vaimo äitiyslomalla kotityöt ei kiinnosta!
meillä on erikoinen ongelma. Vaimoni on puolivuotiaan lapsemme kanssa kotona, mutta hän ei tee juurikaan mitään kotitöitä. Päivät hän istuu tietokoneella tai katselee televisiota, toki syöttää ja on lapsenkin kanssa mutta mitään muuta ei kotona tapahdukkaan. Olen itse kolmivuoro työssä ja aina kun tulen kotiin ensimmäisenä siivoilen enimmät astiat pois, pyöritän tiskikonetta ja siivoan. samalla myös teen ruuat ja sen jälkeen olen lapsemme kanssa minkä kerkeän. Eli omaa aikaa minulla ei ole harrastaa mitään. Pyykkiä toki vaimoni pesee koska siihen en ole enää jaksanut alkaa muiden kotitöiden jälkeen. Haluaisin kuulla mitä muut äitiyslomalla olevat tekevät päivät kotona.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori mutta atteeiltani vanhoillinen.
Minä hoidan hoidan kodintyöt täysin, jopa leivinuunin lämmittämisen. Miehen ei tarvitse koskaan käydä edes kaupassa. Pidän jopa hänen työautonsa puhtaana! Kolme lasta meillä, ja nautin olla täydellinen kotiäiti. Jokapäivä miestä odottaa lämmin juuri tehty ruoka kotiin tullessa, ja todella usein myös leivon kaikenlaista.
Mies maksaa mun lomailun, saan asua ilmaiseksi jne., joten vähintä mitä voin antaa takaisin on että edes hoidan kodin ja lapset!
Ja kun mies ilmoittaa löytäneensä uuden rakkaan ja osoittaa sulle ovea niin muija on puilla paljailla, eikä kotiäitiys ole säästöä kerryttänyt, saati eläkettä. Mutta kiva kun luotat että siipeily jatkuu hautaan saakka. Mä haluan sen verran itsenäisyyttä, että jos mies päättää lähteä niin pärjään ilmankin.
Aamulla pyykit koneeseen/rumpuun, tyhjennän astianpesukoneen, joogaan (jos lapset vielä nukkuu, onneksi on talvi ja pimeää), lasten kanssa aamupalalle ja pihalle/kerhoon, takaisin kotiin syömään ja nuorin päikkäreille, pyykit kaappiin, välipala ja uudestaan pihalle (paitsi nyt on kovat pakkaset niin sisällä puuhaillaan iltapäivisin), kotiin laittamaan ruokaa, mies tulee kotiin, syödään ja loppuilta puuhataan mitä puuhataan, iltatoimet aloitetaan suht aikaisin ja toivotaan, että lapset nukahtaa ajoissa.
Tuossa on aika helppo arkiresepti.
Mutta en usko, että vaimosi on pohjimmiltaa laiska tai huono ihminen jos äitiysloma mennyt vähän löysäilyksi. Et varmaan olisi muuten häneen rakastunut alunperin. Onko hän yksinäinen ja väsynyt? Hyvä olisi saada irti tietokoneelta, se syö energiat. Varsinkin kun on kylmä ja pimeää ja sopeutumista äidin rooliin, voi olla vaikea lähteä ihmisten ilmoille. Koita saada vaimo pitämään itsestään parempaa huolta ja kannusta puhumaan neuvolassa jos hänellä on mahd. synnytyksen jälkeistä masennusta. Etsimään kavereita, ei tarvitse olla edes läheisiä kunhan näkisi jotain aikuisiakin ihmisiä päivän aikana. Pakota "tuulettamaan" itseään, jotta alkaisi voimaan paremmin. Ainakin hän kuulostaa olevan aika alakuloinen kun ei saa päivän aikana mitään aikaan. Joten seuraa ja omaa tekemistä vaimolle, siitä on jo paljon apua ja kotona olosta voi jopa nauttia kun ei ole yksin ja pitkästynyt.
Sama oli meillä. Eikä parannusta tapahtunut moneen vuoteen. Olin myös itse kotona ja ei mitään ongelmaa, tosin en katsonut metflixiä ja pyörinyt netissä. Jätin tämän sitten ja nyt on tuskissaan omalla viikollaan lapsiarjesta. Niin, vaikka ei saanut mitään aikaiseksi, muisti aina kuitenkin kertoa että teen kotitöitä väärin, tämä on kai nykyään ennemminkin sääntö kuin poikkeus.
Teet ruoan vain itsellesi ja siivoat vain omat jälkesi, sekä peset vain omat pyykkisi.
Näinhän naisiakin neuvotaan palstalla
Vierailija kirjoitti:
hyväksikäyttöä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äitiyslomalla. EN tietenkään tee päivisin kotitöitä vaan iltaisin ne jaetaan puoliksi miehen kanssa. Miksi ihmeessä tekisinkään? Sehän on "loma" työpaikalta=ansiotyöstä, joka kuuluu käyttää VAUVAN hoitoon. Ei siis kodinhoitoon tai miehen hoitamiseen. Vauvan hoito ja kotityöt miehen työajan ulkopuolella (7-17) ovat siis yhteinen sara joka jaetaan tasan. Tähän monet naiset aina haksahtavat, tekevät enemmän kuin osuutensa, tyhmät. Ja joutuvat sitä sitten jatkamaan töihin palattuaan kun ovat miehet systeemiin totuttaneet...
Ei voi kuin ihmetellä tätä näkökulmaa! Missä näin lukee, että äitiysloma on tarkoitettu vain vauvanhoitoon? Jotta vauvan kanssa voi olla ja häntä hoitaa joutuu kyllä tekemään kotitöitä. Kotitöitä ovat muun muassa siivoaminen, ruoan laitto, pyykinpesu, kauppa-asiat yms. Näiden asioiden tulee olla kunnossa, jotta lapsen kanssa arjessa pärjää. Jätätkö lapsesi syöttämättä, jos miehesi ei ole puoliksi laittamassa ruokaa tai puetko hänelle likaiset vaatteet päälle, jos mies ei ole ollut pyykkiä puoliksi pesemässä? Monesti unohtuu myös se, että miehen tuloilla eletään ja yhteisiä lainoja yms. menoja maksellaan. Toivottavasti miehesi tajuaa tehneensä suuren virheen suhteesi ja saat jäädä ihan yksin hoitaa lastasi ja maksaa kaikki menot. Sääli tosin lapselle!
Naiset kuvittelee, että avioitumisen ja lasten myötä miestä voi kohdella miten haluaa. Siinä erehtyvät sillä nykyään miehetkin tietävät arvonsa, eikä alistu sanelupolitiikkaan. Oma vaimo sai kanssa aikanaan lähteä, kun mikään ei riittänyt hänelle. Eron jälkeen hänen elintasonsa romahti ja saa nauttia nyt yhteiskunnan tuilla elämisestä.
Äitiyspäiväraha maksetaan tulojen perusteella. Jos naisella on ollut hyvä palkka, on päiväraha myös hyvä. Se miehiltä aina unohtuu tai sitten lasten äidiksi on otettu täysin työelämän ulkopuolella oleva nainen.
Naisten pitää panostaa koulutukseen ja työntekoon, niin ei jää miehen tuloista riippuvaiseksi. Taloudellinen itsenäisyys on paljon parempi asia mitä huono parisuhde.
Eri. "Taloudellinen itsenäisyys on paljon parempi asia mitä huono parisuhde" vielä kerran "Taloudellinen itsenäisyys on paljon parempi asia mitä huono parisuhde" taidat olla aika välkky?
Vierailija kirjoitti:
Teet ruoan vain itsellesi ja siivoat vain omat jälkesi, sekä peset vain omat pyykkisi.
Näinhän naisiakin neuvotaan palstalla
Tälle pitäisi huraahuutoja tulla monelta eri suunnalta. Empaattiset naiset huomaavat herkästi miehen ahdingon, vai onko se vieläkin että miehen pitää kestää kuin mies, nykyään tähän on näköjään lisätty myös valtaosa kotitöistä.
Naisena ihmetyttää kuinka palstan "koulutetutetut uramammat" voivat pitää pyykin ja tiskikoneen pyörittämistä ja ruoan valmistamista myös miehelle (kun kotona ollessaan itselleenkin) vauvan hoidon ohella suurimpana tasa-arvokysymyksenä. Miten haastavaan ja vastuulliseen asiantuntijatyöhön he ovat äippälomalta palaamassa kun nuo askareet ovat ylikuormittavinta ja pahimman luokan sortoa?
Harmittaa lukea, että lapsia hankitaan näin toimimattomissa parisuhteissa, en jaksa uskoa suurinta osaa edes todeksi. Tietenkin töihin palatessa kotityöt jaetaan taas vähän eritavalla. Harmi jos on sellaisen itsekkään "mieslapsen" valinnut, ettei tämä enää lapsen synnyttyä muista kuinka imuroidaan tai viikataan vaatteet kaappiin ja kaikki jää naiselle. En tosin itse tunne yhtään tällaista paria irl....
Tässä aloittajan tapauksessa ei ehkä pitäisi tarttua eniten edes siihen kuuluisiko äidin jaksaa paremmin vai onko ok, ettei jaksa juuri mitään. Minun korvaani äidin jaksaminen kuulosti huonolta. Ehkä monella vauvavuosi on mennyt yhtä sumussa ja ankeasti ja riitaa kotitöistä ym. on ollut? Ehkä siksi moni on niin puolustuskannalla? Olisi kuitenkin hyvä tähdätä siihen, että äiti aidosti nauttisi äitiyslomasta ja jaksaisi paremmin. Se olisi varmasti ihan hyväksi parisuhteellekin, joten en näe kuin hyötyjä. Noista vaatimattomista kotitöistä ei kannata tehdä periaatetta, jonka vuoksi pilaa koko suhteen.
Äidin pitää huolehtia itsestään ja nuo hoituu siinä sivussa ja mielestäni kodin pitäminen asuttavana kuuluu osaltaan vauvan hoitoon. Tietenkin jos äiti nääntyy 8 h työpäivän ajan imettämässä koliikkivauvaa pitää miehenkin ymmärtää, ettei kotikaan ole aina kuin kuvastosta.
Ei jaksa taas....muijat puolustaa patalaiskaa eukkoa.