Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhoitajat hoi!

Vierailija
02.07.2021 |

Kertokaa opettajalle, miksi haluatte että päiväkodissa kaikki tekee kaikkea, vaikka viralliset työnkuvat ovat eriävät? Olen törmännyt muutamaan paikkaan, jossa lastenhoitajat haluavat suunnitella toimintaa ja vaativat itselleen ”tietokoneaikaa” kuten opettajillakin, kun luonnollisesti se heidän mielestään on vääryys että opettajilla sellainen on.
Samat hoitajat eivät kuitenkaan ole, tai halua olla varsinaisesti kuitenkaan vastuussa mistään, vaan se jää tietenkin ryhmän opettajalle.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muita opettajia häiritse tämä työn tasainen jako?

Mikään ei ole niin inhottava kuin pikkusieluinen lastentarhanopettaja. Ja ne on pikkusieluisia ne kaikki.

Päiväkoteihin vain lastenhoitajia, niin homma hoituu.

Tottakai pitää olla koneaikaa, kaikki tieto tulee spostiin, ei lastenhoitajan tarvitse sitä kotoa lukea, työ töissä ja kotona vapaalla.

T. Äiti, tstopäällikkö

Ei tosiaankaan ole. Olen työskennellyt 11 eri päiväkodissa ja kaikissa näissä on hoitunut hyvin yhteistyö. Ei ole ollut pikkusieluisuutta . On hyvin pystytty tekemään yhteistyötä ja jakamaan vastuita ja luottamaan myös toisiin. Ja ainakin meillä myös hoitui ihan yhteisymmärryksessä se, että osa työnkuvista on erilaisia vaikka yhdessä työtä tehdäänkin. 

Olen työskennellyt reilun 25 vuotta päällikkönä, vastaan mm. keskisuuren päivähoidon koordinoinnista ja olen ylin esimies mm. heille. Pikkusieluisia nillittäjiä ja juurikin kateutta esiintyy eniten valitettavasti po. ryhmän ihmisillä. Sama muualla, kun on koulutuksissa puhuttu.

Näen, että et valtehtele ja tosiaan olet päällikkö, tällä tavalla päälliköt alaisiinsa suhtautuu, valitettavasti se vaikuttaa työilmapiiriin huomattavan paljon ja muuten näkyy kauas että pidät meitä pikkusieluisina nillittäjinä jos esim. kerromme epäkohdista ja haluamme muutosta.

Voi hyvä ihme, kyllä meillä päälliköilläkin on oikeus tosiasiat tunnustaa. Sama huomio on Minulla. Opettajat päiväkodeissa ovat koko ajan polkemassa lastenhoitajia. Kuten tämäkin ketju osoittaa, joku ei haluaisi antaa hoitajien tehdä työtä koneella. Kaikki tietovon siellä. Pelkättekö te, ettäteitä ei tarvita kun hoitajat pärjäävät ilman teitä.

itse näin lastenhoitajana näen kyllä, että on asioita, joissa vastuu on hyvä antaa opettajille ja heidän tehä se. Kuitenkin sitten on taas hyvä antaa lastenhoitajille tietyt vastuut ja luottaa myös heidän ammattitaitoon. Millaista esimerkkiä se lapsille antaa, jos päiväkodissa on jatkuvaa nokittelua aikuisten kesken. Vaikka ei olisi näkyvää niin lapset kyllä äkkiä vaistovat tuollaisen.

Vierailija
22/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin inhottava kuin pikkusieluinen lastentarhanopettaja. Ja ne on pikkusieluisia ne kaikki.

Tottakai pitää olla koneaikaa, kaikki tieto tulee spostiin, ei lastenhoitajan tarvitse sitä kotoa lukea, työ töissä ja kotona vapaalla.

T. Äiti, tstopäällikkö

Ei tosiaankaan ole. Olen työskennellyt 11 eri päiväkodissa ja kaikissa näissä on hoitunut hyvin yhteistyö. Ei ole ollut pikkusieluisuutta . On hyvin pystytty tekemään yhteistyötä ja jakamaan vastuita ja luottamaan myös toisiin. Ja ainakin meillä myös hoitui ihan yhteisymmärryksessä se, että osa työnkuvista on erilaisia vaikka yhdessä työtä tehdäänkin. 

Olen työskennellyt reilun 25 vuotta päällikkönä, vastaan mm. keskisuuren päivähoidon koordinoinnista ja olen ylin esimies mm. heille. Pikkusieluisia nillittäjiä ja juurikin kateutta esiintyy eniten valitettavasti po. ryhmän ihmisillä. Sama muualla, kun on koulutuksissa puhuttu.

Millaista apua siellä on tuohon huonoon henkeen koitettu hakea ?

Työnohjausta, palavereita, koko repertuaari on ollut ainakin meillä käytössä. Surullista katsoa kun joku ammattiryhmä käyttää aikansa työkavereitten kadehtimisen.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti, tstopäällikkö

Työnohjausta, palavereita, koko repertuaari on ollut ainakin meillä käytössä. Surullista katsoa kun joku ammattiryhmä käyttää aikansa työkavereitten kadehtimisen.

Eri

On. Ja surullisinta niille lapsille, joista nämä riitelevät (yleensä suurimmaksi osaksi ) naiset huolehtivat.

Vierailija
24/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne lastenhoitajat ap. siis teillä haluavat tehdä sillä tietokoneella ? Etsitä ohjaushetkiin vinkkejä vai mitä ?

Tottakai mielestäni on tärkeää, että myöskin lastenhoitajille jää aikaa valmistella tuokiota, ja myös osittain vapaat kädet toteuttaa niitä, vaikka pedagoginen vastuu onkin opettajalla. Kuitenkin pienryhmätoiminta on todella tärkeää , eikä yksi opettaja sitä pysty yksinään toteuttamaan. 

Miksi lastenhoitajilla pitäisi olla aikaa valmistella tuokioita, kun se kuuluu opettajan tehtäviin? Jos opettaja ei viiden tunnin viikottaisella SAK-ajallaan saa suunniteltua ja valmisteltua ryhmänne toimintaa, niin pitäisi selvittää a) toteutuuko SAK-aika b) mihin SAK-aika oikein käytetään?

Vierailija
25/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne lastenhoitajat ap. siis teillä haluavat tehdä sillä tietokoneella ? Etsitä ohjaushetkiin vinkkejä vai mitä ?

Tottakai mielestäni on tärkeää, että myöskin lastenhoitajille jää aikaa valmistella tuokiota, ja myös osittain vapaat kädet toteuttaa niitä, vaikka pedagoginen vastuu onkin opettajalla. Kuitenkin pienryhmätoiminta on todella tärkeää , eikä yksi opettaja sitä pysty yksinään toteuttamaan. 

Miksi lastenhoitajilla pitäisi olla aikaa valmistella tuokioita, kun se kuuluu opettajan tehtäviin? Jos opettaja ei viiden tunnin viikottaisella SAK-ajallaan saa suunniteltua ja valmisteltua ryhmänne toimintaa, niin pitäisi selvittää a) toteutuuko SAK-aika b) mihin SAK-aika oikein käytetään?

koska on tutkittua, että pienryhmätoiminta on päiväkodeissa se asia, johon tulee panostaa (ettei kaikki vaan kulje yhtenä massana). Tottakai on opettajan pedgoginen vastuu, että hän esim. huomaa vaikka, että nyt on tärkeää seuraavien viikkojen aikana ohjata lasten yhteistyötaitoja. Hän kertoo tämän lastenhoitajille, jotka sitten suunnittelevat oman pienryhmän toiminnan tuon teeman ympärille. Toki ainakin itse olen pystynyt noita suunnitteluhommia tekemään nukkarissa silloin, kun kaikki lapset toisinaan ovat ihan rauhassa. 

Opettajalla on niin paljon muutakin hommaa, että näiden toimintatuokioiden vetovastuun jakaminen on vain kaikkien etu , ainakin meillä .

Vierailija
26/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut lapsia monien vuosien aikana monissa eri päikyssä. Itse olen myös hoitaja, en tosin päikyssä. Itselleni on aina ollut tärkeintä, että lapseni ovat päiväkodissa turvassa, saavat ruoan ja pieninä tarvitsemansa perushoidon. Mulle on aivan sama, vaikka siellä ei ikinä olisi yhtään varta vasten järkättyä toimintaa. Kyllä minä itse sitä sitten järjestän. Se on ihan kivaa plussaa jos joskus askartelevat tai laulavat. Mun mielestä myöskään lapset itse eivät näitä erikseen suunniteltuja toimintoja vaadi. Päiväkodin ei kuulu olla mikään ohjelmatoimisto, vaan taata lapsille juurikin se perusturva.

Vierailija
27/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan tietokoneaikaa koska esimies painostaa, että täytyy mm. sähköposti lukea säännöllisesti, koska se on tiedotuskanava kaikille tärkeille asioille. Haluan tietokoneaikaa, koska minulla on vastuutehtäviä, joiden hoitamiseen tarvitsen tietokonetta.

Tasapuolisuus lapsiryhmässä olemisen kanssa on tärkeää myös työssäjaksamisen vuoksi, luokanopettajien ylimääräisiä lomia perustellaan mm. sillä, että jatkuvasti lasten keskellä oleminen on hyvin kuormittavaa, se on ihan yhtä kuormittavaa myös meille lastenhoitajille ja jopa kuormittavampaakin päiväkodissa, kun opettajat ovat huomattavasti useammin erilaisissa palavereissa/suunnittelemassa/tekemässä vasuja tai pitämässä niitä, jolloin lastenhoitajat tekee sen ryhmästä pois olevankin työntekijän hommat eli hoitavat enemmän lapsia.

Mitä ylimääräisiä lomia luokanopettajilla on? Heillä on samat lomat kuin muillakin opettajilla plus koulutyön keskeytyksestä aiheutuvat vapaat.

Vierailija
28/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte vastuuta ja suunnitteluaikaa, miksi ette lue opettajiksi?

Onko mielestänne siis ok että lastenhoitaja marhaa tietokoneella ja opettaja on kiinni ryhmässä, mutta opettaja vastaa ryhmän toiminnasta?

Lastenhoitajillako ei ole vastuuta?

Voi hyvänen aika näitä lastentarhanopeja, mistään muusta ammattiryhmästä ei löydy yhtäkateellista ja pikkusieluista populaa.

Tietenkin lastenhoitajatkin ovat vastuussa lapsista ja muistakin sovituista asioista työyhteisössä, mutta varhaiskasvatuksen opettajalla on pedagoginen vastuu -> ope vastaa pedagogisesta toiminnasta! Sitä voidaan yhdessä suunnitella ja sitä pitää yhdessä toteuttaa, mutta ope kantaa vastuun siitä, että sitä toteutetaan vasun (valtakunnallinen, kunnallinen) mukaisesti.

Vierailija
29/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut lapsia monien vuosien aikana monissa eri päikyssä. Itse olen myös hoitaja, en tosin päikyssä. Itselleni on aina ollut tärkeintä, että lapseni ovat päiväkodissa turvassa, saavat ruoan ja pieninä tarvitsemansa perushoidon. Mulle on aivan sama, vaikka siellä ei ikinä olisi yhtään varta vasten järkättyä toimintaa. Kyllä minä itse sitä sitten järjestän. Se on ihan kivaa plussaa jos joskus askartelevat tai laulavat. Mun mielestä myöskään lapset itse eivät näitä erikseen suunniteltuja toimintoja vaadi. Päiväkodin ei kuulu olla mikään ohjelmatoimisto, vaan taata lapsille juurikin se perusturva.

Me vaka-ammattilaiset emme voi ajatella näin, vaikka kenties haluaisimmekin. Vasu sanelee, miten on toimittava.

Vierailija
30/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokioiden ohjaaminen ei kuulu vain opettajille. Opettaja kuitenkin vastaa toiminnasta. Etukäteen suunnitellut tuokiot ovat nykyään aika vanhanaikainen toimintatapa.

Vierailija
31/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monenlaisissa ryhmissä. Joskus opettajan suunnittelu on ollut sitä, että hän listaa paperille pienryhmien ”ohjelmat”, esim. musiikkihetki. Siinä kaikki. Lastenhoitajan on pitänyt tuon musiikkihetken sisältö kuitenkin suunnitella itse. Olen ollut myös ryhmässä, jossa opettaja ei suunnittele lapsille yhtään mitään. Tietokoneaikansa hän käyttää muihin asioihin, kuten kuukausikirjeen suunnitteluun tai sähköposteihin vastaamiseen. Lastenhoitajat suunnittelevat ja vetävät niin askartelut, liikunnat, retket kuin musiikkituokiotkin.

Toimintaa ei kuulu suunnitella LAPSILLE vaan lasten KANSSA.

Vierailija
32/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokioiden ohjaaminen ei kuulu vain opettajille. Opettaja kuitenkin vastaa toiminnasta. Etukäteen suunnitellut tuokiot ovat nykyään aika vanhanaikainen toimintatapa.

Kyllä, tuokiot ovat vanhanaikaisia, mutta toiminnan etukäteen suunnittelu ei todellakaan, vaan nykyinen vasu sitä jopa edellyttää.

Vierailija
33/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan tehdä työni hyvin. Myös lastenhoitajan työssä pitää olla pedagoginen ote, lapsen hoitopäivän alusta sen loppuun saakka. On vaikeaa tehdä työtään hyvin jos sille ei anneta ollenkaan suunnittelu ja valmisteluaikaa. Asiat ei siirry opettajan päästä telepaattisesti minun päähäni. Eikä yhdelläkään opettajalla ole aikaa tai taitoa kertoa kaikkia asioita minulle niin hyvin että voisin itse jättää asioihin perehtymättä.

Lisäksi työ ei ole mielekästä, jos ei saa itse suunnitella mitään tai vaikuttaa mihinkään. En tekisi töitä sellaisessa työyhteisössä. Itse olen onnellisessa asemassa koska hoitajana minulla on suunnittelu- ja valmisteluaikaa joka päivä 1 h. Ja teenkin työni hyvin ja toiminta on laadukasta.

Ohhoh, melko ruhtinaallista, että teillä jokainen saa 1h päivässä suunnittelu- ja valmisteluaikaa päivässä! Olettaen, että teillä on jokaisella hoitajalla oikeus tuohon ja opettajillehan se kuuluu ihan tes:n mukaan järjestääkin. Millä ihmeen ajalla saatte nuo suunnitteluajat järjestymään? Monessa paikassa ei meinaa toteutua edes se opettajien 5h/vko.

Vierailija
34/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan tehdä työni hyvin. Myös lastenhoitajan työssä pitää olla pedagoginen ote, lapsen hoitopäivän alusta sen loppuun saakka. On vaikeaa tehdä työtään hyvin jos sille ei anneta ollenkaan suunnittelu ja valmisteluaikaa. Asiat ei siirry opettajan päästä telepaattisesti minun päähäni. Eikä yhdelläkään opettajalla ole aikaa tai taitoa kertoa kaikkia asioita minulle niin hyvin että voisin itse jättää asioihin perehtymättä.

Lisäksi työ ei ole mielekästä, jos ei saa itse suunnitella mitään tai vaikuttaa mihinkään. En tekisi töitä sellaisessa työyhteisössä. Itse olen onnellisessa asemassa koska hoitajana minulla on suunnittelu- ja valmisteluaikaa joka päivä 1 h. Ja teenkin työni hyvin ja toiminta on laadukasta.

Ohhoh, melko ruhtinaallista, että teillä jokainen saa 1h päivässä suunnittelu- ja valmisteluaikaa päivässä! Olettaen, että teillä on jokaisella hoitajalla oikeus tuohon ja opettajillehan se kuuluu ihan tes:n mukaan järjestääkin. Millä ihmeen ajalla saatte nuo suunnitteluajat järjestymään? Monessa paikassa ei meinaa toteutua edes se opettajien 5h/vko.

Työskentelen avoimessa toiminnassa jossa vedän opettajan parina paria lapsiryhmää (kerhotoimintaa). Ope tekee meillä vasut ja vastaa pedagogiikasta, mutta minä myös toki osallistun vasujen tekoon siten että kerron opelle omat huomioni ja käyn myös kaikkien lasten vasut läpi. Suunnittelen toimintaa siinä missä opekin ja vedän toimintaa, vuorotellaan. Se että minä suunnittelen ja vedän osan toiminnasta vapauttaa opelle aikaa muihin hommiin mitkä hänen pitää sit taas hoitaa. Toimii puolin ja toisin mielestäni hyvin ja on mielekästä. Ja kun tosiaan se pedagoginen ote pitää olla työssä aamusta iltaan (miten hoidat siirtymät, ratkaiset lasten välisiä ristiriitoja, tuet jokaista lasta yksilöllisesti päivän aikana, teet yhteistyötä huoltajien ja muiden tahojen kanssa) niin pidän kyllä noita omia suunnitteluaikoja tosi tärkeinä oman osaamisen ja asioihin paneutumisen kannalta. Siinä pitää hoitajan usein osata toimia ihan itsenäisesti ja osata perustella oma toiminta pedagogisesti. Sähköpostien luku on vain yksi osa “konehommia”. Omalla vastuulla on myös ollut lasten lääkesuunnitelmat yms kun on diabeetikko tms lapsia, koska minulla on hoitoalan koulutus.

Resurssikysymyshän se vaan on. Hoitajilla olisi myös valtavasti osaamista ja potentiaalia mutta valitettavasti sitä ei ole viime vuosina enää haluttu vakassa hyödyntää, vaan se on jäänyt jalkoihin kun on alettu vaatia opeille tunnustusta ja palkankorotusta työstään (joka sekin on ihan perusteltua). Nämä kaksi ammattiryhmää kuitenkin voisi parhaimmillaan yhdessä tuottaa todella laadukasta varhaiskasvatusta ja molempien työ-olot ja mahdollisuus toteuttaa omaa työtään parhaalla tavalla pitäisi turvata. Oma työnantaja on halunnut panostaa tähän sit ilmeisesti ja on kyllä ollut tyytyväinen minun työpanokseen:)

Vierailija
35/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti, tstopäällikkö

Eri

Ei ole tullut mieleesi sitten että ehkä tosiaan heillä on sihetta valittaa?? Ei, vaan tosiaan sinä ylimpänä pomona ammatillisesti tuomitset yhden ammattiryhmän pikkusieluisiksi nillittäjiksi ja puhut heistä jaskaa esimiesten kokouksissa.

Olet varmasti pidetty esimies.

Vierailija
36/44 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opettaja toistelee pedagoginen vastuu -mantraa, mutta vetäytyy lapsiryhmästä aina tilaisuuden tullen. Toimistosta käsinkö johdatte ryhmän pedagogiikkaa?

Samoin jäykkä 5h/vko sak-ajan orjallinen noudattaminen, oli tilanne mikä hyvänsä, kun jossain on joku "velvoittava" kirjaus. Ajatelkaa KONAISETUA.

Tiedän sekä lastenhoitajan että vaka-opettajan töitä tehneenä, että raskain työtehtävä on jäädä YKSIN ison lapsiryhmän kanssa. Sellaiseen tilanteeseen lastenhoitajat joutuvat entistä useammin.

Päivähoidossa tarvitaan JOKAISTA ammattilaista, resursseja ei kannata käyttää keskinäiseen nokitteluun. Opettaja-kollegoille sanoisin, että panostakaa myös tiimin johtamiseen ja KUUNNELKAA lastenhoitajia.

Vierailija
37/44 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monenlaisissa ryhmissä. Joskus opettajan suunnittelu on ollut sitä, että hän listaa paperille pienryhmien ”ohjelmat”, esim. musiikkihetki. Siinä kaikki. Lastenhoitajan on pitänyt tuon musiikkihetken sisältö kuitenkin suunnitella itse. Olen ollut myös ryhmässä, jossa opettaja ei suunnittele lapsille yhtään mitään. Tietokoneaikansa hän käyttää muihin asioihin, kuten kuukausikirjeen suunnitteluun tai sähköposteihin vastaamiseen. Lastenhoitajat suunnittelevat ja vetävät niin askartelut, liikunnat, retket kuin musiikkituokiotkin.

Toimintaa ei kuulu suunnitella LAPSILLE vaan lasten KANSSA.

Tää on ihan kukkua! Tietysti lapset voi ottaa mukaan suunnitteluun, mutta opettaja määrittelee mitä toteutetaan ja miten. Siihen vaikuttaa olennaisesti sen lapsiryhmän taitotaso ja mielenkiinnonkohteet. Tässä tämä juuri nähdään, kuinka pidäkkeettä lastenhoitajat lähtevät toteuttamaan lasten kanssa toiminnan suunnittelua, tasavertaisina lasten kanssa, tajuamatta että opettaja osaa ottaa huomioon lasten tarpeet ja toiveet ja suunnitella toiminnan niin että se haastaa tarpeeksi. Ja niille jotka eivät esim pysty syystä tai toisesta samaan, opettaja miettii vaihtoehtoisen toteutustavan jne.

Kyllä on nyt hoitajalla puurot ja vellit sekaisin! Eikä ihme, hänen ei kuulukaan osata opettamista.

Vierailija
38/44 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh!!! Sullapa on asiat hyvin!! Meillä ei edes eskariopet tai muut vaka opettajat pysty suunnittelemaan 5 h viikossa!!

Vierailija
39/44 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä häiritsee! On alkanut häiritä vuosi vuodelta yhä enemmän...meidän pitää tehdä myös lastenhoitajien työt mutta he eivät voi tehdä meidän työtä...Ja kuitenkin vaikuttaa siltä, kuin oltaisiin kateellisia olen työnkuvasta??

Vierailija
40/44 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajilla on kolmevuotinen koulutus siksi, että heidät opetetaan suunnittelemaan toimintaa. Jos kyse olisi pelkästä suorittavasta lastenhoidosta, niin siihen riittäisi pätevyydeksi joku muutaman kuukauden mittainen kurssi.