Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ei suostu hätäsektioon?

Vierailija
07.07.2014 |

?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektiossa synnyttäneenä kommentoin vain ettei hätätilanteessa ole vaihtoehtoja. Meidän tapauksessa molemmat olisivat kuolleet.

Vierailija
22/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:59"]ei voi pakottaa, onhan noita hulluja uskonnollisia suuntauksia jotka eivät esimerkiksi hyväksy verenvaihtoa tms., minulta on menehtynyt vastasyntyneenä yksi serkku (äidin sisaren lapsi), kun synnyttäjän mies kielsi hätäsektion, olivat jotain jehovan todistajia tai vastaavia, itse olin tuolloin alle kouluikäinen, synnyttäjä oli kaiketi tilassa jossa ei voinut itse ilmaista mielipidetään niin aviomies eli lähin omainen päätti hänen puolestaan

[/quote]

Älä viitsi mustamaalata. Jt:t eivät kiellä hätäsektioita tai muitakaan leikkauksia. Verensiirroille toki etsivät muita vaihtoehtoja, koska Raamatun mukaan veri on pyhää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa jos äiti vaikuttaa tervejärkiseltä. Yrittävät kyllä mutta pian kiikutetaan vastuunvapautus lomake allekirjoitettavaksi ja sitten yritetään äiti pitää hengissä muilla keinoin.

Joistakin tapauksista kuulin opintojeni aikana että oli kieltäydytty vedoten uskontoon, vauva tietty kuollut.

Vierailija
24/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset asiat pitää kysyä sairaalasta etukäteen, turha siinä on kesken kaiken lääkärille vängätä vastaan. Silloin papereihin on kirjattu, että potilas on kieltänyt hätäsektion. Sitä en kyllä tiedä, miten tuo käytännössä onnistuu, paitsi, jos synnyttää yksin kotona omin lupinensa.

Vierailija
25/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakottaa. Lääkäri sitoutuu jo valan vannoessaan pelastamaan ihmishengen, eikä siinä ole vaihtoehtoa. Kaikki mahdollinen on silloin tehtävä. Luulen, että äiti voisi päättää omasta hengestään mutta ei sen vauvan hengestä.

Vierailija
26/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:59"]

ei voi pakottaa, onhan noita hulluja uskonnollisia suuntauksia jotka eivät esimerkiksi hyväksy verenvaihtoa tms., minulta on menehtynyt vastasyntyneenä yksi serkku (äidin sisaren lapsi), kun synnyttäjän mies kielsi hätäsektion, olivat jotain jehovan todistajia tai vastaavia, itse olin tuolloin alle kouluikäinen, synnyttäjä oli kaiketi tilassa jossa ei voinut itse ilmaista mielipidetään niin aviomies eli lähin omainen päätti hänen puolestaan

[/quote]Nro 13 vielä pohtii: yllä mainitsemani tapaus on sattunut vuonna 1982. Kuka tietää onko sairaaloiden toimintaohjet esimerkiks tossa tapauksessa muuttunut? Nykyään ei kaiketi enää isää kuunneltaisi jos samanlainen tilanne tulisi eteen vaan hoitohenkilökunnalla olisi erilaiset ohjeet. Olen joskus tästä jutellut äitini kanssa ja hän viittasi asiaan sanomalla, että "ei nykyään niin enää toimittaisi"

[/quote]

Mä tiedän tapauksen, jossa lapsuuden perhetuttava kuoli synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin kieltäydyttyään järjestelmällisesti verensiirrosta uskonnollisiin syihin vedoten (juurikin jehovantodistaja). Siirtoa ei annettu edes silloin, kun tuttava itse oli jo tiedoton. Niin jäi vastasyntyneen lisäksi äidittömäksi myös kolme alle kouluikäistä sisarusta. (Isä meni käsittääkseni uusiin naimisiin reilua vuotta myöhemmin.)

Mutta tässä kyseessä oli siis synnytyksen jälkeinen komplikaatio. Synnytyksen aikana tapahtuviin juttuihin voitaisiin varmaan soveltaa jotain lastensuojelusäädöksiäkin, suojella sikiön/vauvan elämää ja etua niihin vedoten siis? Minun lapsistani keskimmäinen on syntynyt hätäsektiolla, enkä muista sektiota edeltävistä hetkistä juuri mitään, mutta synnytyssalissa ollut mieheni kertoi minun sanoneen, etten tahdo sektiota koska pelottaa. Jälkeenpäin olen ollut (tietenkin!) kovin tyytyväinen sektiopäätökseen, jonka ansiosta meillä on kuolleen lapsen sijasta terve koulun syksyllä aloittava lapsi. :) Taisin olla vain niin omissa maailmoissani kolmannelle vuorokaudelle venyneen synnytyksen vuoksi, etten tiennyt, mitä puhelin...

AP, miksi asetat oman ja lapsesi elämän vaaraan "rutiinileikkauksen" sijasta? (Hätäsektio on aina hätäsektio, mutta sairaalan henkilökunta tekee niitäkin monta kertaa päivässä...) Oletan, että sinä et ole aloitusta tehnyt synnytyssalissa puolitolkuttomana. :) Ei se maailmanloppu ole se sektiokaan! Voisitko puhua asiasta neuvolassa ja/tai pelkopolilla? Aika harva synnytys prosentuaalisesti hätäsektioksi päätyy, eli huolesi saattaa olla sinänsäkin turha. Eikä siitä "tahtoni vastaisesti" tehdystä hätäsektiosta jäänyt ainakaan minulle mitään traumoja ja fyysisestikin paranin ihan hyvin. :)

Vierailija
27/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:54"]

No siinä voi vaikkapa menettää äiti tai lapsi henkensä?

Ihan helvetin tyhmä kysymys. Sen nimi on HÄTÄsektio. En usko että sitä voi edes itse päättää...

[/quote]

KUN ON HÄTÄSEKTIOSTA, NIIN SIN Ä ET SIINÄ ENÄÄ OLE AKTIIVISESSA OSASSA PÄÄTTÄMÄSSÄ, TERVEYDENHOITOHENKILÖKUNNALLA ON TÄSSÄ PÄÄTÖSVALTA. MIELESTÄNI SINULLA TULISI OLLA HUOLI ESIM. SIITÄ, ETTÄ EHDITKÖ SAADA PUUDUTUSPIIKISTÄ HYÖDYN, ENNEN KUIN ALETAAN PUUKOLLA LEIKKELEMÄÄN. YSTÄVÄLLENI KÄVI NÄIN, ETTEI EDES KERENNYT PUUTUA KUNNOLLA JA MENETTI VERTA PALJON. VERIPUSSEJA JOUTUIVAT OIKEIN KUNNOLLA RUTISTAEN TYHJENTÄMÄÄN SUONEEN LEIKKAUSSALIN HOITAJAT. ETTÄ SE SIITÄ KIELTÄYTYMISHANKKEESTA :) JOS HALUAT KUITENKIN VIELÄ KIELTÄYTYÄ HÄTSEKTIOSTA, NIIN MUUTA AMBOMAALLE :)

Vierailija
28/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:22"]Voi pakottaa. Lääkäri sitoutuu jo valan vannoessaan pelastamaan ihmishengen, eikä siinä ole vaihtoehtoa. Kaikki mahdollinen on silloin tehtävä. Luulen, että äiti voisi päättää omasta hengestään mutta ei sen vauvan hengestä.

[/quote]

Itseasiassa kun sillä sikiöllä ei ole ihmisoikeutta niin äitihän voi ennen lapsen syntymää päättää mitä vaan. Äidin hengen takia ehkä hätäsektio tehtäisiinkin, mutta jos äiti kieltää sikiön hengen pelastamisen niin hänellä on siihen oikeus... Vasta kun vauva saadaan ulos astuu ihmisyys voimaa ja voidaan esim tehdä pikahuostaanotto, mutta sikiöt on lainsuojattomia.

