Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto että ärsyttää kutsut kavereiden lasten synttäreille!

Vierailija
07.07.2014 |

Voiko olla turhauttavampaa kuin saada kutsu kaverinsa/sukulaisensa lapsen syntymäpäiväjuhliin...?

Ensin haahuilet kaupoissa miettimässä mitä ihmettä ostat ipanalle, jolla on jo KAIKKEA. Kiertelet hyllyjä ja yrität löytää jotain, joka ei olisi täysin turhaa, jotain jota lapsella ei jo olisi, jotain josta tämä ehkä tykkäisi, ja joka ei maksaisi kuitenkaan yli 25 euroa (vaikea löytää!).

Sitten ostat jotain ja mietit että no ihan turhaahan tämäkin rahanmeno oli, lahja hautautuu muiden lahjojen sekaan (usein kun näen synttärisankarin avaavan lahjansa, tämä kääntelee lahjaa kerran-pari kädessään ja laittaa sen sitten sivuun ja avaa seuraavan tai lähtee leikkimään jonnekin muualle... toisinaan ei ole edes avannut koko lahjaa paikallaolomme aikana... kun niitä lahjoja tulee niin paljon!) ja epäilen että tuskin koskaan edes leikkii lahjallaan. Ja vanhemmat tuskailevat kuinka on hirveästi jo kaikkea tavaraa.

No, sitten "pääset" niille synttärikutsuille. Tupa täynnä porukkaa, osan tunnet jotenkuten (olet nähnyt edellisvuoden synttärikutsuilla), osaa et tunne ollenkaan, ehkä muutama, jonka tunnet kaverisi lisäksi, mutta kaveri ei tietenkään ehdi kuin vaihtaa kanssasi pari sanaa, koska hoitaa tarjoiluja ja yrittää jokaisen kanssa ehtiä vaihtamaan ne pari sanaa. Muiden -näiden outojen tai puolituttujen- kanssa keskustelet sitten kaikkea joutavanpäiväistä mairea hymy huulillasi "onpas taas hyvännäköset kakut tehty! Kyllä niin on hyvät tarjottavat aina!"  "on se ilmoja pidellyt!" tai sitten kuuntelet mukakiinnostuneena jonkun vieraan selityksiä lapsensa sairasteluista tai "nokkelista sattumuksista". Tai sitten kaikki aikuiset toljottavat jonkun vauvaa, ja huokailevat ihastuksesta kuinka se osaa vääntyillä ja kääntyillä :O Kaikkea säestää huumaava meteli, kun lapset ilakoivat ja juoksentelevat ympäriinsä.

Vilkuilet kelloa, koska kehtaisit lähteä kotiin, ja kun sopivasti on kulunut aikaa, käyt huutelemassa lapsesi pois mekkaloivasta lapsikatraasta (yleensä lapset eivät tietenkään halua lähteä ja saat houkutella hiki otsalla että saat lapsesi lähtemään ilman hirveää showta kotiin). Sitten pikapikaa kiittelet kaverisi tarjoamisista ja lähdet kotiin. Ja huokaiset. Syvään.

Laskin juuri, että meille tulee noin 15 kutsua vuodessa tällaisille lastensynttäreille. Mietin kyllä, että tästä eteenpäin emme enää osallistu kun korkeintaan kummilasten ja sisarusteni tai miehen sisarusten lasten syntymäpäiväjuhliin (joita niitäkin on sitten kyllä yhteensä jo yhdeksät per vuosi...)

en tiedä, olenko kiittämätön, mutta mä en vaan millään jaksa näitä aikuisille ja lapsille yhteisesti järjestettyjä synttärijuhlia...

...lohduttaudun sillä, että mukelot kasvavat, ja ehkä 10 vuoden päästä ei enää tarvitse mennä kenenkään synttäreille!!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsun lapsen synttäreille sillä ajatuksella että kutsu=tervetuloa halutessasi mukaan juhliin, mikään pakko ei ole. Ja todella myös toivon että ne joita juhlamme ei kiinnosta, eivät vaivautuisi paikalle.

Vierailija
22/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:32"]Mun täytyy myöntää, että mäkään en ymmärrä tollasia. Meillä on 4 lasta ja kertaakaan ei olla kutsuttu omia kavereita lasten synttäreille eikä kertaakaan olla saatu kutsua kavereiden lasten synttäreille. Sitten tietty jos omat lapset on suunnilleen saman ikäisiä kuin kaverin lapset ja ne lapset on keskenään kavereita, niin lapset ovat saaneet kutsuja toistensa synttäreille.

Musta on ihan älytöntä kutsua lasten synttäreille aikuisia, jotka ei ole sukulaisia. Jos kaveri haluaa muistaa kaverin lapsen synttärit, sen voi tehdä ilman juhlia.

Mua kiinnostaa, että millaisissa piireissä/kaupungeissa tällaista tehdään? Me ollaan akateemisia espoolaisia.

[/quote]

Olen akateeminen ja toivotan aina vanhemmat tervetulleiksi mukaan juhliin. Miksikö? Koska se kuuluu tapoihin ja minusta se on mukavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:07"]Mä kutsun lapsen synttäreille sillä ajatuksella että kutsu=tervetuloa halutessasi mukaan juhliin, mikään pakko ei ole. Ja todella myös toivon että ne joita juhlamme ei kiinnosta, eivät vaivautuisi paikalle.

[/quote]

Käytännössä tuo ei toimi. Ymmärrät varmaan sen itsekin. Useimmilla on sen verran käytöstapoja, että tulevat vaikkei kiinnostaisikaan, koska on rumaa valehdella ettei pääse eikä myöskään ole kohteliasta sanoa, että ei kuule kiinnosta sun lapsen tyhjänpäiväiset kekkerit. Moni myös ajattelee niin että jos on kutsuttu, on kohteliasta mennä ellei ole oikeasti estettä.

Vierailija
24/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisten lasten kanssa menette vielä synttäreille, missä iässä synttäreille mennään ilman vanhempia?

Vierailija
25/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkamaukan lahjakortit on mun pelastus nyt kun kaikki lapset alakoululaisia. Kun olivat pienempiä mulla oli sama vaiva.

Itse järjestän lastenkutsut kotona ja kutsun isovanhemmat ja kummit erikseen kahville. Ei muuta.

Mieheni suvulla on tapana järjestää mahtipontiset synttärit, vieraita voi olla jopa 30-50 ja kiviäkin kiinnostaa. Ja näitä lapsia on molemmilla perheillä 4kpltta..

Vierailija
26/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin että ap on lapseton ja ymmärsin, mutta sillä onkin kersa. Hei ap, Sä olet mukana siksi, että sun lapsella on hauskaa!!! Kuulostat vitun itsekkäältä.

Vierailija
27/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:17"]Minkä ikäisten lasten kanssa menette vielä synttäreille, missä iässä synttäreille mennään ilman vanhempia?

[/quote]

Ei tässä puhuta lasten kaverisynttäreistä vaan siitä että vanhempien ystävät kutsuvat lastensa synttäreille.

Vierailija
28/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:07"]Mä kutsun lapsen synttäreille sillä ajatuksella että kutsu=tervetuloa halutessasi mukaan juhliin, mikään pakko ei ole. Ja todella myös toivon että ne joita juhlamme ei kiinnosta, eivät vaivautuisi paikalle.

[/quote]

Käytännössä tuo ei toimi. Ymmärrät varmaan sen itsekin. Useimmilla on sen verran käytöstapoja, että tulevat vaikkei kiinnostaisikaan, koska on rumaa valehdella ettei pääse eikä myöskään ole kohteliasta sanoa, että ei kuule kiinnosta sun lapsen tyhjänpäiväiset kekkerit. Moni myös ajattelee niin että jos on kutsuttu, on kohteliasta mennä ellei ole oikeasti estettä.

[/quote]

No kyllä me sanotaan ihan lyhyesti että ei päästä tulemaan. Ei siinä sen ihmeempiä tarinoita tarvi kertoa.

Vierailija
29/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:17"]Minkä ikäisten lasten kanssa menette vielä synttäreille, missä iässä synttäreille mennään ilman vanhempia?

[/quote]

Ei tässä puhuta lasten kaverisynttäreistä vaan siitä että vanhempien ystävät kutsuvat lastensa synttäreille.

[/quote]

No tuo ei vastannut kysymykseeni. Kysyin nyt ihan mielenkiinnosta, ihan sama liittyykö aloitukseen.

Vierailija
30/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:18"]Mä luulin että ap on lapseton ja ymmärsin, mutta sillä onkin kersa. Hei ap, Sä olet mukana siksi, että sun lapsella on hauskaa!!! Kuulostat vitun itsekkäältä.

[/quote]

En ole ap, mutta kommentoisin tähän, että ko. pippaloissa ei useinkaan edes lapsilla ole erityisen hauskaa. Ainakaan enää yli 10-vuotiaat eivät jaksa viritellä leikkejä itselleen tuntemattomien taapero- ja alle kouluikäisten kanssa.

Vierailija
31/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:18"]

[/quote]

[/quote]

No tuo ei vastannut kysymykseeni. Kysyin nyt ihan mielenkiinnosta, ihan sama liittyykö aloitukseen.

[/quote]

Perusta uusi ketju jos on eri aihe.

Vierailija
32/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyystin välttynyt noilta. Tai no, omien kummilasten synttäreille tulee kutsu ja niillä käyn, muttei muuta. Lastenkutsut ovat asia erikseen, niissä lapset käyvät varhaisvuosien jälkeen ilman vanhempia.

Kun kutsun omien lasten kummit kerran vuodessa synttäreille, se on sitten illallinen viineineen.

Jos pähkit lahja-asiaa, osta kirja. Kysy lapsen vanhemmilta, mitä kirjasarjaa voit alkaa kerätä. Esim Heinähattu ja vilttitossu, Ella-sarja, Roald Dahlin kirjat, Percy Jacksonit, Risto Räppääjät jne. Eipä tarvitse enää pähkiä, kirjasarjassa riittää kerättävää.

Vierailija
33/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:17"]

Henkkamaukan lahjakortit on mun pelastus nyt kun kaikki lapset alakoululaisia. Kun olivat pienempiä mulla oli sama vaiva.

Itse järjestän lastenkutsut kotona ja kutsun isovanhemmat ja kummit erikseen kahville. Ei muuta.

Mieheni suvulla on tapana järjestää mahtipontiset synttärit, vieraita voi olla jopa 30-50 ja kiviäkin kiinnostaa. Ja näitä lapsia on molemmilla perheillä 4kpltta..

[/quote]

Tämä ketjuhan nimenomaan kuvastaa teidän eräiden negatiivista asennetta. Koska jos minä olisin kutsuttuna sukulaislapsen juhliin niin minua ainakin kiinnostaa! Se että teitä takakireitä sukulaisvihaajia löytyy, niin ei kaikki ole tuollaisia.

Ja mitä tulee siihen että teini nipisee ettei kiinnosta lähteä niin mistäköhän sekin asenne lähtee? Itselläni on neljä lasta ja ovat kasvaneet toisista välittäviksi, jotka lähtee sukuloimaan eikä jää kotiin homehtumaan huoneeseensa. Se on huonoa kasvatusta jos lapsi ei vierailunsa aikana ole hetkeä juttelemassa teille tulevien vieraiden kanssa.

Vierailija
34/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ollaan akateemisia espoolaisia ja itse olen lapseton, mutta hyvällä ystävälläni on lapsia, joiden synttärit ajoittuu samaan vuodenaikaan ja pitävän ne yhteiskekkereinä sukulaisille ja ystäville, joilla on myös lapsia. Olen aina saanut (suullisen) kutsun näihin juhliin maininnalla, ymmärrän jos et halua tulla kun talo on täynnä ipanoita, mutta tulisitko seuraavana päivänä käväisemään rääppiäisillä - ja lapsille ei tartte tuoda mitään. 

Useimmiten olen käväissyt heillä ns. muuten vaan seuraavana päivänä (kun kerran emännällä on ollut tarjottavia jäljellä), mutta joskus olen piipahtanut myös silloin kun siellä on ollut minulle tuttuja kavereita tuttuine lapsineen.

AP:n kuvaileman tyyppiset juhlat jättäisin väliin. Ainoastaan kummilapsen kohdalla lienee syytä osallistua ja viedä lahja, mutta sekin voi olla vaikka reissu leffaan lapsen kanssa tms. ei tavaraa.

Vierailija
35/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meilläpäin 4v synttäreille tultiin yksi. Paitsi yksi vähän arempi. Ne on lastenkutsut.

Vierailija
36/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 07:50"]

[/quote]  Jos ei mene, sitten suututaan ja kirjoitetaan tänne, että ystäväni ei päässyt taaskaan lapsemme synttäreille ja haukutaan ystävä, kun sitä ei kiinnosta

[/quote]

Eli mieluummin siis menet ja haukut ystävän ensin itse täällä? Hyökkäys on paras puolustus? Tuollaisella asenteella et ole yhtään parempi. Kannattaisi vain pistää välit poikki ystäviin, jos pitää ajatella tuollaisia asioita kuin että kuka ehtii ensin av:lle.

Minusta on ollut kiva käydä ystävien lasten synttäreillä, koska pääsen juttelemaan sellaisten ihmisten kanssa, joita en muuten niin usein (tai ehkä lainkaan) näe. Näin siitä huolimatta, etten ole oikeasti yhtään sosiaalinen, mutta tiedän, että ystävyyden ylläpito on minunkin vastuullani.

Vierailija
37/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 08:17"]

[/quote]

Tämä ketjuhan nimenomaan kuvastaa teidän eräiden negatiivista asennetta. Koska jos minä olisin kutsuttuna sukulaislapsen juhliin niin minua ainakin kiinnostaa! Se että teitä takakireitä sukulaisvihaajia löytyy, niin ei kaikki ole tuollaisia.

Ja mitä tulee siihen että teini nipisee ettei kiinnosta lähteä niin mistäköhän sekin asenne lähtee? Itselläni on neljä lasta ja ovat kasvaneet toisista välittäviksi, jotka lähtee sukuloimaan eikä jää kotiin homehtumaan huoneeseensa. Se on huonoa kasvatusta jos lapsi ei vierailunsa aikana ole hetkeä juttelemassa teille tulevien vieraiden kanssa.

[/quote]

Joojoo blaablaa.

Vierailija
38/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua, kun miehen kaverin vaimoke laittaa mulle joka vuosi viestin että tervetuloa Jeren synttäreille sillon ja sillon. Tätä kaveria mies näkee pari kertaa vuodessa ja minä vaimoketta vielä vähemmän. Numerot vaihdettiin v.2010 kun suunniteltiin yhteisen tuttavan polttareita...

Vierailija
39/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on tälläsiä lahjojen keruujuhlia. Ihan hyvin voi järkätä kaverisynttärit lapsille eikä tartte puolen sukua kutsua paikalle. Varsinkin jos perheessä on monta lasta. Ei niitä kiinnosta yhtään tuleeko sedät ja tädit juhlimaan vaan ainoastaan mitä saa lahjaksi/ kuinka paljon saa nyhdettyä rahaa.

Vierailija
40/60 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen onneksi välttynyt noilta kaverisynttäreiltä joihin on kutsuttu äiditkin mukaan. Silloin kun lapset olivat niin pieniä että aikuisen olisi pitänyt olla mukana, ne jotka kutsuivat vanhemmatkin kotiinsa olivat jotenkin muutenkin tuttuja. Muuten synttärit on olleet kaverisynttäreitä.

Mutta tunnistan kyllä tuon ap:n kuvaileman tuskan :D  Ja kun se on vielä kollektiivinen, kaikki sen tuntee jotka tilanteessa on, mutta kukaan ei kehtaa ääneen sanoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi