Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä laskuja maksatte 18 -vuotiaan opiskelijanne puolesta?

Vierailija
01.07.2021 |

Minä maksan:
Ruuan
Asumisen
Netin
Puhelinlaskut (ja osan laitehankinnoista)
Vaatteet ( en ihan kaikkea, tarpeelliset kyllä, en heräteostoksia)
Hygieniatuotteet
Lääkkeet
Salikortin kk maksun
Opiskeluihin liittyvät hankinnat
Bensa
Ajokortti

Teini käy kesätöissä, ne rahat menevät säästöön.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöjämonenlaisia kirjoitti:

Melko venkuloita kasvaa näistä nuorista. Sitten kun pitäis normi palkalla heidän elää niin elävätkö 😂

Lukio ei ole vielä edes mitään opiskelua.

Se ei elätä ketään. Nuoret vedättää teitä, ovat opiskelevinaan jotain niin kauan kun vanhemmat tätä oleilua kustantavat.

Seuraatko uutisia? Oletko ikinä kuullut lukiolaistyttöjen tilanteesta nykyisin? Jo lukiolaisilla on kovat paineet pärjätä hyvin ja siihen uupuvat. 

Kaikki ei ole totta mitä uutisissa kerrotaan.

Tuon ikäisistä tytöistä vie mehut valvominen, juominen, kuntosali eikä muutama kurssi viikossa.

Vierailija
62/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nämä samat vanhemmat kehuskele toisaalla, että työtön luuseri, tosi sankari tienaa ITSE rahansa eikä ole toisten elätti.

Elättävät kuitenkin aikuisia pentujaan ja kehuvat, että ne tulee toimeen omillaan 😛

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooo, takaraivossa näillä elättien vanhemmilla jyskyttää pelko, että kun heistä aika jättää, nämä elätit eivät pärjää, mutta eihän ne sitä ääneen tunnusta.

Vierailija
64/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, jos äiti maksais minun laskut, kun opiskelen 43-vuotiaana.

Tiedän toki suvussani ns. parempia ihmisiä joiden vanhemmat maksaa autot, niiden korjaukset, remontit yms vaikka lapset ovat yli 40 😳😳 Nämä ovat näitä äsken mainittuja lapasia joita vanhemmat elättäneet alusta lähtien.

Nuorilla pitää olla liian helppoa nykyään sitten pää leviää pienestä vastoinkäymisestä.

Mukavuudenhalu tyrehdyttää elämänhalun.

Vierailija
65/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, minä maksoin tuon ikäisenä itse kaikki laskuni... ihan liikaa paapotte täysikäisiä mukuloitanne. Minusta kasvoi vastuuntuntoinen ja rahasta tarkka aikuinen. Nykyään on ihan liikaa nuoria, jotka ei tajua yhtään rahan arvoa. Sitten ollaan velkaisia ja luottotietoja vailla jo alle parikymppisenä.

Eipäs vaan ne nuoret pystyy jo parikymppisinä ostamaan esimerkiksi oman asunnon.

Vierailija
66/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhon asuu omillaan ja hänelle pistän välillä rahaa jos on ylimääräistä. 19-vuotias on lähdössä omaan asuntoon syksyllä ja siihen asti maksan hänelle kaiken mitä tarvitsee.

Vierailija
67/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika iso ero, onko kysymys vielä kotona asuvasta 18-vuotiaasta lukiolaisesta/ammattikoululaisesta vai omillaan asuvasta korkeakouluopiskelijasta.

Lukiolaiselle olemme maksaneet käytännössä kaiken. Joitain vapaa-ajan menojaan (esim. leffaliput) hän on joutunut maksamaan taskurahoistaan, joita on voinut saada esim. ylimääräisiä kotitöitä tekemällä.

Omilleen muuttaneen yliopisto-opiskelijan olemme sen sijaan edellyttäneet ottavan päävastuun raha-asioistaan. Olemme kuitenkin maksaneet matkat opiskelupaikkakunnilta kotiin silloin, kun hän on tullut käymään, ja auttaneet maksamalla joitakin epäsäännöllisiä isompia menoja, kuten takuuvuokra, kotivakuutus, silmälasit ja hammaslääkärilasku.

Vierailija
68/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra, ruoat ja kiinteät asumiseen liittyvät maksut. Tästä tulee pyöreästi 1500e/kk. Opiskelija maksaa sitten huvttelut omasta pussistaan. Mielestäni reilu ja sopivan tiukka budjetti nuorelle ensiasujalle. 

Miten voi mennä 1500e/kk noihin kuluihin? Saahan opiskelija normaalin asumistuen, ei kai vuokraan voi montaa sataa jäädä maksettavaksi sen jälkeen.

Meillä kolme opiskelevaa nuorta, eivät enää asu kotona. 

Esim. tytär yliopistossa, vuokra asumistuen jälkeen 150e/kk, sähkö yksiöstä noin 10e/kk, vesi sisältyy vuokraan. Vakuutukset maksamme me, ne taisi olla 250-300e/vuosi. Ruoka yliopistolla sen 2,70e/päivä, muut ruokamenot arveli itse olevan noin 100-150e/kk. Käy tosin usein ilta-alessa kun kauppa ihan vieressä. 

Puhelin- ja vakuutusmaksut maksetaan ja junaliput kun käyvät kotona, satunnaisesti lisäksi muita kuluja.

Vierailija
69/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaiken. Opintotukea saa omillaan asuessa 253€, joten on sillä maksellut laskuja. Ruokakasseja tuon ja annan an rahaa. Maksan vaateostokset, salikortin ym.

Vierailija
70/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin ja laajakaista on samassa laskussa muun perheen kanssa, joten ne maksamme opiskeleville nuorillemme, joka kk.

Ja lisäksi 150e joka kk käyttörahaa. Satunnaisesti saatetaan tukea vielä esim. 100e sisäpelikenkiin tms.

Vierailija
71/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio ja yliopisto ovat hukkaan heitettyä rahaa.

Näitä filosofeja, kääntäjiä, historian lukijoita ym haaveilijoita ei tarvita yhtään mihinkään.

Tiedän monta jotka kuluttivat aikaansa kymmenen vuotta yliopistossa (rikkaiden kullannuppuja) ja valmistuivat eivät mihinkään.

Osa on nyt lähihoitajina 😂😂

Vierailija
72/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneseiyhteiskuntamaksa kirjoitti:

Näitä filosofeja, kääntäjiä, historian lukijoita ym haaveilijoita ei tarvita yhtään mihinkään.

Tiedän monta jotka kuluttivat aikaansa kymmenen vuotta yliopistossa (rikkaiden kullannuppuja) ja valmistuivat eivät mihinkään.

Eli sieltä yliopistosta ei valmistu kuin filosofeja, kääntäjiä ja historiaa lukeneita? Ok.

T. Yliopisto-opiskelijan äiti

Vierailija
73/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako noin monet vanhemmat noin paljon lapsilleen? Opiskeluaikana muistan ihmetelleeni, miten monet opiskelukaverit oli niin itsenäistymättömiä ja kiinni vanhemmissaan, mutta tämä selittääkin.

Itse hoidin kaikki omat laskuni heti kotoa muutettuani ja elin pelkällä opintotuella. Olisi ollut outoa jos laskut olisi maksettu puolestani, tosin käyttörahaa olisi varmasti jäänyt paljon enemmän. Jos minulla olisi opiskeluikäisiä lapsia, tuskin maksaisin heidänkään laskujaan. Antaisin ehkä käyttörahaa ja ruokakassin silloin tällöin, mutta siinä se.

Vierailija
74/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme asunnon, lennot kotiin, opiskelikulut.

Opiskelija itse maksaa ruokansa ja muut arkikulut tyyliin lipun opiskelupaikkakunnalla, ulkona syömiset yms.

Vaatteita hankin hänelle nyt kaksi isoa kassillista (sain työkaverin lapselta), ostin kuivamuonavaraston.

Hän opiskelee pitkiä päiviä, viime kesänä sai vain kuukaudeksi kesätyön ja ensi kesänä opinnot kestää kesäkuun loppuun joten voi olla sttä nytkään ei ehdi töihin kuin kuukaudeksi.

Vierailija
75/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken. Opintotuki plus asumistuki on 450 euroa. Se menee sitten ruokaan ja pikkukuluihin.

Opintolainan hän laittaa asp-tilille.

Vierailija
76/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneseiyhteiskuntamaksa kirjoitti:

Eli sieltä yliopistosta ei valmistu kuin filosofeja, kääntäjiä ja historiaa lukeneita? Ok.

Yliopisto opiskelija titteli on boomer vanhemmille tärkeämpi kuin nuorille.

Kun laitetaan 10-20v eteenpäin lääkäreitä, opettajia ym tarvitaan yhtä vähemmän.

Syy tähän etäopetus, oppituntien leikkaaminen, aluehallitus vie lääkärin työpaikat pieniltä paikkakunnilta, jatkossa sairaanhoitajat tekee heidän hommat. Sinänsä hyvä kehitys, valtion tarvii maksaa isoja palkkoja nenään ja korviin katsomisesta.

Vierailija
77/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään koska mulla ei ole 18-vuotiasta opiskelijaa.

Mutta tiedoksi: opiskelijalla on oikeus odottaa vanhemmalta jotain koulutustukea2. asteen koulutuksen loppuun tai 20-vuotiaaksi asti. Hän voi jopa hakea sitä oikeusteitse tarvittaessa.

Vierailija
78/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään koska mulla ei ole 18-vuotiasta opiskelijaa.

Mutta tiedoksi: opiskelijalla on oikeus odottaa vanhemmalta jotain koulutustukea2. asteen koulutuksen loppuun tai 20-vuotiaaksi asti. Hän voi jopa hakea sitä oikeusteitse tarvittaessa.

Neuvo vielä tuo näille häiriintyneille nuorille 😂😂

Tekevät jo töikseen vanhemmistaan lasuja jos itku potku raivari ei riitä.

Lastenkodit Suomessa pursuu liitoksistaan näitä Pilleri-Iitoja, kermaperseiden pentuja.

Vierailija
79/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä ajankohtainen, mutta maksamme, mitä tarvitaan, vaikka useiden tuhansien eurojen lukukausimaksut ulkomaille.

Vierailija
80/88 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi teineistä (19 v.) maksaa pääosin vaatteensa, muut kulut maksan minä.

Toinen on vasta 16 v. Ja maksan kaiken.

Molemmat lukiossa. Olen yh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan