Oletteko itse tai onko kaveri/tuttavapiirissänne absolutisteja?
Havahduin siihen, ettei mun lähipiirissäni ole yhtä ainutta absolutistia ja aloin miettimään, että onko suomessa paljoakaan absolutisteja vai käyttääkö lähes kaikki jossain määrin alkoholia?
Kommentit (48)
Miksi ihmeessä raittiutta alapeukutetaan? Eiköhän alkoholi ole tässä maassa tuhonnut tarpeeksi monta lapsiperhettä.
Minä en ole absolutisti, mutta voisin olla. Alkoholi ei maistu minulle ja juon vain seuran vuoksi lasillisen kuohuviiniä esim. häissä. Tänä vuonna olen juonut yhden kuoharin, viime vuonna en sitä yhtäkään. Moni ihmettelee miten olen saanut säilytettyä nuorekkaan ulkonäköni. En viitsi sanoa, että luulen sen johtuvan siitä, etten juo juuri koskaan.
Minäkin absolutisti. Teininä maistoin (todellakin tasan maistoin) erilaisia alkoholijuomia ja totesin, että alkoholittomissa riittää ihan hyvin makunautintoja mulle.
Biletän siinä, missä muutkin. Juon vain eri juomia. En koe jääväni mistään paitsi tai jättäväni jotakin tekemättä, kavereilla menee vain enemmän baari-iltaan rahaa :)
Olen absolutisti. Myös avokkini on absolutisti. Kummallakaan meistä ei ole juomistaustaa. Ei vain kiinnosta.
Tämän lisäksi tunnen lukuisia ihmisiä, jotka ovat absolutisteja, meillä molemmilla on niitä. Ainakin suoralta kädeltä voin nimetä kolme naispuolista kaveria, jotka eivät juo ollenkaan. Tämän lisäksi yhdestä olen epävarma, mutten ole koskaan nähnyt hänen kuppia kallistelevan. Tämän lisäksi voisin sanoa noin kolme miespuolista kaveria, jotka ovat ainakin jossain vaiheessa olleet absolutisteja, mutten ole juomisesta kysellyt lähiaikoina kamalasti. Todennäköisesti tuttavapiirissäni on enemmänkin, mutta ei nyt vain syystä tai toisesta tule mieleen.
Sitten erikseen on vielä yksi streittari. Jaan tosin täsmälleen samat arvot kuin streittariudessa, lukuunottamatta musiikkimakua, joka on se tärkein tekijä, että voi sanoa kuuluvansa streittarialakulttuuriin.
Että kyllä meitä on. Osa vain "nöyrtyy" iän myötä juomaan alkoholia, koska "haluaa seuraa, eikä juovien ihmisten seurassa jaksa selvin päin". Näin yhden tuntemani ex-absolutistin sanoin. Itse en ole tosin "taipunut" yhteisöpaineen alla, enkä koskaan oppinut tai edes yrittänyt opetella juomaan, vaikka moni on minua yrittänyt. Yleensä olen sitten kääntänyt selkäni ja lähtenyt.
Kaikki nämä tuntemani absolutistit ovat 23-26 ikävuoden välimaastossa. Ei olla samasta kaveriporukasta, pitkin Suomea.
Juopotko täällä alapeukuttelee kun kirveltää niin paljon, ettei kaikkien Herra olekaan Alkoholi?
Itse en ole varsinaisesti absolutisti, mutta mieluummin olen juomatta. Muutaman kerran vuodessa saatan vähän ottaa. Humalassa olen ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään. En ymmärrä, miksi minun pitäisi juoda, kun se ei kerran maistu. Mitkään sosiaaliset tilanteetkaan eivät minun maailmankuvassani vaadi alkoholia.
Veljeni on täysin absolutisti, ei ole juonut alkoholia kuin kerran ja sekin vahingossa eräissä juhlissa.
Puoliso valitsi ongelmien jälkeen alkoholittomuuden ja mä halusin siinä rinnalla tehdä samoin. Yks elämäni parhaista päätöksistä, vaikken paljoa käyttänyt ennen sitäkään. Ystävissä ongelmien kautta raitistuneita, muutoksen nähneenä hatunnosto heille kaikille, ja ISO hatunnosto heille, jotka on löytäny syystä tai toisesta alkoholittoman elämän jo ennen ongelmia!
Ja yhtään en paheksu ketään kuka saunajuomansa ottaa tai illanvietossa maistaa, tod näk tekisin itekin niin jos puolison tilanne olisi toinen, mutta sanoakseni vain näille ALApeukuttajille - kokeilkaa vuosi ilman alkoholia omasta päätöksestänne, ja pohtikaa sen päätteeksi, oliko se huono kokemus? :)
Olen absolutisti, veljeni on absolutisti (vanhempamme ovat alkoholiongelmaisia).
Avomieheni juo ehkä kerran puolessa vuodessa ja silloinkin kohtuudella. Lähimmät ystäväni kohtuukäyttäjiä, joille maistuu pari siideriä juhlissa tai terassilla (mutta nykyisinkin aika harvoin, kun juomat ovat aika kalliita).
Joku sanoi, että kaikki alkoholijuomat maistuu pahalle. Samaa mieltä olen ja olin jo silloin, kun vielä käytin. En koskaan juonut oluttakaan maun takia.
J-P
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:03"]
Mistä ihmeestä nuo alapeukut? t. 20
[/quote]
Siitä että alkoholia käyttävät eivät kestä selviä ihmisiä, koska selvä näkee kaikki heidän mokansa, ja kuvittelevat itsensä jotenkin alempi arvoiseksi selvien rinnalla. Itseni ei kiinnosta muiden juominen tai juomattomuus. En moralisoi ketään koskaan mutta en häpeä omaa juomattomuuttani.
t 11
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:10"]
Streittari???
[/quote]
"Straight edge on elämäntapa ja alakulttuuri, jonka edustajat pidättäytyvät käyttämästä päihteitä (tupakkaa, alkoholia ja huumeita). Joskus tähän elämäntapaan liitetään myös veganismi, eläinten oikeudet sekä kieltäytyminen parisuhteen ulkopuolisesta seksistä. Straight edgen edustajia kutsutaan usein ”streittareiksi”."
- Wikipedia
Mun mies. :D Itekään ei tule nykyään hirveesti ryypättyä jostain kumman syystä...
Olen absolutisti. Suomalsista aikuisista vain kymmenen prosenttia on absolutisteja.
En pidä alkoholin mausta, joten valitsen alkoholittoman juoman.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:14"]
Mun mies. :D Itekään ei tule nykyään hirveesti ryypättyä jostain kumman syystä...
[/quote]
Syy juoda ja syy olla juomatta. Syitä juoda on lukemattomia, ainakin siltä tuntuu.
Mutta syitä olla juomatta, niistä ei edes paljon puhuta.
J-P
Olen absolutisti, koska olen raitistunut alkoholisti.
Muiden alkoholinkäyttö ei minua purista. Suurimmalle osalle ihmisistä alkoholi sopii. Minuntyylisilleni se on myrkkyä.
Mä olen. Ei mitään sen suurempia aatteellisia syitä vaan lähinnä terveydellisiä. Mulla on krooninen mahahaava ja alkoholi (monien muiden asioiden kuten kahvin ja tulisten ruokien ohessa) tekee vaan pahaa ja välillä sattuu niin hirveesti. Joten päätin, että parempi olla juomatta edes sitä vähää mitä ehkä pystyisin joskus.
Kyllä mä silti tykkään olla mukana illanistujaisissa ja käydä ystävien kanssa baarissa. Mut vaan nykyään nakitetaan useimmiten kuskiksi.
Itse en ole, kaveripiiristä löytyy useampikin absolutisti. Eri syistä kyllä ovat, streittareita on muutama (välttelevät about kaikkia muitakin päihteitä samalla), ja sitten on lähinnä alkoholia inhoavia (eivät siis taida käyttää muita päihteitä hekään, mutta kyse ei ole varsinaisesti päihdyttävien aineiden välttelyperiaatteesta heillä).