Ystäväni valittaa, kun siivooja perui tulonsa helteen takia
Eivät ole super rikkaita, mutta erittäin varakkaita kuitenkin. Hän ei ole työssä, lapsia ei ole, mies tienaa erittäin hyvin. Elämän haasteet ovat tällaisia "siivooja perui" -juttuja ja miten joutui itse tekemään jonkun pienen perusjutun, josta sitten "väsyi". Eilen ajattelin, että minulla, joka siivoaa itse kotinsa ja oikeasti joutuu taistelemaan elämässään, että rahat riittävät ja että töissä jaksaa käydä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa kytkintä tästä ystävyydestä. Liian suuret erot loitontavat yksinkertaisesti liikaa.
Onko sinulla, taviksella, rikkaita ystäviä? Miten se toimii?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen ollut vastaavissa tilanteissa. Ystävistä monet valinneet rikkaat miehet, ja jutut muuttuneet todella pinnallisiksi ja ylimielisiksi. Loitontaahan se, jos arki ja rahankäyttö on ihan erilaista.
Kodin lisäksi esim. lomat on erilaisia. Ja jopa työpaikat. Jostain syystä rikkaiden miesten vaimot saa aina ne hyvät ja kivasti palkatut paremmat duunitkin. Ehkä jaksavat panostaa uraan, kun kotityöt tekee piika?
Ihanaa, kun linjoilla on joku, joka ymmärtää tilanteeni. En ole mikään yli-ihminen, kaukana siitä . En voi mitenkään saada puserrettua itsestäni empatiaa ongelmassa, joka ei ole yhtään mikään ongelma mielestäni kotona olevalle ihmiselle, voisihan sitä itsekin tehdä jotain? Eikä tämä ollut ainoa "ongelma", joihin olen saanut tutustua. Jotenkin tuntuu ihan toivottomalta tämä ystävyys. ap
Niin, eli vika on sinussa, ei hänessä tai hänen ongelmissaan. Jos et kykene olemaan empaattinen, et ole ystävä. Se voi olla ihan ymmärrettävää, mutta koitat tehdä tästä tuon toisen syyn.
Se, että ihminen ei osaa olla myötätuntoinen toisen tunteille , vaan ottaa oikeuden itselleen arvioida toisen ongelmaa, on ylimielistä. Ehkä köyhän ainoa arvokkuus, mutta ylimielistä silti.
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa kommentteja siihen, miten huono ystävä olen, kun minulla ei ole empatiaa jne, vaan vastaavia kokemuksia, jos joku on samassa tilanteessa suurten yhteiskunnallisten erojen ystävyyssuhteessa. Miten se toimii? ap
Se toimii niin, että välittää toisen ihmisen tunteita, eikä tunne tarvetta tai asemaa alkaa arvioida hänen ongelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen ollut vastaavissa tilanteissa. Ystävistä monet valinneet rikkaat miehet, ja jutut muuttuneet todella pinnallisiksi ja ylimielisiksi. Loitontaahan se, jos arki ja rahankäyttö on ihan erilaista.
Kodin lisäksi esim. lomat on erilaisia. Ja jopa työpaikat. Jostain syystä rikkaiden miesten vaimot saa aina ne hyvät ja kivasti palkatut paremmat duunitkin. Ehkä jaksavat panostaa uraan, kun kotityöt tekee piika?
Ihanaa, kun linjoilla on joku, joka ymmärtää tilanteeni. En ole mikään yli-ihminen, kaukana siitä. En voi mitenkään saada puserrettua itsestäni empatiaa ongelmassa, joka ei ole yhtään mikään ongelma mielestäni kotona olevalle ihmiselle, voisihan sitä itsekin tehdä jotain? Eikä tämä ollut ainoa "ongelma", joihin olen saanut tutustua. Jotenkin tuntuu ihan toivottomalta tämä ystävyys. ap
Ystäväsi ajattelee varmaan samalla tavoin. Ihmettelee, ettet ole vaivautunut opiskelemaan, verkostoitumaan tai sijoittamaan etkä edes saa hankittua kunnon työtä, vaikka valitat jatkuvasti rahapulaa. Hänen mielestään sinun ongelmasi on ihan itse aiheutettuja.
Eihän hänkään ole. Hän ei ole työelämässä ollenkaan. ap
Hänhän on ratkaissut ongelman muuten eli avioitumalla rikkaan miehen kanssa. Jos olisit oikea ystävä, niin tarjoutuisit siivoojaksi ystävällesi, sinä saisit rahaa, jota tarvitset ja hän saisi siivousapua. Mutta ilmeisesti työnteko on sinulle ylivoimainen suoritus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun linjoilla on joku, joka ymmärtää tilanteeni. En ole mikään yli-ihminen, kaukana siitä . En voi mitenkään saada puserrettua itsestäni empatiaa ongelmassa, joka ei ole yhtään mikään ongelma mielestäni kotona olevalle ihmiselle, voisihan sitä itsekin tehdä jotain? Eikä tämä ollut ainoa "ongelma", joihin olen saanut tutustua. Jotenkin tuntuu ihan toivottomalta tämä ystävyys. ap
Niin, eli vika on sinussa, ei hänessä tai hänen ongelmissaan. Jos et kykene olemaan empaattinen, et ole ystävä. Se voi olla ihan ymmärrettävää, mutta koitat tehdä tästä tuon toisen syyn.
Se, että ihminen ei osaa olla myötätuntoinen toisen tunteille , vaan ottaa oikeuden itselleen arvioida toisen ongelmaa, on ylimielistä. Ehkä köyhän ainoa arvokkuus, mutta ylimielistä silti.
Onko se toinen siivousongelmiensa kertojana ollenkaan ylimielinen? Tässä taitaa olla se ongelman ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen ei osaa olla myötätuntoinen toisen tunteille , vaan ottaa oikeuden itselleen arvioida toisen ongelmaa, on ylimielistä. Ehkä köyhän ainoa arvokkuus, mutta ylimielistä silti.Onko se toinen siivousongelmiensa kertojana ollenkaan ylimielinen? Tässä taitaa olla se ongelman ydin.
Ei ole. Se on TÄYSIN NORMAALI harmituksen aihe!!!!! Hänkö ei voi olla oma itsensä, ettei köyhälle tule paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen ei osaa olla myötätuntoinen toisen tunteille , vaan ottaa oikeuden itselleen arvioida toisen ongelmaa, on ylimielistä. Ehkä köyhän ainoa arvokkuus, mutta ylimielistä silti.Onko se toinen siivousongelmiensa kertojana ollenkaan ylimielinen? Tässä taitaa olla se ongelman ydin.
Köyhempi ihminen tai isommista ongelmista kärsivä ei ole tässä mikään tuomari. Miksi YSTÄVÄN ongelmia pitää arvioida tai arvostella? Eikö voi keskittyä hänen mielialaansa !? Voi että, miten ikävää, että harmistuit / siivoja peruutti / what ever. Miltä tuntuisi, jos itselläsi olisi ympärilläsi vain afrikkalaisia kauheine ongelmineen, ja sinun olisi etsittävä ystäviä heistä, mutta olisitpa kenen kanssa ystävä tahansa, he joko olisivat aina avun tarpeessa TAI loukkaantuisivat ongelmista, joita itselläsi olis?
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa kommentteja siihen, miten huono ystävä olen, kun minulla ei ole empatiaa jne, vaan vastaavia kokemuksia, jos joku on samassa tilanteessa suurten yhteiskunnallisten erojen ystävyyssuhteessa. Miten se toimii? ap
No se toimii ihan hyvin, jos kumpikin kohtaa toisensa aidosti ihmisenä eikä ole sinun lailla katkera tai kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se toimii ihan hyvin, jos kumpikin kohtaa toisensa aidosti ihmisenä eikä ole sinun lailla katkera tai kateellinen.
Kirjoitin muutaman satuttavan kommentin ap:lle, mutta itse asiassa minusta häntä ei pidä syyttää.
Ehkä tämä ystävä on vain pinnallinen, jos hän olisi syvällinen tyyppi ja olisi itsekin osannut luoda aloittajaan tunnetasolla vieläparemman suhteen, ehkei hän vaikuttaisi niin turhamaiselta. Toki tämä on iso vaatimus ja jos ihmisillä on samanlainen varallisuustaso voidaan olla pinnallisemminkin hyviä ystäviä, koska tämän kaltaiset asiat eivät nouse ongelmiksi.
Mutta kyllä se varakkaana turhauttaa, miten köyhemmät aina tuntevat oikeudekseen tuomita ja arvioida minun ongelmiani sen sijaan, että keskittyisivät mun tunteisiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty, en mitenkään. En pysty mitenkään, millään tasolla kohtaamaan häntä ongelmineen kuin ne olisivat oikeasti tärkeitä tai mitään ongelmia ylipäätään. Jos hän olisi kiireinen uranainen, silloin varmaankin. ap
Hyvä vain että siivoojilla menee näin hyvin että on vara valikoida milloin lähtee töihin ja milloin ei. Ei kannata hukata suomen lyhyttä kesää työn tekoon ellei ole aivan pakko.
Hyvän siivouspalvelun toimittaminen on vaikeaa. Ihmiset ei halua tehdä niitä töitä, joten jos saatkin hyvän porukan kasaan, se on pieni porukka. Pieni porukka taas on aika haavoittuvainen sille, että joku on lomalla tai sairaana. Hyvä palveluntarjoaja mieluummin peruu sen siivouksen kuin lähettää jonkun huonon työntekijän paikkaamaan (koska ihannetilanteessa käytettävissä ei ole sitä huonoa työntekijää vaan huonoa ei vain palkattu).
Se on rikkaille joskus vaikeaa ymmärtää, että sillä rahalla ei saa ihan kaikkea.
Tarttuisin rättiin, siivoisin kämppäni, enkä hiiskuisi kenellekään siivoojan oharista enkä uroteostani työn sankarina. Se olisi tyylikkäin teko, josta voisin toipua päiväkaupalla viilennetyssä huoneessa jääpussi otsallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun linjoilla on joku, joka ymmärtää tilanteeni. En ole mikään yli-ihminen, kaukana siitä. En voi mitenkään saada puserrettua itsestäni empatiaa ongelmassa, joka ei ole yhtään mikään ongelma mielestäni kotona olevalle ihmiselle, voisihan sitä itsekin tehdä jotain? Eikä tämä ollut ainoa "ongelma", joihin olen saanut tutustua. Jotenkin tuntuu ihan toivottomalta tämä ystävyys. ap
Mutta onko kyse nyt lainkaan siitä, ettei hän voisi itse siivota. Kyllä minuakin ärsyttäisi jos perutaan jokin asia, joka on sovittu. En minäkään voi valita olla menemättä töihin vain siksi, että on hellettä. Jos kerran kaverisi on varakas, on heillä varmaan myöskin ilmastoitu talo. Itselläni ainakin heräisi noin huonon syyn jälkeen epäilys että peruuko tulevaisuudessakin milloin minkäkin syyn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain että siivoojilla menee näin hyvin että on vara valikoida milloin lähtee töihin ja milloin ei. Ei kannata hukata suomen lyhyttä kesää työn tekoon ellei ole aivan pakko.
Mitä itse tekisit? Pieni palkka ja alitarjontaa hyvistä työntekijöistä. Pomppaisitko joka asiakkaan tahdon mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse tekisit? Pieni palkka ja alitarjontaa hyvistä työntekijöistä. Pomppaisitko joka asiakkaan tahdon mukaan?
Yrittäjänä pyrkisin kyllä pitämään hyvät asiakassuhteet ja kiinni siitä, mitä on sovittu. Erityisesti jos on asiakas, jonka luona käydään säännöllisesti. Ne siivoojat joita tunnen ovat yksityisyrittäjiä ja eivät todellakaan ole pienituloisia. Mutta heillä asiakaspohja jonka ei tarvitse kitsastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä pyrkisin kyllä pitämään hyvät asiakassuhteet ja kiinni siitä, mitä on sovittu. Erityisesti jos on asiakas, jonka luona käydään säännöllisesti. Ne siivoojat joita tunnen ovat yksityisyrittäjiä ja eivät todellakaan ole pienituloisia. Mutta heillä asiakaspohja jonka ei tarvitse kitsastella.
Ok. Yksityisyrittäjällä jää enemmän taskuun kuin kotisiivousfirman rivityöntekijällä. Jäljemmin mainitulla ei ole kovin suurta motivaatiota olla töissä säällä kuin säällä ja sairaanakin, kun se palkka on vain niin naurettavan pieni suhteessa siihen, millaista tasoa asiakkaat useimmiten vaatii.
Tämäkö täällä nyt aiheena olikin? Siivoojan palkka?
Meidän siivooja perui myös. Eikö ystäväsi luona ole kunnon ilmastointia, jos ovat kerran varakkaita? Me emme ole ja asunnossa on ihan ok laitteesta huolimatta 26 astetta, josta varoitin siivoojaa.
Olen itse viimeisilläni raskaana, joten oma rehkiminen johtaa vain supistuksiin. 36+1, joten en viitsi siivouksella koittaa vielä käynnistääkään. Ei auta kuin kestää hetki likaa!
Vierailija kirjoitti:
Tämäkö täällä nyt aiheena olikin? Siivoojan palkka?
Kyllä jonkun palkka voi aika paljon sitouttaa tai olla sitouttamatta. Varsinkin jos työpaikassa ei muuten ole mitään sitoutumisen arvoista. Olen nähnyt suht vaatimattomalla korvauksella tekeviä sitoutuneita siivoojia, koska heidän yrityskulttuuri on hyvä ja esimiehellä sydän kohdallaan, mutta toisista paikoista taas hyvätkin työntekijät karkaa kun kohtelu on niin huonoa.
Ei kannata pitää asioita eikä ihmisiä itsestäänselvyytenä, jos haluaa hyvää palvelua yhtään missään.