Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adoptio vanhemmaksi soveltuvan kriteerit

Vierailija
06.07.2014 |

Minkälaiset vanhemmat kelpuutetaan adoptiovanhemmiksi? Mitä kriteereitä on? Vaikuttaako työ, varallisuus, biologiset lapset? Motiivia ilmeisesti kysyvät neuvonnassa. Onko jotain mikä ehdottomasti aiheuttaa kielteisen päätöksen?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptiolain mukaan ei tarvitse kuulua kirkkoon.

Vierailija
62/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos adoptioasiat kiinnostavat, paras tapa saada tietoa on ottaa yhteys tahoihin, jotka adoptioita Suomessa hoitavat (Pelastakaa Lapset, Interpedia ja Helsingin Kaupunki). Nettisivuillaankin on paljon tietoa.

Tämän kaltaiselta palstalta tulee varmaan ihan hyviäkin neuvoja, mutta kannattaa muistaa, että jokaisella adoptiomaalla on omat "vaatimuksensa" adoptoijille, ja nämä voivat olla keskenään hyvin erilaisia. Jotkut maat edellyttävät melko alhaista ikää vanhemmilta, jotkut biolapsettomuutta, sitten taas esim. Kiinassa adovanhemman tulee olla vähintään 30. Jotkut maat edellyttävät kirkkoon kuulumista, Kiinassa ainakin aktiivisesta uskosta kannattaa olla meiluummin hiljaa. Eroja siis on.

Suomen lain mukaan lapsen ja adoptiovanhemman ikäero saa olla max 45 vuotta, jotta ikäero on "luonnollinen".

Painosta... ainakin Kiinalla tosiaan on vaatimuksissaan painoindeksi, mutta se lukema on TOSI korkea. Siis sitä ei vielä kymmenen kilon ylipainolla läheskään ylitetä... :)

Tuloista: Rikas ei tarvitse olla, kunhan lapsen pystyy elättämään. Vakipaikkaakaan ei monessa maassa edellytetä. Tuntemieni adoptiovanhempien ammatteja ovat olleet myös mm. opiskelija, ratikkakuski, lähihoitaja, metsuri, työtön... Monet rahoittavat adoption lainarahoilla.

Eikä myöskään tarvitse ajatella, ettei mitään fyysistä vikaa, sairautta tms. saisi olla. Asiaa katsellaan (parhaassa tapauksessa) kokonaisuutena, ja suurin asia on se, miten kyseisen sairauden kanssa voi hoitaa lasta. Tässä on toki mielestäni kurjia yleistyksiä tyyliin, että jos käytät pyörätuolia, et voi olla äiti tai isä.

Terkuin

kolmen lapsen adoptioäiti, ylipainoa noin 10 kiloa, pätkätyöläinen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 17:44"]

No minun kaverini "pääsi" sijaisperheeseen, jossa häntä hakattiin. Vanhemmat halusivat vain rahaa lapsien hoitoa varten, mutta se meni ihan johonkin muuhun..

[/quote]

Ja minun kaverini pääsi adoptioperheeseen, jossa häntä hakattiin.

Vierailija
64/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä käy niin, että toinen esim. Äiti haluaa lapsen, vaikka adoptoidun, kun ei muuten saa. Isä ei niin haluaisu, mutta lähtee mukaan orisessiin ja kaikki sujuu. Ainakin siihen asti, kun lapsi on ollut muutaman vuoden. Isä ei niin välitä. Aidosti ainakaan. 

Tiedän tällaisen tapauksen. Todella surullista, lapsi/ nuori kärsii ja paljon, on niin ulkopuolinen.

Vierailija
65/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 17:53"]

Mä haluaisin adoptoida, mutta tuskin saisin koska ei mun syy olis varmaan hyväksyttävä. Syy adoptioon olisi se, että mun selkä ei pahan selkärankavian takia kestä raskautta (toitotettu teinistä asti, että mun raskaudet on riskejä ja voin joutua sairaalaan melko pitkäksi aikaa) jos vanhemmalla ei saa olla mitään fyysistä vikaa niin eihän se syyksi käy.

[/quote]

Ootko miettinyt sijaissynnyttäjää, siis jos sun munasolut on kumminkin ihan kunnossa.

[/quote]

Suomessa moinen ei ole laillista

Vierailija
66/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta haluavia on enemmän kun adoptiolapsia joten vaikka laki sallisi niin käytännössä esim kirkkoon kuulumattoman, lihavan tai köyhän  on miltei mahdotonta saada lasta. prosessissa kun etsitään lapselle parasta mahdollista kotia.

Vierailija
67/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nyt suoranainen valehtelu. Kirkkoon pitää kuulua joidenkin maiden kohdalla, mutta esim. Venäjä ja Kiina eivät sitä vaadi ja näistä maista tulee suurin osa Suomeen tulevista adoptiolapsista. Kiinassa ainakaan kirkkoon kuulumisesta ei saa mitään plussaa.

Vierailija
68/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän ainoastaan yhden adoptioperheen, eivät kuulu kirkkoon. Joten mun otannalla ei ole käytännössä mahdotonta saada lasta.

Vierailija
69/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:59"]

Onko sijoitetun vauvan kanssa mahdollisuus jäädä äitiyslomalle samalla tavalla kuin adoptiovauvan kanssa?

[/quote]

Ihan samat vapaat ja sosialietuudet kuin biolapsen kanssa

[/quote]

Ei ole

Vierailija
70/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:45"]

Onko pieneen mieleesi juolahtanut, että elintason noustessa lapsia annetaan yhä vähemmän kansainväliseenadoptioon. Jonot kiinasta adoptoitaessa saattavat olla yli 4 vuotta ja esim yksin adopoivia ei enää hyväksytä ja kriteereitä varallisuuden ja vaikkapa koulutuksen suhteen on tiukennettu. Eli mikä saattoi vielä onnistua mutama vuosi sitten ei enää käy. Kiina on myös sulkenut adoptiomahdollisuuden joiltain mailta joissa samaa sukupuolta olevat voivat adoptoida.  Erityistarpeisten adoptioissa voidaan säännöistä joustaa ja ajat ovat huomattavasti lyhyempiä.

Mä tiedän ainoastaan yhden adoptioperheen, eivät kuulu kirkkoon. Joten mun otannalla ei ole käytännössä mahdotonta saada lasta.

[/quote]

Vierailija
71/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:06"]

Adoptiolain mukaan ei tarvitse kuulua kirkkoon.

[/quote]

Mutta jotkut adoptiomaat vaativat että kuuluu kirkkoon ja lähes kaikissa muissa se lasketaan eduksi. Ei ne adoptiomaat aseta vaatimuksiaan Suomen lain mukaan.

Vierailija
72/72 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:59"]

Onko sijoitetun vauvan kanssa mahdollisuus jäädä äitiyslomalle samalla tavalla kuin adoptiovauvan kanssa?

[/quote]

Ihan samat vapaat ja sosialietuudet kuin biolapsen kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän