Meillä mökki, jossa mm. sisävessa ja tiskikone.
Ja emme kuulemma "tiedä" tai "tajua" mökkeilystä yhtään mitään eikä mökkimme ole mikään OIKEA mökki...
Ei minua kiinnosta varsinkaan lomallani lämmittää vettä ja huljutella niitä rasvaisia grilliastioita haalistuneessa tiskivedessä tai käydä puuceessä. Mökkimme on pieni, mutta satsasimme sitten muuhun puoleen sitä enemmän mikä tuntuu monia korventavan.
Miksi tänäkin päivänä vallalla on yhä käsitys, että mökkeily ei ole mökkeilyä jos se ei ole yhtä työleiriä...?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:38"]
Enpä minäkään ymmärrä sitä tarvetta rehkiä mökillä alkeellisissa oloissa. Olen todella tarkka henkilökohtaisesta hygieniasta ja pelkkä ajatus puuceessä käymisestä varsinkin kuukautisten aikana vain oksettaa.
[/quote]
Ihan näin sähköttömän mökin käyttäjänä kysäisen, että miten se elämä muuttuu rehkimiseksi, jos mökillä ei ole sähköä ja vesivessaa? Itse en ainakaan rehki mökillä pätkääkään. Saunan ja padan lämmitykestä pidän ja ne onkin niitä ainoita toistuvia "hommia", joita mökillä teen, eikä niihinkään uppoa kerrallaan kun vartin verran yhteensä. Pataa ei lämpimillä keleillä tarvi lämmittää kuin joka toinen päivä ja aina on lämmintä vettä. Se lämmittäminenkin on niin työlästä, että heitän padan pesään muutaman klapin ja palan tuohta ja hiilloksen hiivuttua lyön pellit kiinni. Siinäpä se "rehkiminen".
Mitä sitten tuohon hygieniapuoleen tulee, niin tokihan sähköttömältä mökiltä vettä löytyy ja vieläpä lämmintä sellaista. Itselläni on padassa aina lämmintä vettä ja saunakin lämpiää lähes päivittäin, joten sielläkään ei ole koskaan kylmä. Puucee on saunan vieressä (joka muuten on kompostoiva ja hajuton), joten huussihetken jälkeen voi pestä srategiset paikkansa saunalla lämpöisessä ja lämpöisellä vedellä.
Minulla ei ole yhtään mitään kenenkään luksushuviloita vastaan, kukin taaplaa tyylillään, mutta se kieltämättä ärsyttää, että turhan moni on sitä mieltä, että jos mökillä ei ole samoja mukavuuksia kuin kotona, niin heti homma muutu rehkimiseksi. Ainakaan itse en ole koskaan kokenut mökillä rehkiväni, vaikka minulla ei ole mökillä mitään mukavuuksia, ei edes viemäriä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 00:13"]
Hei hienoa! Kerrotko minullekin, miten vartti per päivä saa hoidettua lapsiperheen huushollin siivouksen ja pyykinpesun - vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan!
[/quote]
Ei aavistustakaan. Minä arvostan helppoa ja mukavaa elämää, ja siihen eivät kyllä kakarat mitenkään kuulu.
[/quote]
Kuinka ihmeessä olet päätynyt vauvapalstalle? :)
[/quote]
Se on vela, ja tämä on Suomen nopein ja sukkelin keskustelupalsta. Opin jotakin eilen. : )
Meillä on mökki, jossa on suihku sisällä ja saunassa, vessat samaten. Tiskikone löytyy myös. On se helppoa, paitsi että hatmaavesikaivo ei oikein tyhjene. Sen kanssa joutuu kikkailemaan.
Itse haluaisin saunasta suihkun pois ja kunnon padan tilalle, mutta vielä en ole saanut miestä suostumaan.
Meillä on myös huusi, ja sitä käytetään. Ihana istua aamulla huusissa ja katsella järvelle.
Eihän teillä mökkiä olekaan vaan loma-asunto. Ne on kaksi eri asiaa.
Siinä ei ole yhtään oikeaa mökkitunnelmaa, jos ei pese astioita käsin ja kanna vettä saunaan yms... ne vaan tekee mökistä mökin.
Mä en ymmärrä tuollaisia mökkejä, missä on kaikki mukavuudet. Miksi sitä sitten hankkii "mökin" missä on samat mukavuudet kuin kotona. Eihän sitä irrottaudu arjesta ollenkaan noin...
Mutta kukin taaplaa tyylillään. ;-)
No vaikkapa siksi, että kotipihassa ei ole järveä, laituria ja venettä..? :)
- ap
perheellämme on mökki jossa ei ole sähköä eikä juoksevaa vettä. vietämme siellä paljon aikaa, eikä se koskaan ole tuntunut työltä. oikeastaan on mukavaa välillä irtautua kaikeata, myös digiähkystä. meille tämä on rentouttavaa, mutta jollekin muulle ei. jokaisella on tapansa enkä halua niitä arvostella.
No pihakaivo voi olla niinkuin meidän mökillä. ;-)
-2
Omakotitalohan tuo on, mutta entä sitten?
Enpä minäkään ymmärrä sitä tarvetta rehkiä mökillä alkeellisissa oloissa. Olen todella tarkka henkilökohtaisesta hygieniasta ja pelkkä ajatus puuceessä käymisestä varsinkin kuukautisten aikana vain oksettaa.
Jee.. onneksi olkoon! Niin myös minun vanhemmillani ja heillä on myös toinen mökki, jossa sähköt ja sisävessa, mutta tiskaavat käsin.
Mökki on mökki ja kukin nauttikoon mökkeilystään kuten haluaa.
Ei ole mökki. Ehkä sitten huvila.
