En oikeasti enää jaksaisi tätä päivästä toiseen jatkuvaa kuumuutta :(
Vai pitäisikö sanoa viikosta toiseen.
Ihan helvetin paha olla 😢🤯🥵
Kommentit (517)
En jaksanut lukea koko ketjua jos vaikka joku onkin jo maininnut, mutta olen huomannut että Oodissa on ihanan viileää eikä paljoa ihmisiä! Oon alkanut viettää siellä aikaa joka päivä, lueskelen lehtiä ja joskus käyn kahvilassa. Pari tuntia kun on siellä tulee oikeasti kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vajaan parin kuukauden päästä on jo syksy ja sitten pääsette itkemään kun on märkää ja kylmää ja pimeää.
Kylmä, märkä ja pimeä on parasta, lisäksi aivan mahdottoman paljon tuo lisäiloa, kun tietää, että suurin osa kansasta hajoaa siihen. :)
Tuota minä en todellakaan ymmärrä, että saadaan lisäiloa, kun toiset kärsivät. Luonnevikaisia tuollaiset ihmiset, puolin ja toisin.
Itse kärsin myös helteestä. Jopa kylpyhuone on lämminnyt, kun on vanha talo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärissä. Ei nämä lämpötilat vielä pitäisi olla terveelle ihmiselle ongelma.
?!?
Ei ole terveydeyden kanssa mitään tekemistä sillä, että kaikki ei vaan tykkää helteistä. Miksi se on joillekin mahdotonta ymmärtää?!?
Niinpä. Ja vaikka takana olisikin sairaus, niin minkäs se lääkäri sillekään noin vain mahtaa. Osaako lääkäri viedä helteen pois tai saako lääkäri poistettua pitkäaikaissairaudet helteen ajaksi? Itselläni esimerkiksi alhainen verenpaine ja ihosairaus. Jos minä nyt marssin lääkärille, ei hän siellä mitään sen kummempia taikoja osaa tehdä kuin muulloinkaan. Hän käskee vain lepäämään ja juomaan paljon ja välttämään hikoilua, auringonpaistetta ja rasitusta.
Sama täällä. Minulla on neurologinen sairaus, sydänvika ja kärsin kroonisesta kivuista. Nyt iho ei tahdo kestää tätä hellettä. Jos menen oikein huonoon kuntoon, päädyn osastolle, mutta ei sielläkään viileää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiholla muistelen kun vielä muutama vuosi sitten oli viimeistään 1970 -luvulla rakennetuissa kerrostaloissa vielä kylmävarastoja, joissa lämpötila oli aina jotain 8 astetta. Sääli kun niistä on tehty remonteissa muita tiloja. Nyt sellaisille olisi käyttöä. Olisi upeaa jos joka kerrostalossa olisi edes pieni kylmätila, jossa voisi käydä välillä istumassa vartin verran viilentymässä. Tekniikka tuskin kuluttaa paljoa sähköä, kun niitä kylmätiloja on ollut aivan viime vuosiin saakka, vaikka niissä säilytettiin vain tyyliin hillopurkkeja.
Meillä on vielä tuollainen ja olen siitä niin onnellinen. Mietin oikeasti, miten voisin siellä nukkua. Asunnossa on nimittäin 32 astetta ja tuulettaa ei voi julkisivuremontin takia.
Mun tuttu kertoi silloin 2018 kun oli vielä tätäkin pahemmat helteet, että vei patjan sinne ja nukkui makuupussissa. Eikä kuulemma ollut ainoa, se olikin siinä ainut huono puoli; siellä joutui kuuntelemaan kuorsaamista. En varmaan itse uskaltaisi mennä ihan nukkumaan johonkin kylmätilaan, mutta olisi kiva jos pääsisi edes välillä käymään sellaisessa. Kun sitä mahdollisuutta ei ole koko päivänä missään, ei työpaikalla eikä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaan hyvät ihmiset juoko hautuumaiden vesihanoista! Ainakin meillä päin täällä Itä-Suomessa tosi monella hautuumaalla se kukkien kasteluvesi tulee hautausmaalla tai sen lähistöllä olevasta kaivosta, eli vesi on silloin juomakelvotonta!
Toki jos tiedätte varmaksi että se vesi tulee kaupungin/kunnan vesiverkosta, niin sitten on eri juttu...Miten niin juomakelvotonta? Olen itse juonut hautuumaan kraanasta ja hyvää oli.
Mistä näitä sikiää, joku viisas kertoi ettei vessan hanasta saa laskea juomavettä. Meidän talossa on muutamalla koira näissä luukuissa, erään tytön äiti käy koiraa nyt monta kertaa päivässä ulkoiluttamassa, toinen perhe vei omansa tuttavan mökille jossa raukka pääsee edes uimaan.
https://www.helsinginseurakunnat.fi/malminhautausmaa/uutiset/kasteluved…
Varmaankin vaihtelee, mutta ei kannata olettaa, että kaikkialla olisi juomakelpoista.
Ja miten koiran ulkoilutus liittyy tähän?
eri
Koira on elävä olento, kärsii kuumudesta turkkinsa kanssa enemmän kuin minä ilman turkkia. Siksi liittyy tähän, me emme ole mitään luomakunnan kruunuja, minä minä minä.
Kaikki koirat eivät kärsi kuumuudesta.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun asunto ei mene yölläkään alle 29 asteen, pieni 29m2 yksiö ja ikkunat samalla seinustalla aurinkoon päin. 2018 kun suomessa oli se kamala kesä niin kesti marraskuun puoleenväliin ennen kuin mun asunnon lämpötila putosi alle 29 asteen. Aurinko paahtaa vanhaan kerrostalon tiiliseinään sen 8 tuntia joka päivä ja varastoi kuumuuden seinään kuukausien ajaksi. Yöllä klo 3 kun on se 29 astetta niim ei siinä hirveesti saa unta vaikka kattotuuletin pyöriikin 24/7. Helvetillinen univaje kokoajan, ulkona olen kuin zombi, en tajua enään mistään mitään.
Oletko koskaan kuullut ilmastointilaitteesta?
Oletko koskaan kuullut aivoista?
Vierailija kirjoitti:
Tänään olin aamulla juoksulenkillä 10 km ja asteita oli 29 Celsius mittariston mukaan. Oli todella rauhallista. Suihkun jälkeen puutarhatöitä, ja päiväkahvit ja himmailua sisätiloissa. Ei hullumpi lomapäivä 👍
Ja sisätiloissa on tietenkin vähintään yhtä lämmintä kuin ulkona? Et käytä mitään viilennintä? Ja töissä sama juttu?
Vielä näitä lämpötiloja enemmän ahdistaa tämä jatkuva kuivuus, joka on viime kesinä muuttunut normiksi. Sama kaava näyttää toistuvan joka kesä. Silloin tällöin sääennusteissa näkyy Suomeen saapuva saderintama joskus viiden päivän päästä. Sitten se katoaakin ennusteista, eikä mitään sadetta tule. Ensi viikonlopullekin luvatut rankkasateet näyttävät jo huomattavasti vähäisemmiltä tuoreen ennusteen mukaan.
Neljä kesää putkeen on nyt ollut nurmikot keltaisina. Ennen Suomessa satoi aina kesäisin sen verran että nurmikot pysyivät vihreinä. Nyt ne kuolevat joka kesä kroonisessa kuivuudessa, ja tästä on tullut ihan normaalia. Kyllä ennenkin kai joskus nurmikko kuoli, mutta se oli varsin harvinaista. Joka kesä myös uutisoidaan että muistakaa viedä pihalle vettä siileille, näin ei todellakaan ollut esim. 20 vuotta sitten. Kyllä tässä kesät todellakin ovat muuttuneet.
