Parikymppiset äidit eivät huolehdi lapsistaan.
Se nyt vain on niin, että sen ikäinen ei pysty ottamaan vastuuta ja olemaan aikuinen. Bilettäminen on aina tärkeämpää.
Kommentit (24)
En halua yleistää ja toivon että toisenlaisia olisi. Mutta tuollaisia ovat kaikki minun tuntemani myös. Mummot hoitavat koko ajan lapsia, ihan liikaa.
Ei se ikäkään aina tarkoita, että huolehtisi. Tiedän monta yli 3kymppistäkin, kenelle on jäänyt biletysvaihde päälle. Puhumattakaan niistä, ketkä hylkää lapsensa uuden miehen takia..
Oman kokemukseni mukaan jaksoin aivan eri tavalla kasvattaa ja olla läsnä parikymppisenä, kuin nyt päälle 30-vuotiaana.
Eli ei varmaan kannata yleistää...
Minä tunnen monta parikymppistä äitiä ja kaikki ovat hyviä äitejä. Eivät bileitä vaan keskittyvät lapseensa ja puolisoonsa :) tiedän myös pari teiniäitiä joilla ikää alle 20 ja eivät biletä ollenkaan. Vain yhden huonon nuoren äidin tiedän. Tämä on 21v juoppo joka seurustelee vain itseään paljon nuorempien kanssa. Vanhin taitaa olla 17 vuotias. Tällä hetkellä seurustelee 15v pojan kanssa :/ Onneksi tämän naisen lapsi on teini-isällään jatkuvasti ja hyvä isä tämä kohta 18v jätkä onkin :) lapsi 2v
Muutama huono ei tee kaikista vastuuntunnottomia bilettäjiä! Sama kuin sanoisi kaikkia yh äitejä työttömiksi sossupummeiksi. Siinäkin saattaa joillakin olla taustalla vaikka puolison kuolema ja silti on työssäkäyvä yh mamma. Ei saa yleistää! Jokainen on yksilö ja toiset tekee vääriä valintoja
Tässäpä 24- vuotias 7kuisen pojan äiti, poika on ollut tasan kerran hoidossa yön, ja totta, kävin tuulettumassa. Joskus on vaan pakko :)
En tunne läheisesti ketään parikymppistä, mutta täytyy myöntää, että puistotuttuja seuratessa ihan kunnollisilta vaikuttavat. Luultavasti törmään sellaisiin parikymppisiin äiteihin, jotka ovat kunnollisia, koska tapaamme hyvin lapsikeskeisissä paikoissa kuten puistossa tai muskarissa.
Ainoa, mikä nuorissa äideissä ärsyttää, on se iso ego ja ennakkoluuloisuus. Kun itse olen rempseä, hymyilevä ja juu, myönnän, aika huolimattomasti pukeutunut, saan heiltä jatkuvasti pitkiä katseita kuin oltaisiin edelleen jossain yläasteella, ja sitten supatellaan sivusilmällä vilkuillen, ei tervehditä eikä oteta mitään kontaktia. Ovat toki huoliteltuja, meikattuja ja laitettuja, lapsillakin upeat sävysävyyn vaatteet (ja tätä arvostan, koska pidän itsekin lastenvaatteista) ja aivan varmasti oikein hyviä lastensa hoitamisessa, mutta se, että itse saatan tulla hiukset ponnarille sutaistuna ja olkapäässä vauvan puklut ja muodista menneet leveälahkeiset farkut jalassa, ei tarkoita, että olisin ihmisenä ikävä tai lapsilleni huono äiti. Onneksi niin puistossa kuin muskarissakin on näitä 30+-äitejä, jotka huolimatta siitä, että ovat myös huoliteltuja ja laitettuja, omaavat sen verran perspektiiviä elämään, etteivät hyljeksi, syrji ja vähättele toisenlaista ihmistä - ainakaan näkyvästi.
