Av:lainen, koetko ilmastoahdistusta?
Itse koen tällä hetkellä, olen järkyttynyt viimeaikaisista kehityskuluista meillä ja muualla. Mutta miten muut ”av-tavikset” (ja ”ei-tavikset”, kai niitäkin täällä on)? Oletteko jo alkaneet ahdistua aiheesta?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen hiilidioksidipäästöt ovat 0.001 prosenttia maapallon päästöistä ja EU:n vastaava osuus on noin 10 prosenttia. Se kannattaa muistaa ennen kuin on sovittelemassa narua kaulaansa. Median perusteella Suomi on maapallon suurin hiilidioksidipäästäjä ja EU suurin rikollinen. Tässä valossa vihreiden ja muiden sekopäiden ilmastofanatismi näyttäytyy järjenvastaisena; miksi ihmeessä promillepäästäjän pitäisi panikoida ja tuhota taloutensa. Vaikka koko Suomi tekisi joukkoitsemurhan, sillä ei olisi mitään merkitystä, koska päästöt kasvavat muualla.
Eihän missään ole sanottukaan että Suomen yksin pitäisi tehdä toimia? Ilmastotoimet koskevat ihan kaikkia. Toisaalta en näe mitään järkeä kieltäytyä itse tekemästä mitään ensin, jostainhan se on pakko aloittaa? Vai pidättekö te muissakin asioissa Kiinaa jotenkin esikuvana jolta otetaan mallia?? Alemman elintason maat ei tule tekemään yhtään mitään ennen kuin rikkaat kermapersemaat alkaa kantaa vastuuta. Yhdysvalloilta odotan isoja toimia. Lisähuomiona vielä että ilmastotoimet ei taloutta uhkaa, päin vastoin monet toimet luo työpaikkoja toisaalle samalla kun niitä poistuu toisaalta. Sen sijaan ilmastonmuutos tulee tuhoamaan talouden ja kaiken muunkin jos emme siihen puutu.
Ilmastotoimet maksavat ihmiskunnalle aivan suunnattomasti. Niiden toteuttaminen käytännössä tarkoittaa, että nyt syntyvillä on heikommat mahdollisuudet vaurastua, hankkia omistusasunto, säästää eläkepäiville, tulla taloudellisesti riippumattomiksi jne.
Kiina ei kukaan pidä esikuvana. Olet tyhmä kun halusit tämän asian tahallasi väärinymmärtää. Koska ongelma on globaali, siihen pitää globaalisti puuttua. On sulaa hulluutta, että pienimmät pelurit alkaisivat suunnannäyttäjiksi, koska silloin pienimmät pelurit joutuvat suurimmiksi maksumiehiksi. Suomi on kansainvälisessä vertailussa sivusta seurailija, eikä aktiivinen vaikuttaja. Meidän tehtävä on olla mukana kansainvälisissä sopimuksissa, ei näyttää koko muulle maailmalle esimerkkiä itsemme kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen hiilidioksidipäästöt ovat 0.001 prosenttia maapallon päästöistä ja EU:n vastaava osuus on noin 10 prosenttia. Se kannattaa muistaa ennen kuin on sovittelemassa narua kaulaansa. Median perusteella Suomi on maapallon suurin hiilidioksidipäästäjä ja EU suurin rikollinen. Tässä valossa vihreiden ja muiden sekopäiden ilmastofanatismi näyttäytyy järjenvastaisena; miksi ihmeessä promillepäästäjän pitäisi panikoida ja tuhota taloutensa. Vaikka koko Suomi tekisi joukkoitsemurhan, sillä ei olisi mitään merkitystä, koska päästöt kasvavat muualla.
Eihän missään ole sanottukaan että Suomen yksin pitäisi tehdä toimia? Ilmastotoimet koskevat ihan kaikkia. Toisaalta en näe mitään järkeä kieltäytyä itse tekemästä mitään ensin, jostainhan se on pakko aloittaa? Vai pidättekö te muissakin asioissa Kiinaa jotenkin esikuvana jolta otetaan mallia?? Alemman elintason maat ei tule tekemään yhtään mitään ennen kuin rikkaat kermapersemaat alkaa kantaa vastuuta. Yhdysvalloilta odotan isoja toimia. Lisähuomiona vielä että ilmastotoimet ei taloutta uhkaa, päin vastoin monet toimet luo työpaikkoja toisaalle samalla kun niitä poistuu toisaalta. Sen sijaan ilmastonmuutos tulee tuhoamaan talouden ja kaiken muunkin jos emme siihen puutu.
Ilmastotoimet maksavat ihmiskunnalle aivan suunnattomasti. Niiden toteuttaminen käytännössä tarkoittaa, että nyt syntyvillä on heikommat mahdollisuudet vaurastua, hankkia omistusasunto, säästää eläkepäiville, tulla taloudellisesti riippumattomiksi jne.
Kiina ei kukaan pidä esikuvana. Olet tyhmä kun halusit tämän asian tahallasi väärinymmärtää. Koska ongelma on globaali, siihen pitää globaalisti puuttua. On sulaa hulluutta, että pienimmät pelurit alkaisivat suunnannäyttäjiksi, koska silloin pienimmät pelurit joutuvat suurimmiksi maksumiehiksi. Suomi on kansainvälisessä vertailussa sivusta seurailija, eikä aktiivinen vaikuttaja. Meidän tehtävä on olla mukana kansainvälisissä sopimuksissa, ei näyttää koko muulle maailmalle esimerkkiä itsemme kustannuksella.
Ei tulevaisuudessa tulla omistamaan asuntoja tai säästämään eläkepäiville.
En koe. Ollaan jo menossa tästä tämänkertaisesta lämpöpiikistä viilenemisvaiheeseen, kun auringon toimintaa ja merivirtojen syklejä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Koen ja jokaisen tulisi kokea. On meidän syytä, että tämä kaunis, ihmeellinen maailma tuhoutuu. Se on suru, joka kuuluu meistä jokaiselle. Ja jokaiselle kuuluu myös vastuu tehdä parhaansa, että jotain jää jäljelle. Ei suinkaan ihmislaji ole ainoa joka on vaarassa.
Ihmislaji ei kuole ilmaston muutokseen. Maailma ei ole tuhoutumassa. Ei ihme, että jengi kokee ahdistusta, jos uskotaan maailman loppuun. Kenelläkään ei ole mitään itseisarvoista vastuuta tehdä asialle jotain. Vastuu on päättäjillä luoda ympäristö, jossa voimme elää onnellisesti myös 100 vuoden päästä. Kansalaisten vastuu on noudattaa järkeviä ja perusteltuja päättäjien määräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suomalaisilla länsimaalaisina on keskimäärin hyvin korkeat päästöt (emme voi luistaa tästä vastuusta sillä että meitä on vähän, kuulumme länsimaalaisten isoon porukkaan) ja mehän niitä Kiinassa tuotettuja tavaroita hankimme. Yllättävän paljon tätä ajattelua että Suomella ei olisi vastuuta asiasta… toki mielenkiintoista että kerrotte miten asian näette.
Ap
Olet sekä tyhmä että lukutaidoton. Kaikilla mailla on vastuu. Suomen vastuu marginaalisena pelurina on olla mukana kansainvälisissä sopimuksissa. Siinä se. Muuta vastuuta Suomella ei ole. Teemme oman osuuden, globaalissa ympäristössä isot valtiot ovat niitä trendsettereitä ja laivan kapteeneja.
IPCC varoitti juhannuksen aikoihin, että tipping point on pian saavutettu, minkä jälkeen edes radikaalit ilmastotoimet eivät enää riitä vakauttamaan maan ilmastoa, vaan ikijään sulaessa ilmakehään vapautuu merkittävä määrä metaania, joka edelleen kiihdyttää ilmastonmuutosta, tulvia, kuivuutta, kuumuutta, nälänhätää ja taistelua vedestä. Heidän mukaansa moni eliölaji mukautuu ja selviää, mutta ihminen ei.
En. Ilmasto lämpenee, eikä siihen ihminen juurikaan voi vaikuttaa. Ainoa teko, jolla on jotain merkitystä, on lisätä ydinvoimaa.
Olen enemmän huolissani esim. merien ja metsien tilasta, niiden huonon tilanteen kun olemme ihan itse aiheuttaneet ja sille voisimme tehdä paljon. Tietysti on hyvä muutenkin elää vähemmän luonnonvaroja kuluttaen, kierrättäen yms. Hirvittää tuo tuulivoimahullutus, aivan kamalaa luonnontuhoa! Miten yksikään vihreä voi sitä kannattaa? Täytyy olla melko tietämätön.
