Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa minua löytämään itselleni ammatti!

Vierailija
05.07.2014 |

Olen 21-vuotias aikuislukio-opiskelija enkä vieläkään tiedä mitä haluaisin opiskella lukion jälkeen. Menen opinto-ohjaajalle syksyllä, mutta olisi kiva kuulla jos teillä olisi jotain ehdotuksia minulle :D Asioita joista pidän/olen kiinnostunut: -terveys -hyvinvointi -kauneus -kielet -johtaminen -kulttuurit -matkustelu -opettaminen Asioita joista en pidä/en ole kiinnostunut: -kouluaineista: yhteiskuntaoppi, maantieto, filosofia -muoti (pidän pukeutumisesta ja kauniista vaatteista, mutten ole kiinnostunut työskentelemään muotialalla sillä en ole kiinnostunut muodin seuraamisesta) -yhteiskunnalliset asiat -teknologia Millaisen työn haluaisin/mitkä asiat ovat tärkeitä työssäni: -viihtyvyys, että teen mistä nautin -työympäristön oltava mieluisa, mahdollisuus käydä lounailla (:D) -haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä, en halua liian "yksinäistä" työtä -kuitenkin suht itsenäistä työtä, vihaan "ryhmätyön" kaltaisia projekteja -kohtuuhyvä palkka, ei tarvitse olla huippuhyvä, mutta mieluiten vähintään 2000-3000e/kk, palkan oltava tasainen, eikä että "välillä menee paremmin ja välillä huonommin" -työ ei saa viedä liikaa vapaa-aikaani, eikä olla stressaava -ei sisällä mieluusti matkustelua (haluan olla perheeni kanssa) -mahdollisuus tehdä työtä eri maissa (tulen muuttamaan lähitulevaisuudessa ulkomaille ja todennäköisesti parikin kertaa) -hyvä työllistyvyys ( ei ole suurta riskiä jäädä työttömäksi) Millaista työtä en halua: -itselle "epärehellistä" työtä, en keksinyt tähän parempaa adjektiivia, mutta puhelinmyyntiä tehneenä huomasin etten halua myydä ihmisille tuotteita/palveluita joiden itse en usko tuottavan iloa/hyötyä asiakkaille tai joita itse en pidä hyvinä -lähihoitajan tapaista ammattia -työtä jossa ollaan lähinnä vanhusten tai mielenterveyspotilaiden kanssa tekemisissä tai ihmisten joilla on jotain pahoja ongelmia (johtuu vain siitä että olen itse sairastanut masennusta ja ahdistusta yms, monta vuotta, ja en usko että pystyisin tekemään työtä muiden ihmisten kanssa joissa joutuisin kuuntelemaan heidän ongelmiaan ja kamalia kokemuksia yms. ahdistumatta) Hyviä ja huonoja puolia itsessäni työntekijänä: -olen hyvä oppimaan uutta ja olen tunnollinen työntekijä -olen hieman perfektionisti (hyvänä ja huonona puolena) -olen ystävällinen ja hyvä asiakaspalvelussa -olen hyvä johtamisessa -minulla on hyvä kielitaito -olen aika ujo välillä Tuossa joitain kriteerejä ja asioita joita tuli mieleen, toivottavasti joku keksisi joitain ammatteja jotka sopisivat noihin :D kiitos etukäteen!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, kopioin viestin kun ensimäinen kerta ei onnistunu, ja rivinvaihdot oli jääneet välistä. Laitan viestin uudelleen tähän paremmassa muodossa joka on helpompi lukea :D

Vierailija
2/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, opettele ensin kirjottamaan väljemmin, ei noin pitkää tekstiä ilman kappalevälejä.

Tollasta tekstiä ei millään jaksa lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä että itsekkin huomasit miten mahdoton teksti.

Vierailija
4/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21-vuotias aikuislukio-opiskelija enkä vieläkään tiedä mitä haluaisin opiskella lukion jälkeen. Menen opinto-ohjaajalle syksyllä, mutta olisi kiva kuulla jos teillä olisi jotain ehdotuksia minulle :D

Asioita joista pidän/olen kiinnostunut: -terveys

-hyvinvointi

-kauneus

-kielet

-johtaminen

-kulttuurit

-matkustelu

-opettaminen

Asioita joista en pidä/en ole kiinnostunut:

-kouluaineista: yhteiskuntaoppi, maantieto, filosofia

-muoti (pidän pukeutumisesta ja kauniista vaatteista, mutten ole kiinnostunut työskentelemään muotialalla sillä en ole kiinnostunut muodin seuraamisesta)

-yhteiskunnalliset asiat

-teknologia

Millaisen työn haluaisin/mitkä asiat ovat tärkeitä työssäni:

