Vaimoni vaatii että minä kesälomallani tekisin kaikki kotihommat kun hän on töissä.
Pitäisi ehtiä pyykinpesuun ja kaupassa käymiseen, ruoka pitäis olla tehtynä kun hän tulee kotiin. Ei kuulemma jaksa enää työpäivän jälkeen ruveta kokkaamaan mun kanssa.
Tänäänkin ollaan lasten kanssa herätty, tehty aamupala ja nyt lähdetään rannalle.
En missään välissä kyllä ehdi siivoamaan tai ruokaa laittamaan. Eväät tein itelle ja lapsille.
Taas saa haukut kun tullaan kotiin. Ärsyttää.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
No, sinä vaadit taatusti häneltä samaa, kun hän oli äitiyslomalla. Eli sitä saat mitä silloin tilasit.
Älä nyt taas oksenna tätä katkeruuttasi huonosta parisuhteestasi. Kyllästyttää. Tuo on sinun perheesi ongelma, muttei muiden.
Jos alottajan vaimo sitten vuorostaan tekee lomalla kaikki kotihommat ja mies saa elää herroiksi kotitöistä vapautettuna vaimon loman ajan, järjestely kuulostaa oikeudenmukaiselta.
Jos vaimo taas lusmuilee lomallaan, silloin homma ei ole mitenkään oikeudenmukainen.
Riippuu siis siitä, onko vastavuoroisuutta vai ei.
No ettekö te tosiaan voi mitään kompromisseja tehdä? Eikö lomalla voi esim. Joustaa tietyistä siivousstandardeista, jos normaalisti on tosi korkeet? Määrääkö nainen, kuinka paljon pitää siivota? Voiko ruuat olla helppoja ja kuten ehdotettu, voiko niitä tehdä paljon kerralla? Voiko nainen 1-2 päivänä viikossa edes tehdä ruuat? Ei kuulosta minun korviini kovin kivalta, jos nainen vaatii sulta kaiken työn kotihommien parissa. Ikävää ettei hänellä ole lomaa yhtään, mutta kyllä sunkin pitäisi saada nauttia edes vähän lomastasi. Tulkaa nyt toisianne vastaan ja yrittäkää ymmärtää toisianne, ettekö te halua toisillenne hyvää ja halua tukea toisianne? Ei sitä omaa pahaa oloa tarvitse toisen päälle kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niihin kotitöihin nyt oikeasti täytyy käyttää aikaa per päivä? Tiskit ja pyykit koneeseen, pikaraivaus päivittäin ja kerran viikossa imurointi. Ei kai lomalla muuta tarvi? Järjestä ruoka siten, että mahdollisimman vähän hommaa. Käytte lasten kans piknikeillä (eväät haet kaupasta matkalla) ja ulkona lounailla > säästyy vaivaa, tiskiä ja säätöä. Illalla sit takeawayta tai mahdollisimman helppoa ruokaa (lomalla voi välillä syödä tyylillä nakit ja ranskikset uuniin). Ostat paljon mansikoita ja herneitä terveellisiksi herkuiksi lapsille. Jos kotona täytyy tehdä jotain isompaa, ni tehkää vaimon kanssa yhdessä viikonloppuna. Säkin ansaitset lomallasi vähän myös lepoa, ymmärrän ärsytyksen. Ja olen siis nainen ja pienten äiti. Hyvä idea tuokin, että lähdet lasten kanssa pikku reissuun! Riippuen lasten iästä. Sehän olis vaimollekin luksusta saada olla muutaman päivää ihan rauhassa kotona. Kiva kun haluat järjestää lapsillesi kivoja kesäpäiviä, nauttikaa!
No yllättävän paljon tulee tiskiä ja pyykkiä, sekä lattiat likastuu äkkiä kun ravataan ulkona ja sisällä. Lasten huone nyt on kaaos aina eikä se haittaa ketään muuta paitsi vaimoa, mun mielestä tiskiäkin saa välillä olla pöydällä ettei aina tarvis olla siivoamassa mutta täst tulee sitten huutia.
Ehdotin kyllä vaimolle että jos menemme käymään sukulaisissa viikolla niin hön saa olla kotona ja jos minä sitten menen vuotostani viikonloppuna omiin menoihin niin ei sovi.
Minun lomani pitäisi kulua lasten kanssa oleillen ja siivoten ilman omaa aikaa, niin sitten oltaisi ehkö tyytyväisiä.
Ap
Mikä oma meno tuo sinun ehdottamasi sukulaisiin meno vaimolle on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vaan täältä rannalta.
Vaimo on päässyt kotiin ja pyysin josko hän aloittaisi tekemään ruokaa kun me täältä tullaan niin minä voisin siivota jäljet. Hän ei kuulemma jaksa, menee nyt ottamaan aurinkoa itsekkin.
Selvä se, me käydään lapsien kanssa syömässä ulkona ja sen jälkeen vien ne vaimolle ja lähden itse rentoutumaan pariksi tunniksi
Eroa en ole ennen miettinyt mutta kyllä tosissaan rupee käyrä olemaan huipussaan kun akka ei tee mitään muuta kuin rutisee ja valittaa kuinka hänellä ei ole vapaa-aikaa, no eipä ole minullakaan, ei edes lomalla.
Ap
Mites, kun lomasi loppuu, niin onko niin, ettei teillä kummallakaan ole vapaa-aikaa? Kyllä minä pidän vapaa-aikana sitä, kun olen lasten kanssa rannalla eikä tarvitse olla töissä.
Vapaa-ajalla tarkoitin aikaa itselle ilman lapsia, saa lukea kirjaa rauhassa, käydä salilla tms. mitä ihmiset nyt tekee kun saavat olla ilman lapsia.
Itse miellän että rannalla käynti lasten kanssa on meille ihan perusarkea eli sellaista mitä jokainen tekee lapsensa kanssa usein.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niihin kotitöihin nyt oikeasti täytyy käyttää aikaa per päivä? Tiskit ja pyykit koneeseen, pikaraivaus päivittäin ja kerran viikossa imurointi. Ei kai lomalla muuta tarvi? Järjestä ruoka siten, että mahdollisimman vähän hommaa. Käytte lasten kans piknikeillä (eväät haet kaupasta matkalla) ja ulkona lounailla > säästyy vaivaa, tiskiä ja säätöä. Illalla sit takeawayta tai mahdollisimman helppoa ruokaa (lomalla voi välillä syödä tyylillä nakit ja ranskikset uuniin). Ostat paljon mansikoita ja herneitä terveellisiksi herkuiksi lapsille. Jos kotona täytyy tehdä jotain isompaa, ni tehkää vaimon kanssa yhdessä viikonloppuna. Säkin ansaitset lomallasi vähän myös lepoa, ymmärrän ärsytyksen. Ja olen siis nainen ja pienten äiti. Hyvä idea tuokin, että lähdet lasten kanssa pikku reissuun! Riippuen lasten iästä. Sehän olis vaimollekin luksusta saada olla muutaman päivää ihan rauhassa kotona. Kiva kun haluat järjestää lapsillesi kivoja kesäpäiviä, nauttikaa!
No yllättävän paljon tulee tiskiä ja pyykkiä, sekä lattiat likastuu äkkiä kun ravataan ulkona ja sisällä. Lasten huone nyt on kaaos aina eikä se haittaa ketään muuta paitsi vaimoa, mun mielestä tiskiäkin saa välillä olla pöydällä ettei aina tarvis olla siivoamassa mutta täst tulee sitten huutia.
Ehdotin kyllä vaimolle että jos menemme käymään sukulaisissa viikolla niin hön saa olla kotona ja jos minä sitten menen vuotostani viikonloppuna omiin menoihin niin ei sovi.
