Se on "järjestään", ei "järjestäen"
Kommentit (31)
Kyllä minä ainakin järjestän paljonkin - mm. kaappeja ja tavaroita ja juhlia ja ohjelmaa ja...
Järjestään on monikin tällä palstalla luopunut. Jos sitä koskaan on ollutkaan.
tuo ”järjestään” on aina ihmetyttänyt minua. En osaa sitä ilmaisua oikeastaan edes käyttää. Onko silloin kyse jostain muusta kuin järjestä? Hän on järjestään ylpeä. Miksi ei olisi? Onhan hän fiksu tyyppi.
Järjestään on sanan järki kolmannen personaan genetiivin objektimuoto. Täysin eri asia kuin tekemistä kuvaava järjestää-verbin adverbimuoto järjestäen.
Vierailija kirjoitti:
On se järjestäen, jos puhutaan järjestämisestä.
Mutta kun järjestään ei puhuta!
Olin käyttänyt koko elämäni noin nelikymppiseksi asti ilmaisua "järestään", kunnes kuulin, että se onkin "järjestään".
Vierailija kirjoitti:
Olin käyttänyt koko elämäni noin nelikymppiseksi asti ilmaisua "järestään", kunnes kuulin, että se onkin "järjestään".
Puhutteko suomea? Minulla menee nyt nämä ”järestään” jutut ihan yli hilseen, jos tarkoitetaan jotain muuta kuin järki tai järjestää sanan eri muotoja. Voisiko joku selittää!
Järjestään tarkoittaa tietyissä asiayhteyksissä ’säännönmukaisesti, yksi toisensa jälkeen’. Esimerkiksi vaikkapa lauseessa: Viime aikoina sairaalaan saapuvat aivoverenvuotopotilaat ovat olleet järjestään rokotettuja.
Vierailija kirjoitti:
"Hän on järjestään myöhässä"
Mitä tuo tarkoittaa? Hän on osittain paikalla.
On se järjestäen, jos puhutaan järjestämisestä.