Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloudellinen pitkäaikainen ahdinko ja toivottomuus

Vierailija
04.07.2021 |

Olen kahden nuoren yksinhuoltajaäiti, ex ei maksanut elatustukia ja osittain hänen vuoksi olenkin joutunut ensin ulosottoon ja ja sitten pääsin velkajärjestelyyn.
Siksi osittain, että toinen puoli vikaa oli itsessäni ja omassa naiviudessani. Minulla ei ole ole koskaan ollut säästöjä, vaan kaikki rahat on tarvittu heti elämiseen. Nyt kun oikeus katsoi, että olen yksin kasvattanut lapset ja ollut pitkään taloudellisessa ahdingossa, he myönsivät minulle velkajärjestelyn. Velkaa on ollut n 20 t. Nyt maksan kolme vuotta järjestelymaksuja, silloin lapset ovat jo täysi-ikäisiä ja asuvat mahdollisesti omillaan.
Vaikka velkajärjestelyyn pääseminen oli iso juttu, on valoa tunnelin päässä vaikea nähdä. Olen työskennellyt koko ajan ja onneksi minulla onvakituinen työpaikka. Palkka on tosin pieni, vain 2500€ brutto kuussa.
Tulevaisuudessa kun olen päässyt veloistani, en tule saamaan kuitenkaan asuntolainaa, jotta voisin ostaa oman asunnon. Lisäksi lapseni ansaitsevat taloudellista tukea kun ovat muuttaneet kotoa, minun on autettava heitä.
Jotenkin tuntuu että olen epäonnistunut, neljäkymmen vuotias äiti, jolla ei ole mahdollisuutta muuhun kuin kaupungin vuokraluukkuun.
Ja ymmärrän että monella on vielä huonommin ja valitan turhasta. Koetan vain kai nähdä tilanteeni realistisesti, eikä se vaikuta erityisen hyvältä.
Mitä te tekisitte sijassani?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokra-asunnoissa ole mitään vikaa, eivätkä kaikki halua omaa asuntoa hankkia. Opeta lapsillesi työelämän taidot ja toivottavasti saavat kesätöitä tai jotain muuta kausityötä helpottamaan taloutta. Moni jakelee mainoslehtejä. Tosin koronan takia paperimainoksia näkee nyt harvemmin.

Vierailija
2/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tämä omistusasuntojen valtava ihannointi. Vuokra-asunto on aivan yhtä hyvä ratkaisu kuin omistusasuntokin. Vuokralla ei oo omistusasunnon korjaushuolia ja asuntoa voi vaihtaa nopeastikin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tämä omistusasuntojen valtava ihannointi. Vuokra-asunto on aivan yhtä hyvä ratkaisu kuin omistusasuntokin. Vuokralla ei oo omistusasunnon korjaushuolia ja asuntoa voi vaihtaa nopeastikin

Totta tavallaan. Kuitenkin se tuntuu pahalle, että en voi tarjota lapsille edes kesämökkiä, johon palata.. tuntuu että olen tuomittu kituuttamaan kädestä suuhun ikuisesti.

Siitä olen toki kiitollinen, että saan velat kuitattua.

Vierailija
4/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnossa ei ole mitään vikaa. Tiedän että minunkin kerrostaloasuntoa vuokratalossa ex ja monet muut mielessään pilkkaa. Tämä on kuitenkin minun koti ja viihdyn tässä.

Töissä olet ollut koko ajan ja velkaa on silti niin kyllä ihan itse olet soppasi aiheuttanut. Hyvä kuitenkin, että valoa näkyvissä.

Vierailija
5/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikakone, haarat kiinni ja kouluun

Vierailija
6/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnossa ei ole mitään vikaa. Tiedän että minunkin kerrostaloasuntoa vuokratalossa ex ja monet muut mielessään pilkkaa. Tämä on kuitenkin minun koti ja viihdyn tässä.

Töissä olet ollut koko ajan ja velkaa on silti niin kyllä ihan itse olet soppasi aiheuttanut. Hyvä kuitenkin, että valoa näkyvissä.

En syytä ketään, itseäni vain. Tiedän että olen monessa suhteessa jopa onnekas, siksi nämä epäonnistumisen tunteet tuntuvatkin niin epäoikeutetuilta. Ehkä tulevaisuudessa voin tarkasti elämällä jopa säästää hiukan.

Pääasia on kuitenkin, että lapseni pärjäävät. Heille haluan enemmän kuin itselleni.

Vierailija
7/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vuokra-asunnoissa ole mitään vikaa, eivätkä kaikki halua omaa asuntoa hankkia. Opeta lapsillesi työelämän taidot ja toivottavasti saavat kesätöitä tai jotain muuta kausityötä helpottamaan taloutta. Moni jakelee mainoslehtejä. Tosin koronan takia paperimainoksia näkee nyt harvemmin.

no huh..kaskun et kehota ettiin roskiksista pulloja. joku lehtien jako on niin orjatyötä jos niitä edes tosiaan jaetaan, viimeksi nähny ilmaismainoksia 5vuotta sitten..lehtiroskiksessa

Vierailija
8/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin vuokra-asuntojakin voi olla monen laatuisia, mm. luhti ja rivitaloja mukavilla alueilla. eli ei välttämättä tarvi tyytyä johonkin levottoman lähiön nuhjuseen kerrostaloluukkuun juoppojen ja muiden ärisijöiden keskelle

Vierailija
9/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei eksä maksa elatustukea, niin kunta joka tapauksessa maksaa. Elatustuet voidaan panna ulosottoon.

Yksinhuoltajana olet saanut lapsilisät ja mahdollisesti asumis- ja toimeentulotukea siihen päälle. Ei niillä leveästi eletä, mutta velaksikaan ei joudu elämään.

Vierailija
10/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluta lapsesi, se sentään suht halpaa vielä älä jaa ns. häviäjä valittaja ajattelua heihin. ja ne sitten ostaa sulle sen kesämökin

Vierailija
11/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei eksä maksa elatustukea, niin kunta joka tapauksessa maksaa. Elatustuet voidaan panna ulosottoon.

Yksinhuoltajana olet saanut lapsilisät ja mahdollisesti asumis- ja toimeentulotukea siihen päälle. Ei niillä leveästi eletä, mutta velaksikaan ei joudu elämään.

Olen ollut töissä, en ole saanut tt tukea, enkä asumistukea. Lapsilisät kyllä ja kelan korvaaman minimielatustuen (150€/per lapsi)kk. Näistä olen kiitollinen. Vaikka lasten elatus maksaa paljon enemmän kuin tuon verran. Aina on kuitenkin ollut leipää pöydässä. Toisella lapsella on synnynnäinen sairaus, ja siitä johtuen hän tarvitsee lääkkeitä ja perään katsomista pitkään. Epäselvää on, missä aikataulussa hän voi itsenäistyä. Toinen taas tähtää korkeakouluopintoihin. Mutta kyllä tässä on ollut maksamista. Velat, joiden vuoksi olin ulosotossa, olivat ajalta kun olin ex miehen kanssa naimisissa, eivätkä ne olleet minun henk koht velkoja, ennen kuin niistä tuli. Olin naiivi.

Vierailija
12/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kouluta lapsesi, se sentään suht halpaa vielä älä jaa ns. häviäjä valittaja ajattelua heihin. ja ne sitten ostaa sulle sen kesämökin

En halua heiltä mitään. Vaivaa, että niin vähän voin itse heille tarjota. Ex ei tarjoa mitään, joten kaikki kaatuu jatkossakin minun niskoilleni.

Vierailija
13/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin opeta lapsia olemaan vähemmän naivi. Kun pääset velkajärjestelystä opettele sijoittamaan edes satanen kuussa

Vierailija
14/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin kiinnostunut lastesi hyvinvoinnista, se on jo paljon.

Oma äitini erosi juoposta isästämme, rupesi seurustelemaan toisen juopon kanssa joka vielä oli naimisissa (eli äitini oli koko heidän seurusteluaikansa yli 20 vuotta ns "toinen nainen") ja hänelle olivat meitä lapsia paaaljon tärkempiä omakotitalo ja maapaikka.

Nyt vanhana ruikuttaa kun meitä ei ihan hirveästi kiinnosta hänen elämisensä.

Vierailija
15/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäksi lapseni ansaitsevat taloudellista tukea kun ovat muuttaneet kotoa, minun on autettava heitä."

Yleensäottaen on kyllä mahdollista pärjätä ilman vanhemmilta saatua taloudellista tukeakin. Kaikki vanhemmat eivät voi tukea lapsiaan kun nämä muuttavat kotoa pois. Lapsesi varmaan ymmärtävät, jos tilanteesi on sellainen, ettei ole mahdollista tukea heitä rahallisesti.

Vierailija
16/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap ainut. Olen myös ulosotossa, olin yh kahdelle lapselle avioeron jälkeen. Maksan edelleen velkoja vaikka lapset jo lentäneet pesästä. Käteen jää u.oton jälkeen palkasta 1100 e kk, vuokra yksiöstä yli 500 e, tiukkaa ollut vuosikausia, ei ole ikinä ylimääräistä rahaa, lisäksi sairastuin masennukseen, unettomuuteen jne jatkuvan stressin seurauksena. Mutta näillä mennään, vielä n.3 v niin velat maksettu.

Vierailija
17/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin kiinnostunut lastesi hyvinvoinnista, se on jo paljon.

Oma äitini erosi juoposta isästämme, rupesi seurustelemaan toisen juopon kanssa joka vielä oli naimisissa (eli äitini oli koko heidän seurusteluaikansa yli 20 vuotta ns "toinen nainen") ja hänelle olivat meitä lapsia paaaljon tärkempiä omakotitalo ja maapaikka.

Nyt vanhana ruikuttaa kun meitä ei ihan hirveästi kiinnosta hänen elämisensä.

Olen pahoillani puolestasi. Kaikista ei ole vanhemmiksi. :(

Vierailija
18/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokralla asumisessa sinänsä mitään vikaa ole. Ja haluavatko lapset edes muuttaa, vai onko tämä ongelma lähinnä sinun päässäsi? 

Onko asunnossa sinänsä jotain vikaa? Voithan koittaa sisäistä vaihtoa, toiselle alueelle tai toisenlainen pohja. Ja voit panostaa sisustukseen. Pienelläkin budjetilla voi tehdä persoonallista ja kivan näköistä.

Vierailija
19/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vuokralla asumisessa sinänsä mitään vikaa ole. Ja haluavatko lapset edes muuttaa, vai onko tämä ongelma lähinnä sinun päässäsi? 

Onko asunnossa sinänsä jotain vikaa? Voithan koittaa sisäistä vaihtoa, toiselle alueelle tai toisenlainen pohja. Ja voit panostaa sisustukseen. Pienelläkin budjetilla voi tehdä persoonallista ja kivan näköistä.

Totuus vain on että muutaman vuoden päästä asunto on minulle liian iso. Kun lapset muuttavat omilleen.

Vierailija
20/21 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raha ole kaikki kaikessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme