En oikeasti enää jaksaisi tätä päivästä toiseen jatkuvaa kuumuutta :(
Vai pitäisikö sanoa viikosta toiseen.
Ihan helvetin paha olla 😢🤯🥵
Kommentit (517)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaan hyvät ihmiset juoko hautuumaiden vesihanoista! Ainakin meillä päin täällä Itä-Suomessa tosi monella hautuumaalla se kukkien kasteluvesi tulee hautausmaalla tai sen lähistöllä olevasta kaivosta, eli vesi on silloin juomakelvotonta!
Toki jos tiedätte varmaksi että se vesi tulee kaupungin/kunnan vesiverkosta, niin sitten on eri juttu...Miten niin juomakelvotonta? Olen itse juonut hautuumaan kraanasta ja hyvää oli.
Mistä näitä sikiää, joku viisas kertoi ettei vessan hanasta saa laskea juomavettä. Meidän talossa on muutamalla koira näissä luukuissa, erään tytön äiti käy koiraa nyt monta kertaa päivässä ulkoiluttamassa, toinen perhe vei omansa tuttavan mökille jossa raukka pääsee edes uimaan.
https://www.helsinginseurakunnat.fi/malminhautausmaa/uutiset/kasteluved…
Varmaankin vaihtelee, mutta ei kannata olettaa, että kaikkialla olisi juomakelpoista.
Ja miten koiran ulkoilutus liittyy tähän?
eri
Koira on elävä olento, kärsii kuumudesta turkkinsa kanssa enemmän kuin minä ilman turkkia. Siksi liittyy tähän, me emme ole mitään luomakunnan kruunuja, minä minä minä.
Voi kunpa kerrostaloonkin saisi ilmalämpöpumpun. Meillä kun ei ole parveketta, mihin se toinen puoli tulisi kiinnittää. Kuumuus on minulle liikaa. Puhaltimen veto käy leukoihin. Autossakin on pidettävä putkihuivi korvilla, vedon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottaa kuinka meillä jeesustellaan ja toimitaan maailman poliiseina, keuhkotaan ilmaston muutoksesta ja suorastaan pelotellaan kaikella. Ihmiset ovat koronan vuoksi paljon kotona, tehdään etätöitä ja opiskelijat pienissä luukuissaan yrittävät selvitä. Taloyhtiöt voisivat yhteistuumin alkaa asentamaan ilmastointilaitteita, tai edes tukea ja neuvoa yksinäisiä ihmisiä jotka kärvistelevät kuumuudessa. Täälläkin ilveillään ja pilkataan ihmistä, joka kärsii kuumuudesta.
Samaa mieltä! Ja samalla kun jeesustellaan, niin tuhotaan niitäkin vähäisiä kaupunkien viheralueita, mitkä myös loisivat ilmaa puhdistavia, viilentäviä "keitaita".
Mutta pitäähän sitä saada lisää tilaa uusille kuumille betonibunkkereille ja sähköautojen latauspisteille... Ei käy järkeen tämä!En tiedä oliko kaupunki vai taloyhtiö, mutta täältä jyrättiin pihapuut matalaksi, ilmeisesti maisemointisyistä. Seurauksena tukahduttava kuumuus, parvekkeelle syöksyvät pikkulinnut ja esteetön näkymä kunnan vuokratalon pihalle, missä juopot heittävät vettä. Kyllä suomalainen vaan on tyhmä, ei voi muuta sanoa.
Meillä taloyhtiö kaatoi yhdeksän isoa 30-vuotta vanhaa koivua, joku oli mitannut että koivu vetää 600 l vettä vuorokaudessa :D Toiselta puolen taloa kaadettiin tiivis komea kuusi-aita vuosia sitten, kun tiputtivat neulasia. Linnut hyökänneet paskomaan talon rakenteisiin ja parvekkeen kattolaudoituksiin.
Vastapäisen talon edessä on onneksi vielä muutama iso koivu hiukan näköesteenä, koskahan ne mittaa paljonko koivu vetää vettä ja kaatavat nekin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaan hyvät ihmiset juoko hautuumaiden vesihanoista! Ainakin meillä päin täällä Itä-Suomessa tosi monella hautuumaalla se kukkien kasteluvesi tulee hautausmaalla tai sen lähistöllä olevasta kaivosta, eli vesi on silloin juomakelvotonta!
Toki jos tiedätte varmaksi että se vesi tulee kaupungin/kunnan vesiverkosta, niin sitten on eri juttu...Miten niin juomakelvotonta? Olen itse juonut hautuumaan kraanasta ja hyvää oli.
Mistä näitä sikiää, joku viisas kertoi ettei vessan hanasta saa laskea juomavettä. Meidän talossa on muutamalla koira näissä luukuissa, erään tytön äiti käy koiraa nyt monta kertaa päivässä ulkoiluttamassa, toinen perhe vei omansa tuttavan mökille jossa raukka pääsee edes uimaan.
Varmaankin vaihtelee, mutta ei kannata olettaa, että kaikkialla olisi juomakelpoista.
eri
Koira on elävä olento, kärsii kuumudesta turkkinsa kanssa enemmän kuin minä ilman turkkia. Siksi liittyy tähän, me emme ole mitään luomakunnan kruunuja, minä minä minä.
Öh, juu, mutta en nyt vain ymmärtänyt, miten se liittyi hautausmaan veden juomakelpoisuuteen tai vessan vesihanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Jossain hgissä nyt tietty kaikki onkin kelvotonta ihmisiä myöten. Minä puhuin oman kotikyläni hautuumaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Öh, juu, mutta en nyt vain ymmärtänyt, miten se liittyi hautausmaan veden juomakelpoisuuteen tai vessan vesihanaan.
Koira juo vettä ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Jossain hgissä nyt tietty kaikki onkin kelvotonta ihmisiä myöten. Minä puhuin oman kotikyläni hautuumaasta.
no ihan sama, mistä puhut. Pointtihan oli se että ei kannata juoda, ellei tiedä, onko juomakelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Koira juo vettä ;D
Vessan vesihanasta? Tai ulkoillessa?
Mulla on koko päivän joka ikkunassa pimennysverhot kiinni. Avaan ikkunat yöksi. Päivisin hurisee kaksi tuuletinta (asumme kaksiossa).
Aamuisin on ollut sisällä noin 26-27 astetta. Minä nukun suoraan avoimen ikkunan alla, silti on liian kuuma nukkua. Olen kokeillut pitää läpivetoa auki myös päiväsaikaan, ei vaikutusta suuntaan tai toiseen. Vaikka ulkona viilenisi 20 asteeseen, sisällä on edelleen 25-26 vaikka mitä tekisi.
Meillä on kaksi isoa parin metrin levyistä ikkunaa suoraan kohti aamuaurinkoa. Sieltä se paistelee aamusta asti koko päivän. Ei paljon verhot auta. Makkari on varjon puolella ja siellä on hiukan viileämpi. Itse nukun siis olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys keino kirjoitti:
Kehon viilentäminen: käy suihkussa, mutta älä kuivaa. Kun olet kuivunut itsekseen, mene uudellen suihkuun, ja jätä taas kuivaamatta. Tätä rallia jatketaan, kunnes hampaat kalisevat. Sitten kiireesti nukkumaan. Ihon kuivuminen ottaa energian kehosta, jolloin keho jäähtyy. Saat myös juomia tai ruokia pidettyä kylmänä, kun laitat paisteessa märän rätin päälle. Kun rätti kuivuu, se ottaa energian pullosta, joka jäähtyy. Rätti pitää kastella aina uudelleen.
Asunnon viilentäminen: laita ilmastointi päälle.
Joko ilp tai hyvä siirrettävä laite. Nuo maksaa vähemmän kuin mammojen vuosittaiset naposteluherkut.
Hämmästyttävän monet eivät vieläkään ymmärrä, että asuntoja on erilaisia. Helppo se on selittää sieltä varjoiselta maankamaralta, miten hirveän näppärää kämpän viilentäminen on. Tulepas tänne varjottomaan yläkerta-asuntoon, jossa betoni kerää lämmön viikoiksi ja ilmastointilaitteen poistoletkua ei saa oikein mitenkään järkevästi asetettua ja metelin takia kone pitää ottaa yöksi kuitenkin pois päältä. Ja se "ihana läpiveto yön ajaksi" on pelkkä vitsi, kun ilma ei liiku mihinkään.
Itse sain kyllä laitettua muovisen vetoketjulla varustetun jutun siinä olevilla tarroilla tiiviisti ikkunan puitteisiin, vetoketju kiinni ja putki pysyy paikallaan. Vedän putken pois ja verhon eteen, en poista muovijuttua edes talveksi pois. En muista tilasiko poikani muovijutun jostain erikseen.
No onnea teille, että te saatte jonkun jutun jonnekin ikkunanpuitteisiin. Monilla on esimerkiksi se ritilä siinä ikkunaluukun edessä, joten putkea ei saa ulos asti vaikka olisi miten hienot vetoketjusysteemit. Se kuuma putkihan lämmittää koko asuntoa, vaikka se ulospäin puhaltaisikin.
Useimmilla on ritilä tai hyttysverkko, se on ihan normaalia, kun ei sitä putkea tarvitse tunkea ulos asti. Riittää että putken suu on ikkunalla ja puhaltaa kuuman ilman ulos
Maailmanloppu on lähellä. Raamatussa se on , Jumala tuhoaa tämän planeetan tulella ja kuumuudelta. Paikkansa näyttää pitävän.
Laitettiin keittiön ja makkarin isoihin ikkunoihin hyttysverkot (2,50€ kpl), sohelsin kiinni ikkunanakarmeihin (tarranauhakiinnitys ei pysy niin piti vähän soveltaa).
Heti kun lämpötila ulkona laskee alemmas kuin mitä sisällä on, avaan ikkunat.
Saadaan läpiveto ja pidän koko yön ikkunat auki, valoverhot vaan laitan eteen.
Yöllä tulee välillä jopa kylmä.
Näin sisällä ei enää tarvii vähänkään liikkuessa olla hiestä märkänä, eli helpotti kyllä paljon.
Tuuletin vielä ikkunan vieressä puhaltamaan ikkunasta pois päin ilmaa, että puhaltaa raikasta ilmaa sisään.
Nyt putos asteen lämpö ulkona! Enää 28 astetta. Tämä on riemullista.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin , nyt on tasan 28.
Matkusta vaikka Ranskaan; siellä on nyt vain 21-22 astetta lämmintä. Jostain syystä käristyskupoli on nyt pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Laitettiin keittiön ja makkarin isoihin ikkunoihin hyttysverkot (2,50€ kpl), sohelsin kiinni ikkunanakarmeihin (tarranauhakiinnitys ei pysy niin piti vähän soveltaa).
Heti kun lämpötila ulkona laskee alemmas kuin mitä sisällä on, avaan ikkunat.
Saadaan läpiveto ja pidän koko yön ikkunat auki, valoverhot vaan laitan eteen.Yöllä tulee välillä jopa kylmä.
Näin sisällä ei enää tarvii vähänkään liikkuessa olla hiestä märkänä, eli helpotti kyllä paljon.
Tuuletin vielä ikkunan vieressä puhaltamaan ikkunasta pois päin ilmaa, että puhaltaa raikasta ilmaa sisään.
Juu, minäkin sain eilen illalla ikkunat auki "heti" yhdentoista jälkeen. Olisin mennyt nukkumaan jo kymmeneltä, mutta mikäs sen mukavampaa kuin valvoa ja odottaa, milloin ulkona olisi niin viileä, että pääsee avaamaan ikkunat. Ja kylmä ei ollut missään vaiheessa yötä. Aamulla asunto oli jäähtynyt "jopa" 26 asteeseen. Ehkä joku siinä lämpötilassa palelee, mutta minä en.
Hirmuhelle on ihmisen parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas iloitsen, että tämä päivä on ennustusten mukaan viimeinen päivä, kun on 29 astetta. Tämän jälkeen loppuviikko onkin vain 25-27 astetta. Osaako niin kylmässä enää ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Matkusta vaikka Ranskaan; siellä on nyt vain 21-22 astetta lämmintä. Jostain syystä käristyskupoli on nyt pohjoisessa.
Ilmastointilaite laitettu tilaukseen viime viikolla. Pitäisi tällä viikolla tulla.