Vaimoni vaatii että minä kesälomallani tekisin kaikki kotihommat kun hän on töissä.
Pitäisi ehtiä pyykinpesuun ja kaupassa käymiseen, ruoka pitäis olla tehtynä kun hän tulee kotiin. Ei kuulemma jaksa enää työpäivän jälkeen ruveta kokkaamaan mun kanssa.
Tänäänkin ollaan lasten kanssa herätty, tehty aamupala ja nyt lähdetään rannalle.
En missään välissä kyllä ehdi siivoamaan tai ruokaa laittamaan. Eväät tein itelle ja lapsille.
Taas saa haukut kun tullaan kotiin. Ärsyttää.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siivoat illalla kun olet saanut ruuan valmiiksi? Se nyt vain on niin, että kun lapsia tulee niin ne omat lomat vailla velvollisuuksia ja työtä ovat mennyttä. Turhaan siis kiukuttelet ja teet itsestäsi ääliötä, pian se loma loppuu ja pääset töihin ja kotitöiden määrä tasaantuu. Huolehdit nyt vain sitten siitä, että vaimo tekee samassa suhteessa omilla lomillaan.
Me ollaan iltaisin yhdessä siivottu ka tehty ruoka kun vaimo on tullut töistä kotiin. Nyt hän lähinnä vaan valittaa kun minä en ole mitään kotihommia tehnyt.
Vaimo ei itse tehnyt yhtään mitään kotihommia kun oli äitiyslomalla vaan silloinkin teimme ne yhdessä iltaisin. Lisäksi minä hoidin lapset nukkumaan.
Nyt kun se on hänen hommansa niin alkoi valitus!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huolehdit nyt vain sitten siitä, että vaimo tekee samassa suhteessa omilla lomillaan.
Edelleen painotan samaa, jos sinä et huolehdi omalta osaltasi siitä, että työt jakautuvat tasan niin kukaan muu ei tee sitä sinun puolestasi. Olet risteyskohdassa veliseni: 1. Menetkö tossun alle? 2. Oletko mies ja otat riskin, että nainen suuttuu ja sinä jäät vähäksi aikaa ilman tai pahimmassa tapauksessa vaimo häipyy? Voin sanoa, että naiset eivät juuri arvosta tohvelisankareita vaan niitä joilla itseluottamus kestää riidat.
Ehkä vaimosikin haluaisi nauttia kesäpäivistä lasten kanssa työpäivän jälkeen. Kun ruoka on valmiina hänen tullessa töistä, niin ruokailun jälkeen ehditte koko porukka vielä puistoon ja rannalle.
Laita pyykit illalla koneeseen valmiiksi ja kone ajastimella päälle niin, että pyykit on pesty aamupalan jälkeen. Siitä pyykit kuivumaan samalla, kun lapset pukeutuvat ja leikkivät.
Kaupassa voi käydä vaikka kerran viikossa sunnuntaina. Ei ole iso homma.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaimosikin haluaisi nauttia kesäpäivistä lasten kanssa työpäivän jälkeen. Kun ruoka on valmiina hänen tullessa töistä, niin ruokailun jälkeen ehditte koko porukka vielä puistoon ja rannalle.
Laita pyykit illalla koneeseen valmiiksi ja kone ajastimella päälle niin, että pyykit on pesty aamupalan jälkeen. Siitä pyykit kuivumaan samalla, kun lapset pukeutuvat ja leikkivät.
Vaimo saisikin nauttia kesäpäivistä lasten kanssa ihan niin pljon kun haluaa, mutta ei ole reilua että odottaa minun sillä välin siivoavan yksin sisällä, käymään kaupassa jne. Minäkin haluan nauttia lomastani.
Ehdotin vaimolle että tehdään ruoka yhdessä kun hän tulee, teen valmiiksi ostokset kauppakassiin ja hänen tehtäväksi jäö vain hakea ne. Lauantaisin sitten siivotaan porukalla ja viikolla koti saisi olla hujan hajan.
Ei sopinut, hän ei ala ainoita vapaita viikonloppuja tuhlaamaan siivoukseen.
Ei tämä hirveästi lomalta tunnu jos mun pitää yksin hoitaa kaikki. Enkä kyllä ole siihen suostumassakaan, huutakoon sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siivoat illalla kun olet saanut ruuan valmiiksi? Se nyt vain on niin, että kun lapsia tulee niin ne omat lomat vailla velvollisuuksia ja työtä ovat mennyttä. Turhaan siis kiukuttelet ja teet itsestäsi ääliötä, pian se loma loppuu ja pääset töihin ja kotitöiden määrä tasaantuu. Huolehdit nyt vain sitten siitä, että vaimo tekee samassa suhteessa omilla lomillaan.
Me ollaan iltaisin yhdessä siivottu ka tehty ruoka kun vaimo on tullut töistä kotiin. Nyt hän lähinnä vaan valittaa kun minä en ole mitään kotihommia tehnyt.
Vaimo ei itse tehnyt yhtään mitään kotihommia kun oli äitiyslomalla vaan silloinkin teimme ne yhdessä iltaisin. Lisäksi minä hoidin lapset nukkumaan.
Nyt kun se on hänen hommansa niin alkoi valitus!
Ap
Sin unohdat sujuvasti sen, että vaimolla oli äitiysloman aikana pieni vauva hoidettavana. Vaikka väittäisit, että nuorin on nyt 9 kk vanha, niin en usko.
Vaimollasi tulee olemaan rankka vuosi, jos ei saa pitää yhtään lomaa ja viikonloppuisinkin pitää siivota, kun kotona lomaileva mies ei ehdi viikolla. Ei siihen siivoamiseen kauaa mene, jos huolehtii sotkut pois saman tien.
Tavallisesti rakastava puoliso kyllä haluaa mahdollistaa myös sille työssäkäyvällekin vapaa-aikaa, jos itse on lomalla. Ehkä sinun pitäisi varata itsellesi ja lapsille vaikka mökki tai hotelli, niin vaimosikin saisi vähän nauttia kesästä.
Kello on kaksi ja olet ehtinyt herätä, tehdä aamupalan ja eväät sinulle ja lapsille. Aika hidasta toimintaa.
Kauan voi ihmisellä mennä ruuanlaittoon ja siivoukseen? Asutteko jossain tuhannen neliön linnassa? Siis imurointiin menee max 40min, ihan sama jos jossain sängyn alla on vähän pölyä. Sit toi ruuanlaitto. Ei siel kaupassa tarvii olla kahta tuntia. Ostat jotain, mistä tulee nopsaan ruoka; vaikka pasta ja tomaattikastike. Sen aterian saat tehtyä vartissa.
Voisitteko sopia siitä, miten jatkossa hoidatte vastaavat tilanteet? Olisi varmaan reilua, jos säännöt olisivat aina samat riippumatta siitä, kumpi on lomalla ja kumpi töissä. Äitiysloma/vanhempainvapaa yms. eivät toki ole lomaa. Et tosin niin ole tainnut tässä väittääkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä meinaat saada, ni kyl se vaan täytys.
Ai sä annat kun puoliso vain tekee kotityöt. Onko seksi joku palkkio kotitöiden tekemisestä?
Muistan kun parikymppisenä asuin yhdessä "miehen" kanssa.
Mä kävin siivousduunissa yleensä 06-14, iltaisin vielä pari tuntia. Sen lisäksi hoidin ostokset, pyykit, ruuan, siivouksen, laskut, ihan kaikki. Mies oli kotona työttömänä eikä tehnyt mitään oma-alotteisesti saati pyydettäessä. Yleensä kotiin tullessani oli saanut jo kalsarit päälleen ja teki ITSELLEEN aamupalaa. Järkyttyi kerran kun olin putsaamassa suihkun viemäriä kun ei vetänyt, oli kuulemma ällöttävää eikä ollut tajunnut että niitäkin pitää putsata.
Sitten mies pääsi kouluun. Itse olin ollut huimat kaksi viikkoa työttömänä, kun mies alkoi tunkemaan mainosten jakajaa haetaan-mainoksia nokan eteen ja
puhumaan että hänen mielestään sen kotona olevan kuuluu hoitaa siivoukset, kokkaus jne eikä tosissaan nähnyt mitään ristiriitaa tuossa omaan toimintaansa nähden.
Ei hlvetti teidän "miesten" kanssa, en ikinä enää muuta yhteen kenenkään kanssa. Voin vaan kuvitella miten kamalaa on vielä kun lapsia tulee kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko sopia siitä, miten jatkossa hoidatte vastaavat tilanteet? Olisi varmaan reilua, jos säännöt olisivat aina samat riippumatta siitä, kumpi on lomalla ja kumpi töissä. Äitiysloma/vanhempainvapaa yms. eivät toki ole lomaa. Et tosin niin ole tainnut tässä väittääkään.
Selkeintä on mun mielestä sopia säännöt siten että ne toimii oli lomalla tai ei. Miksi loman pitäisi olla vain kotitöiden tekemistä jos ne muuten hoidetaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo saisikin nauttia kesäpäivistä lasten kanssa ihan niin pljon kun haluaa, mutta ei ole reilua että odottaa minun sillä välin siivoavan yksin sisällä, käymään kaupassa jne. Minäkin haluan nauttia lomastani.
Ehdotin vaimolle että tehdään ruoka yhdessä kun hän tulee, teen valmiiksi ostokset kauppakassiin ja hänen tehtäväksi jäö vain hakea ne. Lauantaisin sitten siivotaan porukalla ja viikolla koti saisi olla hujan hajan.
Ei tämä hirveästi lomalta tunnu jos mun pitää yksin hoitaa kaikki. Enkä kyllä ole siihen suostumassakaan, huutakoon sitten.
Ap
Jos oletetaan, että vaimosi tekee perus 8-16 työtä ja työmatkaan menee noin 40 minuuttia, niin vaimosi on kotona siinä viiden aikaan. Sitten pitäisi tehdä ruoka (30-45 min), syödä ja siivota keittiö (30 min). Tuossa vaiheessa kello on jo kuusi. Sen jälkeen olisi aikaa nauttia kesäpäivästä perheen kanssa ja lähteä uimaan/puistoon. Jos lasten iltatoimet alkavat vaikka puoli kahdeksalta, niin ei tuossa kauheasti jää aikaa nauttia kesäpäivästä töiden jälkeen.
Hienoa kun teet aamupalan lapsille. Ja että olet rannalla heidän kanssaan. Tee myös ruoka ainakin joskus, naisena koettu millaista on kun loma kuluu kotitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos oletetaan, että vaimosi tekee perus 8-16 työtä ja työmatkaan menee noin 40 minuuttia, niin vaimosi on kotona siinä viiden aikaan. Sitten pitäisi tehdä ruoka (30-45 min), syödä ja siivota keittiö (30 min). Tuossa vaiheessa kello on jo kuusi. Sen jälkeen olisi aikaa nauttia kesäpäivästä perheen kanssa ja lähteä uimaan/puistoon. Jos lasten iltatoimet alkavat vaikka puoli kahdeksalta, niin ei tuossa kauheasti jää aikaa nauttia kesäpäivästä töiden jälkeen.
Mikä pakko se ruoka on laittaa ja syödä heti kun tulee töistä. Ja sen keittiönkin ehtii siivota illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä pakko se ruoka on laittaa ja syödä heti kun tulee töistä. Ja sen keittiönkin ehtii siivota illalla.
Yleensä ne perheen lapset pitää joka tapauksessa ruokkia. Pienet lapset syövät lämpimän ruuan aika useissa perheissä kahdesti päivässä ja jos heille tekee ruuan, niin samalla vaivalla tekee ruuan perheen aikuisillekin. Nythän ap vaatii, että vaimo tekisi ruuan töiden jälkeen, joten lapset tuskin ovat syöneet ennen sitä.
Minä ymmärrän kyllä hyvin, ettå vaimo on vähän kade sinulle, koska hänellä ei sitä kesälomaa ole. Lienee kuitenkin ihan itse hakenut uutta duunia ja sen seurauksena siis vailla vuosilomaa?
Mutta jos vaimosi perhevapaallakin lähti siitä, että hän hoitaa vain lapsia ja lasten päivänaikaisista tarpeista, en näe mitään syytä sille, että SINUN nyt pitäisikin yhtäkkiä hoitaa kaikki kotihommat. Samalla periaattella tietysti toimit nyt kuin hänkin ollessaan perhevapaalla!
Vetoa siis tuohon.
Ok, jos on kotona, ei se pesukoneen päälle panemiseen mene puolta minuuttia kauempaa. Se on ihan helposti tehtävissä. Ruoankaan teko ei kyllä ole vähäisimmässäkäån määrin iso riesa, sitä voi ostaa valmiina tai tehdä helppoja juttuja tyyppiä kinkkukiusaus, kananuudelivokki tai jauhelihakeitto, niiden tekoon menee aktiivista aikaa muutama minuutti.
Eli joskus voi joustaa toisen elämää helpottaakseen, mutta periaate on kumminkin toki oltava se, että yhdessä hoidetaan kotityöt.
Minä pidän itsestään selvänä sitä, että se kumpi lomailee ottaa päävastuun siivouksesta, ruuanlaitosta, kaupassa käynneistä ja lasten ja lemmikkien kanssa touhuamisesta (mikäli niitä on). Meillä on toiminut kyllä. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että sen työssä käyvän ei tarvitse tehdä mitään, mutta päävastuu on sillä, joka lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yleensä ne perheen lapset pitää joka tapauksessa ruokkia. Pienet lapset syövät lämpimän ruuan aika useissa perheissä kahdesti päivässä ja jos heille tekee ruuan, niin samalla vaivalla tekee ruuan perheen aikuisillekin. Nythän ap vaatii, että vaimo tekisi ruuan töiden jälkeen, joten lapset tuskin ovat syöneet ennen sitä.
Eiköhän lapset syö lounaaksi sitä, mitä edelliseltä illalta on jäänyt, näin ainakin meillä toimittiin.
Welcome to your wife's life!
Meillä ei onneksi tarvitse tuosta edes neuvotella, mies on tarpeeksi fiksu tajutakseen miten homma hoidetaan.