Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskely työttömänä

Vierailija
02.07.2021 |

Voiko te-toimisto evätä oikeuden sivutoimisiin, vapaan sivistystyön piiriin kuuluviin opintoihin, jotka eivät valmista mihinkään tutkintoon ja joiden puitteissa opetusta on vain viikonloppuisin n. 6 h/vk?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse alan amk verkko opintoihin työttömänä, jossa viikolla pari tuntia illalla netin välityksellä ja par kertaa kuukaudessa sama viikonloppuna niin olen kokoaikainen opiskelija, vaikka voisin hyvin käydä päivisin töissä. Mut säännöt on saannöt.

Sinun koulutuksesi ilmeisesti rikkoo kokoaikaisuuden lisäksi toistakin kohtaa, eli se on tutkintoon johtavaa. Silloin sinulla on oikeus opintotukeen  työttömyysturvan sijasta.

Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta ilmoittaa opiskelustaan eikä ne tiedot ole julkisia. Siinä vaiheessa se voi olla vähän kiusallista, jos pienellä paikkakunnalla sattuu monta työkkärin virkailijaa samalle kurssille, joka on vähän kyseenalainen kuten joku tiukka 15 op/ viikkoa kesäyliopistokurssi.

Vierailija
42/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse alan amk verkko opintoihin työttömänä, jossa viikolla pari tuntia illalla netin välityksellä ja par kertaa kuukaudessa sama viikonloppuna niin olen kokoaikainen opiskelija, vaikka voisin hyvin käydä päivisin töissä. Mut säännöt on saannöt.

Sinun koulutuksesi ilmeisesti rikkoo kokoaikaisuuden lisäksi toistakin kohtaa, eli se on tutkintoon johtavaa. Silloin sinulla on oikeus opintotukeen  työttömyysturvan sijasta.

Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta ilmoittaa opiskelustaan eikä ne tiedot ole julkisia. Siinä vaiheessa se voi olla vähän kiusallista, jos pienellä paikkakunnalla sattuu monta työkkärin virkailijaa samalle kurssille, joka on vähän kyseenalainen kuten joku tiukka 15 op/ viikkoa kesäyliopistokurssi.

Ja lähipiirissäkin voi olla sellaisia käärmeitä jotka ilmiantavat. Jälkikäteen harmeilta välttyäkseen kannattaa vaan rehellisesti kaikki hyväksyttää TE- toimistolla ennen kuin alkaa yhtään mitään opiskelemaan tai jos haluaa vapaaehtoistyötä tehdä. Itse en sitä riskiä ottaisi että perittäisiin työttömyyskorvaukset takaisin. On turvallisempi olokin kun toimii rehellisesti. Kukaan ei voi käräyttää eikä tarvitse pelko persuuksissa elää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, opintosi joko johtavat tutkintoon tai ovat yli 5 op/kk. Sillä ei ole mitään väliä ovatko ne millaiseen kellonaikaan, lähiopetuksena tai verkossa. Tämä tulee suoraan laista.

No eivät ole yli 5 op/ 25h viikossa, vaan 6 h viikossa, kuusi kuukautta vuodesta yhden vuoden ajan. Luulisi, että ei olisi ongelma.

Kuinka monta opintopistettä kertyy kuudessa kuukaudessa = 26 viikossa? Opintopisteet ratkaisevat, eivät luentoihin tai harjoituksiin käytetyt tunnit. 

Itsehän sinä olet sinne ilmoittanut olevasi kokoaikainen opiskelija, joka perustunee nimenomaan opintopisteisiin. 

Jos sinä olet hakenut työttömyyskorvausta eli lähettänyt maksajalle sen työtön,työtön,työtön.... -luettelon jokaiselta päivältä ja se on hylätty, sinä voit tehdä siitä oikaisuvaatimuksen. Et siis työkkärin päätöksestä vaan vasta maksajan. Tämä on ihan kiusalla tehty näin monimutkaiseksi, mutta kyllä sillä voi hyvä tuntipalkan saada, jos opiskeluajalta tuleekin nolla euron sijasta ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.

Vierailija
44/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin maisteriksi työn ohella, ensin avoimessa, sitten pääsin yliopistoon.

Opiskelu tapahtui tietenkin vapaa-ajalla. - Ei onneksi otettu palkkaa pois, kun opiskelu oli "harrastus", joka silti johti tutkintoon, vieläpä erinomaisin arvosanoin.

Olen ymmärtänyt, että juuri avoimen yliopiston kurssit painottuvat iltoihin siksi, että työssäkäyvä voisi niihin osallistua. Työkkärin säännöissä ei ole järjen hiventä.

Opiskelemaan vain, ap, mutta työkkärissä kannattaa sanoa, että juopottelee vapaa-aikoinaan ja iltaisin - se sentään lienee sallittu harrastus siinä työnhaun ohessa.

Ei työkkärin säännöt estä opiskelua avoimessa yliopistossa, kunhan ne muut ehdot täyttyvät. Ei siis tule liikaa keskimääräisiä opintopisteitä, tunteja eikä ole tutkintoon johtavaa. Onhan sellaisiakin, jotka ovat oikeasti sitovia, esimerkiksi sosiaalityön opintoihin kuuluva harjoittelu.

Vierailija
45/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Minä sain hoitaa aikoja sitten keskeytyneet AMK-opinnot loppuun työttömyysturvalla.

Vierailija
46/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Minä sain hoitaa aikoja sitten keskeytyneet AMK-opinnot loppuun työttömyysturvalla.

Täällä on taas puurot ja vellit sekaisin. Työtön voi opiskella päätoimisiksi katsottavia, esim tutkintotavoitteisia tai yli 5op/kk opintoja työttömyysturvalla JOS niihin myönnetään omaehtoisen opiskelun tuki. Jos ei myönnetä, ei voi vaikka kuinka opiskelisi verkossa öisin, koska se yöverkko-opiskelu ei tee niistä sivutoimisia.

Vierailija
47/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas puurot ja vellit sekaisin. Työtön voi opiskella päätoimisiksi katsottavia, esim tutkintotavoitteisia tai yli 5op/kk opintoja työttömyysturvalla JOS niihin myönnetään omaehtoisen opiskelun tuki. Jos ei myönnetä, ei voi vaikka kuinka opiskelisi verkossa öisin, koska se yöverkko-opiskelu ei tee niistä sivutoimisia.

Ja taas törmäämme siihen, että sekä hyvässä että pahassa TE-toimisto voi harkita ja tulkita. Minulle sanottiin vain, että opiskele rauhassa loppuun. Ei anottu, myönnetty tai selitelty mitään.