hermo palaa koska lapseni on tyhmä
pittäis ehkä ymmärtää, mutta kun aina kilahtaa. Lapsi on vuosia tiennyt mikä on oikea ja vasen, ylös ja alas, lähellä ja pöydän päällä. Nyt hän ei tiedä mikä on eteen tai taakse yms. Aina, jokainen vaate on väärin päin, hän pukee laittamalla lapun taakse eli mahan puolelle. Onko alle kouluiäiset aina tyhmiä?
Kommentit (24)
Lapsesi voi vielä yllättää sinut ja taatusti hänestä tulee ainakin sinua fiksumpi!
Meillä poika oli ihanan hömelö pienenä mutta nyt teininä on todella fiksu ja urheilullinen. Keskiarvokin on 9,2 ja urheilee kilpatasolla eli on selvästi parempi kuin vanhempansa ;)
Kouluikäistä voi kasvaminen jännittää, siksi haluaa tehdä joitain asioita kuin pikkulapsi.
Tiedän että pitäisi vain hiljaa korjata ja korjata ja korjata, mutta en osaa. Kilahtaa välittömästi ja haukun lasta tyhmäksi. On niin paljon asioita, mitä lapsi ei voi tietää ja tekee väärin. Sitten minä huudan. Heti ymmärrän itse ettei hän voinut tietää ja olin taas kerran idiootti itse.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:41"]
pittäis ehkä ymmärtää, mutta kun aina kilahtaa. Lapsi on vuosia tiennyt mikä on oikea ja vasen, ylös ja alas, lähellä ja pöydän päällä. Nyt hän ei tiedä mikä on eteen tai taakse yms. Aina, jokainen vaate on väärin päin, hän pukee laittamalla lapun taakse eli mahan puolelle. Onko alle kouluiäiset aina tyhmiä?
[/quote]
Ainakin rumasti kirjoitat lapsestasi. Miten voit nimittää lasta tyhmäksi? Paljastat nyt kyllä enemmän oman kypsymättömyytesi, sorry : (
Oletteko te palstalaiset oikeasti näin tyhmiä? Lapset huostaan!
Kiitos että tajusitte pointin. Vika on minussa, olen todella tyhmä, idiootti. Onko jotain terapiaa itsensä hallintaan tms.? Itken iltaisin, koska en jaksa. En jaksa mitään. Haluan vain nukkua. Tiedän kylllä että lapseni on pieni eikä siltä pidä vaatia mitään.
ap
Tiedätsä mitä toi tekee lapsen itsetunnolle ?? sen että se masentuu murrkuiässä ja yrittää vielä itsari. Kehutko sä koskaan lastasi.. onko se missään hyvä. Koita nyt löytää niitä positiivisiakin puolia tuosta pienestä ihmisestä ja anna sille raukalla positiivistakin palautetta. Ja oikeesti. ei alle kouluikäsen pidä välttämättä tuollaisia asioita osatakkaan. Hän oppii sitten kun on kypsä siihen. Jos sulta hermot menee niin miksi et laita lapselle valmiiksi niitä vaatteita oikeinpäin. Pääsisitte molemmat helpommalla. Hei ja ketään ei saa haukkua tyhmäksi. Joskus lapsi saattaa tehdä tyhmiä aisioita kuten piirtää seinään mutta tyhmä se ei ole ! koita muistaa tämä tai lapsesi itsetunto on mennyttä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:53"]
Tiedän että pitäisi vain hiljaa korjata ja korjata ja korjata, mutta en osaa. Kilahtaa välittömästi ja haukun lasta tyhmäksi. On niin paljon asioita, mitä lapsi ei voi tietää ja tekee väärin. Sitten minä huudan. Heti ymmärrän itse ettei hän voinut tietää ja olin taas kerran idiootti itse.
[/quote]
Tiedätkin varmaan, että lapsen haukkuminen tyhmäksi, on parasta nannaa itsetunnolle.