-viihtyvyys, että teen mistä nautin

-työympäristön oltava mieluisa, mahdollisuus käydä lounailla (:D)

-haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä, en halua liian "yksinäistä" työtä

-kuitenkin suht itsenäistä työtä, vihaan "ryhmätyön" kaltaisia projekteja

-kohtuuhyvä palkka, ei tarvitse olla huippuhyvä, mutta mieluiten vähintään 2000-3000e/kk, palkan oltava tasainen, eikä että "välillä menee paremmin ja välillä huonommin"

-työ ei saa viedä liikaa vapaa-aikaani, eikä olla stressaava

-ei sisällä mieluusti matkustelua (haluan olla perheeni kanssa)

-mahdollisuus tehdä työtä eri maissa (tulen muuttamaan lähitulevaisuudessa ulkomaille ja todennäköisesti parikin kertaa)

-hyvä työllistyvyys ( ei ole suurta riskiä jäädä työttömäksi)

Millaista työtä en halua:

-itselle "epärehellistä" työtä, en keksinyt tähän parempaa adjektiivia, mutta puhelinmyyntiä tehneenä huomasin etten halua myydä ihmisille tuotteita/palveluita joiden itse en usko tuottavan iloa/hyötyä asiakkaille tai joita itse en pidä hyvinä -lähihoitajan tapaista ammattia

-työtä jossa ollaan lähinnä vanhusten tai mielenterveyspotilaiden kanssa tekemisissä tai ihmisten joilla on jotain pahoja ongelmia (johtuu vain siitä että olen itse sairastanut masennusta ja ahdistusta yms, monta vuotta, ja en usko että pystyisin tekemään työtä muiden ihmisten kanssa joissa joutuisin kuuntelemaan heidän ongelmiaan ja kamalia kokemuksia yms. ahdistumatta)

Hyviä ja huonoja puolia itsessäni työntekijänä:

-olen hyvä oppimaan uutta ja olen tunnollinen työntekijä

-olen hieman perfektionisti (hyvänä ja huonona puolena)

-olen ystävällinen ja hyvä asiakaspalvelussa

-olen hyvä johtamisessa

-minulla on hyvä kielitaito

-olen aika ujo välillä

Tuossa joitain kriteerejä ja asioita joita tuli mieleen, toivottavasti joku keksisi joitain ammatteja jotka sopisivat noihin :D kiitos etukäteen!

Vierailija
5/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä johtamisessa ja ujo? Mistä tiedät johtamiskykysi?

Joku webdesigner/puhelinmyyjä tulee mieleen, jos haluat paikkasitoutumatonta työtä, mutta näissä on yleensä kaikissa epäsäännölliset tulot ja työajat.

Vierailija
6/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 13:51"]

Joku webdesigner/puhelinmyyjä tulee mieleen, jos haluat paikkasitoutumatonta työtä, mutta näissä on yleensä kaikissa epäsäännölliset tulot ja työajat.

[/quote]

Olen siis ihmisten parissa aluksi ujo, mutta työtehtävissä olen hyvä jakamaan tehtäviä muille ja pitämään huolta siitä että työt tulee tehtyä. Olen hyvä komentamaan ihmisiä ja kannustamaan heitä ja näyttämään esimerkkiä. Olen huomannut tämän vahvuuden itsessäni kun olen ollut muutaman kerran vastuussa harjoittelijoista kaupassa työskennellessäni. Olen myös pienestä pitäen joutunut "kasvattamaan" pikkusiskoni . Eli vaikka olen ujo, uskon osaavani toimia hyvin vaativammissa esimiestehtävissä :D

Vierailija
7/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 13:51"]Olen hyvä johtamisessa ja ujo? Mistä tiedät johtamiskykysi?

[/quote]

Johan hän kertoi tehneensä puhelinmyyjän työtä.

Vierailija
8/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkia kriteerejä ei tietenkään ole pakko täyttää, mutta jos jotain ammatteja tulisi mieleen jotka sopisivat minulle parhaiten, olisi kiva kuulla. Olen tehnyt netin ammatinvalintatestejä joista usein tulee vain joitain baarimikkoja tai matkaoppaita..

Vierailija
9/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja. Ainoa miinuspuoli on, että opettajan pitäisi seurata yhteiskunnallisia asioita. Etköhän tuohon kuitenkin pysty.

Vierailija
10/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma vois olla sua varten, vastaavia linjoja on varmaan muissakin ammattikorkeissa.

JOS AMK taas ei kiinnosta niin sihteerin ammattitutkinto voisi yulla kyseeseen myös

Vierailija
11/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sinun pitää tosiaan lähteä opiskelemaan tuon lukion jälkeen.

