Tehyn pj: "Ei enää teille on syntynyt poika/tyttö” -kortteja, vaan "uusi ihminen"
"#pride -viikon haaste
@HUS_fi
’lle:
Luovutaan niistä ”teille on syntynyt poika/tyttö”- korteista ja painetaan tilalle ”tervetuloa maailmaan, uusi ihminen”- kortteja.
Pride-koristeiden lisäksi oikeita tekoja arkeen. "
Näin twiittaa Tehy-ammattiliiton puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.
https://twitter.com/millaryt/status/1410158704213774337https://twitter…
Mitä mieltä?
Kommentit (188)
Ei helvetti....haluan pois tältä planeetalta.
"Onneksi olkoon Yennica ja Marccu, kuulin että saitte perheenlisäystä! Kumpi tuli?"
"Emme tiedä vielä, saa sitten itse päättää vanhempana..."
Liian kategorisoivaa. Teille on syntynyt se kuulostaa paremmalta, koska kukaanhan ei tiedä millainen hirviö siitä voi kasvaa.
jos haen kennelistä koiran,niin voinko vaatia urosta tai narttua?vai täytyykö pyytää vain "koiraa".ja koiran saatua täytyy miettiä kumpaa sukupuolta se on omasta mielestään....vaikeeta o
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko korrektia sanoa, että ihminen. Minusta on parempi todeta, että "Ekosysteemiinne on saapunut olento".
Mun kohdalla olisi voinut sanoa että alien 👽 saapui perheeseenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taas… Onko suomalaiset päässeet Maslowin hierakiassa niin korkealle, että aletaan keksimällä keksimään ongelmia? Synnytin juuri ja kyllä, meille syntyi TYTTÖ! Voitteko uskoa, TYTTÖ, eikä mikään sukupuoleton hyypiö.
Ei syntynyt, teille syntyi ihminen, joka päättää itse sukupuolestaan myöhemmin. Te, ette päätä lapsenne sukupuolta hänen puolestaan.
Syntyi tyttö, joka tulee aina olemaan tyttö. Tietysti hänelle saattaa kehittyä häiriö jonka vuoksi hän voi alkaa pitämään itseään poikana, vaikkei se toki todellisuutta heijastelekaan.
Ei syntynyt ja ei tule. Hän ei"pidä itseään poikana"vaan hän on poika syntyneenä tytön vartaloon. Mikäli näin ei ole niin hän on cis-tyttö ja aikuisena cis-nainen.
Entä genderfluidit, heidän sukupuolituntemuksensahan voi vaihdella päivän mittaan? Voiko ihminen olla trans ja cissupaska samanaikaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Penis = mies
Vagina = nainen
Molemmat = ?
Ei kumpaakaan = ?
Miehen värkit ja naisen aivot = ?
Naisen värkit ja miehen aivot = ?
Miksei suoraan: Teille on syntynyt? Päättäköön sitten kasvettuaan onko ihminen vai ufolla tuotettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taas… Onko suomalaiset päässeet Maslowin hierakiassa niin korkealle, että aletaan keksimällä keksimään ongelmia? Synnytin juuri ja kyllä, meille syntyi TYTTÖ! Voitteko uskoa, TYTTÖ, eikä mikään sukupuoleton hyypiö.
Ei syntynyt, teille syntyi ihminen, joka päättää itse sukupuolestaan myöhemmin. Te, ette päätä lapsenne sukupuolta hänen puolestaan.
Syntyi tyttö, joka tulee aina olemaan tyttö. Tietysti hänelle saattaa kehittyä häiriö jonka vuoksi hän voi alkaa pitämään itseään poikana, vaikkei se toki todellisuutta heijastelekaan.
Ei syntynyt ja ei tule. Hän ei"pidä itseään poikana"vaan hän on poika syntyneenä tytön vartaloon. Mikäli näin ei ole niin hän on cis-tyttö ja aikuisena cis-nainen.
