Te ulkomailla asuneet/asuvat
Miten päädyitte asuinmaahanne ja mitä teette siellä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Tanskassa, puoliso tanskalainen. Elämä täällä ei juuri eroa Suomesta. Palkat ovat vähän korkeampia, mutta verotus on ihan hullua. Mieheni, tehdastyön duunari, maksaa veroja lähes 50%. Itse teen sisäsiistiä toimistotyötä alemmalla palkalla ja veroprosenttini on "vain" 42. Kallista on. Monet hehkuttavat Tanskan korkeaa palkkaa, mutta itselläni jäi kyllä Suomessa lopulta enemmän käteen verojen jälkeen.
Onko siellä mielestäsi paremmat palvelut ts. vastinetta veroille?
Asunnon löytäminen ainakin taitaa olla hullun vaikeaa.
Perusterveydenhuolto on täysin ilmaista, jos tarvitsee käydä terveyskeskuslääkärillä, erikoislääkärillä tai vastaavassa. En ole onneksi joutunut mihinkään sairaalahoitoon, joten en osaa sanoa millainen lasku siitä tulisi. Mutta jos esim. tk-lääkäri ohjaa sinut ihotautilääkärille niin se on ilmaista, itselle ei jää maksettavaksi penniäkään. Itse olen toistaiseksi käyttänyt suht vähän lääkärin palveluja. Olen käynyt vain kerran näyttämässä luomea lääkärille ja olisin saanut sen poistatettua ilmaiseksi, mutta siitä jäisi arpi joten en lähtenyt siihen touhuun. Toisen kerran kävin ottamassa hyvin laajat verikokeet lääkärin lähetteellä. Hammaslääkäri ei ole ilmaista, mutta se on paljon halvempaa mitä yksityisellä käynti Suomessa. Moneen hammaslääkäriin voit liittyä "klubiin" jolloin saat alennusta hinnoista.
Mieheni omisti jo asunnon, kun tapasimme, joten en itse joutunut etsimään asuntoa. Asuntojen hinnat ovat kyllä kovia, samoin jos haluaa asua vuokralla, hintataso on isommissa kaupungeissa jopa Helsinginkin vuokria paljon korkeampi. Takuuvuokraa ei täällä usein saa välttämättä edes takaisin, täällä on vähän vuokranantajien villi länsi, vuokraajalla ei ole hirveästi oikeuksia tai mahdollisuuksia, kun asunnot ovat hyvin kilpailtuja.
Meillä ei ole lapsia, joten en osaa sanoa sen kummemmin koulu- tai päiväkotimaksuista, sillä ne eivät ole olleet itselleni ajankohtaisia. Koulutus on tietääkseni ilmaista, mutta päiväkodeista en osaa sanoa.
Vertailun vuoksi siis palkoista: toimistohommista asiakaspalvelussa saa noin 3000-3500€ kuussa ennen veroja. Kööpenhaminan alueella jopa 4000€ tai sen yli. (Kalliit elämiskustannukset.)
Sellaisista töistä siis, mihin suomalaiset usein tulevat täällä; vastailemaan sähköpostiin ja puheluihin jonkun firman toimistoon. Nämä ovat siis ihan aloituspalkkoja, voit tulla lähes nollakokemuksella moneen paikkaan töihin. Riittää, että osaa suomea ja jaksaa asiakkaita. :D
- se Tanskassa asuva
Korkeakouluharjoittelun kautta päädyin nykyiseen työpaikkaani. Olen oppinut kielen hyvin ja asunut täällä viisi vuotta. En palaisi enää Suomeen, koska en viihdy siellä.
Lähdin opiskelemaan 90-luvulla ja sille tielleni jäin. Sain työpaikan ja sitten löytyi paikallinen mieskin. Suomeen muuttoa en ole miettinyt tosissani enää 15 vuoteen, koko elämä on täällä.
Kun Suomesta tuli EU:n jäsen vuonna 1995, näin lehdessä ilmoituksen avoimesta kilpailusta jossa haettiin suomalaisia EU-virkamiehiä. Otin osaa ja tulin valituksi. Aloitin Brysselissä syyskuussa 1995. Joitakin vuosia myöhemmin otin osaa toiseen kilpailuun niin että pääsin siirtymään ylempään virkamieskategoriaan.
Olen viihtynyt hyvin, tämä on helppo kaupunki ulkomaalaiselle kun suurin osa on jostain muualta. Suhteet Suomeen ovat pysyneet tiiviinä, mieheni on suomalainen (tapasin hänet kun olin asunut täällä viisi vuotta) ja vietämme lähes kaikki pitemmät lomat Suomessa. Meillä on asunto Helsingin keskustassa ja tarkoitus on eläkkeelle jäätyä muuttaa Suomeen.
Näiden vuosien aikana Suomi on muuttunut minusta vain ja ainoastaan positiiviseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin suomesta maassa vallitsevan sosialismin tähden, vai lienee rehellisempää sanoa maan olevan kommunistinen. Muuttoni täältä oli siis itsestäänselvyys.
Lisäksi täällä ärsytti kahtiajakautuminen ja suuren osan kansasta olevan täysin ymmärtämättömiä siitä minkälaiseen helvettiin tätä maata viedään ja se peruuttamattomasti ajautuu.
Muuton seurauksena sain lisäksi verovapauden valitessani järkevän maan johon muutin enkä enää tue maksamillani veroilla tätä suomen tuhoamista.
Kesällä vietän täällä muutaman kuukauden.Mihin maahan muutit?
Panamaan.
Rakkaat ystävät, laittakaahan pliis kokemustenne yhteyteen myös se maa. :)
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat ystävät, laittakaahan pliis kokemustenne yhteyteen myös se maa. :)
Luxemburg - Täällä ollaan ja tänne jäädään.
1. maa töihin 3v), 2. maa opiskelemaan (1v) 3. maa töihin ( 3v)
Hetken mielijohteesta lähdin kesätöihin ja sille tielle jäin.