Yhden ihanan nuoren äidin kanssa pääsin keskustelemaan enemmänkin ja vaikka emme enää käy samassa muskarissa, niin edelleen tervehtii, jos tapaamme ja vaihtaa pari sanaa ilman ennakkoluuloja. Mutta hän oli todellakin poikkeus. Useamman lapsen kanssa olen muskarit, perhekerhot yms. käynyt ja vain yksi nuori äiti on viitsinyt jutella kanssani. Näistä sen sijaan on löytynyt monenlaista perhetutuiksikin siirtynyttä äitiä vähän varttuneemmalta iältä. Minuun kun on oikeasti helppo tutustua, jos viitsii vaikkapa vastata tervehdykseen.
Enemmänkin siis väitän, että näillä nuorilla äideillä on niitä ennakkoluuloja ja aika vähätteleviä käsityksiä iäkkäämmistä äideistä. Se, että olen homssuinen, ei johdu iästäni (olisittepa nähneet minut nuorena) vaan luonteestani. Lapseni hoidan silti hyvin eikä kotimme ole likainen enkä itse kulje iänikuisissa vaatteissa, vaikka joku saattaisi niin kuvitellakin.
Tässä 23 vuotiaana esikoisen saanut. Lapsi oli ekaa kertaa ilman äitiä 1.5 vuotiaana,kun olin synnyttämässä toista. Että eipä yleistetä.
Mä olen 22-v äiti 3v pojalle. Lapsi ollut mummolassa hoidossa neljä kertaa elämänsä aikana. Bilettämässä viimeisen kolmen vuoden aikana olen ollut kerran.
Kivaa yleistämistä. :)
Mä olin 21v yksinhuoltaja ja voin vannoa, että hoidin lapseni paremmin kuin moni vanhempi äiti. Lapsi oli/on kaikkein tärkein ja siihen panostetaan ihan kaikki auka, taito, voimar ja äidinrakkaus!!! Myn pojallani oli parempi lapsuus kuin monella muulla, vaikka nuori äiti olinkin. Ja lapseni oli toivottu ja halurru. Mua ei bailaukset kiinnostanu, vaan äitiys!
Voi jeesus taas. Ite sain esikoiseni 19-vuotiaana, toisen 21-vuotiaana. Edelleen saman miehen kanssa, nyt viidettä vuotta naimisissa.
Nyt olen 28v, työskentelen ravintolapäällikkönä, mies 35v yrittäjä. 1,5v sitten valmistui meidän talo.. Ihan tavallista lapsiperhe-elämää vietetään, matkustellaan, mökkeillään, käydään töissä, syödään hyvin ja vietetään paljon aikaa lasten kanssa. Baarissa oon käynyt viimeks joskus 2v sitten. Ja lapset on isovanhemmillaan muutaman kerran vuodessa.
ihme yleistämistä taas.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 20:24"]
En tunne läheisesti ketään parikymppistä, mutta täytyy myöntää, että puistotuttuja seuratessa ihan kunnollisilta vaikuttavat. Luultavasti törmään sellaisiin parikymppisiin äiteihin, jotka ovat kunnollisia, koska tapaamme hyvin lapsikeskeisissä paikoissa kuten puistossa tai muskarissa.
Ainoa, mikä nuorissa äideissä ärsyttää, on se iso ego ja ennakkoluuloisuus. Kun itse olen rempseä, hymyilevä ja juu, myönnän, aika huolimattomasti pukeutunut, saan heiltä jatkuvasti pitkiä katseita kuin oltaisiin edelleen jossain yläasteella, ja sitten supatellaan sivusilmällä vilkuillen, ei tervehditä eikä oteta mitään kontaktia. Ovat toki huoliteltuja, meikattuja ja laitettuja, lapsillakin upeat sävysävyyn vaatteet (ja tätä arvostan, koska pidän itsekin lastenvaatteista) ja aivan varmasti oikein hyviä lastensa hoitamisessa, mutta se, että itse saatan tulla hiukset ponnarille sutaistuna ja olkapäässä vauvan puklut ja muodista menneet leveälahkeiset farkut jalassa, ei tarkoita, että olisin ihmisenä ikävä tai lapsilleni huono äiti. Onneksi niin puistossa kuin muskarissakin on näitä 30+-äitejä, jotka huolimatta siitä, että ovat myös huoliteltuja ja laitettuja, omaavat sen verran perspektiiviä elämään, etteivät hyljeksi, syrji ja vähättele toisenlaista ihmistä - ainakaan näkyvästi.
