Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni ei ymmärrä kiusaamistraumoja. Osaisitteko auttaa?

Vierailija
03.07.2021 |

Eli meillä on miehen kanssa hyvä suhde ja hän on yleensä ymmärtäväinen ihminen. Mutta yhtä asiaa hän ei täysin ymmärrä, eikä varmasti tule ymmärtämäänkään koskaan 100%, eli kiusaamista ja sen aiheuttamia traumoja. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta jossa minua kiusattiin lapsena. Muualla minulla on mennyt onneksi ihan hyvin, olen saanut kavereita ja elämä on mennyt eteenpäin. Mutta en vieläkään pysty käymään synnyinpaikkakunnallani ahdistumatta. Ja tämän haluaisin miehen saada ymmärtämään.

Miestäni ei ole kiusattu, ja hän tuntuu uskovan ihmisistä hyvää. Hän varmaankin uskoo että kiusaajat ovat aikuistuneet eikä minua enää kukaan kiusaisi. Mutta minä TIEDÄN että asia ei ole näin. Kun on kerran tuomittu oudoksi(?) pienessä kylässä, se leima ei lähde pois. Minusta puhutaan pahaa ja kohdellaan huonosti yhä.

Miten saisin miehen ymmärtämään tuon? Tuntuu että hän haluaa vain vaihtaa aihetta jos alan puhumaan ahdistavista pikkukylistä. Hän on itsekin pienestä kylästä, mutta ei tosiaan ole ollut koskaan kiusattu. Ei enää juuri käy entisessä asuinpaikassa, mutta ei koe mitään ahdistusta jos pitäisi käydä. Miksi kokisikaan, kaikki suhtautuvat häneen neutraalisti.

Tämä yksi asia hiertää minua. Samoin se, että jos meillä on lapsia, ja heitä kiusattaisiin, osaisiko mieheni puuttua asiaan kunnolla? Hän ei ymmärrä miten paha/kieroutunut kiusaava yhteisö voi olla. Ihan "tavalliset" ihmiset voivat olla valikoidusti aivan sekopäisiä joitakin kohtaan, se on sellainen massahurmosilmiö missä ei tavallisen maailman säännöt enää päde. Ilmenee esim. juoruiluna, valheina, naureskeluna, syrjimisenä, avoimena pilkkana. Kiusaajat aidosti ajattelevat että joku on ällöttävä ja vääränlainen. Se on outoa, jos on elänyt maailmassa jossa kukaan ei kohtele toista noin. Ja niin, on ahdistavaa mennä sieltä normaalista maailmasta edes käymään tuollaisella paikkakunnalla.

Mies taitaa luulla että olen ylihysteerinen tai liioittelen, että kaikkihan on muka kypsyneet ja mitä väliä. Saako häntä koskaan oivaltamaan?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat eräältä tuntemaltani ihmiseltä. Vetää joka asiassa trauma kortin esiin. Narsisti sinä olet.

Höpö höpö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi