Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on "järjestään", ei "järjestäen"

Vierailija
02.07.2021 |

Ei järjestetä mitään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tajusin, kiitos!

Vierailija
22/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestään tarkoittaa tietyissä asiayhteyksissä ’säännönmukaisesti, yksi toisensa jälkeen’. Esimerkiksi vaikkapa lauseessa: Viime aikoina sairaalaan saapuvat aivoverenvuotopotilaat ovat olleet järjestään rokotettuja.

Voi jeesus sun kanssas!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus sattuu, vai mitä?

Vierailija
24/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän on järjestään myöhässä"

Mitä tuo tarkoittaa? Hän on osittain paikalla.

"Hän on järjestään myöhässä" = "Hän on aina, kerta toisensa jälkeen, jatkuvasti, myöhässä"

Vierailija
25/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko hän siis hidasälyinen vai aina myöhässä? järjestään sana on ihan typerä, jos sillä ei tarkoiteta järkeä.

käytän itse järjestäen, enkä tule tuota järjestään käyttämään kuin muodoissa, hän on järjestään jäänyt jälkeen eli järki sanan taivutuksena.

Vierailija
26/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko hän siis hidasälyinen vai aina myöhässä? järjestään sana on ihan typerä, jos sillä ei tarkoiteta järkeä.

käytän itse järjestäen, enkä tule tuota järjestään käyttämään kuin muodoissa, hän on järjestään jäänyt jälkeen eli järki sanan taivutuksena.

No mitäs "hän on järjestäen myöhässä" tarkoittaa? Että hän järjestellyt myöhästymisensä? Jos sitä tarkoitat, niin mikä ettei, mutta jos tarkoitat, että on aina myöhässä, niin "järjestään" on oikein. Muuten on vähä hoono soomi.

Vierailija
27/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestään tarkoittaa tietyissä asiayhteyksissä ’säännönmukaisesti, yksi toisensa jälkeen’. Esimerkiksi vaikkapa lauseessa: Viime aikoina sairaalaan saapuvat aivoverenvuotopotilaat ovat olleet järjestään rokotettuja.

Onko tuo ihan kirja- tai yleiskielen ilmaus? Siis järjestään merkityksessä "poikkeuksetta"?

Itse olisin pitänyt tuota puhekielen ilmaisuna tai murresanana. "Järjestään" olisi minulle ollut elatiivi sanasta "järkensä"... tai elatiivi "järki"-sanan kolmannen persoonan possessiivimuodosta. :-)

Vierailija
28/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin käyttänyt koko elämäni noin nelikymppiseksi asti ilmaisua "järestään", kunnes kuulin, että se onkin "järjestään".

Sama juttu, koska täällä sanotaan järestään mutta se onkin murretta. Mutta kovassa käytössä on pohjanaalla tuo sana.

Vierailija
29/31 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järjestään myöhässä oleva henkilö käsi vai eiköhän vain tajua? :)

Vierailija
30/31 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on ehdottomasti järestään. Järjestään ilmaisu on monitulkintainen niin kuin ketjusta nähdään.

Vierailija
31/31 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, järestään järjestään keskustelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän