä edes se että pöytänä on pirttipöytä joka kulkenut suvussa. Mullakin oli ennen tuota nykyistä pöytää.
Mun mielestä tyypillinen massasisustus: harmaa-valkoinen-musta värimaailma, kaikki uutta, ikeaa, yksi tehosteseinä muuten valkoista, niitä julistetauluja (musta-valkoisia), valkoisia kaappeja
Oma sisustus on värikäs kirpputori sisustus, jossa eri aikakausien huonekaluja, värikkäitä kuoseja ja mattoja. Semmoinen sekamelska, joka kuitenkin on hallinnassa.
Meillä on omastakin mielestä rumat, mutta toimivat vanhat huonekalut. Osa on entisöity, osa ei.
Ei kiinnosta sisustaminen kumpaakaan meistä. Siis mies ja minä. Tytär mielellään ostattaa sisustustyynyjä ja vastaavia, ehkäpä hän sitten sisustaa.
En seuraa sisustamista somessa enkä lehdistä, tiedän vain miltä ikäisilläni tutuilla näyttää ja kyllä monella, melkein voisi sanoa kaikilla, on uusi tai uudehko tai "uudeksi" remontoitu talo, valkoisia kalusteita, harmaa sohva, vaaleat lattia ja seinäpinnat ja ehkä yhdellä seinällä joku kuviollinen tapetti. Että tähän nähden meidän koti ja sisustus erottuu kyllä.
Meidän talo on jo vanha ja kolhuinen. Lattiat tummat, myös tummaa sormipanelia on seinissä, seinillä kuviollisia tapetteja, sävymaailma kuitenkin hillitty. Huonekalut ovat vähän sitä sun tätä, yhdistävä tekijä on se, että ovat vanhoja. Tauluja meillä ole kuin muutama, koska tapetit ovat kuviollisia ja taidetta itsessään. Sisustusesineitäkin on hyvin vähän, mutta viherkasveja paljon. Kasvit ovat aidosti harrastus. Kirjoja on paljon, mutta ne on yhdessä huoneessa lasiovellisissa kaapeissa. Voisi sanoa, että meidän sisustus on runsas vähillä tavaroilla.
Ei miehen kanssa osata kumpikaan sisustaa sen kummemmin mutta laadusta välitämme. Talouden kasvaessa ikean huonekalut yksitellen päätyvät romuttamolle ja tilalle on tullut kestävämpää laatua. Eli ikäluokkaamme verrattuna meillä on kalliimpia materiaaleja ja elementtejä, kotimme on siisti ja toimiva. Keittiössä on kivitaso, uuni ja jääkaappi-pakastin kalliimmasta päästä, ruokapöytä puuta ja ruokatuolit nahkaverhoillut, työhuoneessa laadukkaat sähköpöydät ja ergonomiset tuolit, sängyssä paremmat patjat, suuri telkkari jota katsotaan laatusohvalta, makkarissa pimennysverhot, ilmalämpöpumppu löytyy... Ei siis mitään mikä ei olisi saavuttamattomissa mutta lähipiiriimme verrattuna poikkeuksellista.
Muuten kaikki ok ap mutta "itsetehty", ei "omatekemä".
:o)
Mulla on 1920-30 -lukujen art deco -sisustus. Sellaisia näkee Suomessa verraten harvoin.
Sikinsokinen sisustus jossa mikään ei oikein sovi yhteen. Osa kalusteita kotoa kulkeutuneita, pari uutta(mm kirjahyllyt, tosin ne on ikean halpiksia). Kirjahyllyt täynnä kirjoja ja pelejä. Seinillä julisteita. Vitriinissä 80/90 luvun My little ponyja.
Vai kaksi valkoista huonekalua, yksi makkarissa(lapsuuden kirjahylly) toinen keittiössä(sivupöytä)
Olen satanisti ja sisustus on vahvasti uskonnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei Ikeaa vaan suomalaista ja tanskalaista designia. Sisustussuunnittelijan avustuksella.
Olen sisustussuunnittelija ja myös ihastunut 50- luvun tanskalaiseen designiin. Upea muotoilu ja kauniita murrettuja värejä
Kotini eroaa massasisustuksesta siinä, että se on sisustettu designilla ihan sohvasta alkaen pikkuesineisiin ja aitoihin tauluihin. Krääsää tai mitään sisustustikkaita tai -kirjaimia yms. ei löydy.
En osaa sanoa. En tiedä erottuuko mitenkään. En tiedä mikä on sellainen massasisustus. En seuraa trendejä, vaan sisustan kotiani omien mieltymysten mukaan. Kaikilla tuttavillani on omanlaisensa kodit, en ole huomannut mikä olisi se massasisustukseen viittava heilläkään. Perus huonekalut on kaikilla, ja koriste-esineet, taulut, kasvit sun muut sitten oman maun mukaan.
Kaikki mustaa, myös mieli ja kieli
Lähes kaikkien kotona olevat tavarat tulevat joskus muotiin. Jos pitää rottingista ja sinapin väristä, niitä kannattaa nyt rohmuta, koska kohta niitä ei taas saa mistään. Pitää vaan miettiä mitkä on ne omat suosikit ja ostaa niitä, kun on saatavilla.
Mulla on todella värikäs sisustus. mm. Viininpunainen Vintage sohvatuoli, kirkkaan keltainen matto, vaaleansiniseksi maalatut pinnatuolit, punainen kahvinkeitin, värikäs räsymatto, kirkkaan vihreä matto jne.
Sitä en tiedä onko se massasta poikkeava, mutta ainakaan se ei ole musta-harmaa-valkoinen, mitä näkee todella paljon-.