Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

X-sukupolven (1964-1979) muisteluketju

Vierailija
03.07.2021 |

Wikipedian mukaan: X-sukupolveen kuuluvat vuosina 1964–1979 syntyneet ikäluokat. Sukupolven yhteisiä suuria kokemuksia olivat Neuvostoliiton romahtaminen, Berliinin muurin murtuminen, Yhdysvaltojen jääminen maailman ainoaksi supervallaksi, 1990-luvun lama ja massatyöttömyys sekä globalisaatio. Monia X-sukupolven edustajia yhdistää lapsuudessa tai nuoruudessa koettu vanhempien avioero"

https://fi.wikipedia.org/wiki/X-sukupolvi

Itse muistan parhaiten ihanan 80-luvun, siis ne ihanat asiat kuten muodin, nuoruuden, musiikin. Moni asia oli kyllä pielessä silloin, esim. naisen asema. Tsernobyl on myös iso juttu, ja Berliinin muurin murtuminen sekä Itä-Euroopan vapautuminen Neuvostoliiton vallasta. Ja Neuvostoliiton kaatuminen.

Kuka muistaa vielä Bundesrepublic Deutchlandin ja Deutche Demokratische Republicin? Vai menikö ne oikein :)

Meidäthän tunnetaan myös "pullamössösukupolvena", mutta ainakin minua se naurattaa..

Kommentit (640)

Vierailija
221/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vm. 1966 ja työelämässä 1988 lähtien, jotenkin onnistuin välttämään laman, olen ollut tänä aikana työttömänä vain 3 kk.  Vielä 12 v tavoite-eläkeikään,.

Aika hyvin. Annamme sinulle x:n muotoisen kunniamerkin, jos kestät vielä 12 vuotta.

Vierailija
222/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin yleistäminen on niin ihanaa. Tosiasiassa tuohon aikaan oli kylmä sota ja suuria rauhanmarsseja ympäri Eurooppaa ja myös Suomessa. Vastustettiin suurvaltojen ydinaseita ja myös ydinvoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Discot - ala-ikäiset päissään, aikuiset miehet autoineen pihassa kytiksella. Köyhimmät imppasi, kaikki poltti 7 luokalta aloittaen.

Vierailija
224/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet oli silloin vielä laadukkaita ,tehty kestämään pesua ja käyttöä. Muistan vieläkin kesä- ja talvitakkini 80-luvulla. Sain ne itse valita oman makuni mukaan ja ne kelpaisivat kyllä vieläkin käyttöön. Mistään ei enää sellaisia saa. Nykyään joutuu vähän joka vuosi ostamaan takkeja, kun ne nyppyyntyvät ja nuhjaantuvat niin helposti, varmaan tarkoituksella. Halpaa retkua kaupat väärällään, oikein kokopäivätyöstä käy jos aikoo jotain laadukasta löytää.

Myös hajuvedet oli laadukkaita, ei sellaisia synteettisiä muotituoksuja kuten nykyään (parfyymiketjussa tästä on keskusteltu). Ja leipää ja juustoa myytiin vielä pääosin siivuttamattomana, säilyi parempana eikä kuivunut niinkuin nämä nykyiset kevyt- ja suolattomat tuotteet.

Toki nykyään on sitten enemmän valikoimaa ja erikoisuuksia elintarvikkeissakin. Mutta lasipullolimsaa on monesti ollut ikävä, kyllähän juoma on parempaa lasipullosta. Pulloja vain rikottiin usein ihan tahallaan luontoon tuolloin, nuoret jotka pussikaljaa kerääntyivät juomaan. Samoin jos kasetista meni nauha mutkalle tai rikki, niin revittiin koko nauha irti ja heitettiin auton ikkunasta. Niitäkin vyyhtejä usein teillä näki.

Vierailija
225/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten kaupat meni lauantaisin neljältä kiinni ja sunnuntaina ne ei olleet ollenkaan auki. Pääsiäisenä oli paikat kiinni, mm. elokuvateatterit ja pääsiäistä pidettiin tosi tylsänä. Jouluna ei bussit liikennöineet pariin päivään, sama juhannuksena. 

Sitten muistan miten esimerkiksi Ruotsin risteilyt ostettiin matkatoimistosta. 

Vierailija
226/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin yleistäminen on niin ihanaa. Tosiasiassa tuohon aikaan oli kylmä sota ja suuria rauhanmarsseja ympäri Eurooppaa ja myös Suomessa. Vastustettiin suurvaltojen ydinaseita ja myös ydinvoimaa.

Suomessa ns. rauhan aate oli tiukasti vasemmiston käsissä ja niissä mielenosoituksissa oltiin enemmän huolissaan USA:n imperialismista kuin itänaapurin asevarustelusta. Neuvostoliitolla oli vain "rauhan ohjuksia" ja täällä hyssyteltiin YYA-sopimuksen hengessä.

