Asun punaisten lyhtyjen alueella
Amsterdamissa siis ja asun täällä ihan pysyvästi. Mitä haluat tietää?
Kommentit (14)
Mitä teet työksesi?
Amsterdam on ihana paikka ja ihmiset mahtavia, varmaan kiva paikka asua.
Tiedätkö mikä on niiden tyttöjen tausta ketkä siellä ikkunoissa poseeraa? Ovatko paikallisia vai muualta tulleita tai tuotuja? Tekevätkö hommaa vapaaehtoisesti?
Onko kallis vuokra? Tulin just lomamatkalta Amsterdamista ja kävin myös alueella. Monivuotinen haave olisi löytää töitä Hollannista.
Olen viihtynyt hyvin, mulla on tosi kiva kämppä ja sijainti on keskeinen. Alakerrassa on jonkun tytön vuokraama ikkuna, mutta se ei enää häiritse millään tavalla. Suurin osa tytöistä on itäisestä Euroopasta. Aika harva on paikallisia. Virallisesti täytyy olla työlupa, joten periaatteessa Euroopan ulkopuolelta ei noin vain voi vuokrata ikkunaa. Tyttöjen täytyy olla virallisesti rekisteröityneitä asukkaita Alankomaissa ja he maksavat veroja. Veikkaan, että monet ovat ihmiskaupan uhreja, vaikka virallisesti muuta toki väitetäänkin... On ihan tavallista, että joku parittaja pyörii taustalla ja kerää tytöiltä "suojelurahaa" tai jotakin vastaavaa.
Olen töissä lentokentällä.
AP
Puhutko hollantia? :) kuulin sattumalta tanaan suomalaisten asiakkaiden juttelevan keskenaan suomeksi, oli ihanaa puhua suomea pitkasta aikaa! Elelen itse pari tuntia etelammassa, teknologiakaupungissa ja asun hollantilaisen avomieheni kanssa.
Miten pitkaan olet asunut taalla?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:49"]
Onko kallis vuokra? Tulin just lomamatkalta Amsterdamista ja kävin myös alueella. Monivuotinen haave olisi löytää töitä Hollannista.
[/quote]
Vuokrat on kalliita tällä alueella. Alle 1500 ei oikein löydy mitään. Jos hyvä tuuri käy niin ehkä pienen kaksion saa tuolla summalla. Mulla on omistusasunto.
Hollannissa ja varsinkin Amsterdamissa on vilkas expat kulttuuri. Töitä on paljon ja englanti riittää.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:56"]
Puhutko hollantia? :) kuulin sattumalta tanaan suomalaisten asiakkaiden juttelevan keskenaan suomeksi, oli ihanaa puhua suomea pitkasta aikaa! Elelen itse pari tuntia etelammassa, teknologiakaupungissa ja asun hollantilaisen avomieheni kanssa.
Miten pitkaan olet asunut taalla?
[/quote]
Moikka! Puhun sujuvaa hollantia ja olen asunut täällä reilut 5 vuotta. Hollannissa on aika pienet suomalaiset piirit, joten ehkä mekin tunnetaan jotain kautta ;)
ap
Aika hauska! :) puhun itsekin sujuvaa hollantia (yliopistoa varten piti olla nt2-II plakkarissa), mutta en ole tavannut ketaan muuta suomalaista samassa tilanteessa. En oikeastaan tunne yhtaan suomalaista taalta muutenkaan, tuttavapiirini on suurimmalta osin ihan vain hollantilaisia :)
Kiva kuulla muista suomalaisista taalla! :)
Minäki oon ollu vuoden hollannissa rotterdamissa ja mua kyllä järkytti, ku näin siellä ns. peltikujan tuntumassa perusteellisesti käytetyn huoran. Taitaa olla niin, että aika isolta osin käyttävät huumeita ja ku lopettavat työt, putoavat jonnekin sosiaaliturvan ulottumattomiin.. Ja sit myyvät itseään sen verran, että saavat päiväannoksensa aineita... Ja tuo peltikuja r'damissa oli siis rekkakuskien suosiman "fruittiparkin" tuntumassa sijaitseva teollisuushallin tapainen, jossa naiset majailivat ja kylmähermoiset puutteessa elävät sai vitosella panon.. Tai näin ainakin siellä liikkuneiden suomalaisten mukaan...
Aika paljon oli porukkaa varastohommissa ja puutarhoilla, opiskelemassa ja igan vaan hengaamassa.
Kävin amsterdamissakin pari kertaa, myös punaisten lyhtyjen aluetta katsomassa..
Ei oo muuten kauaa siitä, ku katoin areenasta ohjelman identtisistä kaksosista, jotka oli ikänsä työskennelleet prostituoituina punaisten lyhtyjen alueella.. Koko ilmiö on kiinnostava.. Onhan vastaavia alueita muissakin satamakaupungeissa: antwerpenissa belgiassa, hampurissa saksassa, tallinnassa.. Mutta amsterdamilaisten mielestä tietenkin ainoa punaisten lyhtyjen alue on siellä :)
kannattaa tosin käydä hollannissa katsomassa muutakin kuin amsterdamin punaiset lyhdyt..
No kiva paikkahan se on, tosin asunnot pieniä ja kalliita. Eipä ole kysyttävää, paitsi että sinulla taitaa silti olla tylsää, kin av:llä roikut. Ota rohkeasti kontaktia ihmisiin!!!
Olisiko mitään vinkkejä, mistä suomalainen voisi löytää töitä :)? Kielitaitoa löytyy ja suht monipuolista työkokemusta lähinnä asiakaspalvelusta. Hollantikin on tarttunut vähän ihan korvakuulolta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:40"]
Olisiko mitään vinkkejä, mistä suomalainen voisi löytää töitä :)? Kielitaitoa löytyy ja suht monipuolista työkokemusta lähinnä asiakaspalvelusta. Hollantikin on tarttunut vähän ihan korvakuulolta.
[/quote]
Asiakaspalveluhommia täällä on paljonkin lähinnä call centeritä. Ja ihan suomalaisia etsitään monessa firmassa esim booking.com ja TomTom. Sitten on tietysti ravintolat ja baarit, mutta niissä on aika surkea palkka ja työ on mitä on. Ei muuta kun rohkeasti Hollantiin! Asunnot on Amsterdamissa kalliita, mutta mielummin minä täällä asun kuin Suomessa ;)
ap
Ei muuta kun näyteikkuna hommiin...👍👍
Oletko viihtynyt?
Nuorempana kävin äitini kanssa lomalla Amsterdamissa ja kerran lähdimme illalla hotellilta tutkimaan ympäristöä ilman sen suurempaa päämäärää... Pari katua tallasimme kun yhtäkkiä puolipukeisia naisia alkoi näkyä ikkunoissa ja punaisia valoja siellä sun täällä ja tajusimme missä olimme. Hauskaa tämä oli siksi, että olimme päivää aikaisemmin yrittäneet etsiä kyseistä aluetta, tajuamatta siis että se oli lähes hotellimme vieressä...