Se on "järjestään", ei "järjestäen"
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Järjestään tarkoittaa tietyissä asiayhteyksissä ’säännönmukaisesti, yksi toisensa jälkeen’. Esimerkiksi vaikkapa lauseessa: Viime aikoina sairaalaan saapuvat aivoverenvuotopotilaat ovat olleet järjestään rokotettuja.
Voi jeesus sun kanssas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän on järjestään myöhässä"
Mitä tuo tarkoittaa? Hän on osittain paikalla.
"Hän on järjestään myöhässä" = "Hän on aina, kerta toisensa jälkeen, jatkuvasti, myöhässä"
Vierailija kirjoitti:
onko hän siis hidasälyinen vai aina myöhässä? järjestään sana on ihan typerä, jos sillä ei tarkoiteta järkeä.
käytän itse järjestäen, enkä tule tuota järjestään käyttämään kuin muodoissa, hän on järjestään jäänyt jälkeen eli järki sanan taivutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko hän siis hidasälyinen vai aina myöhässä? järjestään sana on ihan typerä, jos sillä ei tarkoiteta järkeä.
käytän itse järjestäen, enkä tule tuota järjestään käyttämään kuin muodoissa, hän on järjestään jäänyt jälkeen eli järki sanan taivutuksena.
No mitäs "hän on järjestäen myöhässä" tarkoittaa? Että hän järjestellyt myöhästymisensä? Jos sitä tarkoitat, niin mikä ettei, mutta jos tarkoitat, että on aina myöhässä, niin "järjestään" on oikein. Muuten on vähä hoono soomi.
Vierailija kirjoitti:
Järjestään tarkoittaa tietyissä asiayhteyksissä ’säännönmukaisesti, yksi toisensa jälkeen’. Esimerkiksi vaikkapa lauseessa: Viime aikoina sairaalaan saapuvat aivoverenvuotopotilaat ovat olleet järjestään rokotettuja.
Onko tuo ihan kirja- tai yleiskielen ilmaus? Siis järjestään merkityksessä "poikkeuksetta"?
Itse olisin pitänyt tuota puhekielen ilmaisuna tai murresanana. "Järjestään" olisi minulle ollut elatiivi sanasta "järkensä"... tai elatiivi "järki"-sanan kolmannen persoonan possessiivimuodosta. :-)
Vierailija kirjoitti:
Olin käyttänyt koko elämäni noin nelikymppiseksi asti ilmaisua "järestään", kunnes kuulin, että se onkin "järjestään".
Sama juttu, koska täällä sanotaan järestään mutta se onkin murretta. Mutta kovassa käytössä on pohjanaalla tuo sana.
Onko järjestään myöhässä oleva henkilö käsi vai eiköhän vain tajua? :)
Mun mielestä se on ehdottomasti järestään. Järjestään ilmaisu on monitulkintainen niin kuin ketjusta nähdään.
Up, järestään järjestään keskustelua.
No nyt tajusin, kiitos!