Suljin luurimen. Hain siivouskaapista imurimen.
Onko niiden, jotka taivuttavat sanoja noin, äidinkieli jokin muu kuin suomi? Vai onko jokin murrejuttu?
Tuo on vähän niin kuin käänteinen tapa sille, ettei taivuta tiettyjä sanoja tietyissä tilanteissa ollenkaan. Esim. "olin Celine Dion konsertissa" tai "ostin syylän hoitoon Verruxia" (lääkkeen nimi siis on Verruxin).
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:46"]
Kenkännauhat ja sänkynpääty ;)
[/quote]
Eikös Väinö Linnan kirjoissa hämäläiset puhu vähän tähän tyyliin? En tunne kuin yhden paljasjalkaisen hämäläisen ja olen hänen kanssaan tekemisissä niin harvoin, että en ole täysin varma.
Ainakin Satakunnassa, jossakin Kokemäen ja Äetsän alueella kuule puhuttavan kenkännauhoista ja sänkynpäädystä, ihan kauheaa kuunneltavaa. No sen verran, että Äetsää ei nykyisin kuntana ole ja alueellisesti sekin on jo Pirkanmaata.
Itse pidän yhtä outona esim. kotoota lähtöä, sanookohan nuo sanan käyttäjät sitten palatessaan kotiinta?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:39"]
Minulla on jäänyt teiniajoilta ihme sanoja, en osaa enää puhua oikein. Sanon mm. "laitan puhelimen laturimeen" "vois ladata biisejä tablettimeen " "housut likastuivat" tms.
En tiedä miten tästä eroon pääsee vaikka teiniajoista jo viisi vuotta.
[/quote]
Mun 10&12-v:t puhuvat kanssa laturimesta ja olen luullut että se on vain heidän keksintöään! :D
Mitä vikaa muuten on tuossa "housut likastuivat"?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 07:19"]
Itse pidän yhtä outona esim. kotoota lähtöä
[/quote]
Tuosta on vielä olemassa versio kotoonta.
Käytän sukkei ja kastelen kukkei,
aamupalaks munei,
vaikka mieleni tee mun ei.
Minulla on jäänyt teiniajoilta ihme sanoja, en osaa enää puhua oikein. Sanon mm. "laitan puhelimen laturimeen" "vois ladata biisejä tablettimeen " "housut likastuivat" tms.
En tiedä miten tästä eroon pääsee vaikka teiniajoista jo viisi vuotta.
Millainen ihminen ei osaa taivuttaa kyetä-sanaa? Joku kirjoitti täällä että en kykenyt....outoa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:41"]
Millainen ihminen ei osaa taivuttaa kyetä-sanaa? Joku kirjoitti täällä että en kykenyt....outoa.
[/quote]
Jos suomi ei ole äidinkieli, niin sitten ymmärrän hyvin. Muuten on vähän outoa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:41"]
[/quote]
Jos suomi ei ole äidinkieli, niin sitten ymmärrän hyvin. Muuten on vähän outoa.
[/quote]
ei kaikki suomalaisetkaan osaa. Jos ei lue muuta kuin Seiska-lehteä niin ei tuollaisi opi :) itse en kyennyt ymmärtämään....
Thaimaaseen on pahin