Minulla ei ole tapana pelätä asioita tai ahdistua.
Mielenkiintoinen kurkistus av:n sielunmaisemaan, kiitos tästä. Tavallaan lähes ymmärrät jotkut nämä näkökulmat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä suomalaisilla länsimaalaisina on keskimäärin hyvin korkeat päästöt (emme voi luistaa tästä vastuusta sillä että meitä on vähän, kuulumme länsimaalaisten isoon porukkaan) ja mehän niitä Kiinassa tuotettuja tavaroita hankimme. Yllättävän paljon tätä ajattelua että Suomella ei olisi vastuuta asiasta… toki mielenkiintoista että kerrotte miten asian näette.
Ap
Suomi voi olla myös suunnannäyttäjä EU tasolla joka johtaa globaaliin toimintaan. Typerää ajatella, ettei meidän tekemisillämme ole vaikutusta. Itse lopetin aikaisemman työni, ja tällä hetkellä opiskelen ympäristöasioita yliopistossa, koska haluan vaikuttaa laajemmassa mittakaavassa. Jokaisen panos on tärkeä, vaikka se tuntuisi pieneltä !
En ole mistään muusta huolissani kuin median vaikutuksesta ja vallasta. Media on tuhonnut ajattelun. Ilmasto hoitaa itsensä. Mutta älykkäät ihmiset häviävät täältä. On vain yksi totuus ja sitä tulee kumartaman.
Enemmän ottaa pattiin tekopyhät tyypit jotka syyllistää ilmastoasioihin vedoten. Siis ne jotka saarnaa toisille matkustamisen haitoista, lihansyönnistä tms mutta elävät itse toisin kuin opettavat.
En ole erityisen ahdistunut.
Mietin kyllä miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa minua koskettaviin asioihin, ja niihin erityisesti, mihin voin itse vaikuttaa.
Viime vuosina olen alkanut kasvattaa mailleni enemmän lehtipuita ja sekametsää. Väliin jotain lauhkeamman vyöhykkeen jalopuitakin, kokeillut miten tammet ja vaahterat lähtisivät kasvamaan. Metsälehmuksia, jalavia ym. sekaan, ja tervaleppää kosteammille paikoille.
Talon lounaispuolella kun avautuu rinne aurinkoon päin, mietin vieläkö elinaikanani lämpenee niin paljon, että siihen voisi istuttaa viiniköynnöstä. Taitaa vain olla liian ravinteikas maaperä, viini viihtyy karummassa.
Yksityinen ihminen voi lähinnä sopeutua siihen mitä eteen tulee.
Toivottavasti päättäjät eivät tuhoa talouttamme.
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisen ahdistunut.
Mietin kyllä miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa minua koskettaviin asioihin, ja niihin erityisesti, mihin voin itse vaikuttaa.
Viime vuosina olen alkanut kasvattaa mailleni enemmän lehtipuita ja sekametsää. Väliin jotain lauhkeamman vyöhykkeen jalopuitakin, kokeillut miten tammet ja vaahterat lähtisivät kasvamaan. Metsälehmuksia, jalavia ym. sekaan, ja tervaleppää kosteammille paikoille.
Talon lounaispuolella kun avautuu rinne aurinkoon päin, mietin vieläkö elinaikanani lämpenee niin paljon, että siihen voisi istuttaa viiniköynnöstä. Taitaa vain olla liian ravinteikas maaperä, viini viihtyy karummassa.
Yksityinen ihminen voi lähinnä sopeutua siihen mitä eteen tulee.
Toivottavasti päättäjät eivät tuhoa talouttamme.
Niin väärin. Ei pidä miettiä mitä voisi itse tehdä. Pitää vain ahdistua!
Minusta on hyvä, että se helsingin kivihiililaitos lopettaa jossakin vaiheessa. Jo 80 luvulla olin huolissani siitä mustasta katkusta, mitä sen savupiippo työnsi ulos. Oli siinä kestämistä, henkeen otti kaupungilla ollessa, varsinkin Kruununhaassa kävellessä. Pikkuhiljaa on menty parempaan suuntaan.
En tiedä miksi en osaa ahdistua ilmastonmuutoksesta. En tosin suhtaudu kovin intohimoisesti mihinkään muuhunkaan asiaan.
Ilmastokriisi tulee aiheuttamaan vielä kolmannen maailmansodan. Sitä sietää pelätä.