Pakko vastata kahdessa osassa, kun ei mene kommentti läpi, vaikka se on täysin asiallinen. :-)
Olemassa ei ole mitään cis-naiseutta. Ihan tiedoksi vain. Kukaan tavallinen (eli ei aivopesty) naiseksi syntynyt ei identifioidu naiseksi ja elä elämäänsä jossain tiukassa naisen roolissa ja stereotypioissa ja ole täten "cis-nainen". Tämä naiseksi identifioituminen on miesten juttu, joilla on ristiriita oman sukupuolensa kanssa. Katsos, kun naiseksi syntynyt on silti nainen, vaikka ei olisikaan naisellinen tai eläisi yhteiskunnan antaman naisen roolin mukaan tai tuntisi mitään naistunteita.
1/2
Itsehän en ole mikään "cis-nainen" vaan ihan pelkkä nainen, kuten kaikki muutkin naiset. Synnyin naiseksi, mutta en tunne mitään naistunteita. Tunnen olevani ihminen, joka nyt vain sattui syntymään naiseksi. Naiseus ei sido minua mihinkään muuhun, kuin siihen, millä tavalla lisäännyn JOS lisäännyn. Muuten voin tehdä mitä haluan.
2/2
Vierailija kirjoitti:
jos haen kennelistä koiran,niin voinko vaatia urosta tai narttua?vai täytyykö pyytää vain "koiraa".ja koiran saatua täytyy miettiä kumpaa sukupuolta se on omasta mielestään....vaikeeta o
Mä ostin uroksen, silti se hakee vaatekaapista mun mekkoja, rintaliivejä sun muita, eikä koskekaan miehen vaatteisiin 🤔 Pitääkö alkaa miettimään nimenvaihtoa?
Vierailija kirjoitti:
Samantien voisi terveydenhoitohenkilökunnalta ehdottomasti kieltää kertomasta vauvan sukupuolta vanhemmille ennen syntymää, kun se on näköjään näin vaikeaa määritellä syntymän jälkeenkin.
Itse asiassa 2000 -luvun alussa ainakaan Kotkan keskussairaalassa ei suostuttu kertomaan ultrassa vauvan sukupuolta. En tiedä miksi näin oli, mutta silloin ei kyllä ollut kyse tästä mistä nyt. Tosin syntymän jälkeen sai sitten joko pinkin tai sinisen kortin ja vauvan hatun =D
Pienet on ihmisten ongelmat kun kerta yksi kortti menee näin pahasti tunteisiin 😂
Onnea pienokaisen/palleroisen johdosta! Ei tarvitse pöksyihin mennä tutkimaan. Sitä paitsi kaikki vauvat ovat suloisia, mutta kauneudesta ei voi puhua. Samanlaisia murjotun ja turvonneen näköisiä lättäneniä ovat. Parasta olla puhumatta söpöistä tytöistä. He ovat paljon vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Pienet on ihmisten ongelmat kun kerta yksi kortti menee näin pahasti tunteisiin 😂
Ei mene tunteisiin yksi kortti vaan kaikki muu sen takana. Kyse on biologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieniä näiden ongelmat sitten onkaan, ketkä loukkaantuvat sanoista tyttö tai poika...
Ulkoisista sukupuolielimistä ei voi 100% päätellä edes biologista sukupuolta , joten erittäin hyvä juttu !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penis = mies
Vagina = nainenMolemmat = ?
Ei kumpaakaan = ?
Miehen värkit ja naisen aivot = ?
Naisen värkit ja miehen aivot = ?
Mitä ihmettä? Mun vastaus tähän viestiin oli poistettu. Ei ollut tarkoitus loukata ketään, joten pahoittelut sinulle joka pahoitit mielesi!
Mulla itselläni nuori, joka kokee olevansa trans ja hänelle olen hommannut keskusteluapua. Ja sanon kokee olevansa siksi, ettei hän itsekään ole ihan täysin varma. Termit on vaihtunut useasti. Yhtä rakas on, päätyy sitten mihin tahansa.
Mitä, eikä ne olekaan toukkia?
”Teidän uuden toukkanne paino on…. ja pituus…”