Rakenneultran hinnasta yksityisellä
Huomasin tuossa pari viikkoa sitten rakenneultraan aikoja ja hintoja kysellessäni että hinnat vaihtelevat todella paljon. Myös omassa kukkarossa tuntuvia eroja kelan korvaavuuden kanssa. Eräässäkin paikassa rakenneultran hinta oli muistaakseni reilu 80¿ ja siihen vielä päälle lääkärinpalkkio 60¿ ja sanoivat että ainoastaan lääkärinpalkkiosta kela korvaa puolet. Kokonaissummaksi olisi tullut n. 110¿.
Hinnoista järkyttyneenä olin jo sydän sykkyrällä luopumassa koko rakenneultraan menosta. Onneksi ollessani kyläilemässä äitini luona n. 250km:n päässä valitin asiasta äidilleni ja hän käski soittamaan samalle yksityiselle lääkäriasemalle jolla oli itse viimeksi 4 vuotta sitten käynyt nuorempaa veljeäni odottaessaan ultrassa. Päätin vielä kerran yrittää ja olin aivan järkyttynyt hintojen erosta. Sain ajan seuraavalle viikolle. Vielä silloinkaan kun sain kuitin maksetusta ultrasta käteeni en voinut uskoa summaa 53¿!!
Kelan korvaukset vähennettiin suoraan.
Hinnat ennen Kelan korvauksen vähentämistä: lääkärinpalkkio 27¿ ja tutkimukset 70¿ + toimistomaksu 6,99¿
Omavastuuosuus: lääkärinpalkkio 18,42¿ ja tutkimukset 27,59 + toimistomaksu 6,99¿
Eli myös tutkimuksesta (rakenneultrasta) sai yli puolet kelan korvausta.
Kun seuraavan kerran neuvolaan mennessäni kerroin terveydenhoitajalleni hintojen eroista, oli hän aivan ihmeissään.
Kannattaa kysellä.