No kyllä minunkin lapsi kyselee välillä kummia, tai siis osoittaa, ettei ymmärrä jotain, minkä olen luullut hänen tietävän. Ei tule esimerkkiä nyt mieleen, mutta tuon kaltaisia mitä mainitsit, eli eteen ja taakse jne. Ajattelen sen johtuvan siitä, että abstraktimmat asiat ovat vielä vaikea hahmottaa. Aivot vain ei ole kehittyneet.
Anna lapsen kasvaa ihan rauhassa, hosumalla ja hermostumalla voit vain aiheutta vahinkoa ja pahaa mieltä. Kehitys menee asteittain, palanen kerrallaan. Eipä se logiikka ja ymmärrys mitenkään voi valmiiksi kypsä olla. Kun yksi ymmärrys kehittyy, voi samalla aueta monta muuta ja päinvastoin hetkittäin voi tuntua tyhmemmältä kun ei vain yhtä kohtaa tajua ja samalla moni asia jumittaa. Elä murehi, kyllä se siitä, lapsesi on vielä pieni.
Minulla muuten jumahtaa aivot aikuisenakin jos joku ihminen lähellä on hermostuneena. Tunteet sekoittaa järjenjuoksun.
Ihan oikeasti on olemassa terapiaa ja muuta keskusteluapua tai mene edes perheneuvolaan tai ota neuvolassa puheeksi. Saat apua! Ja asian kuntoon! Lapsesi itsetunto/identiteetti on herkässä rakennus vaiheessa, et hala haukkua häntä yhtään enempää! Hanki apua, nyt!
Minä muistan tehneeni samaa ollessani noin 5v. Lähinnä puhelin kuin pikkulapsi ymi, siis tietoisesti. Äitini reagoi siihen ärtymällä ja käskemällä olemaan normaalisti. Ilmeisesti tein sitä nimenomaan pettymyksestä kasvaa isoksi; perheelläni oli ollut vaikeuksia, äiti oli väsynyt ja isäni uuteen perheeseen oli juuri syntynyt vauva joka yllättäen sai ihailua ja kaiken haluamansa. Tahdoin olla äidilleni vauva myös saadakseni saman.
minun neuvoni on että ole kärsivällinen ja anna lapsellesi välillä mahdollisuus olla vähän pieni ja tietämätön.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:01"]
Kiitos että tajusitte pointin. Vika on minussa, olen todella tyhmä, idiootti. Onko jotain terapiaa itsensä hallintaan tms.? Itken iltaisin, koska en jaksa. En jaksa mitään. Haluan vain nukkua. Tiedän kylllä että lapseni on pieni eikä siltä pidä vaatia mitään.
ap
[/quote]
No tuokaan ei auta , tuo itsen ruoskiminen! Sitten saat kai taas haukkua lastasi vapaasti. Tee asialle jotain, hae itsellesi apua. Oletko lapsen kanssa yksin? Oletko masentunut? Rahat vähissä? Huonot välit miehen kanssa?Noinko sinulle puhuttiin, kun olit lapsi? Mistä kiikastaa?
Mä en voi tajuta vanhempia, jotka huutaa lapsilleen. Meillä huudettiin kotona ja mä päätin etten koskaan.. Hyvin se on pitänyt muksujen kanssa, muutaman kerran on ääni noussut mutta vielä olen saanut tsempattua...
Mun sisko miehineen huutaa lapselleen jatkuvasti, ja mulle tulee kyyneleet silmiin kun muistan miten inhottavaa se oli. Lisäksi kuulostaa idiootilta kun aikuinen kiljuu pienelle. Kaikdn kukkuraksi ap vielä sanoo lastaan tyhmäksi... itkettää... :'(
Kyllä se siitä hanki vaikka uusi tatska. Sydän jossa on lapsen nimi. Se korvaa kaiken.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:41"]
[/quote]ei ole
Kärsivällisyyttä ja kädestäpitäen ohjausta.