Sälekaihtimet ulos päin käännettynä ja vaaleat puuvilla/pellavakankaiset verhot kiinni vedettynä pitää talon 26°c . Osassa huoneita on myös pimennysverhot. Jos pelkät sälekaihtimet kiinni, niin lämpö nousee 30°c.
Eli aurinkoa ei saa tulla mistään ikkunasta asuntoon! Jos parveke, niin sekin kannattaa peittää sellaisella kankaalla joka ei kuumene. Tummat kankaat tuskin toimivat, jokin folio kuumenee niin että on melkein tulessa! Myös pelkkä muovia sisältävä pimennysverho kerää kuumutta ja nostaa huonelämpöä.
Hämärässä eletään, mutta ei haittaa. Tuulettimet ainoa lisäapu, ne ei huonelämpöä laske, mutta ilma tuntuu kuivemmalta, ja kyllähän se tuuli viilentää ihoa.
Vierailija kirjoitti:
30c sisällä lämpö ja nostan rautaa. Just do it.
Oletko 30 asteessa yötä päivää putkeen viikkotolkulla? Jos et niin pidä turpasi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiholla muistelen kun vielä muutama vuosi sitten oli viimeistään 1970 -luvulla rakennetuissa kerrostaloissa vielä kylmävarastoja, joissa lämpötila oli aina jotain 8 astetta. Sääli kun niistä on tehty remonteissa muita tiloja. Nyt sellaisille olisi käyttöä. Olisi upeaa jos joka kerrostalossa olisi edes pieni kylmätila, jossa voisi käydä välillä istumassa vartin verran viilentymässä. Tekniikka tuskin kuluttaa paljoa sähköä, kun niitä kylmätiloja on ollut aivan viime vuosiin saakka, vaikka niissä säilytettiin vain tyyliin hillopurkkeja.
Meillä on vielä tuollainen ja olen siitä niin onnellinen. Mietin oikeasti, miten voisin siellä nukkua. Asunnossa on nimittäin 32 astetta ja tuulettaa ei voi julkisivuremontin takia.
Mun tuttu kertoi silloin 2018 kun oli vielä tätäkin pahemmat helteet, että vei patjan sinne ja nukkui makuupussissa. Eikä kuulemma ollut ainoa, se olikin siinä ainut huono puoli; siellä joutui kuuntelemaan kuorsaamista. En varmaan itse uskaltaisi mennä ihan nukkumaan johonkin kylmätilaan, mutta olisi kiva jos pääsisi edes välillä käymään sellaisessa. Kun sitä mahdollisuutta ei ole koko päivänä missään, ei työpaikalla eikä kotona.
Noissa on jääkaappilämpötila, joten pitää olla ainakin makuupussi, jos tuolla nukkuu.
Ihanan lämmintä kerrankin ja useampi viikko! En ole tarvinnut villasukkia kuin nukkumaan mennessä.
Säätiedotuksen karttakin hehkui punaisena. Ei oo helpotusta tulossa viikkoon, tuskin sitä pientä sadettakaan...
Jotenkin kestettävä. Töissä päivät menee, toki sielläkin kuuma mutta ei sentään auringonpaistetta kun sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä näitä lämpötiloja enemmän ahdistaa tämä jatkuva kuivuus, joka on viime kesinä muuttunut normiksi. Sama kaava näyttää toistuvan joka kesä. Silloin tällöin sääennusteissa näkyy Suomeen saapuva saderintama joskus viiden päivän päästä. Sitten se katoaakin ennusteista, eikä mitään sadetta tule. Ensi viikonlopullekin luvatut rankkasateet näyttävät jo huomattavasti vähäisemmiltä tuoreen ennusteen mukaan.
Neljä kesää putkeen on nyt ollut nurmikot keltaisina. Ennen Suomessa satoi aina kesäisin sen verran että nurmikot pysyivät vihreinä. Nyt ne kuolevat joka kesä kroonisessa kuivuudessa, ja tästä on tullut ihan normaalia. Kyllä ennenkin kai joskus nurmikko kuoli, mutta se oli varsin harvinaista. Joka kesä myös uutisoidaan että muistakaa viedä pihalle vettä siileille, näin ei todellakaan ollut esim. 20 vuotta sitten. Kyllä tässä kesät todellakin ovat muuttuneet.
Luontohan kärsii aina ensimmäisenä, sen jälkeen vasta ihmiset. Nyt jo näkee keltaisia lehtiä pienissä puissa. Isoimmilla on juuret syvällä joten ne pärjäävät paremmin. Vaikka en ampiaisista tykkää, olen huolestunut kun en ole tähän mennessä nähnyt ainoatakaan ampiaista. Edes sitä mökillä jokakesäistä pesäriesaa ulkovarastossa. Isoja sontakärpäsiä on nyt paljon, varmasti juuri siksi ettei ole ampiaisia niiden toukkia ryöväämässä. Muistakaa ihmiset laittaa nyt luonnoneläimille vesikuppeja ja huolehtikaa niihin joka päivä tuore vesi. Eläimillä on nyt vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärissä. Ei nämä lämpötilat vielä pitäisi olla terveelle ihmiselle ongelma.
?!?
Ei ole terveydeyden kanssa mitään tekemistä sillä, että kaikki ei vaan tykkää helteistä. Miksi se on joillekin mahdotonta ymmärtää?!?
Niinpä. Ja vaikka takana olisikin sairaus, niin minkäs se lääkäri sillekään noin vain mahtaa. Osaako lääkäri viedä helteen pois tai saako lääkäri poistettua pitkäaikaissairaudet helteen ajaksi? Itselläni esimerkiksi alhainen verenpaine ja ihosairaus. Jos minä nyt marssin lääkärille, ei hän siellä mitään sen kummempia taikoja osaa tehdä kuin muulloinkaan. Hän käskee vain lepäämään ja juomaan paljon ja välttämään hikoilua, auringonpaistetta ja rasitusta.
Sama täällä. Minulla on neurologinen sairaus, sydänvika ja kärsin kroonisesta kivuista. Nyt iho ei tahdo kestää tätä hellettä. Jos menen oikein huonoon kuntoon, päädyn osastolle, mutta ei sielläkään viileää ole.
Onko sairaaloissakin kuuma, ei kai nyt uudemmissa ainakaan?
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole nurmikoiden palaminen huolista suurin, senkin kun aiheuttaa ihan itse, jos tällaisessa kuivuudessa ja kuumuudessa hinkkaa ruohon viikottain lyhyeksi. Oma nurmikko ei ole palanut, koska se on leikattu vain kahdesti koko kesänä ja silloinkin jätetty normaalia pitemmäksi.
Kyllä mua huolestuttaa kuivuvat laitumet, kuivuvat viljapellot, kuivuvat kaivot, hupenevat pohjavedet. Omassa pihassa mansikka jäi pieneksi, harmittaa jos myös hedelmät ja herukat kärsii tästä kuivuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ulkotöitä tehdessä voi kuuma tulla, mutta ei kai päivät maatessa kuuma tule. Kannattaa olla valittamatta.
Ei kai päivät maatessa kuuma tule...Ei tule, mutta menee elämä hukkaan kun kaiket päivät makoilee. Mitäs valitusta siitä seuraisi, kun koko kansa vaan kotona lojuisi. Tälläkin palstalla helle-fanit suitsuttavat ilmalämpöpumppuja ja muuta viilentävää.
Mielummin tämä kuumuus kuin corona virus. Vi..... että olen täynnä corona informaatiota.
No ei oo kyllä neljää kesää putkeen mennyt nurmikot keltaiseksi. Viime kesänä oli lämmintä, mutta satoi tasaisesti, varsinkin heinäkuussa.