Vierailija
227/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jännää kun pääsi Maksi-markettiin käymään vanhempien kanssa ja jos oikein lykästi saattoi saada Soft Icen.

Vierailija
228/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla taisi alkaa näkyä politiikassa näitä tyyppejä kampaamattomissa hiuksissa, villapaidassa ja kumpparit jalassa. Joskus ne tyypit olivat Norjassa siellä jossain vuonossa osoittamassa mieltä ja joskus Suomessa jollain Koijärvellä.. tai jotain. Siis vihreät tulivat politiikkaan ja kyllä oli eri näköistä ja oloista tyyppiä silloin.

Varmaan sellainen fiilis tuli monelle, että nyt jotain raikasta, uutta, eikä vanhaa politiikkaa. Ja vanhat puolueet naureskelivat ja ne suuret ikäluokat. VIhreiden pukeutuminen esim. herätti huvittuneisuutta näissä boomer-ikäryhmissä.

Vierailija
229/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla takatukka oli parhautta. Just tämä:

https://crop.kaleva.fi/4tpHFbz6ApfrVuS-hSdxWCUi4Jk=/800x0/smart/https%3…

Nyt kun selaa tiktokkia niin siellä nuoret leikkaa itselleen "wolf cutin" ja se on siis just sama takatukka, ilman permanenttia vaan.

Vierailija
230/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin poliittisesti aktiivinen. Olin kaatamassa Berliinin muurista viimeisiä metrejä, sitten Pohjois-Irlannissa ja Israelissa. En nyt kutsuisi itseäni sotaturistiksi? Sotilaat, Molotovin cocktailit ja armeija tulivat tutuksi joka tapauksessa. Täällä monesti mainittu Jugoslavian sota jäi itselle vähän kaukaiseksesi koska olin niin keskittynyt Pohjois-Irlantiin. Perehdyin Bosnian ym Jugoslavian hajoamissotiin vasta myöhemmin kun tutustuin suomalaiseen mieheen joka oli ollut palkkasotilaana em sodassa.

Poliittiseen aktiivisuuteen kuului lentolehtiset ja omakustannelehdet.

Matkustaminen, lentojen varaaminen ja hotellivaraukset tehtiin matkatoimiston kautta. Interrailaaminen tuli tutuksi.

Espanjaan tehtiin paljon matkoja. Suomessa mainostettiin bussilla, esim liitot järjestivät päiväretkiä Suomen eri paikkoihin.

Matkatoimistoja ja pankin konttoreita oli joka nurkassa.

Saksa ja Brasilia pelasivat jalkapallon loppuotteluissa. Tai Italia. Jos kannatettiin ulkolaista seuraa, se oli yleensä Manchester United tai Aston Villa.

Vedonlyönti oli hitsin vaikeaa.

Tupakkaa poltettiin joka paikassa, esim yliopistollisessa sairaalassa, bussissa.

Kissoja ei todellakaan viety eläinlääkärille😿😾

Ovia ei lukittu. Lapset leikkivät ilman aikuisten valvontaa.

Turvavöitä ei käytetty.

Lehtiä tilattiin kotiin hullun lailla, Apu, Jaana, Katso jne. Saksalaisista luin Bravoa. Lehdistä leikattiin kuvia.

Mielisairaaloita kutsuttiin hullujenhuoneeksi. Potilailla ei todellakaan ollut mitään oikeuksia, ei edes somaattisella puolella. Hammashoito oli kidutusta, puudutusaineita ei käytetty.

Itse 70-luvun lapsena ja 80-luvun nuorena olen pahimmat traumat saanut permanenteista. 😁

T: N52

Vierailija
231/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käynyt kansakoulun ekan luokan kun vaihdettiin peruskoulu-systeemiin. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että äiti ja isä joutuivat käymään iltaisin koululla: heille opetettiin joukko-oppia, että osaisivat auttaa meitä matikan kotitehtävissä. Kuka muistaa alkion, ja tyhjän joukon?

Googlasin vähän, ja tämän mullistuksen takana oli Punainen Uhka. Sputnikin ja Gagarinin jälkeen länsimaissa pelättiin Neuvostoliiton matikkaneroja, ja yritettiin kasvattaa kilpailukykyisempi uusi sukupolvi. Uudistus alkoi USAssa, ja rantautui Ruotsin kautta muutamaksi vuodeksi meille. Kokeilu oli kautta linjan susi, lapset eivät enää osanneet laskea, ja lopulta unohdettiin koko idea. Se oli liian vaikeaa, käsitteellistä matematiikkaa ala-aste-ikäisille.

Helsingissä oli muuten silloin yläasteita erikseen tytöille ja pojille.

Tämä on kiva ketju! 🙂

Vierailija
232/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ne oli neuvostoliiton rahoittamia ja osittain kait organisoimia "rauhan" marsseja joissa lähinnä vastustettiin amerikkalaisten joukkoja ja aseita. Jostain syystä neuvostoliiton agressiivinen politiikka tai jättimäärät ohjuksia ja aseita ei noita "rauhan" aktivisteja häirinnyt ollenkaan /s.

Sitä voi myös miettiä että miksi vanhat stalinistit joista tuli vihreä liike sai päähänsä vastustaa saasteettominta energiantuotantomuotoa länsimaissa. Neuvostoliitto (ja jälkeläisensä venäjä) pelaa pitkiä propagandapelejä. Vrt. brexit joka on ihan suoraan joistain n-liiton propagandakirjoitelmista. 

Vierailija
233/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan miten kaupat meni lauantaisin neljältä kiinni ja sunnuntaina ne ei olleet ollenkaan auki. Pääsiäisenä oli paikat kiinni, mm. elokuvateatterit ja pääsiäistä pidettiin tosi tylsänä. Jouluna ei bussit liikennöineet pariin päivään, sama juhannuksena. 

Eikö kaupat mennyt jopa jo yhdeltä lauantaisin kiinni joskus 80-luvulla?

t. vm81, jonka äiti oli ruokakaupan kassana

Vierailija
234/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaupat mennyt jopa jo yhdeltä lauantaisin kiinni joskus 80-luvulla?

t. vm81, jonka äiti oli ruokakaupan kassana

Riippuu kait kaupasta. Muistelen että jotkut erikoisliikkeet meni ainakin yhdeltä, ehkä pikkukaupatkin. Sitten lähellä oli isompi marketti joka oli peräti neljään auki.

Saksassa ärsytti 90-luvulla kun suomessa oli kauppojen aukiolo jo hieman laajentunut ja saksassa meininki oli kuin olisi palattu takaisin sinne suomen 80-luvulle, eli kaikki meni kiinni hyvissä ajoin lauantaina puolen päivän jälkeen. 

Vierailija
235/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia on oikeastaan x-sukupolven asia

"Venttiseiskasta" banaaninokiaan 

Johon Nokia saaga käytännössä loppui

Vierailija
236/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on koettu ysärilama, pankkiromahdus 2008 ja nyt sitten ollaan sitä paarialuokkaa työelämässä. Töihissä puurtavat ne isot ikäluokat, jotka eivät halua jäädä eläkkeelle ja samalla sisään otetaan nuoria max nelikymppisiä. Me ollaan siinä välissä, eikä meitä haluta :(

Kylöä ne isot ikäluokat ovat olleet eläkkeellä jo 10vuotta

Vierailija
237/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä muista mitään ihmeellistä.

Vierailija
238/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis en niinku muista mitää tosta ajasta mut muistan jostai niinku tyylii 2010 eteenpäin ku menin eskariin ja tälleeen

Vierailija
239/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 75 kirjoitti:

En minä muista mitään ihmeellistä.

Oletko lukenut muiden muistoja? Minulle tämä on ollut tosi nostalginen ketju, toisten kertomuksista muistaa sitten itsekin, ja mieleen tulee monta muutakin asiaa.

Toisaalta ihmisen aivot ovat merkilliset. Kun aikanaan vedin aikuisopiskelijoille englannin keskusteluryhmiä, yksi teema oli "walking down the memorylane". Osa muisti ihan parivuotiaasta naperosta lähtien juttuja (kuten minä itsekin), toiset kertoivat, että muistavat yläaste-ikäisestä eteenpäin, toisilla ei mitään mielikuvia menneestä.

Vierailija
240/640 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Char kirjoitti:

Olin käynyt kansakoulun ekan luokan kun vaihdettiin peruskoulu-systeemiin. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että äiti ja isä joutuivat käymään iltaisin koululla: heille opetettiin joukko-oppia, että osaisivat auttaa meitä matikan kotitehtävissä. Kuka muistaa alkion, ja tyhjän joukon?

Googlasin vähän, ja tämän mullistuksen takana oli Punainen Uhka. Sputnikin ja Gagarinin jälkeen länsimaissa pelättiin Neuvostoliiton matikkaneroja, ja yritettiin kasvattaa kilpailukykyisempi uusi sukupolvi. Uudistus alkoi USAssa, ja rantautui Ruotsin kautta muutamaksi vuodeksi meille. Kokeilu oli kautta linjan susi, lapset eivät enää osanneet laskea, ja lopulta unohdettiin koko idea. Se oli liian vaikeaa, käsitteellistä matematiikkaa ala-aste-ikäisille.

Helsingissä oli muuten silloin yläasteita erikseen tytöille ja pojille.

Tämä on kiva ketju! 🙂

Helsingissä olen jälkeenpäin lukenut siirryttiin viimeisenä peruskoulusysteemiin oliko syksyllä 1977? Meillä Keski-Suomessa alkoi jo vuonna 1972 ja itse aloitin koulun seuraavana vuonna 1973 Kesämäen ala-asteella.

Kyllä, meilläkin piirreltiin rinkejä eri alkioden ympärille, mutta ei sentään vanhempia kiusattu niillä, hupaisaa jos noin on tehty! 😄😄😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme