Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskely työttömänä

Vierailija
02.07.2021 |

Voiko te-toimisto evätä oikeuden sivutoimisiin, vapaan sivistystyön piiriin kuuluviin opintoihin, jotka eivät valmista mihinkään tutkintoon ja joiden puitteissa opetusta on vain viikonloppuisin n. 6 h/vk?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ne työkkärin ihmiset itsekin sanoneet, että eivät voi usein kuin ihmetellä järjettömiä määräyksiä. 

Vierailija
22/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni opiskelujen yms. kyttääminen on älytöntä. Jos jotain halutaan kytätä kytättäisiin opiskelun sijaan sitä mitä työtön tekee työllistymisensä eteen ja jos tekee riittävästi voisi tehdä muun ajan mitä lystää, vaikka sitä opiskelua.

Vierailija
24/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alan amk verkko opintoihin työttömänä, jossa viikolla pari tuntia illalla netin välityksellä ja par kertaa kuukaudessa sama viikonloppuna niin olen kokoaikainen opiskelija, vaikka voisin hyvin käydä päivisin töissä. Mut säännöt on saannöt.

Vierailija
25/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriä kiinnostaa se, että 1) oletko käytettävissä työmarkkinoilla ja 2) oletko (ja pystytkö) vastaanottamaan kokoaikatyötä. Jos ohimennen jossain sivulauseessakin mainitsee että tekee jotain, niin siihen takerrutaan tosi helposti ja alkaa selvitys, onko se oheishomma (opiskelu tai vapaaehtoishomma) niin aikaa vievää ettei ole mahdollisutta ottaa sitä kokoaikaista työtä vastaan.

Jotkut kokoaikatyöt sisältävät myös paljon viikonloppuvuoroja niin varovainen saa olla viitsiikö kertoa että opiskelee viikonloppuisin. Täytät kuitenkin sitä työttömyysajanilmoitusta johon ilmoittelet olevasi työtön. Mutta suunnittele ja varaudu niin, että jos vastaasi tulee oikeasti työ, jota sun tulee hakea, niin olet valmis jättämään opinnot.

Vierailija
26/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse alan amk verkko opintoihin työttömänä, jossa viikolla pari tuntia illalla netin välityksellä ja par kertaa kuukaudessa sama viikonloppuna niin olen kokoaikainen opiskelija, vaikka voisin hyvin käydä päivisin töissä. Mut säännöt on saannöt.

Niin, opintosi joko johtavat tutkintoon tai ovat yli 5 op/kk. Sillä ei ole mitään väliä ovatko ne millaiseen kellonaikaan, lähiopetuksena tai verkossa. Tämä tulee suoraan laista.

Vierailija
27/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, opintosi joko johtavat tutkintoon tai ovat yli 5 op/kk. Sillä ei ole mitään väliä ovatko ne millaiseen kellonaikaan, lähiopetuksena tai verkossa. Tämä tulee suoraan laista.

No eivät ole yli 5 op/ 25h viikossa, vaan 6 h viikossa, kuusi kuukautta vuodesta yhden vuoden ajan. Luulisi, että ei olisi ongelma.

Vierailija
28/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en kertoisi asiasta ollenkaan.

Minä kävin taksinkuljettajakurssin ja kerroin siitä TE-toimistolle, koska halusin tietää, saisinko kurssimaksuun tukea. En saanut, mutta virkailija kävi erittäin tarkasti läpi kurssiajat (iltaisin muutaman päivän välein muutama tunti kerrallaan) ja mietti pitkään, olinko täysipainoisesti työmarkkinoilla vai pitäisikö ryhtyä toimenpiteisiin. Oli kyllä erikoista, että työllistymiseen tähtäävästä kurssista rangaistaisiin leikkaamalla työmarkkinatukea.

Olisihan se kiva, että saisin 1800 e/kk opiskeluaikana vain siksi, että olisin ennen opintoja taujunnut liittyä kassan jäseneksi eikä opinnot vaikuttaisi etuuksiin.

Vierailija
29/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa se ei ole sääntö, se on laki.

Opiskelin jo 6 kk ennen työttömyyttä yliopistossa ja voin jatkaa näitä opintoja työttömänä ilman mitään opintopisterajauksia. Laki mahdollistaa tämänkin.

Vierailija
30/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät ole yli 5 op/ 25h viikossa, vaan 6 h viikossa, kuusi kuukautta vuodesta yhden vuoden ajan. Luulisi, että ei olisi ongelma.

AMK-opinnot kyllä ilmoitetaan opintopisteinä, joten epäilen kertomustasi. Päätoimiseksi ei katsota opintoja elleivät ne joko johda tutkintoon tai sitten ylitä tuota sallittua opintopiste/tuntimäärää. Kerro, mitkä opinnot kyseessä?

Vierailija
31/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätoimiseksi katsottavien opintojen raja on 5 op/kk.

Mutta kun nämä eivät ole opintoja, josta saa opintopisteitä. Tai tutkintoa. 

Ihmisiltä on evätty työttömyystuki mitä naurettavimmista syistä. Kerro työkkärille harrastavasi jonkun instrumentin soittoa niin he katsovat että olet ammattimuusikko, työttömyystuet pois!

Ei työkkäri ole ennenkään mitään järkeä osannut näissä käyttää, tuskin koskaan oppiikaan.

Tukea ei oteta ilman selvitystä pois. Mielestäni on ihan reilua, että he selvittävät näitä asioita, jos joku kertoo käyttävänsä soittimen tai urheilulajin harjoitteluun useita tunteja päivässä. Vastahan tässä oli se yksi maajoukkuetason jousiampuja, joka oli omasta halustaan eronnut työstään. Ja sitten itki, kun ei saanut työttömyysetuutta, vaikka ei ollut urheilulajin vuoksi valmis tekemään töitä.

Ketään ei oikeasti kiinnosta se, jos joku rämppää kitaraa tunnin perjantai-iltaisin.

Vierailija
32/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa se ei ole sääntö, se on laki.

Opiskelin jo 6 kk ennen työttömyyttä yliopistossa ja voin jatkaa näitä opintoja työttömänä ilman mitään opintopisterajauksia. Laki mahdollistaa tämänkin.

Kyllä. Samanaikaisen riittävän pitkän työssäolon perusteella opiskelu voidaan katsoa sivutoimiseksi työttömyysturvalain kannalta.

Vierailija
33/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK-opinnot kyllä ilmoitetaan opintopisteinä, joten epäilen kertomustasi. Päätoimiseksi ei katsota opintoja elleivät ne joko johda tutkintoon tai sitten ylitä tuota sallittua opintopiste/tuntimäärää. Kerro, mitkä opinnot kyseessä?

Tuossa oli eri vastaaja. Terv verkkoopiskelija.

Vierailija
34/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän harrastaa saa. Työttömäthän saa kansanopistojen kursseista alennuksenkin.

Vierailija
35/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. Opiskelusta on yleensä annettava kirjallinen selvitys ja on oltava kokoaikatyöhön käytettävissä. Jos opiskelu on muuta kuin tutkintoon johtavaa eikä siitä saa opintopisteitä kuten sun tapauksessa, niin kunhan opiskelu on alle 25h/viikko, sinulla ei ole mitään hätää vaan voit opiskella ja olla työnhakija, joka saa työttömyyskorvausta. Tämä on varma tieto.

Katso vaikka https://www.te-palvelut.fi/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/siv…

Vierailija
36/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en kertoisi asiasta ollenkaan.

Minä kävin taksinkuljettajakurssin ja kerroin siitä TE-toimistolle, koska halusin tietää, saisinko kurssimaksuun tukea. En saanut, mutta virkailija kävi erittäin tarkasti läpi kurssiajat (iltaisin muutaman päivän välein muutama tunti kerrallaan) ja mietti pitkään, olinko täysipainoisesti työmarkkinoilla vai pitäisikö ryhtyä toimenpiteisiin. Oli kyllä erikoista, että työllistymiseen tähtäävästä kurssista rangaistaisiin leikkaamalla työmarkkinatukea.

Olisihan se kiva, että saisin 1800 e/kk opiskeluaikana vain siksi, että olisin ennen opintoja taujunnut liittyä kassan jäseneksi eikä opinnot vaikuttaisi etuuksiin.

Miten tämä liittyy lainaamaasi tekstiin?

Vierailija
37/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, olipa helpottava vastaus!

Vierailija
38/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi evätä oikeutta opiskeluun, mutta todennäköisesti työttömyystuki katkeaa koska katsovat sut opiskelijaksi.

Älä mainitse työkkärille opiskelusta.

Mutta kun en ole opiskelija eikä opinnon esim. oikeuta opintotukeen, ovat käytännössä työväenopistotasoista opetusta.

Voi silti evätä työttömyystuen. Jonkun verran saa opiskella kyllä, mutta ei ole mitenkään hirveän isoja ne tuntimäärät.

Ei voi evätä työttömyystukea. Varma tieto, olen itse selvittänyt sitä kansalaisopistossa.

Syy on laki työttömyysturvasta, jossa on hyvin tarkat rajat:

- keskimäärin (!) 5 op/ opiskeluviikko. Joillakin on kauhean vaikea käsittää sana keskimäärin, mutta tässä esimerkki: 20 op kokonaisuus / 4 viikkoa on liikaa, mutta samat opinnot / 1 kalenterikuukausi on sallittua, koska kuukausi on enemmän kuin 4 viikkoa.

- ei ole tutkintoon johtavaa

- ei ole sitovaa, eli ei estä kokoAIKAtyön vastaanottamista. Esimerkiksi päiväkurssi klo 8-16 useampana arkipäivänä on sallittu, sillä silti opiskelija voi olla 40 tuntia viikossa töissä.

Joku (10)  valehtelee, on tullut väärinkäsitys tai on tavannut jonkun äärimmäisen yli-innokkaan virkailijan, jos joku on keksinyt edes kysyä mitään tavallisesta kansalais- tai työväenopiston kurssista. Työttömille on ollut tarjolla opintoseteleitä, joilla on saanut alennusta noille kursseille, eli on pikemminkin suosittu opiskelua kuin estetty.

Tämä ei ollut täysin oikeaa tietoa. Raja on 5op KUUKAUDESSA, ei viikossa. Osaamispisteraja on 4,5osp/kk. Tuntimäärä vain on viikossa eli 25h/vko on päätoimista opiskelua. https://www.te-palvelut.fi/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/siv…

Yliopisto ja amk-tutkinnot on aina päätoimista, vaikka jäisi alle 5op/kk. Mutta niihinkin voi saada harkinnaanvaraista tukea tietyissä tilanteissa.

Vierailija
39/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin maisteriksi työn ohella, ensin avoimessa, sitten pääsin yliopistoon.

Opiskelu tapahtui tietenkin vapaa-ajalla. - Ei onneksi otettu palkkaa pois, kun opiskelu oli "harrastus", joka silti johti tutkintoon, vieläpä erinomaisin arvosanoin.

Olen ymmärtänyt, että juuri avoimen yliopiston kurssit painottuvat iltoihin siksi, että työssäkäyvä voisi niihin osallistua. Työkkärin säännöissä ei ole järjen hiventä.

Opiskelemaan vain, ap, mutta työkkärissä kannattaa sanoa, että juopottelee vapaa-aikoinaan ja iltaisin - se sentään lienee sallittu harrastus siinä työnhaun ohessa.

Vierailija
40/47 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyödyllinen tekeminen voi katkaista työttömyysetuuden.