Kontulan ostarista on tullut järkyttävä mesta 20 vuodessa!
2000-luvun alussa oli vielä ihan siedettävä, mutta ei hemmetti mikä paikka siitä on tullut! Jos haluat nähdä miltä koko Suomi näyttää 30 vuoden päästä, niin tee matka Kontulaan.
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Tuo huumeiden lisääntyminen on kyllä pelottavaa. Pistin välit poikki kaveriini kun yhtäkkiä oli siirtynyt pelkästä alkoholista koviin huumeisiin. Pyyteli ja aneli minua mukaan joidenkin miesten luo asuntoon, jossa kuulemma pöydällä on koko kattaus erilaisia huumeita. Ihan järkyttävää!
Millä nämä työttömät maksavat nuo huumeet? Eniten näissä syrjäytyneiden alueilla ihmetyttää avoin huumeidenkäyttö. Ymmärtääkseni ne ovat kalliita jopa työssäkäyvällä jos noin usein käyttää..? Ei tosin ole mitään kokemusta itselläni.
Tuskin mikään pyörien pölliminen tms mahdollistaa jokapäiväistä käyttöä?
Tässä ketjussa kirjoittelee junantuomat viimevuosilta, ja jotkut kokkolalaiset ja porilaiset persu-urpot, jotka nyt yleisesti haluavat parjata Helsinkiä.
Paljasjalkaisena helsinkiläisenä ja ekat 22 vuotta Helsingissä asuneena, sittemmin muualle muuttaneena, voin kertoa ettei Kontula ja sen ostari mikään luksuspaikka ollut 80-90 -luvuillakaan. Olen itse istunut tuolloin nuorena baareissa ja autoissa ja asunnoissa Kontulassa, ja paljon mahtui joukkoon nistiä ja alkoholistia ja mamua jo silloin.
Asuin Kontulan ostarin vieressä 80-luvulla. En ole sen jälkeen käynyt. Pitäisköhän tehdä lomamatka Kontulan ostarille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin taannoin Meri-Rastilassa ensimmäistä kertaa.
Miksi tuollaisia paikkoja on menty rakentamaan... Ankeita ja pihalla vain puliukkoja. Myös etnisiä kauppoja oli mutta ne eivät ole minulle häiriöksi.
Missä Meri-Rastilassa on etnisiä kauppoja. Kävin itsekin siellä taannoin, mutta en nähnyt reissullani yhtään.
Meri-Rastila on nousevaa aluetta. Ostari puretaan lähivuonna ja tilalle rakennetaan uusi kauppakeskus
Koko Kontula ja ostari remontoiaan aivan täysin. Arkkitehtuurikilpailun voittaja on jo valittu ja kikki menee uusiksi. Pian on moderni ja monella tapaa parempi.
Myllypurokin muuttui edukseen, kun ostari remontoitiin uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kirjoittelee junantuomat viimevuosilta, ja jotkut kokkolalaiset ja porilaiset persu-urpot, jotka nyt yleisesti haluavat parjata Helsinkiä.
Paljasjalkaisena helsinkiläisenä ja ekat 22 vuotta Helsingissä asuneena, sittemmin muualle muuttaneena, voin kertoa ettei Kontula ja sen ostari mikään luksuspaikka ollut 80-90 -luvuillakaan. Olen itse istunut tuolloin nuorena baareissa ja autoissa ja asunnoissa Kontulassa, ja paljon mahtui joukkoon nistiä ja alkoholistia ja mamua jo silloin.
Ole hiljaa jos et nyt asu Kontulassa. Toi sun paskanjauhanta on nolla.
Junantuoma Taavettiko se siinä nillittää?
Vierailija kirjoitti:
Wikipediassa lukee että siellä on 80 liikettä ja lisäksi kirjasto ja nuorisotalo. Ja että sitä aiotaan kehittää tulevaisuudessa voimakkaasti, hotellikin on rakenteilla. Istuuko nämä visiot todellisuuteen?
Kontula ei ole vain ostari. Joka on edeleen pohjoismaan SUURIN AVO -OSTOSKESKUS! Kontula ostari läpikulku matkalla,kaupat liintyntälinjat,kulkee varmasti 40 000 ihmistä päivtäin ,jotkaa eivät ole Kontulan asukaita. Esimerkiki he tulevat Länsimäestä mellunmäki, Metrolla Kotulan ostoskeskus ja heille lähin viinakauppakin löytyy. 2 minutin metroväli vain.Kuin osa pussilla sieltä ja Vesalasta.Sama koskee Myllypurosta Kontulaan 2 minutia metrolla.On sympis ,joka siiretiin Myllypurosta pois. Kuin huumeruiskujen vaihto piste myllypurosta kontulaan! Joten tietyn sorttiset ihmiset eri alueilta jää notkumaan valitettavasti Kontulan ostarille.Pussilla Kontulaan tullan myös Kivikosta,Kuin Kurkimäestä. Jokerilinja kulkee myös Vantan puolelle Kontulan ostarin kulmasta. Liikukaa pidemälle ostarille kohtaate oikean Kontulan. 2 mahtavaa liikuntapuistoa." isoa mahtavaa leikkikentää. Kivikon metsä marjoineen ,sienineen.Talvella valaistut ladut. Kuin on lenkkipolkuja siellä,Frispii rataa,on maastopyörä rataaymm. Lisäksi kontulasta on vain 10km.itähelsingin meren rannoille.Useampi hyvä koulu ja Hyllin lukiota unohtamatta.Josta lähtenyt yliiopistoon ja työelämän paljon nuoria ja ovat jo 45-50v. Ei kortistossa koskaan vaan isoissa viroissa.Kontula ei ole Kontulan ostari!
Tämä pitää niin paikkaansa: Kyllähän Kondekalla on aina tietty "maine" ollut, kovien jätkien paikka, mutta tämä nykyinen ma muboomi on jotain aivan muuta.
Asun mukavassa rivariyhtiössä hieman Kontulasta pois päin ja käyn ostarilla Lidlissä aika usein. Ja joka kerta - siis aivan joka kerta - mulle tulee paha olo kun ajattelen, että miten ollaan voitu sallia tällainen järisyttävä muutos. Kannattaisi ihan oikeasti pohtia, miten voidaan estää, mettei koko stadista tai koko eteläisestä Suomesta tule sitä mitä tuolla on. Vanhat pultsarit juu, mutta sitte ne kaikki muut kerrostumat, mitä siellä näkee. Esimerkiksi hunnutetut vauvat on jotain niin groteskia... ja kaikki muu vastaava. Plus sitte tietty se avoin kaman myynti mistä muutamat kommentoijat ovatkin jo kirjoittaneet.
Ja joo, oon aunut itäisessä Helsingissä yli 30 v joten aika hyvä perspektiivi muutokseen on.
Vierailija kirjoitti:
Puhos on mulle ihan uusi juttu. En ollu kuullutkaan. Onko sielläkin tarjolla lähinnä pizzaa ja maustekauppoja?
En tiedä, mutta näyttää olevan tarjolla ainakin hyvää suomea.
Kun kauppakeskukset aikoinaan tulivat Suomeen, esitti kielilautakunta viralliseksi nimisuositukseksi puhosta.
No, se ei uponnut, vaan niistä alettiin käyttää tuota kauppakeskus-nimitystä.
Puhos on vanha suomalainen nimi kaupankäyntipaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Kontulan ostari oli järkyttävä jo 10 vuotta sitten kun siellä kerran kävin Tiimarissa.
Tiimarikin lopetti vuosia sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin taannoin Meri-Rastilassa ensimmäistä kertaa.
Miksi tuollaisia paikkoja on menty rakentamaan... Ankeita ja pihalla vain puliukkoja. Myös etnisiä kauppoja oli mutta ne eivät ole minulle häiriöksi.
Missä Meri-Rastilassa on etnisiä kauppoja. Kävin itsekin siellä taannoin, mutta en nähnyt reissullani yhtään.
Meri-Rastila on nousevaa aluetta. Ostari puretaan lähivuonna ja tilalle rakennetaan uusi kauppakeskus
Ja kuka siellä muka käy ostoksilla? Mitä järkeä on kauppkeskuksessa joka toimii lähinnä notkumispaikkana? Maksavat asiakkkaat taitavat nykyään käydä Jumbossa.
Vierailija kirjoitti:
Asut siis muualla etkä tiedä nykytilannetta. Silti tulet paikalle pätemään?
Vierailija kirjoitti:
Asuin Kontulan ostarin vieressä 80-luvulla. En ole sen jälkeen käynyt. Pitäisköhän tehdä lomamatka Kontulan ostarille?
Minä myös, lähdin 90' pois kun oli pieniä lapsia joiden asuin ympäristöä piti ajatella.
Tehtäiskö kiinnostuneiden kanssa sellainen kotimaan matka.
Ens perjantai iltana jollain pikkubussilla saitseeing😁
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo onnistu. Parasta kuitenkin tarkistaa etukäteen, että kuuluu koronaturvallisiiin alueisiin eikä sitten joudu esim 2 viikkon karanteeniin lomallaan.
Hyvää matkaa, rattoisaa seuraa ja antoisia hetkiä!
Mielestäni on hyvä että kaikki saastainen ihmisaines kootaan juuri yhteen paikkaan. Ei mun ole mikään pakko pyöriä siellä Kontulassa. Pitäkää hyvänänne.
Vierailija kirjoitti:
Koko Kontula ja ostari remontoiaan aivan täysin. Arkkitehtuurikilpailun voittaja on jo valittu ja kikki menee uusiksi. Pian on moderni ja monella tapaa parempi.
Myllypurokin muuttui edukseen, kun ostari remontoitiin uusiksi.
Myllypuro muuttui kun piikkipiste, alko ja sata kapakkaa lakkautettiin ja tilalle tuli monipuolisempia kauppoja. Tosin myös asiakaskatoa kun juopot notkuu nyt kontulassa. Alkohan sinne nyt haluttiin takaisin.
Pari vuotta sitten oli ainakin toistuvasti joku äänekäs äfrikäänsjengi möykkäämässä siinä mäyräbaarin ja sen minigolfterden välissä. Ei siitä halunnut kulkea läpi.
Näyttivät myyvän huumeita ja pörräävän Kipparissa. Jotkut nahistelivat keskenään ja mm. kerran alkoivat tapella metrovaunussa.
N. vuoteen en ole siellä käynyt. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen maine ennenkään mikään hyvä ole ollut. Asuin siinä aika lähellä 15 vuotta sitten ja oli sillä maineensa ollut jo sitä ennen.
Maine on ollut aina, mutta ei tämmöinen maine koskaan.
Ehkä.. illalla yksin en suosittele.