Ehdottaisin ammattikorkeakoulua ja siellä liiketaloutta tai joku sihteerin tutkinto. Noilla saa töitä esim vakuutusyhtiöissä, eläkevakuutusyhtiössä sun muissa toimisto töissä tai sitten assistentin töitä. Työajat ovat hyvät, ei vuorotyötä, vakuutusalan bonus on hyvät lomaedut. Ja vakuutusalalla, jos ns. Pääkonttori on lähelläsi, on paljon ns. tausta ja tukitöitä, joten konttorin tiskillä ei välttämättä tarvitse olla.

Vierailija
12/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Olen siis valmis opiskelemaan lukion jälkeen paljonkin, ja tavoitteeni on päästä yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Rupean tutkimaan noita ehdotuksianne, lisää otetaan vastaan! (:

Vierailija
13/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin sosiaali- ja terveysalan ammatti? 

Vierailija
14/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 13:51"]

[/quote]

No hyvänen aika sentään. Ei kai kukaan tosissaan kenellekään ammattialaa kysyvälle suosittele puhelinmyyjän työtä!!!!

Vierailija
15/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuisi kauppakorkeakoulu? Ekonomin tutkinnolla voi valita, minkä tasoista työtä haluaa tehdä. Voi valita vaativampia ja sitten helpompia, voi edetä esimies/johtotehtäviin. Hyvä kielipää plussaa. 

Vierailija
16/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosmetologi/maskeeraaja

Vierailija
17/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä päättäjiä tunnet työelämässä, kuka tuntee sinut?   Ehkä työpaikan saanti suomessa on tällä hetkellä vaikeampaa, kuin ymmärrät?  Viiden vuoden päästä sama juttu. AP:n kirjoitus sisältää olettaman, että sopiva työpaikka valitaan tuosta vain,  kunhan asia ensin itselle selvitetään.

Kuka tuntee sinut, kenet sinä tunnet? Asiaa kannattaa lähteä purkamaan tältä kantilta, niin ymmärrät mistä voit saada töitä, mistä et.

Vierailija
18/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:12"]Jokin sosiaali- ja terveysalan ammatti? 

[/quote]

Näissä ainakin pyörisit haavepalkkatasossa. Vaikkapa amk: Sairaanhoitaja, fysioterapeutti, suuhugienisti. Suuhygienistinä tarvitaan tarkkuutta ja sosiaalisuutta. Erityisesti yksityisistä riippuen myös esteettistä silmääkin. Töitä on erittäin tos.näk. Ns.melko siisti hoitotyö.

Amk+muutama vuosi työkokemusta niin voit hakua ylempään korkeakoulututkintoon

Vierailija
19/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:38"]

Ketä päättäjiä tunnet työelämässä, kuka tuntee sinut?   Ehkä työpaikan saanti suomessa on tällä hetkellä vaikeampaa, kuin ymmärrät?  Viiden vuoden päästä sama juttu. AP:n kirjoitus sisältää olettaman, että sopiva työpaikka valitaan tuosta vain,  kunhan asia ensin itselle selvitetään.

Kuka tuntee sinut, kenet sinä tunnet? Asiaa kannattaa lähteä purkamaan tältä kantilta, niin ymmärrät mistä voit saada töitä, mistä et.

[/quote]

Onhan verkostoista apua, mutta kyllä osaaminen on se juttu, jolla jatkossakin työllistytään. Siis hyvä koulutus ja sitten töiden hakuun. Aika outo ajatus, että pitäisi miettiä oma koulutus- ja ammattiala sen perusteella kenet tuntee ;)))) 

Aloittaja on eritellyt hienosti omia kiinnostuksenkohteitaan ja vahvuuksiaan. Kysyisin vielä, mitkä kouluaineet ovat olleet niitä, joissa sinulla on parhaimmat numerot? Oletko kiitettävästi suoriutunut vai miten? Vaatiko lukio ponnisteluja vai menikö koulu helposti? 

Hanki ap kunnon koulutus! Nyt on tosiaan huonot ajat työmarkkinoilla, mutta sen ei saa antaa haitata suunnitelmia. Eihän siitä mitään tulisi, jos ihmiset ajattelisivat, ettei mikään kannata. Osaajia tarvitaan aina. Tulevaisuus on aika arvaamaton siinä mielessä, millaista osaamista tarvitaan. Syntyy uusia ammatteja ja vanhoja katoaa. Mutta jotta näihin muutoksiin olisi valmis, pitää hankkia hyvä koulutus, josta käsin voi sitten päivittää osaamistaan.

Vierailija
20/26 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nama kaksi asiaa:ulko vai sisatyo, ihmisten kanssa vai ilman. Sitten vaan toihin, kukaan ei voi auttaa sua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi