En oikeasti enää jaksaisi tätä päivästä toiseen jatkuvaa kuumuutta :(
Vai pitäisikö sanoa viikosta toiseen.
Ihan helvetin paha olla 😢🤯🥵
Kommentit (517)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä ollut. Oli jo yli kymmenen vuotta sitten erittäin helteisiä kesiä. Ei se tarkoita, että näin on joka vuosi. Väliin tulee taas surkeitakin kesiä aivan varmasti.
Tuostakin voi katsoa tilastoja, että aika vaihtelevaa se on edelleen https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot
Kyllä mieluummin kannattaa ottaa varmanpäälle ja ostaa se viilennin. Aikamoista lottoamista oma jaksaminen tulevina kesinä muutoin.
Ja ollut jo parikymmentä vuotta ihan yhtä paljon lottoamista.
Tämä olisi ihan jees silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään. Valitettavasti on vain tehtävä 8 tuntia päivässä kuumuudessa töitä ja työpäivän päälle pitäisi saada yhtä sun toista kotona ulkona aikaiseksi. Tämä yhdistelmä on kyllä todellakin liikaa. Ja vapaapäivinäkin olisi mukava käydä jossain, mutta tuon porottavan auringon takia (lämpö ei niinkään haittaa, vaan tuo auringonpaiste) saa jättämään ulkoilmamenot väliin, joihin on miettinyt menevänsä. Tälle päivällekin oli suunnitelmissa yksi kartanopuutarha kahviloineen, mutta kotona sisällä ja ulkona varjossa oleilu vei voiton.
Meillä sisälämpötila on pysytellyt 26 asteessa vain pitämällä verhot kiinni ja tuuletusikkunat auki illasta aamuun. Yöllä sisälämpö tippuu pari astetta ja näin on pystynyt ihan hyvin nukkumaan ja päivälläkin olemaan sisätiloissa. Tuo ulkona oleva pätsi tässä elämää haittaa.
Mä en ole myöskään koskaan pitänyt kuumuudesta. En ole ikinä ymmärtänyt esim. sukulaisteni intoa päästä 'palmun alle makaamaan lämpimään'. Mikään ei ole niin tylsää kuin mennä jonnekin etelän turistimestaan makaamaan rannalle tai uima-altaalle. Noh, onhan siellä sentään yöelämään useimmiten. Mutta kaikki on hikistä, nihkeää ja haisevaa. Kaikilla, painoon katsomatta.
Mä olen sellainen kevät- ja syksyihminen. Ei ole (yleensä) liian kuumaa, mutta ei vielä paukkupakkasiakaan. Maa on yleensä vielä lumeton, joten liikkuminen ei ole hankalaa. Sade, sumu tai tuuli eivät minua haittaa, ne tuovat vaihtelua kuin pelkkä päivästä toiseen paahtava scorchio. Voi pukeutua ja saa suunnitella asukokonaisuuksia, päällysvaatteista alusasuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa oikeesti se valitus. Jos on raskasta työtä tai vauvanhoitoa ym, niin sitten on aiheellista valittaa liiasta kuumuudesta. Tai jos on VAKAVASTI sairas. Muuten ihminen kyllä keksii keinot säällä kuin säällä. Jos ei keksi, niin turpa tukkooon ja lukittaudu kellariin.
Eikä lopeteta. Sinä äkäpussi et määrää, mistä täällä puhutaan. Mene itse takaisin kellariisi.
olisipa kellari.
Vierailija kirjoitti:
Helle on varmaan kivaa niille, joilla on oma talo ja jäähdytyslaitteet ym. pelit.
Jos asuu betonikuutiossa lähiössä, ja ainoa viilennyskeino suihkun lisäksi on tuuletin, ei kamalasti naurata.
Ps. Näkee että helle ottaa voimille monella, ihmisiä ei ole näkynyt viime päivinä juurikaan ulkona, ihan sama mihin vuorokaudenaikaan itse ulkoilee.
Betonikuutioonkin saa sen siirrettävän ilmastointilaitteen. Kolhomman vähän reilulla kolmella sadalla. Toimii.
Se on totta, että jotkut elementtikerrostalot on ihan toivottomia, mutta tiilikerrostalossa oon kyllä aina saanut pysymään max 25-asteisena tuuletusta ja pimennysverhoja käyttäen. Kaksi lattiatuuletinta on.
Mut näistä on täällä jauhettu jo muissa ketjuissa. Ellei kuumaa pääse pakoon tai saa asunnosta pois, onhan se hiton uuvuttavaa.
Hyvä hellejuoma tulee hunajasta ja suolasta. Hunajaa sen verran enemmän, että peittää suolan maun. Lisäksi sitruunan mehua
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hellejuoma tulee hunajasta ja suolasta. Hunajaa sen verran enemmän, että peittää suolan maun. Lisäksi sitruunan mehua[/quote Siis kylmään veteen . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihan hirveää kun 11 kk ollaan kylmässä ja YHDEN kuukauden verran on lämmintä. Kyllä on elämä julmaa...
Älä viitsi valehdella. Suurimman osan vuodesta on kuitenkin lämmintä, kunnolla viileämpää ehkä jopa neljä kuukautta. Ja nyt en tarkoita Helsinkiä.
Jos Suomesta puhutaan, niin eiköhän totuus ole yleensä suunnilleen jotain noiden puolivälistä, ainakin Etelä-Suomessa. Toki helsinkiläisellä saattaa olla kylmästä ja lämpimästä hieman eri käsitykset kuin vaikkapa inarilaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä ollut. Oli jo yli kymmenen vuotta sitten erittäin helteisiä kesiä. Ei se tarkoita, että näin on joka vuosi. Väliin tulee taas surkeitakin kesiä aivan varmasti.
Tuostakin voi katsoa tilastoja, että aika vaihtelevaa se on edelleen https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot
Kyllä mieluummin kannattaa ottaa varmanpäälle ja ostaa se viilennin. Aikamoista lottoamista oma jaksaminen tulevina kesinä muutoin.
Nyt minä, 42 vuotias puutun tähän. Olen aina asunut etelä-suomessa. En tiedä miten nuoria suurin osa länkyttäjistä täällä ovat, osa taitaa olla ihan alle 10-vuotiaíta naperoita kun puhuvat että tällaiset polttavat helleviikot ovat normaaleja täällä. Ei ole, tämä alkoi 2017 jälkeen. On eri asia saada satunnaisia hellePÄIVIÄ kuin kokonaisia viikkoja/kuukausia. En tiedä missä muut asuvat mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole elämäni aikana ollut yhtään kuukautta kestävää +30c aaltoa. Että eipäs trollailla..Toisekseen, tämä on Suomi, täällä ei kuulu olla +30c, koskaan. Myöskään meidän kasvusto ei ole tottunut tropiikin ilmastoon, ei kai tätä niin vaikea ole tajuta?
Joillei osa vastaajista ole helletrolleja(jotka aina aktivoituvat useimmilla palstoilla kun ihmiset/luonto kärsivät kuumuudesta) niin heidän täytyy olla "muu" suomalaisia. Ja muumeille tiedoksi, tämä on suomi, suomen ei kuulu olla kuin teidän kotimaanne, suomi on pohjoisessa. On äärimmäisen rasistista vidduilla natiivisuomalaisille siitä kun me emme kestä minkään etelän lämpötiloja.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Itku tuli jo eilen kun on niin vaikea olla koko ajan kuumassa. Kävin prismassa muka viilentymässä mutta siellä oli yhtä kuuma! Ja maskikin hiosti entistä enemmän.
Tuo on muuten jännä, että aina aiemmin on kesäisin ollut ruokakaupoissa paljon viileämpää kuin mitä nykyisin. Siis ihan sellaisella normikesäsäällä kun on piipahtanut ruokaostoksilla topissa ja shortseissa niin kaupassa on usein tullut hieman jopa vilu.
Nyt sitten tällä tappohelteellä kaupatkin on panneet ilmastoinnit pienemmälle eikä enää saa edes ostosten aikana olla hieman viileässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata asiallisesti itähän kysymykseen?
Jos kärsit kuumuudesta hellekesinä ja et pysty edes nukkumaan ja elämä on yhtä tuskaa, niin miksi et hanki ilmalämpöpumppua tai siirrettävää viilennyslaitetta?Kesä tulee joka vuosi ja sen mukana mahdolliset helteet. Kun alkaa nyt säästämään esim. 50e/kk, niin sinulla on mahdollisuus hankkia se viilennyslaite jo ensi kesäksi. Kaupoista löytyy myös liuta erilaisia tuulettimia jotka liikuttavat ilmaa ja tuovat tunteen viileydestä.
Meillä ei ole kesämökillä vielä ilmalämpöpumppua, koska remontti on kesken, mutta meillä on mökin ikkunat öisin auki ja niiden eteen laitettu tuulettimet jotka tuovat yöllä viileämpää meri-ilmaa mökkiin. Vielä näillä helteillä ei ole ollut liian kuuma nukkua.
