Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään Aspergeriä? Kerro kokemuksia:)

Vierailija
02.07.2014 |

Otsikkoo...

Mutta siis tiedätkö/tunnetko ketään / oletko itse Asperger? Siis onko jollain tuntemallasi henkilöllä aspergerin oireyhtymä..
Mun luokalle siirtyi ennen joulua tälläinen, ja en oo oikee wikipediastakaan osannu lukee et mikä tää tarkalleen on. suunnilleen kaikki luokan tytöt on kauhuissaan koska:

Tää on siis poika, ja saa ihan järjettömistä (?) asioista raivokohtauksia. Jos vaikka joku vastaa väärin tai jauhaa purkkaa väärällä tavalla hänen mielestään, hän saattaa saada raivokohtauksen. Hän riehuu, heittelee pukpetteja ja muuta. Kerran hän jopa meinasi hyökätä kimppuuni! :o (vastasin siis tunnilla väärin opettajan kysymykseen)
Mutta äärimmäisen viisas on, tietää kaikesta kaiken, on luonut teorioita ties mihin! Hänen kiinnostuksen kohteensa on avaruus.
Mutta hänellä on ihan ärkyttävän hyvä nimimuisti! Olen saanut käsityksen (?) että aspergerit voivat olla hyviä jossain. Voin luetella hänelle vaikka 50 venäläistä nimeä minuutin välein (yksi joka minuutti) ja hän sen jälkeen luettelee ne virheettömästi , muistaa vielä vuosienkin jälkeen :o

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävälläni on asperger, ja tämä ilmenee lähinnä tavallista suurempana lahjakkuutena mm musiikin ja elektroniikan parissa osaa soittaa kuutta eri soitinta ja vetää korvakuulolta kitaralla jonkun biisin oikein.

On myös tehnyt yhden kappaleen pianon pohjalta kitaranuotit tähän biisiin, vaikkei koko biisissä alunperin ollut kitaraa - ja saanut sen kitaraversion kuulostamaan vieläpä hyvälle :)

Joskus nuorempana oli kuulemma vaikeuksia kestää riitatilanteita, mutta nyt teini-iän mentyä ohitse osaa hallita itsensä, eikä raivokohtauksia ole tullut moneen vuosiin. Asperger muutenkin ilmenee ehkä tavallista lievempänä, vaikka diagnoosi ja lääkkeet löytyvätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agressiivisuus johtuu yleensä mielestäni siitä, että ihminen on ylikuormittunut erilaisista ärsykkeistä, esim. purkan maiskutus. Harvoin he ovat väkivaltaisia muita ihmisiä kohtaan, ainakaan oma läheiseni ei sitä koskaan ole, ikäkin varmaan vaikuttaa tähän. Itsekin olen tavannut kerran lapsen, joka raivosi muiden vääristä vastauksista, mutta ei ainakaan ollut diagnoosia hänellä. Aistimaailma on aspergereilla usein intensiivisempi ja läpitunkevampi, eli se minkä me pystymme suodattamaan ei heiltä välttämättä onnistu, vaikka haluaisivat ja syntyy stressitila, joka voi purkautua ikävällä tavalla, jos ihminen ei löydä muuta ulospääsyä tilanteesta.