Meillä sama. Koko lapsuuteni oli aikanaan isoa työleiriä kitkemisineen ja marjanpoimimisineen, sitten iskä ja äiti keksivät että tarvitsevat lisää tekemistä ja ostivat kuivan maan mökin, pikkutilan jossa oli, ylläripylläri, pottupelto, marjapuskia ja omppupuita. Puucee tottakai ja vesi juoksee sisään ja ulos niin nopeasti kuin ämpäriä kiikuttava jaksaa juosta. Vietin siellä yhden joulun tenttikauden, kun oli koululle lyhyt matka, ja kävin siellä puuceessä 30 asteen pakkasissa... Oma möksä on järven rannalla, metsäpalstalla ja siinä on kaikki mukavuudet ja nyt kun se alkaa olla valmis niin NAUTIN.
Minulla ei ole mökkiä, mutta ymmärrän NIIN HYVIN aloittajaa: en ymmärrä miten joku voi nauttia ns. alkeellisista oloista.
Vuokraamme aika ajoin mökkejä, ja vaatimuksena on aina oma ranta ja hyvä mökki missä sisävessat, tiskikoneet jne. Ymmärän sen että on hyvä päästä eroon ns. "digiähkystä", mutta me emme lomalla katsele tv:tä tuijottele kännyköitä jne. vaan olemme ulkona, pelaamme lautapelejä jne. mutta se ei minusta ole sama asia kun se että "mökkeillessä tiskaamme joka päivä tunnin verran" jne. pitää ottaa ns. lungisti, eli kotitöiden pitää olla minimissä.
Kyllä mäki tykkään mökkeilystä mökis missä suihku sisäwc. En tylkää lämmiteklä viettä myöskään. Mökin tekee kuitenki saunominen siis puilla lämmitetty sauna, järvi tai joku vesi mis uida nuotiol tsi pihagrillis grillailu, mölkyn pelaamine, tikan heittämine sulkis.. asun ite kerrostalos ni kyl tuo on ihan oikeaa mökkeilyä mulle
eihän se haittaa jos on hienouksia, mutajokaisella on omanlainen käsitys mökistä :)
mä tykkään että on: puusauna, kaivo, järvi ja vene, ulkowc ym..
Meilläkin on mökillä sisävessa, tiskikone, pyykinpesukone ja suihku. Ja kyllä se mökki on eikä mikään omakotitalo. Jos mukavuudet haittaavat jotakuta vierasta, hän voi kaikin mokomin käyttää ulkovessaa pihan perällä, kantaa pesuvetensä ja lämmittää tiskivetensä saunan padassa. Maakellarikin löytyy, mikäli jääkaappi on liian moderni ja mukavuudenhaluinen keksintö.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:42"]Kyllä mäki tykkään mökkeilystä mökis missä suihku sisäwc. En tylkää lämmiteklä viettä myöskään. Mökin tekee kuitenki saunominen siis puilla lämmitetty sauna, järvi tai joku vesi mis uida nuotiol tsi pihagrillis grillailu, mölkyn pelaamine, tikan heittämine sulkis.. asun ite kerrostalos ni kyl tuo on ihan oikeaa mökkeilyä mulle
[/quote]
Meillä on kaikki nuo meidän omakotitalossa- järveä tai vesistöä lukuunottamatta.
Ja nautin!!! Ei tartte mökillekään lähteä erikseen. ;-)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:42"]
eihän se haittaa jos on hienouksia, mutajokaisella on omanlainen käsitys mökistä :)
mä tykkään että on: puusauna, kaivo, järvi ja vene, ulkowc ym..
[/quote]minä tykkään että mökillä pitää olla rantasauna ja laituri, arregaattori, sisävessa tietenkin, jääkaappi, grillikatos ja kunnon grilli4
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:59"]
Meillä on arki niin helppoa, ja kotitöihin menee ehkä hikinen vartti päivässä, että mökillä voi ihan hyvin kantaa vedet saunaan ja tiskata käsin ne pari astiaa. Mieluummin näin päin!
[/quote]
Puhut "me" -muodossa eli puoliso sulla lienee kuitenkin? Pyykkiä ei tarvitse pestä, imuria ei tarvitse ja vessat/suihkutilat pysyvät puhtaina ihan itsestään, roskat kulkeutuvat roskikseen, vessapaperit telineisiinsä, luetut lehdet kierrätykseen, petivaatteet vaihtuvat ja peseytyvät ihan itse jne. jne..?
[/quote]
Tavarat laitetaan tietenkin paikoilleen käytön jälkeen ja roskat roskikseen. Kun asioita ei jätä lojumaan sinne tänne, niitä ei myöskään tarvitse siivota. Vaatteet laitetaan päältä (ja lakanat vuoteesta) suoraan koneeseen, koneesta pyykkikuivuriin. Asunto on pieni, ja sen imuroi siinä ajassa, kun toinen tyhjentää tiskikoneen ja pyyhkäisee tasot. Kun kumpikin siivoaa keskittyneesti sen vartin (mikä onnistuu helposti, kun ei tarvitse samalla komentaa tai viihdyttää lapsia), asunto pysyy kyllä oikein siistinä. Vaikka haluamme elää siistissä kodissa, kumpikaan meistä ei erityisemmin pidä kotitöistä, joten olemme oppineet niissä hyvin tehokkaiksi.
Mökillä on sitten taas mukavaa hakata vähän klapeja, tiskata käsin ja elää yksinkertaisesti ja rauhallisesti ihan omaan tahtiin. Se on ihan rentouttavaa sopivina annoksina. Asiaa tietysti auttaa se, että olemme mökillä kahdestaan.