Ja yksi asia vielä. Jokainen voisi huolehtia niistä omista vanhuksista jotka asuvat yksin kuumissa kopperoissaan. Käykää heidän luona ja katsokaa tilanne. Usein vanhukset eivät niinkään valita kuumuudesta kuin kylmästä. Muistuttakaa juomisesta ja jos todella asunto on liian kuuma, niin hankkikaa edes jokin viilennyslaite. Jälkijasvu voisi yhdessä kerätä pennosia sen verran kasaan, että mummolle saa sen viilennyslaitteen.
Ei tuohon kukaan osaa vastata asiallisesti, koska kesä ja helteet tulee joka vuosi ihan yllätyksenä, kuten myös talvi ja liukkaat kelit autoilijoille.
Mieluummin valitetaan kuin ennakoidaan. Ensi kesänä taas tämä sama valitusketju täällä vauva av:lla 🤭Yleensä kuuma kesä on vain neljän vuoden välein. Normi Suomen kesähän on ollut sellaista sateista ja viileää. Jos aina olisi tällaista, niin tietysti ihmiset varautuisivat. Nytkin ennustettiin ensin viileää kesää.
No kuule, sitten kannattaa varautua siihen, että aina neljän vuoden välein itkee jä kärsii helteestä tai sitten vain hankkii sen viilennyslaitteen.
Olisipa sen hankkiminen niin yksinkertaista! Täällä 25-vuotias vuokralla asuva opiskelija. Vuokra-asuntoon ei mitään ilmalämpöpumppuja saa, eikä pienessä yksiössä ole tilaa isommalle laitteelle. Toivottavasti viiden tai kymmenen vuoden päästä olisi oma, isompi asunto.
En oo aiemmin kirjoittanut, mutta mulla on ollut 28-neliöisessä yksiössä siirrettävä ilmastointilaite. Siis mallia putken pää ulos. En kokenut, että olisi vienyt liikaa tilaa. Toki se oli opiskelijalle investointi, mut rahat kasaan saatuani ei asentaminen tms ollut ongelma. Oli tuuletusikkunan raossa sellaisella ihan sitä varten suunnitellulla ja myydyllä, siistillä muovi-vetoketju-systeemillä.
Ne viilennyslaitteen nimellä myytävät parin sadan vehkeet eivät ole järkeviä hankintoja. Siis ne, joissa ei oo ulosvientiä.
Miten muistaa että lapsuudessa vielä iho paloi ihan karrelle myös aikuisillakin ja nykyään lähinnä sitten punoitus?
Nytkin jo raivostuttaa että monet työt ja askareet jää sitten tekemättä töiden jälkeen ihan jaksamisenkin takia kun ulkotöitä tekee sitten päivät.
Vierailija kirjoitti:
En halua spämmätä mutta ehdotan tätä vielä toisen kerran, en enää sitten jankkaa samaa :)
Pesuvatiin kylmää vettä ja jalat sinne, aluksi kestää vain muutaman sekunnin pitää, mutta pian jalat tottuu ja viileys leviää.
Ja yöksi 1,5 litran jäinen vesipullo viereen, jos vaan on mahdollisuus pakastaa.
Nämä on parhaiksi todetut viilennysvinkit jos ei ole ilmastointia käytössä.
Sekin jeesaa hyvin aina hetkeksi, että laskee hanasta viileää vettä ranteiden sisäsyrjille eli siihen missä verisuonet näkyy. Jonkin aikaa menee ja ainakin hieman viilennyt veri leviää pitkin kroppaa.
Ja sumutinpullo on myös jees jos vaan iho kestää että sitä kostuttaa vähän väliä. Pää/hiukset kannattaa kanssa kastella niin tuntuvat viileämmiltä. Tai kylmällä vedellä kasteltu ja kuivaksi väännetty huivi turbaaniksi tai vaan jotenkin sitaistuna päähän. Etenkin pöytätuulettimen kanssa toimii hyvin kun se liikkuva ilma tuntuu kylmemmältä.
Kylppärissä on myös usein viileämpi kuin muualla eli se sisäovi kantsii pitää visusti kiinni ettei muualta leviä lämpö sinne ja välillä käydä istumassa kylppärin lattialla. Itse olen nukkunut lyhyitä päikkäreitäkin tuolla paljaalla lattialla.
Tuntuu kyllä ihan kahelilta tämä nykyinen kesäelo kerrostalossa kun näitä kirjoittaa ylös. Etenkin näin yksinasuessa voi istua pää märkänä tai huivi päässä, mutta ei tätä kyllä yksikään hellefani katselisi ilman päänpudistelua.. Tai voihan se olla, että tällaisessa kämpässä se hellefanikin muuttuisi hellettä vihaavaksi.
Vierailija kirjoitti:
+25 voisi ihan hyvin olla vuoden ympäri. Vihaan talvea ja pimeyttä, ankeampaa säätä ei olekaan kuin se mitä Suomessa on loka-helmikuun ajan. Nautin todella paljon tästä valoisuudesta ja ihanasta kesästä! Tämä on elämää.
Ja silti olet vauvapalstalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minä, 42 vuotias puutun tähän. Olen aina asunut etelä-suomessa. En tiedä miten nuoria suurin osa länkyttäjistä täällä ovat, osa taitaa olla ihan alle 10-vuotiaíta naperoita kun puhuvat että tällaiset polttavat helleviikot ovat normaaleja täällä. Ei ole, tämä alkoi 2017 jälkeen. On eri asia saada satunnaisia hellePÄIVIÄ kuin kokonaisia viikkoja/kuukausia. En tiedä missä muut asuvat mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole elämäni aikana ollut yhtään kuukautta kestävää +30c aaltoa. Että eipäs trollailla..Toisekseen, tämä on Suomi, täällä ei kuulu olla +30c, koskaan. Myöskään meidän kasvusto ei ole tottunut tropiikin ilmastoon, ei kai tätä niin vaikea ole tajuta?
Joillei osa vastaajista ole helletrolleja(jotka aina aktivoituvat useimmilla palstoilla kun ihmiset/luonto kärsivät kuumuudesta) niin heidän täytyy olla "muu" suomalaisia. Ja muumeille tiedoksi, tämä on suomi, suomen ei kuulu olla kuin teidän kotimaanne, suomi on pohjoisessa. On äärimmäisen rasistista vidduilla natiivisuomalaisille siitä kun me emme kestä minkään etelän lämpötiloja.
Nyt tulee todellä sekavaa settiä. Itse olen ikäisesi ja tasan koko elämäni asunut pk-seudulla. Aivan satavarmasti oli 2000-2010 vuosien välissä niin kuiviä kesiä, että käytännössä nurmikko kellastui. Kovat helteet, kerrostaloasunto kuuma yötä päivää ja ei sadetta pariin kuukauteen.
Voit lisäksi katsoa tästä eri kesäkuukausien lämpökäyriä, joita on tilastoitu. Kyllä se vaan on mennyt ylä- ja alamäkeä aina. En kiellä, etteikö suunta olisi ollut hieman ylöspäin pitkällä aikavälillä, ja etteikö nyt olisi ollut todella lämmin alkukesä, mutta koitapa silti kirkastaa muistiasi.
Vierailija kirjoitti:
Nari-nari-nari. Muuta Kanadaan niin tiedät mitä on todellinen kuumuus.
Se Kanadan kuumuus oli juuri sen yhden vuorten ympäröimän rotkon pohjalla, kun harvinainen monen korkeapaineen keskus sinne sattui, eikä kuuma ilma päässyt mistään pois. Muualla Kanadassa on ollut suurin piirtein samanlaista hellettä tai viileämpää kuin meillä täällä. Eli tukalaa kyllä paikoin.
Meidän päälehti kirjoittaa, että se kanadalainen helletapaus oli suomalaisten metsänhakkuun syytä. Aika isot hartiat Suomella on yksinään estää maapallon lämpiäminen, mutta yritys on kyllä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapas, että pahimmillaan tätä voi kestää vielä parikin kuukautta. :(
No ei kestä. Heinäkuun lopussa on jo alle hellerajan. Luultavasti jo viikon päästä alkaa viilentyminen.
olen syntynyt 1975 ja muistan lapsuudestani polttavan kuumia kesiä. asuimme nimittäin kapupungissa ja se miten asfaltti poltti jalkapohjia... muistan vieläkin sen tunteen... aika nopeasti opittiin laittamaan kengät jalkaan pihalle mennessä, vaikka muuten kuljettiinkin siellä paljain jaloin.
Oletteko jotain plösöjä vai mikä teitä vaivaa? Itse olen käynyt aamulla 08 ratsastamassa. Lenkkeillyt ihan normaalisti varjoisilla metsäpoluilla. Käynyt uimassa. Lapsen kanssa kävelin keskipäivällä kauppakeskuksessa pitkin ja poikin ettei käy lapselle liian kuumaksi kun tykkää puuhailla koko päivän.
Itse olen matkaillut esim. Dubai, Meksiko, Thaimaa. Siellä on paljon kuumempaa eikä kukaan valita.