Mitä laskuja maksatte 18 -vuotiaan opiskelijanne puolesta?
Minä maksan:
Ruuan
Asumisen
Netin
Puhelinlaskut (ja osan laitehankinnoista)
Vaatteet ( en ihan kaikkea, tarpeelliset kyllä, en heräteostoksia)
Hygieniatuotteet
Lääkkeet
Salikortin kk maksun
Opiskeluihin liittyvät hankinnat
Bensa
Ajokortti
Teini käy kesätöissä, ne rahat menevät säästöön.
Kommentit (88)
Vuokra, ruoat ja kiinteät asumiseen liittyvät maksut. Tästä tulee pyöreästi 1500e/kk. Opiskelija maksaa sitten huvttelut omasta pussistaan. Mielestäni reilu ja sopivan tiukka budjetti nuorelle ensiasujalle.
-maksan tällä hetkellä kaiken yliopistossa uutta tutkintoa opiskelevalle 30v alan vaihtajalle, koska ei saa mitään opintotukea toiseen tutkintoon. Aiemmin pärjäsi omillaan.
Lapset tarvitsevat rahaa nuorina, joten miksi olla avustamatta silloin, jos oma talous kestää. Eivät ne lapset sitten 50-70v enää tarvitse niitä perintörahoja.
Tuon ikäisenä maksoin kaiken muun itse, mutta sain käyttää äidin toista autoa, josta maksoivat vakuutukset ja verot. Dieselit maksoin kyllä itse. Miksi heidän olis tarvinnut maksaa mun eläminen, kun halusin muuttaa pois kotoa? Omien lasten kohdalla varmaan katson tilanteen mukaan, mutta ehdottomasti pyrin siihen, että jos heidän rahat ei riitä koulun ohella, niin tekisivät vaikka esim. vkl töitä jossakin. Mutta ei mulla kuitenkaan ole varaa maksaa kolmen lapsen vuokraa jne. Jos kaikki muuttavat samaan kaupunkiin ja yhteinen asunto passaa, niin sitten voin harkita ostavani sellaisen heidän käyttöönsä ja sen jälkeen sitten vuokralle, kun heidän tarve loppuu.
Asuuko ap:n lapsi siis vielä kotona, vai ihanko oikeasti maksat tuon kaiken omassa kodissa asuvalle opiskelijalle? Olen itse jo lähempänä kolmeakymppiä, mutta kuulostaa utopistiselta, että vanhemmat maksaisi kaikki laskut ja ruoat ja muut omassa kodissa asuvalle nuorelle aikuiselle. Toki ymmärrän, jos hän asuu vielä teillä, ei minultakaan alettu ruokarahaa vaatia kun täysi-ikäistyin. Mutta maksoin kyllä omat laskut ja asumisen, puhelinlaskun maksoi vanhemmat kun koko perheen liittymät oli heidän nimissään. Jos oli tiukkaa, niin sain kyllä rahaa jos pyysin, tai yleensä äiti kysyi oliko tarvetta. Huvikseen en kuitenkaan rahaa pyytänyt vanhempieni vähistä varoista.
Kaiken. Vaikka se 18 vuotias on nii silti hyvin nuori ja totta kai aina mä hänen vanhempi olen. Kyllä hän töitä ehtii sitten vaikka loppu elämänsä tehdä jos niikseen haluaa. Nyt mielummin kekittyy omaan jaksamiseen ja opiskeluun
Ihan selvää että jos lapsi opiskelee niin häntä autetaan.
Sittenkin kun muuttaa pois niin tottakai tuen jotta pystyy opiskelemaan ja elämään normaalisti.
En jotenkin pysty ymmärtämään että joku kuvittelee nuoren elättävän itseni opintotuella ja maksavan sillä lähes kaiken. Lapsia tehdään sen verran kun niitä on varaa elättää ja elämänlaatu taata ( ja mielestäni lapsen elämänlaatua nimeomaan on se että mahdollisuudet opiskeluun ja sivistykseen on, en kestä niitä elämänkoulu-äitejä jotka surutta antavat sen tyhmyyden, köyhyyden, kouluttamattomuuden ja yksinkertaisuuden kierteen jatkua vaan koska eivät tue lasta)
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvää että jos lapsi opiskelee niin häntä autetaan.
Sittenkin kun muuttaa pois niin tottakai tuen jotta pystyy opiskelemaan ja elämään normaalisti.
En jotenkin pysty ymmärtämään että joku kuvittelee nuoren elättävän itseni opintotuella ja maksavan sillä lähes kaiken. Lapsia tehdään sen verran kun niitä on varaa elättää ja elämänlaatu taata ( ja mielestäni lapsen elämänlaatua nimeomaan on se että mahdollisuudet opiskeluun ja sivistykseen on, en kestä niitä elämänkoulu-äitejä jotka surutta antavat sen tyhmyyden, köyhyyden, kouluttamattomuuden ja yksinkertaisuuden kierteen jatkua vaan koska eivät tue lasta)
Olen samaa mieltä. Nyt jo minulla aikuiset lapset mutta heistä tuli hyvin kunnollisia ja ystävällisiä aikuisia vaikka maksoinkin ja tuin heitä niin rahallisesti kuin muutenkin hyvin pitkälle opiskeluaikoina yliopistossakin kunnes sitten itse sanoivat että äiti älä siirrä enää sitä rahaa meidän tileille.
Kotona asuu ja lukiota käy. Maksetaan kaikki. Sitten kun muuttaa omilleen, tuen kyllä opintoihin liittyvissä kuluissa, mutta muuten saa pärjätä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat rahaa nuorina, joten miksi olla avustamatta silloin, jos oma talous kestää. Eivät ne lapset sitten 50-70v enää tarvitse niitä perintörahoja.
Tämä!
Itse 18-vuotiaana opiskelijana sain vanhemmiltani taloudellista avustusta säännöllisesti pyytäessäni rahakirjeitten muodossa. Elin opintotuen ja opintolainan avulla 80-luvulla ne olivat parempitasoisia. Lisäksi äitini lähetteli kerran kuussa postitse ruokapaketteja, joissa oli hänen tekemiään ruokia ja leivonnaisia. Halusi varmaan varmistaa etteivät rahat mene kaljaan vaan ruokaan.
Meillä 3 lapsista valmistuneet jo aikaa sitten. Muuttivat 19-21v omiin kotihin. Kaikki kävivät töissä opiskelun ohessa, yhdellä jopa 2 työtä ja silti valmistui 4,5 vuodessa psykasta (sisälsi myös 8kk ulkomaanopiskeluja)
Penniäkään eivät halunneet meiltä. viikonloppuna tulivat kotiin syömään ja veivät ruokia pakkasesta mukanaan
Miksi elättäisin täysi-ikäistä opiskelijaa? Saa luvan kantaa vastuun omista raha-asioistaan, kun kerran omilleen muutti. Mitäs läksi opiskelemaan, eikä mennyt töihin. Oma lapseni kitisee rahan puutetta, mutta ei mene töihin. Saahan se Kelasta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken. Mistä ahkerasti opiskeleva ja harrastava ehtisi hankkia rahaa? Ensin opinnot ja mahdolliset kesätyöt.
Itse ainakin tein lukiossa mäkkärissä töitä, harrastin myös neljät treenit viikossa. Ei tehnyt tiukkaa, kavereitakin ehti nähdä. Kauheasti ei ehkä ehtinyt sohvalla lojua ja olla zombina netissä mutta en koe jääneeni mistään paitsi.
Mä haluaisin tietää että paljonko ap:llä menee rahaa kuukaudessa tuohon lapseen. Ja paljonko on huoltajien bruttotulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken. Mistä ahkerasti opiskeleva ja harrastava ehtisi hankkia rahaa? Ensin opinnot ja mahdolliset kesätyöt.
Itse ainakin tein lukiossa mäkkärissä töitä, harrastin myös neljät treenit viikossa. Ei tehnyt tiukkaa, kavereitakin ehti nähdä. Kauheasti ei ehkä ehtinyt sohvalla lojua ja olla zombina netissä mutta en koe jääneeni mistään paitsi.
Meille lukion rehtori sanoi vanhempainillassa että työntekoa koulun ohella pitää välttää
Melko venkuloita kasvaa näistä nuorista. Sitten kun pitäis normi palkalla heidän elää niin elävätkö 😂
Lukio ei ole vielä edes mitään opiskelua.
Se ei elätä ketään. Nuoret vedättää teitä, ovat opiskelevinaan jotain niin kauan kun vanhemmat tätä oleilua kustantavat.
Hölmöjämonenlaisia kirjoitti:
Melko venkuloita kasvaa näistä nuorista. Sitten kun pitäis normi palkalla heidän elää niin elävätkö 😂
Lukio ei ole vielä edes mitään opiskelua.
Se ei elätä ketään. Nuoret vedättää teitä, ovat opiskelevinaan jotain niin kauan kun vanhemmat tätä oleilua kustantavat.
Seuraatko uutisia? Oletko ikinä kuullut lukiolaistyttöjen tilanteesta nykyisin? Jo lukiolaisilla on kovat paineet pärjätä hyvin ja siihen uupuvat.
Minä kun täytin 18 vuotta jouduin alkamaan maksaa vuokraa kotiin ja sitten ruokarahaa. Ja en ollut töissä vaan opiskelin.
Täytyy myöntää että kun opiskelin niin kyllä välillä kävi kateeksi opiskelukavereita, joita vanhemmat tukivat rahallisesti. Joillakin vanhemmat saattoivat esimerkiksi maksaa vuokrat kokonaan tai ostivat opiskeluajaksi lapselle kämpän. Itse lähtöisin duunariperheestä, jossa ei mitenkään olisi ollut mahdollista. Lukiossa kotona asuessa vanhemmat tietty maksoi kulut, mutta omilleen muuttaessa oletus oli, että omillaan sen jälkeen pärjää.
Puolensa ja puolensa molemmissa vaihtoehdoissa. Omillaan pärjätessä oppi oikeasti ymmärtämään rahan arvon ja näkemään laajemmin, että ihmisillä on erilaisia lähtökohtia. Vanhemmilta tukea saaneet ystävät välillä huomaamattaan möläyttelevät kommentteja, joista näkee, että ovat kyllä todella etuoikeutettuja. Tyyliin ”mitä se haittaa jos palkanmaksu myöhästyy kahdella viikolla” tai ”pro kymppiä nyt on jokaisella sama sinne tai tuonne” tai ”jotkut ihmiset on kyllä tyhmiä kun eivät ota asuntolainaa vaan asuvat vuokralla”. Nykyään toki itsellekin hyvätuloisena näin, mutta kun on elänyt sitä aikaa jolloin se parikymppiä tai kahden viikon palkan myöhästyminen olisi tarkoittanut, ettei vuokraa voi maksaa tai kaupasta saa ruokaa, niin ymmärtää ettei näin ole kaikilla. Ja tiedän myös sen ettei asuntolainaa kaikissa tilanteissa noin vaan oteta, kun sitä ei saa.
Mutta ihania ihmisiä nämä vanhempien tukematkin ihmiset ovat. Eivät siis ilkeitä vaan eivät vaan aina ymmärrä sitä toista puolta. Ja olihan heidän opiskeluaika paljon mua vapaampaa kun töissä piti käydä vähemmän ja rahaa riitti paremmin esim. opiskelupippaloissa käymiseen.
Auton vakuutukset maksoin. En muuta. Käy töissä. Osti oman auton kun täytti 19v joten en maksa nyt sitäkään.