Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeilinpa sitten nettideittailua

Vierailija
03.07.2021 |

En ole tavannut (vielä) ketään, vain lukenut satoja naisten profiileja ja kirjoitellut muutaman kanssa. Jo nyt kuitenkin kokemus on ollut melkoinen.Hämmentävän paljon vastaan tulee toistuvia kliseitä.

1. "Mä en oo sitten mikään tyypillinen nainen."
Okei, mikä se on? Tähän usein liittyy "en käytä tekoripsiä, korkkareita ja pinkkejä mekkoja" tms. Aha, naiset sitten yleisesti ottaen käyttävät? Ja juuri sinä olet sitten erilainen? Aika vieraannuttava ego.

2. "Etsin kumppania mutta en hampaat irvessä."
"Hampaat irvessä" tuli vastaan kymmenissä profiileissa. Miksi pitää korostaa että ei ole jollain lailla pakkomielteisesti liikkeellä ja vielä noilla samoilla sanoilla? Tää nyt ei kerro mitään huolestuttavaa kirjoittajastaan eikä ole sinänsä paha, on vain hämmentävän toistuva sanavalinta ja koko lailla turha huomio. Ei oletusarvo ole se, että jos ihminen etsii seurustelukumppania netissä, hän on jotenkin epätoivoinen.

3. "En vastaa kuvattomille."
Jos on niin kyyninen ja vainoharhainen, että olettaa julkisen profiilikuvan puutteen tarkoittavan jotain salailua tai häpeilyä, niin onko maailmankuva muiltakin osin muiden ihmisten suhteen noin mustunut? Julkiset profiilikuvat ovat usein ihan mitä sattuu, 15 vuotta vanhoja sattumaonnistumisia 25 kiloa sitten tms. Kuvan saa todella helposti nähtäville kiinnostavalle henkilölle yksityisestikin, esim. linkkaamalla. Jokaisella on oikeus internet-anonyymiyteen julkisilla foorumeilla, nettideitissäkin. Ja se on jopa suositeltavaa, siskon työkaverikin joutui pahaan kuseen koska tietty henkilö tunnisti hänet kasvoista nettideitissä.

4. "Olen huumorintajuinen, toivottavasti saat mut nauramaan."
Älä selitä olevasi huumorintajuinen, osoita se jollain vekkulilla tavalla. Esim. itseironia toimii aina. "Naurata minua" on kohtuuton ennakkovaatimus ihmiselle, jonka kanssa et ole viettänyt vielä hetkeäkään aikaa.

5. "Toivottavasti edes joskus katsot mun kanssa romanttisen leffan sohvalla" tai joku muu monista variaatioista tuoda ilmi sukupuolisia stereotypioita. Älä oleta profiilitekstissäsi, että miehet ovat ominaisuuksiltaan samanlaisia; oluesta, toimintaelokuvista ja äijäsaunailloista tykkääviä mörryköitä, jotka inhoavat shoppailua eivätkä puhu tunteistaan. Puhu oikealle ihmiselle, älä Wagner-mieskuvalle.

6. Kaikenlaiset lapsettomuuteen liittyvät ennakkoluulot ovat erittäin julmia. Joo, on ihmisiä jotka eivät koskaan ole kasvaneet aikuiksi, miehissä ja naisissa, eivätkä ymmärrä lapsista mitään. Mutta jos aikuinen ihminen on lapseton, on todennäköisempää että asia on hänelle arka, jopa todella kipeä. Lapsettomuus ei useimmalle lapsettomalle ole ollut mikään valinta, eikä sen takana ole mikään halu elää huolettomasti vailla vastuita. Lapsettomuus ei kerro ihmisestä ja hänen kyvystään ymmärtää lapsiperheen vaatimuksia ja lasten kasvatuksen vastuullisuutta vielä yhtään mitään. Jotkut ovat täysin valmiita lapsiperhearkeen, vaikka eivät omia biologisia ole saaneetkaan. Jotkut saavat useita omia, mutta pakenevat kaikkia vastuita ja elävät vain itselleen, identifoitumatta vanhemmaksi koskaan. Joten vaikka tyypin profiilissa lukee "Ei lapsia", älä sorru oletuksiin.

Sävyni on aika saarnaava, joo, mutta en ole lainkaan pettynyt tai katkeroitunut nettideiteissä, päinvastoin. Upeita tapauksia löytynyt näiden kliseiden ja mustavalkoisuuksien ulkopuolelta.

Ja huom! En missään nimessä ajattele, että on olemassa jokin "massa" ja sitten siitä poikkeavia yksilöitä. Me kaikki, joka ikinen meistä, olemme poikkeavia yksilöitä. Jokainen on ainutlaatuinen, kukaan ei ole ansainnut stereotypiointia ja yleistyksiä, yksikään ei ole "tyypillinen sukupuolensa edustaja". Siksi olisi tärkeää, ettemme nettideittaillessakaan ehdoin tahdoin käyttäyisi viljellen yleistyksiä, kuluneita kliseitä, väsyneitä hokemia ja turhia myyttejä.

Kommentit (222)

Vierailija
21/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin lukea alusta naisten-sanaan asti.

Varmaan jonkun ukon kitinää taas

Oikein! Heti kädet korville ja silmät kiinni. Heijaa keittiön nurkassa lattialla edes takas. Miehet ovat kaikki samanlaisia. Miehet ovat kaikki samanlaisia. Miehet ovat kaikki samanlaisia. 

Vierailija
22/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit käyttänyt tähän viestiin kuluttamasi ajan ja energian naisten lähestymiseen, voisit olla treffeillä jo illalla. No, kukin tavallaan.

Pelkkiä alanuolia huomautukseen, että energian voisi suunnata hyödyllisesti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

n32 kirjoitti:

Nojoo, ehkä tossa kuvattomuudessa olisi voinut tarkentaa että tinderissä. Tinder perustuu sille että näkee kuvan ja sitten siinä on pieni teksti jossa kertoo pienen palan itsestään. Tinderiin ei mennä kuvattomana ja tekstittömänä, jos oikeasti kuvittelee jonkun löytävänsä. Olen itsekin tehnyt kuvattoman profiilin esim. suomi24:seen, mutta siinä olikin sitten A4:sen verran tekstiä. Nämä kuvattomat tinderissä on siellä joko tirkistelemässä muita, hakemassa seksiseuraa, tai sitten luvatta. 

Aaa, joo, totta. Ei mulle tullut Tinder mieleen, olisi pitänyt alussa jo korostaa että nyt ei puhuta swaippailujutuista vaan nimenmaan Suomi24:sta ja vastaavista. Hyvä huomio. 

Vierailija
24/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sama on miehillä. Juuri noi samat latteudet.

Ai miehet haluaa että nainen naurattaa, katsoo edes joskus romanttisen leffan heidän kanssaan ja heillä on kovia suuria ennakkoluuloja lapsettomia naisia kohtaan? Olet joko tyhmä tai harhainen. Luultavasti molempia, mikä on yleistä tällä palstalla.

Vierailija
25/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Jos kumppania pitää jostain tinderistä etsiä, on peli jo menetetty.

Vierailija
26/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvattomuudesta. Minä olen sen verran introvertti ja epäilevä koko internetin suhteen että laitan omaa kuvaani sinne mahdollisimman vähän. Jos tekstin perusteella syntyy molemminpuolista kiinnostusta niin kyllä sitten olen kuvani laittanut aika pian toiselle.

Mutta jos tämän toiminnan takia joku ohittaa koska automaattisesti raakkaa kuvattomat niin ... ohittakoon.

t. introverttipertti

Vierailija
27/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän parisuhteen hakeminen tinderista on sama kuin lähtisi jumalanpalvelukseen yökerhoon.

Mutta yhä uudestaan ja uudestaan täälläkin jaksaa joku olla yllättynyt siitä että sieltä löytyikin vain seksiseuran etsijöitä/pettäjiä.

Vierailija
28/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kysynyt lupaasi :) Ilmoitin sinulle, että en usko. Ikävää että olet vätys joka ei jaksa muuta kuin valittaa ja kitistä.

Et toki kysynytkään, mutta selvästi haet hirveästi huomiotani ja hyväksyntääni. Ylimielinen provokaatiovastaus aloitukseen, ilman minkäänlaista argumenttia tai perustelua, kertoi sinusta jo kaiken oleellisen. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon, ja pienenä elämänohjeena: Lue ja ajattele enemmän. Kritisoi myös itseäsi. Älä luule tietäväsi jo riittävästi ja pakene uusia näkökulmia. Yritä kehittyä. 

Vierailija
29/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt noissa nettijutuissa, mutta vaikeeta on sopivan tekstimuodon aikaansaaminen sopivaan muotoon.

Tuo on juuri vaikeutena kun pitäisi kertoa jotain kiinnostavaa ja persoonallista itsestään tuiki tuntemattomana tuiki tuntemattomalle, vain kirjoittamalla.

Saada sillä ensimmäisellä viestillä kohtuullisen mittainen yhteenveto, mikä ei olisi liian kliseinen tai liian erikoinen tms. Ettei ärsyttäisi, mutta kiinnostaisi.

Lisäksi jokainen lukee ne viestit oman näkökulmansa ja kokemuspohjansa kautta. Joku pieni sana tai asia saattaa kääntyä kirjoittajaa vastaan.

Siksi edelleen olen pysynyt sillä kannalla, että paras tapa tutustua on elävässä elämässä ja juttelemalla heti kasvotusten. Siinä ensinnäkin näkee ihmisen ulkomuodon

heti, miellyytääkö yhtään, kuulee puheäänen ja puhetavan, voi tarkistaa heti asioita tai korjata väärinkäsityksiä jne.

Myös ei tarvitse heti kaikkea yhtenä pötkönä itsestään kertoa vaan lause ja asia kerrallaan.

Ei tule liikaa asiaa monologisesti, vaan kumpikin saa sanoa jotain kommenttia.

Se on vaan minulle luontevampi tapa ja voi heti päätellä onko tykötarpeita seuraavaan tapaamiseen. Ei ihastu turhaan ja anna turhaan toiveita toiselle.

Ärsyttävää kirjoitella ja ehkä alkaa toivoa jotain ja ensimmäiset treffit kumoavat jatkomahdollisuuden.

Vierailija
30/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oma yleistyksesi, kuinka omasta tahdostaan lapsivapaa ei ole kasvanut aikuiseksi? Että joko kyseessä on tuskallinen tahaton lapsettomuus, tai sitten ikuinen Peter/Petra Pan elämä... Lopeta ensin itse ihmisten leimaaminen ennen kuin vaadit sitä muilta.

Vierailija
31/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä oma yleistyksesi, kuinka omasta tahdostaan lapsivapaa ei ole kasvanut aikuiseksi? Että joko kyseessä on tuskallinen tahaton lapsettomuus, tai sitten ikuinen Peter/Petra Pan elämä... Lopeta ensin itse ihmisten leimaaminen ennen kuin vaadit sitä muilta.

Enhän minä puhunut vapaaehtoisesti lapsettomista yhtään mitään? Toki olisin voinut täsmentää, että noiden kahden ääriesimerkin (vastuuton aikuislapsi --- lapsettomuudesta kärsivä) välille mahtuu todella paljon kaikenlaista. Mutta lapsettomuuteen kohdistuva yleistys on usein juuri nimenomaan julma "et ymmärrä". Ja se on loukkaavaa myös vapaaehtoisesti lapsettomille, mutta erityisen satuttavaa lapsettomuudesta kärsiville. Mutta joo, olisi pitänyt olla täsmällisempi. Asiahan on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. 

Vierailija
32/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvattomuudesta. Minä olen sen verran introvertti ja epäilevä koko internetin suhteen että laitan omaa kuvaani sinne mahdollisimman vähän. Jos tekstin perusteella syntyy molemminpuolista kiinnostusta niin kyllä sitten olen kuvani laittanut aika pian toiselle.

Mutta jos tämän toiminnan takia joku ohittaa koska automaattisesti raakkaa kuvattomat niin ... ohittakoon.

t. introverttipertti

Meille introverteille pitäis olla oma deittipalvelu. Monissa deittijutuissa nykyään on pakko laittaa kuva, muuten ei profiili tuu näkyviinkään. Semmosen vastakohta: kuvaa ei voi laitta mihinkään esille, mutta profiilitekstin on pakko olla vähintään 200-sanainen ja lisäksi olisi persoonallisuutta haarukoivia monivalintakysymyksiä (OKCupidin tapaan), joista pitää vastata vähintään viiteenkymmeneen. Kun intellektuaalisesti, persoonallisesti, arvopohjallisesti ja elämäntyylillisesti samankaltaiset löytävät toisensa, he voivat sitten aloittaa keskustelun ja halutessaan vaihtaa kuvia omalla tavallaan. Tämä ei varmaan olis mikään jättisuosittu palvelu :D Mutta helmiä löytyisi helpommin kuin muualta. 

Vierailija
33/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset nyt ovat laumasieluisia paskohousuja noin 99 prosenttisesti. Osa noin ilmeisesti kuten ap on havainnoinut ja loput kevyempänä versiona. Jokunen taiteellinen boheemi ja kaikelle haistattavat erakot suksivat omia latujaan, eivätkä hae hampaat irvessä ketään kehen tukeutua. Ehkä muutaman rumpin voi vielä lisätä joukkioon. Toisekseen harvoilta löytyy kadehdittavaa älyä, tyylitajua tai omaperäisyyttä, joten profiilitkin ovat sitten sellaisia kuin ovat. Vajaaälyisten siloteatteria.

Lähinnä erikoista ihmetellä tällaisia jostain nettideittailusta, kun pelko yksinäisyydestä ja epätoivo sinne etupäässä ajavat. Jos olisi aidosti sujut sattumanvaraisen ja rennohkon pariutumisen kanssa niin luottaisi maailmaan ja kohtaloon sekä sen lopputulemaan. Tosielämässä laahustavat sosiaaliset sakat sinne sitten suodattuvatkin.

Vierailija
34/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselle se nyt vaan tuntuu olevan erityisen noloa myöntää että on hakemassa miestä ja parisuhdetta. Nykyajan vahva nainenhan ei saa tarvia miestä mihinkään. Siitä nuo "en mä mitään hae/hampaat irvessä"-tuubat. Ikäänkuin vahingossa oltaisiin sinne deittisaiteille eksytty ja siellä vaan ihmetellään vailla toiveita miehestä tai parisuhteesta. Uskokoon ken tahtoo.

Joo, mahtaako tää liittyä laajemminkin naisten moderniin itsenäisyyteen. Eli ei olla enää miesten ikeessä, joten pitää sitten korostaa että kyllä tässä yksinkin pärjäillään ettei vaan kukaan luule muuta. Ja hyvin usein deittiprofiileissa myös naiset sanovat, että suuttuvat helposti, osaavat olla todella vaikeita ja hankalia tapauksia tai jotain vastaavaa. Vaikea kuvitella että miesten profiileissa olisi samanlaista juttua. "Kun mä suutun, on parempi mennä äkkiä piiloon" tms. Tuollaista sanovalle äijälle ei kirjoittaisi kukaan, silti nainen kokee sen räjähdysherkkyyden jotenkin kohentavan hänen kiinnostavuuttaan ja ainutlaatuisuuttaan. Pippurinen pikkumyy joka osaa välillä olla aivan mahdoton. Pöh. 

Toinen ilmaus tuolle vaikeudelle lienee "suorasanainen" ja "temperamenttinen" joka esiintyy myös monen naisen kuvauksissa, näistä tulee mieleen sellainen jolla ei ole mitään suodatinta aivojen ja suun välillä ja möläyttelevät menemään mitä sylki tuo. Toisinsanoen töykeitä tuittuilijoita jotka mielestään saavat oksentaa mitä tahansa ja tosimiehenhän tulee vaan kestää ne kaikenmaailman oikuttelut. Riidat tällaisen naisen kanssa vähintäänkin viikoittaisia. Aah, ihana.

Vierailija
35/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kiinnostuin :) N49

Vierailija
36/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun mun mies aikoinaan kävi inttiä, se viikonloppulomilla pyöritteli päätään että uskomatonta millaista porukkaa maailmaan mahtuu. Se oli se kun samaan tilaan sekoitettiin hyvin hyvin erilaisia ihmisiä, huonosti ja hyvin kasvatettuja, fiksuja ja vähemmän fiksuja, kylmiä ja empaattisia, ujoja ja villejä yms. Nettideiteissä on vähän sama ilmiö. Siellä törmää väkisinkin porukkaan, joka ei lainkaan kuulu samoihin sosiaalisiin alaryhmiin kuin ite. Yleisvinkki siis kaikkeen sosiaaliseen elämään, netissä ja muutenkin: suurin osa on silkkaa skeidaa, etsi kunnes löytyy ne "omat" ihmiset. 

Vierailija
37/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän parisuhteen hakeminen tinderista on sama kuin lähtisi jumalanpalvelukseen yökerhoon.

Mutta yhä uudestaan ja uudestaan täälläkin jaksaa joku olla yllättynyt siitä että sieltä löytyikin vain seksiseuran etsijöitä/pettäjiä.

Väärin. Tinderissä on runsaasti parisuhteen perässä olevia mutta he eivät kelpaa naisille koska ei ikinä ole kipinää eikä kemiaa.

Vierailija
38/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. introverttipertti

Kun yli 90% kuvattomista on varattuja tai esim väärän sukupuolen ihmisiä vain vakoilemassa kilpailua, miksi ottaa riskiä kuvattoman kanssa kun vielä päälle osa tietysti on ulkoisesti sellaisia joista ei viehäty yhtään? Mieluummin sorttaa heti pois ne jotka 99% todennäköisyydellä on ajanhukkaa.

Vierailija
39/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta kuinka paljon on miehiä liikenteessä varastetuilla mallikuvilla.

Vierailija
40/222 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyviä huomioita, paitsi tuo ilman kuvaa juttu. Miksi ihmeessä kukaan tykkäisi ilman kuvaa liikkuvasta, jos itsellä on kuva? Sehän on ihan epätasa-arvoinen asetelma. Jotain "salattavaa" ihmisellä on, jos kuvaa ei ole. Parhaimmassa tapauksessa häpeää nettideittailua. Yleensä tuntuu kyseessä olevan se, että a) henkilö on varattu b) on paljon vanhempi kuin mitä väittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan