Miten testata onko se mies vastuuntuntoinen ja riittävän aikuinen?
Siis miten tuon voisi todeta ennen lasten tekemistä?
Vanukastesti?
Seuraavan päivän lounas -testi?
Entäs turvallisuuden osalta?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:14"]
En vaan itse ymmärrä mitä järkeä on alkaa tehtailla lapsia vuoden-kahden, jos on biologisesti aikaa odottaa vielä... Olettaen että ikää on siis se alle 35v.
[/quote]
Onko yli 35-vuotiaalla sitten jotenkin erityisiä kykyjä, jotka auttavat häntä arvioiman isäehdokkaan monta kertaa tavallista nopeammin? Eikö luulisi, että kova vauvakuume ja lisääntymispaniikki pikemminkin sumentaisi arvostelukyvyn? -5
[/quote]
No ymmärrän kyllä pointtisi, ja ihan hyvä pointti on kieltämättä. Mun mielestä vaan on hyväksyttävämpää tehdä lapsi vähän epävakaampaan tilanteeseen, kun on enää vähän aikaa jäljellä lisääntymisikää. Sen sijaan nuorena epävakaan tilanteeseen lapsen tekemiseen ei nyt vaan ole hyviä syitä. Esimerkiksi, jos joku 25 -vuotias, työtön ja kouluttamaton oleva haluaisi tehdä lapsen, niin useimmat varmasti sanoisivat että odota vielä muutama vuosi, kun taas 35-vuotias samassa tilanteessa olisi, niin neuvot olisivat varmasti erit. Ihan samalla lailla se 35v voi tehdä virhearvion miehen suhteen, ja mun mielestä vuoden-parin seurustelun jälkeen lastenteko on aina epävakaaseen tilanteeseen lapsen tekemistä, mutta jotenkin ajattelisin niin, että ihmiselle jolle alkaa pian tulla ikä vastaan, se on ymmärrettävämpää -vaan ei toki järkevämpää. Oikeassa siis ihan olet, mutta minä itse ymmärrän paremmin 35-vuotiaana lapsen teon tyhmään tilanteeseen, sitä nuoremmalla en niinkään.
36
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:51"]
Oikeassa siis ihan olet, mutta minä itse ymmärrän paremmin 35-vuotiaana lapsen teon tyhmään tilanteeseen, sitä nuoremmalla en niinkään.
[/quote]
Onhan se tosiaan ymmärrettävämpää hankkia lapsia nopeammin vanhempana. En silti ole varma, kannattaako niin tehdä. Itse ajattelisin, että jos lapset todella ovat prioriteetti elämässä, niitä olisi tullut hankittua jo sanotaan 37-vuotiaana. Tuon ikäisellä on yleensä elämässään jo aika paljon muutakin merkityksellistä sisältöä ja palaset aika paikallaan. Silloin vauvakuumeen vastustaminen voisi olla ihan hyvä idea. -5
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:09"]
Kuka teidän viemärit puhdistaa ja ilmastointikanavat? Ihan sinun esim. sinun hiuksista? Ja ilmastointikanavat pitää puhdistaa säännöllisesti. Eihän nuo nyt ole edes vaativia hommia..
[/quote]
Viemärit puhdistan yleensä minä. Ilmastointikanavat rassaa ammattilaissiivooja isomman perussiivouksen yhteydessä. Nuo ovat tosiaan aivan mitättömiä hommia. -5
[/quote] Ja on huono mies joka noita tekee. Ok tuli selväksi. Laitetaas se sinun mies sitten jakoon. Kiitos luvasta.
[/quote]
Ihan hyvä mies jos tekee ja ylipäänsä hienoa jos tajuaa että tuollaisetkin jutut on pakko tehdä, mutta itse asun vuokralla kerrostalossa ja mulla menee tuontyylisiin asunnon ylläpitohommiin (käytännössä noita on tässä kämpässä juurikin viemärien puhdistus hiuksista, liesituulettimen suodattimen puhdistus ja ilmanvaihtokanavien imurointi) VUODESSA ehkä YHTEENSÄ jotain tunti. Käytän enemmän aikaa jopa irronneiden nappien ja uusien vetoketjujen ompeluun tms. vaatteiden pikkukorjauksiin, joita niitäkään ei usein satu tehtäväksi.
Ehkä yleisille arjenhallintataidoille parempi mittari on joku päivittäisempi kotityö, kuten ruoanlaitto ja sen jälkien siivous, pyykkäys tai yleinen asunnin siisteydestä huolehtiminen, joihin pikkulapsiperheissä tavallisesti voi mennä jo päivässä enemmän aikaa kuin noihin kunnossapitotöihin vuodessa.
Valitettavan monelle miehelle nuo pienet kunnostustyöt ja nikkarointi ovat myös tapoja paeta kodin tylsempiä velvollisuuksia ja lastenhoitovastuuta. Kyllä mäkin mielummin vaikka kitkisin kasvimaata omissa ajatuksissani yksin tuolla pihan perällä ja nauttisin valmiin työn tuloksesta kuin luuttuaisin sisällä kitisevä ja koko ajan vahdittava taapero housunpuntissa roikkuen lattiaa, joka viimeistään seuraavana päivänä näyttää taas siltä kuin ei koskaan olisi rättiä nähnytkään. En siis kehtaa väittää, että kiinnostukseni kotoisaan ja sinällään hyödylliseen puutarhanhoitoon olisi mitenkään yhteydessä siihen, että olisin hyvä äiti.
Miksi tota pidetään ongelmana, että mies haluaa vetää lärvit viikonloppuisin? Kyllähän sitä nyt itsekin haluaa perjantait ja lauantait rentoutua baarissa. Lapset voi jättää siksi aikaa narikkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 02:08"]
Miksi tota pidetään ongelmana, että mies haluaa vetää lärvit viikonloppuisin? Kyllähän sitä nyt itsekin haluaa perjantait ja lauantait rentoutua baarissa. Lapset voi jättää siksi aikaa narikkaan.
[/quote]Siksi koska tämä paikka, missä elät, on Suomi. Ei Tsekki. Tarkoittaa siis, että baari toisena olohuoneena kansan keskuudessa tyyliin Emmerdale, on Suomessa kuollut ja kuopattu - ja täällähän kaikki kuollut pyritään pitämään mielestä pois, koska positiivisuus ja naminami.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:14"]
En vaan itse ymmärrä mitä järkeä on alkaa tehtailla lapsia vuoden-kahden, jos on biologisesti aikaa odottaa vielä... Olettaen että ikää on siis se alle 35v.
[/quote]
Onko yli 35-vuotiaalla sitten jotenkin erityisiä kykyjä, jotka auttavat häntä arvioiman isäehdokkaan monta kertaa tavallista nopeammin? Eikö luulisi, että kova vauvakuume ja lisääntymispaniikki pikemminkin sumentaisi arvostelukyvyn? -5
[/quote]. On erityisiä kykyjä, esim. Elämänkokemusta. Tuntevat itsensä paremmin. Usein heillä myös enemmän kokemusta ihmissuhteista, tietävät paremmin millaisia ihmisiä itse ovat parisuhteessa, mutä suhteelta odottaa jne. Enemmän kokemusta "niistä vääristä", joita vältellä.
Mitä olen seuraillut vierestä noita parisuhteita ja perheitä, niin kyllä se vaan on se arjenhallinta, joka ratkaisee. Jos ei arki luonnista, on turha toivoa, että se lapsi jotenkin muuttaisi taikaiskusta tilannetta. Samoin jos ei puolisoaan arvosta ennen lasta, on turha odottaa, että se arvostus alkaisi siitä lapsesta. Totta kai JOSKUS asia saattaa näinkin olla, mutta luottamaan siihen ei kannata lähteä.
Jos mies ei osaa itsenäisesti laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, siivota, ei se lasten myötä niitä juttuja tee sen enempää. Jos jos ei nuo luonnistu, ei varmasti onnistu myöskään se lapsiarjen pyörittäminen, joka vaatii vielä paljon enemmän tietynlaista valppautta ja hereilläoloa kuin mitä kahden aikuisen talous.
Toi dokaaminen taas sitten on vähän niin ja näin. Mitä väliä, jos haluaakin ottaa kännit joka viikonloppu? Tärkeämpää on, miksi ja missä ottaa ne. Jos joka viikonloppu lähtee ördäilemään kavereiden kanssa, ei välttämättä ole todellakaan hyvä. Jos taas ottaa, kun käy vaikkapa musakeikoilla, niin mikä jottei? Jos ei taas kestä lähteä anoppilaan kylään, koska ei voi juoda, on se jo merkki ongelmasta.
Katso kuinka mies käyttäytyy lemmikkieläinten kanssa. Mä valitsin oman mieheni siksi.
Testata?!
Autot koeajetaan, toisia ihmisiä tai parisuhdetta ei "testailla". Mies joko on tai ei ole, paras tapa lienee kysyä suoraan. Jos et oikeasti tiedä vastausta "testaamatta" suhteenne ei ole kovin hyvällä pohjalla.
Ota suikkuliin ja niele mällit, siinä testausta.
Mies voi olla vastuuntuntoinen ja aikuinen ilman, että hän haluaa silti lapsia.
Minäkin haluaisin kuulla, kyllä kai täällä joku osaa kertoa, kun niin monessa ketjussa toistuu kommentit "teit sitten tuollaisen miehen kanssa lapsia?" tai "tätähän et osannut miehestäsi aavistaa aiemmin?"
Jään odottamaan vastauksia,
Nainen 22v, seurustelee
Aloita vaikka katsomalla miten kohtelee sua ja hoitaa arkisia asioita.
Olen eronnut ja katunut monesti sitä, että tein lapsia keskenkasvuisen miehen kanssa. En kadu enää, olen päässyt yli siitä, mutta tässä vinkkejä nuoremmille, näitä kannattaa välttää:
- pitää tärkeänä baareilua
- kavereiden kanssa meneminen kiinnostaa
- juo paljon
- arvostaa itseään yli muiden
- laiska
- aamu-uninen
- aina tabletti tai puhelin kädessä
- luulee olevansa fiksumpi kuin muut
- arvostaa äitiään enemmän kuin sinua.
Ja vielä vinkkinä: 4-kympin kohdalla on taitekohta, jotkut miehet kasvavat älyttömästi henkisesti. Jotkut vaan taantuvat ja huomaat eläväsi kropaltaan rapistuneen 16-vuotiaan kanssa. Välttäkää sitä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:30"]
- pitää tärkeänä baareilua
- kavereiden kanssa meneminen kiinnostaa
- juo paljon
- arvostaa itseään yli muiden
- laiska
- aamu-uninen
[/quote]
Minun miehelläni on kaikki noista ominaisuuksista. Hän menestyy töissään, hoitaa kaikki asiansa kunnolla, pitää sanansa ja on minua fiksumpi talousasioissa. Selvästi aikuinen mies, ei mikään teini.
Aamu-unisuus tekee miehestä vastuuntunnottoman? Kyseessä on biologinen ominaisuus. -5
Tykkää puuhastella kotona, tekee pikkuaskareita kotona; puhdistaa ilmastointikanavat ja viemäriputket, voisi maalata seinät tai vaihtaa keittiönkaapiston =). On kiinnostunut loma-aikaan myös yhteisestä ajasta kanssasi. Semmoinen perustyöteliäs sekä kohtelee sinua hyvin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:16"]
Mies voi olla vastuuntuntoinen ja aikuinen ilman, että hän haluaa silti lapsia.
[/quote]
Lähetä se tappamaan karhua paljain käsin. Jos osaa, siinä on sulle mies.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:30"]
Ja on huono mies joka noita tekee. Ok tuli selväksi. Laitetaas se sinun mies sitten jakoon. Kiitos luvasta.
[/quote]
Nyt en ymmärtänyt kyllä kommenttiasi ollenkaan. -5