Yhden ihanan nuoren äidin kanssa pääsin keskustelemaan enemmänkin ja vaikka emme enää käy samassa muskarissa, niin edelleen tervehtii, jos tapaamme ja vaihtaa pari sanaa ilman ennakkoluuloja. Mutta hän oli todellakin poikkeus. Useamman lapsen kanssa olen muskarit, perhekerhot yms. käynyt ja vain yksi nuori äiti on viitsinyt jutella kanssani. Näistä sen sijaan on löytynyt monenlaista perhetutuiksikin siirtynyttä äitiä vähän varttuneemmalta iältä. Minuun kun on oikeasti helppo tutustua, jos viitsii vaikkapa vastata tervehdykseen.
Enemmänkin siis väitän, että näillä nuorilla äideillä on niitä ennakkoluuloja ja aika vähätteleviä käsityksiä iäkkäämmistä äideistä. Se, että olen homssuinen, ei johdu iästäni (olisittepa nähneet minut nuorena) vaan luonteestani. Lapseni hoidan silti hyvin eikä kotimme ole likainen enkä itse kulje iänikuisissa vaatteissa, vaikka joku saattaisi niin kuvitellakin.
[/quote]
Ohis: Kuulostat itsekin hieman ennakkoluuloiselta.
Itse kavahdan "homssuisia" ihmisiä, koska todella usein tälläiset ihmiset ovat tylyjä ja huonokäytöksisiä. Olen kerran saanut yhden naisen kimppuuni, pelkästään siitä, että tervehdin häntä ja hänen miestään.
Tuossa omassa kammossani ei ole kyse kenenkään iästä, vaan huonoista kokemuksista. Jos joku epäsiisti ihmunen tulee puhumaan minulle ystävällisesti, olen kyllä ystävällinen takaisin, mutta itse en teitä "homssuisia" lähesty. Ennakkoluuloista, kyllä, mutta kaikilla meillä on ennakkoluuloja. Sinä pidät nuorempiasi näköjään pinnallisina ja teiniksi jumittuneina, ja minä pidän homssuisia ihmisiä epävakaina. Joku kolmas pitää yli nelikymppisiä ylimielisinä. Näille nyt vain ei voi mitään.
Ai....:( Mä oon pitänyt itseäni ihan hyvänä äitinä :) Sain lapseni 21-vuotiaana!
Tunnen kyllä erään jolla alle 3v on jatkuvasti hoidossa päiväkodissa/mummilla omien intressien takia. Viettää sitten "laatuaikaa". Se on kyllä minusta vähän surullista, mutta ei se ikää katso äidissä. Eronnut miehestä niin elämä vähän sekaisin ja kertoo elävänsä ekaa kertaa nuoruutta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 20:24"]En tunne läheisesti ketään parikymppistä, mutta täytyy myöntää, että puistotuttuja seuratessa ihan kunnollisilta vaikuttavat. Luultavasti törmään sellaisiin parikymppisiin äiteihin, jotka ovat kunnollisia, koska tapaamme hyvin lapsikeskeisissä paikoissa kuten puistossa tai muskarissa.
[/quote]
Olen itse sellainen 24v kahden lapsen äiti joka viihtyy perhekerhoissa ja leikkitreffeillä. Täytyy ketjun aloittajalle sanoa tässä ohimennen, että myös minä tunnen useita äitejä aina parikymppisistä kolmikymppisiin, myös ystäväpiirini ikähaitari on laaja :) en todellakaan oman kokemukseni mukaan voi allekirjoittaa tuota ap:n väittämää. Olen itse neljä kertaa käynyt baarissa juomassa enemmän kuin yhden juoman viimeisen 4,5v aikana (toki tuona aikana olen ollut myös sen 2x raskaana) ja varmaan sen alle kymmenen kertaa edes sen yhden ottamassa. Kotona tulee toisinaan avattua se yksi siideri lasten mentyä nukkumaan, mutta eiköhän sekin ole ihan yleinen satunnainen tapa kaikilla aikuisilla ihmisillä. Mitään bilevaihetta minulla ei ikinä ollutkaan, ei edes ennen lapsia.
Ja sitten näihin ennakkoluuloihin. Itse olen hyvin avoin ihminen ja tutustun mielelläni kaiken ikäisiin ihmisiin. Enkä osaa juuri monen muunkaan tuttuni perusteella allekirjoittaa tätä lainaamaani kommenttia myöskään. Ne parikymppiset ystävät joita minulla on ja joilla on lapsia eivät juuri meikkaa (jotkut vähän, mutta ei kovin näkyvästi), eikä vaatteet tai muutkaan ole niin vimpan päälle. Avoimia, reippaita ja mukavia ihmisiä ovat. En tiedä onko tässä sitten jotain paikkakohtaisia eroja, näin meillä pk-seudulla :) loppujen lopuksi meitä parikymppisiä hädintuskin erottaa kolmekymppisistä äideistä tuolla kerhoissa ja puistoissa, ehkä ulkonäöllisesti joistain se ikä näkyy selvemmin kuin toisista, enkä halua edes pitää ikää asiana joka kertoo heti "kantajastaan" jotain suuntaan tai toiseen. Nenänvarttakatsojia löytyy kaikista ikäluokista ja niin myös niitä megahyviä ja huonoja kuin tavis äitejäkin.
Mitä tarkoittaa "ei huolehdi"? Itse siis kyllä olen jatkanut ystävien näkemistä (joskus jopa baariin eksynyt) kun lapsen sain, mutta meillä on silloin kyllä isä ollut lapsen kanssa. Muutamia kertoja (yli 3 vuoden aikana) ollaan kaksisteen jossain yötä myöten ollut. Liekö pystyy laskemaan yhden käden sormilla jopa, lapsi stressaa liikaa yökylistä niin ei olla viety :)
äiti 24 ja lapsi 3
Väite: Parikymppiset äidit eivät huolehdi lapsistaan ja voi jumalauta, porukka vielä komppaa täällä ihan täysillä.
Vastaus: Olen elämäni aikana nähnyt enemmän isiä, jotka eivät "huolehdi" lapsistaan. Äidit kyllä huolehtivat, olkoonkin, että lapsi saattaa olla joskus yökylässä isovanhemmillaan, etkö sinä koskaan lapsena ollut mummolassa?
Ei helvetti mikä provo taas kerran.
Minun tuntemani parikymppiset (18- 23v)hoitavat lapsiaan jopa paremmin kuin me vanhempana lapsen saaneet, monilla on tarve näyttää että pärjää kun ympäristö katsoo jo odotusaikana vinoon että lapset tekevät lapsia.
Eniten minun tuntemistani lapset on hoidossa reilut 30v uraperheissä, jossa molemmat vanhemmat on viikottain työmatkalla ja isovanhemmat vuorotellen hoitavat lapsia.
Ap on varmaan itse parikymppinen äiti, joka ei kyennyt lapsestaan huolehtia. Katkeruus pilaa tämän maailman.
Yleensähän nää nuoria äitiä morkkaavat on itse jotain +30v katkeroituneita ja lapsettomia vanhoja piikoja
Voi jeesus..