Hoitsu

Vierailija
29/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sektiolla jälkeläiseni ja tyytyväinen olen ollut. Viilto tehtiin aina poikittain ja siisti jälki jäi. Lääkäri ja hoitohenkilökunta oli joka kerta hyvin asiansa tuntevaa porukkaa. Pystyin nousemaan jalkeille jo seuraavana päivänä hyvin, sekä hoivaamaan pienokaista :) Luulen, että aktiivinen liikunta (ennen ja jälkeen) auttoi minua selviämään osaltaan näistä toimenpiteistä. Parempi se lapsen on syntyä turvallisesti, kun miettiä sen jälkeisiä haavoja ja kipuja, kyllä niistä selviää :)

Vierailija
30/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:22"]Voi pakottaa. Lääkäri sitoutuu jo valan vannoessaan pelastamaan ihmishengen, eikä siinä ole vaihtoehtoa. Kaikki mahdollinen on silloin tehtävä. Luulen, että äiti voisi päättää omasta hengestään mutta ei sen vauvan hengestä.

[/quote]

Itseasiassa kun sillä sikiöllä ei ole ihmisoikeutta niin äitihän voi ennen lapsen syntymää päättää mitä vaan. Äidin hengen takia ehkä hätäsektio tehtäisiinkin, mutta jos äiti kieltää sikiön hengen pelastamisen niin hänellä on siihen oikeus... Vasta kun vauva saadaan ulos astuu ihmisyys voimaa ja voidaan esim tehdä pikahuostaanotto, mutta sikiöt on lainsuojattomia.

Hoitsu

[/quote]

HYVÄ, ETTÄ SAATIIN TÄNNE ASIANTUNTIJAN NÄKEMYS :)

Vierailija
31/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap vähän valaista taustaa, miksi et haluaisi hätäsektiota jos sellaista vaativa tilanne eteen tulee?

Vierailija
32/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:54"]

No siinä voi vaikkapa menettää äiti tai lapsi henkensä?

Ihan helvetin tyhmä kysymys. Sen nimi on HÄTÄsektio. En usko että sitä voi edes itse päättää...

[/quote]

KUN ON HÄTÄSEKTIOSTA, NIIN SIN Ä ET SIINÄ ENÄÄ OLE AKTIIVISESSA OSASSA PÄÄTTÄMÄSSÄ, TERVEYDENHOITOHENKILÖKUNNALLA ON TÄSSÄ PÄÄTÖSVALTA. MIELESTÄNI SINULLA TULISI OLLA HUOLI ESIM. SIITÄ, ETTÄ EHDITKÖ SAADA PUUDUTUSPIIKISTÄ HYÖDYN, ENNEN KUIN ALETAAN PUUKOLLA LEIKKELEMÄÄN. YSTÄVÄLLENI KÄVI NÄIN, ETTEI EDES KERENNYT PUUTUA KUNNOLLA JA MENETTI VERTA PALJON. VERIPUSSEJA JOUTUIVAT OIKEIN KUNNOLLA RUTISTAEN TYHJENTÄMÄÄN SUONEEN LEIKKAUSSALIN HOITAJAT. ETTÄ SE SIITÄ KIELTÄYTYMISHANKKEESTA :) JOS HALUAT KUITENKIN VIELÄ KIELTÄYTYÄ HÄTSEKTIOSTA, NIIN MUUTA AMBOMAALLE :)

[/quote]

hätäsektio tehdään nukutuksessa.

kun hätäsektioon mennään, on aina kyseessä äidin ja/tai lapsen hengen tai terveyden vaarantavasta tilanteesta, jota ennen kaikki muut hoitokeinot jotka tilanne sallii, on kokeiltu. kun hätäsektiopäätös tehdään, on tavoite saada lapsi syntymään neljän minuutin sisällä. 

sektiosaliin lähdetään siis vauhdilla, jos äiti on tajuissan, kerrotaan hänelle kyllä maatkalla mitä ollaan tekemässä. leikkaussalissa äiti nukutetaan ja vatsa avataan pystyviillolla, mikä on nopeampi tapa saada lapsi ulos kuin suunnitellussa tai kiireellisessä sektiossa tehtävä viilto poikittain alavatsalle.

käytännössä hätäsektioon meno tapahtuu aina niin vauhdilla, että harva synnyttäjä oikeasti ehtii mitään päätöksiä siinä tehdä, mutta en ole kuullut että kukaan jälkeenin olisi ollut pahoillaan itsensä/lapsensa pelastumisesta. Hoitotahto kannattaa jo ennen synnytystä laatia paperille ja toimittaa sairaalaan, jos halutaan synnytystilanteessa huomioitavan esim leikkauksen tai muiden toimenpiteiden välttäminen viimeiseen asti. Omalla hengellään voi toki leikkiä ja tätä tahtoa kunnioitetaan, mutta lapsi on erillinen yksilö. Otetaanhan esim huu eäitejäkin vieroitukseen lapsenkin parasta ajatellen.

Vierailija
33/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ap ole sanonut missään viestissä, ettei halua sektiota. Kunhan spekuloi...

Vierailija
34/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:59"]ei voi pakottaa, onhan noita hulluja uskonnollisia suuntauksia jotka eivät esimerkiksi hyväksy verenvaihtoa tms., minulta on menehtynyt vastasyntyneenä yksi serkku (äidin sisaren lapsi), kun synnyttäjän mies kielsi hätäsektion, olivat jotain jehovan todistajia tai vastaavia, itse olin tuolloin alle kouluikäinen, synnyttäjä oli kaiketi tilassa jossa ei voinut itse ilmaista mielipidetään niin aviomies eli lähin omainen päätti hänen puolestaan

[/quote]

Kyllä voi pakottaa. Ja nykyään lapsi otetaan kiireellisesti huostaan jos vanhemmat yrittävät uskontoon vedoten kieltää lapsen hengen oelastavan hoidon

Vierailija
35/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ap ansaitse lasta et todellakaan!

Jotku ei halua synnyttää pelon vuoksi he eivät sentään vaaranna lastaan.

sinä olisit valmis päättämään lapsesi elämän siksi että pieni viilto pelottaa ja oma ylpeys on tärkein. Et todellakaan ansaitse olet muissakin asioissa varmasti yhtä ylpeä ja typerä. Toivottavasti synnytyksesi menee hyvin ja lapsi tajutaan ottaa huostaan

Vierailija
36/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:51"]

Ei kai ap ole sanonut missään viestissä, ettei halua sektiota. Kunhan spekuloi...

[/quote]
Joo ei tosiaan ole ajankohtainen mulle. Tuli vaan mieleen

AP

Vierailija
37/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei kysytty haluanko hätäsektion. Ei "ehditty" edes kertomaan mikä vauvalla on hätänä kun leikkaussaliin lähdettiin viemään. En ollut vielä synnyttämässä vaan menin käymään kontrollissa kun vauva liikkui huonosti mahassa. Onneksi ei kysytty eikä tilanteen vakavuutta kerrottu. En mennyt paniikkiin, hengitin syvään ja hoin mielessänni ole rentona niin kaikki menee hyvin.

Etukäteis tietokaan ei olisi auttanut, eivät ehtineet tutustua papereihini ennen leikkuriin menoa. Kiitollinen olen sairaalan toiminnalle!

Vierailija
38/38 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on etukäteen kieletty ja kirjattu niin hätäsektiota ei voi tehdä vasten synnyttäjän tahtoa. Muutoin mielipidettä ei kysytä (oikeustoimikelpoisuus) vaan terveydenhuollon ammattihenkilö tekee päätöksen lääketieteellisin syin.