Jos ei suostu hätäsektioon?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:51"]
Miksi ei suostuisi, jos lääkärit katsovat sen tarpeelliseksi?
[/quote]
JOS ei suostu? / Ei halua / YM.
AP
No siinä voi vaikkapa menettää äiti tai lapsi henkensä?
Ihan helvetin tyhmä kysymys. Sen nimi on HÄTÄsektio. En usko että sitä voi edes itse päättää...
onko paljon vaihtoehtoja kysyn vaan
Jos hätäsektio katsotaan tarpeelliseksi ja sitä ei halua, niin yleensä se tarkoittaa jotain vakavia seuraamuksia, esim. sitä, että lapsi todennäköisesti kuolee. Miksi joku silloin kieltäytyisi sektiosta?
Se joka ei suostu(isi), on umpityhmä tai psyykkisesti sairas! Sehän tehdään vauvan tai äidin tai molempien pelastamiseksi.
Ei siinä kysytä sopiiko se.
Sitten tulkitaan että äiti ei stressin vuoksi kykene rationaaliseen ajatteluun ja tehdään se sektio joka tapauksessa. Aikaa kuuluu reilu minuutti ja vastaan saa sanoa ihan vapaasti -ketään ei kiinnosta.
VOIKO NE PAKOTTAA SIIHEN HÄTÄSEKTIOON? JOS ÄITI MIELUMMIN RISKEERAA LAPSEN JA ITSENSÄ HENGEN VOIKO NE PAKOTTAA?
AP
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:56"]
Ei siinä kysytä sopiiko se.
Sitten tulkitaan että äiti ei stressin vuoksi kykene rationaaliseen ajatteluun ja tehdään se sektio joka tapauksessa. Aikaa kuuluu reilu minuutti ja vastaan saa sanoa ihan vapaasti -ketään ei kiinnosta.
[/quote]
Entä jos vaarassa on vain lapsi? Äiti mielummin menettäisi lapsen, ja synnyttäisi kuolleena alakautta kun ottaisi viillon mahaan?
ei voi pakottaa, onhan noita hulluja uskonnollisia suuntauksia jotka eivät esimerkiksi hyväksy verenvaihtoa tms., minulta on menehtynyt vastasyntyneenä yksi serkku (äidin sisaren lapsi), kun synnyttäjän mies kielsi hätäsektion, olivat jotain jehovan todistajia tai vastaavia, itse olin tuolloin alle kouluikäinen, synnyttäjä oli kaiketi tilassa jossa ei voinut itse ilmaista mielipidetään niin aviomies eli lähin omainen päätti hänen puolestaan
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:56"]VOIKO NE PAKOTTAA SIIHEN HÄTÄSEKTIOON? JOS ÄITI MIELUMMIN RISKEERAA LAPSEN JA ITSENSÄ HENGEN VOIKO NE PAKOTTAA?
AP
[/quote]
Voi tai ei niin ihan varmasti pakottavat vedoten johonkin äidin mielenterveyteen hädän hetkellä. Eivät anna mahdollisesti kahden ihmisen kuolla idiootin äidin takia.
Katsoisivat vierestä kun terve äiti vuotaa kuiviin ja terve lapsi kuristuu napanuoraan? Ei taida lääkärin etiikka antaa periksi.
Noissa tilanteissa toimitaan ensin ja keskustellaan myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:56"]
VOIKO NE PAKOTTAA SIIHEN HÄTÄSEKTIOON? JOS ÄITI MIELUMMIN RISKEERAA LAPSEN JA ITSENSÄ HENGEN VOIKO NE PAKOTTAA?
AP
[/quote]
KUTEN JO TODETTU: KYLLÄ VOIVAT
ÄLÄKÄ VIITSI HUUTAA!!!
Mä kyllä luotan niin vahvasti hoitohenkilökuntaan, etten kysele enkä protestoi, jos sanovat, että hätäsektio on välttämätön. Mutta se on ihan viimeinen vaihtoehto.
Sinä siis mieluummin hoitaisit loppuikäsi hapenpuutteen aiheuttamasta aivovammasta kärsivää lastasi, joka on syvästi kehitysvammainen, ihan kaikessa autettava.
Usein synnyttäjä on jo niin huonossa hapessa silloin, kun hätäsektioon päädytään, ettei häneltä saa edes järjellistä vastausta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:59"]
ei voi pakottaa, onhan noita hulluja uskonnollisia suuntauksia jotka eivät esimerkiksi hyväksy verenvaihtoa tms., minulta on menehtynyt vastasyntyneenä yksi serkku (äidin sisaren lapsi), kun synnyttäjän mies kielsi hätäsektion, olivat jotain jehovan todistajia tai vastaavia, itse olin tuolloin alle kouluikäinen, synnyttäjä oli kaiketi tilassa jossa ei voinut itse ilmaista mielipidetään niin aviomies eli lähin omainen päätti hänen puolestaan
[/quote]
Nykyään ei ainakaan moinen mene läpi.
Kenenkään ei anneta kuolla satuolennon perseen nuolemisen takia.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:59"]
[/quote]Nro 13 vielä pohtii: yllä mainitsemani tapaus on sattunut vuonna 1982. Kuka tietää onko sairaaloiden toimintaohjet esimerkiks tossa tapauksessa muuttunut? Nykyään ei kaiketi enää isää kuunneltaisi jos samanlainen tilanne tulisi eteen vaan hoitohenkilökunnalla olisi erilaiset ohjeet. Olen joskus tästä jutellut äitini kanssa ja hän viittasi asiaan sanomalla, että "ei nykyään niin enää toimittaisi"
Ilman hätäsektiota mulla ei olisi siskoa eikä siskonpoikaa. Sisko oli sen verran huonossa hapessa ettei edes muista, kyseltiinkö siihen hätäsektioon mitään suostumusta. Tuskinpa.
Miksi ei suostuisi, jos lääkärit katsovat sen tarpeelliseksi?