Minun lomani pitäisi kulua lasten kanssa oleillen ja siivoten ilman omaa aikaa, niin sitten oltaisi ehkö tyytyväisiä.
Ap
No entäs jos tilanne olisi toisinpäin? Sinä olisit töissä ja vaimo kotona lasten kanssa, sinä ihan nurisematta töiden jälkeen kävisit kaupassa ja laittaisit ruuan samalla kun vaimo vieressä valittaa miten rankka päivä oli lasten kanssa rannalla. Että vaimo voisi viedä lapset viikolla mummolaan ja lähteä sitten viikonloppuna tyttöjen kanssa terassille, kun on niin raskasta ollut. Ja sinä ilolla lapset viikonloppuna hoitaisit, että pääsee vaimo rukka viimein rentoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä nyt niin paljoa hommaa luulisi olevan, jos joka päivä jonkun kodinaskareen/pienen siivoushomman tekee, ja iltapäivällä ruuan. Kyllä siinä ehtii rannalle ym. Meillä ainakin ihan perusjuttu, että se kellä on vapaata (mistä syystä hyvänsä, paitsi nyt sairasloma jne.) tekee kotityöt. Kunhan se toteutuu vastavuoroisesti, niin siinähän voittaa kaikki.
Niin siis jos luet ketjun, niin näet, ettei se toteudu vastavuoroidesti, ap:n vaimolla ei ole kesälomaa ollenkaan ja hoitovapaalla ollessaan vaimo katsoi, ettei hänen tarvitse tehdä ruokaa tai siivota, vaan ne hoidetaan yhdessä miehen tultua töistä.
Näin ollen minusta ap:n ei tarvitse rehkiä myöskään nyt yksin kaikkea.
Äitiysloma ei nyt ihan vertaudu kesälomaan. Äitiysloman aikaan äiti on aika sidottuna siihen vauvaan yötä päivää.
Molempien vanhempien ollessa työelämässä lapset ovat jo sen verran isoja, etteivät tarvitse sitä vanhempaa koko ajan, vaan osaavat leikkiä itsekseenkin ja nukkuvat todennäköisesti öisinkin ilman pari tunnin välein olevia herätyksiä.
Jälkimmäiseen täytyy kommentoida, että me molemmat vanhemmat olemme vuorotyössä eri rytmityksellä ja meidän 2v vaatii ihan joka ikisen minuutin huomion. Ei leiki minuuttiakaan yksin eikä nuku yhtäkään yötä heräilemättä parin tunnin välein. Käydään silti täyspäiväisesti töissä yöheräilyistä huolimatta. Eli ei se lopu vain siihen äitiyslomaan välttämättä. Eikä ole lomia. Tätä se on varmaan kouluikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä nyt niin paljoa hommaa luulisi olevan, jos joka päivä jonkun kodinaskareen/pienen siivoushomman tekee, ja iltapäivällä ruuan. Kyllä siinä ehtii rannalle ym. Meillä ainakin ihan perusjuttu, että se kellä on vapaata (mistä syystä hyvänsä, paitsi nyt sairasloma jne.) tekee kotityöt. Kunhan se toteutuu vastavuoroisesti, niin siinähän voittaa kaikki.
Niin siis jos luet ketjun, niin näet, ettei se toteudu vastavuoroidesti, ap:n vaimolla ei ole kesälomaa ollenkaan ja hoitovapaalla ollessaan vaimo katsoi, ettei hänen tarvitse tehdä ruokaa tai siivota, vaan ne hoidetaan yhdessä miehen tultua töistä.
Halloota! Äitiysloma on eri asia, kuin kesäloma. Tajuatko millaista on olla vastasyntyneen vauvan kanssa? Ja siihen päälle vielä taaperoikäinen? Et pääse edes suihkuun tai WChen yksin. Vauva nukkuu öisin pahimmillaan tunnin- parin jaksoissa, jos on koliikkivauva, niin saattaa huutaa yöt päivät läpeensä. Älä kehtaa
Vastasyntynyt vauvamme on nukkunut tänään yhteensä 6h, käytännössä hön siis syö ja nukkuu.
Taapero istuu vesisaavissa terassilla ja minä luem kirjaa kun vauva nukkuu vaunuissa (varjossa)
Ei tää nyt mitään hirveen raskasta ole😂
Jep, arvasin, provo. Et edes tiedä, miten kauan äitiyslomalla ollaan. Et todellakaan ole vastasyntyneen vauvan kanssa kotona, kun äiti on töissä.
Mikä on tavoite tällä provoilullasi? Pelkkä provoilu, vai marttyyrin sädekehän kerääminen miehille ja naisten haukkuminen? Vai molemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on päässyt kotiin ja pyysin josko hän aloittaisi tekemään ruokaa kun me täältä tullaan niin minä voisin siivota jäljet. Hän ei kuulemma jaksa, menee nyt ottamaan aurinkoa itsekkin.
Selvä se, me käydään lapsien kanssa syömässä ulkona ja sen jälkeen vien ne vaimolle ja lähden itse rentoutumaan pariksi tunniksi
Eroa en ole ennen miettinyt mutta kyllä tosissaan rupee käyrä olemaan huipussaan kun akka ei tee mitään muuta kuin rutisee ja valittaa kuinka hänellä ei ole vapaa-aikaa, no eipä ole minullakaan, ei edes lomalla.
Ap
Mites, kun lomasi loppuu, niin onko niin, ettei teillä kummallakaan ole vapaa-aikaa? Kyllä minä pidän vapaa-aikana sitä, kun olen lasten kanssa rannalla eikä tarvitse olla töissä.
Vapaa-ajalla tarkoitin aikaa itselle ilman lapsia, saa lukea kirjaa rauhassa, käydä salilla tms. mitä ihmiset nyt tekee kun saavat olla ilman lapsia.
Itse miellän että rannalla käynti lasten kanssa on meille ihan perusarkea eli sellaista mitä jokainen tekee lapsensa kanssa usein.
Ap
Kyllä meillä rannalle mennään sen vuoksi että se on kivaa vaihtelua siihen arkeen. Aika usein sinne on lasten ollessa pieniä lähdetty yhdessä sen jälkeen kun molemmat tai toinen on tullut töistä jos molemmat ei ole vapaalla. Pikkulasten vahtiminen kun kyllä käy "työstä" varsinkin kun niitä on useampi joten me koettiin se asia tehdä mukavammaksi yhdessä aina kun siihen vain oli mahdollisuus. Lisättäköön nyt kuitenkin että varsin tyytyväinen ole että lapset on jo vähän isompia.
Ruuat tilataan kotiinkannolla, pyykkikone toimii ilman, että vieressä seisoo ja ruokalistan voi tehdä helpoista, nopeista ruuista.
Lapset kuitenkin nousee väh tunti sun jälkeen. Kerkeet paljon tekemään sinä aikana
Tilatkaa loman ajan ruuat tai syökää ulkona. Imuroikaa vasta loman viimeisenä päivänä. Ei elämän tarvitse olla pelkkää kotitöiden tekoa, etenkin kun valmisruuat, kotiinkuljetukset ja siivouspalvelut on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä oma meno tuo sinun ehdottamasi sukulaisiin meno vaimolle on?
No minä ainakin todellakin nauttisin jos saisin olla muutaman päivän yksin kotona ja vapaa-aikaa olisi töiden jälkeen noin 16-23! Silloinhan sitä olisi täysi vapaus tehdä mitä huvittaa. Omat lapset vaan vielä liian pieniä tommoseen, mut aion kyllä jatkossa välillä lähettää miehen heidän kanssa reissuun ihan itsekkäistä syistä :D
Miksei voi samalla tehdä syötävää koko perheelle? On teillä siinä hieno perhe, jossa pidetään huolta kaikista 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Joopa joo. Kyllä sen liki jokainen pienten lasten vanhempi tajuaa, ettei sitä omaa aikaa ole hirveästi ja lomat touhutaan lasten kanssa eikä itsekseen lukemassa kirjaa. Meillä on nimenomaan niin, että vuorotellaan lomat (mies oli nyt 4 viikkoa kesäkuussa ja mulla alkoi nyt heinäkuussa), jotta lasten ei tarvitse mennä hoitoon eikä kummallakaan meistä ole noin raskasta ja vaikeaa mitä teillä vaikuttaisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloota! Äitiysloma on eri asia, kuin kesäloma. Tajuatko millaista on olla vastasyntyneen vauvan kanssa? Ja siihen päälle vielä taaperoikäinen? Et pääse edes suihkuun tai WChen yksin. Vauva nukkuu öisin pahimmillaan tunnin- parin jaksoissa, jos on koliikkivauva, niin saattaa huutaa yöt päivät läpeensä. Älä kehtaa
Vastasyntynyt vauvamme on nukkunut tänään yhteensä 6h, käytännössä hön siis syö ja nukkuu.
Taapero istuu vesisaavissa terassilla ja minä luem kirjaa kun vauva nukkuu vaunuissa (varjossa)
Ei tää nyt mitään hirveen raskasta ole😂
Äitiyslomaan sisältyy myös äidin elimistön fyysinen palautuminen raskaus- ja synnytysrasituksesta.
Se ei välttämättä tapahdu hetkessä. Testasin, kun nuorin oli 2 kuukauden ikäinen ja menin viikonlopuksi "huvikseni" töihin (laitosapulaisen työ sairaalassa). Jouduin toteamaan, etten ollut fyysisesti vielä siinä työn vaatimassa vesiämpärien nostelukunnossa, vaikka luulin olevani. Tämä tapahtui siis 1980-luvulla. - En sen koommin ole sitä työtä tehnyt, mutta valaisi itselleni, ettei synnytyksestä toipuminen tapahdu hetkessä.
Tämäkö on sitä naisten "kotityöt jaetaan 50/50"
Kotona tekevät kaikki kotitöitä eikä kukaan asu kuin hotellissa vaikka toinen olisi työttömänä tai lomalla. Törkeetä jos työssäkäyvä edellyttää täysihoitoa ja tulevansa töistä kotiin kuin hotelliin jos toinen on kotona. Se on hyväksikäyttöä. Jos toinen on lomalla niin vielä törkeempää ja että oma työssäkäyminen muka antaa aiheen tulla kotiin kuin hotelliin. Vaikka olisin kotona niin puolisoni ei asu kuin hotellissa. Kotitöitä tehdään yhdessä. En minäkään työssäkäydessä voisi elää kotonani kuin hotellissa ja vaatia täysihoitoa jos puoliso on lomalla tai lomautettuna. Ainoastaan jos toinen sairastuu niin meillä voi elää kuin hotellissa ja passataan kaikki puolin ja toisin. Näitä tapauksia on ollut kun kumpikin olemme leikkauksissa olleet. Mikään muu ei anna aihetta olla osallistumasta kotitöihin.
Ihan hauska provo.
Lomalla tehdään sen verran kuin jaksetaan. Lasketaan standardeja ja löysätään pipoa 😎
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi, minä niin tunnistan tuosta itseni ja ajatukseni muutaman vuoden takaa. Aika moni muukin nainen varmasti tunnistaa. Welcome to our world.
Vapaa-aikaa kannattaa opetella pitämään myös niitten lasten kanssa samoin ne lapset kannattaa jo pienestä ottaa mukaa niihin kotitöihin. Ymmärrän toki tilanteen jos molemmat ei silloin tällöin voi lähteä jonnekin ilman lapsia.