Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä laskuja maksatte 18 -vuotiaan opiskelijanne puolesta?

Vierailija
01.07.2021 |

Minä maksan:
Ruuan
Asumisen
Netin
Puhelinlaskut (ja osan laitehankinnoista)
Vaatteet ( en ihan kaikkea, tarpeelliset kyllä, en heräteostoksia)
Hygieniatuotteet
Lääkkeet
Salikortin kk maksun
Opiskeluihin liittyvät hankinnat
Bensa
Ajokortti

Teini käy kesätöissä, ne rahat menevät säästöön.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkorosqat ei maksa enää 18 v lapsille elämistä.

Ei niin. Kun oma tili on tyhjä, laittavat yhteiskunnan maksumieheksi. Helppo sanoa että hae tt tukea.

Normaalit vanhemmat taas eivät potki lasta tt tukiluukulle 18 -vuotis syntymäpäivänä.

Vierailija
22/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori halusi muuttaa omilleen vaikka koulua oli mahdollisuus käydä kotoa. Teimme selväksi että sitten itse kustantaa elämänsä, koska tietentahtoen halusi omilleen. Aina kun käydään viedään ruokakassi ja välillä ostan kalliimpia vaatteita (esim. Talvitakin tai kengät).

Kotiin saa muuttaa takaisin jos koulu ja työnteko on hänelle liikaa. Ekan vuoden ainakin jaksoi painaa, saa nähdä miten käy syksyllä kun koulu jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksetaan niin kauan kun asuu kotona.

Vierailija
24/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä latasin bussikorttia tai vastaavaa kun muutti kotoa pois 17v, muuten en maksa mitään, eikä tuo pyydäkään. Nyt 20-vuotias.

Mikäli opiskelee, hänellä olisi oikeus elatustukeen vanhemmiltaan. Häpeäisit.

Vierailija
25/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asuu vielä kotona niin lähes kaikki maksetaan. Maksaa itse ns. ei pakolliset elektroniikka jutut kuten uuden tabletin ja kameran, hupireissut kavereiden kanssa (bensat maksan autosta) ja jotain pikkuostoksia. Käyttää kesätyörahojaan ja myös lahjarahojaan. Ostelen samalla varastoon tavaroita hänelle omaan kotiin, tarkoitus on muuttaa syksyllä.

Muuton jälkeen maksetaan todennäköisesti puhelin ja nettilaskut, joku suoratoistopalvelu, vakuutukset sekä bussiliput (auto jää kotiin seuraavan lapsen käyttöön). Lisäksi tulen tekemään kuten äitini, joka opiskeluaikoina tuli noin kerran kuussa kauppareissun maksajaksi. Silloin ostettiin vessapaperit, pesuaineet, kuiva-ainekaappiin täytettä ja jotain herkkuja. Se oli oikeasti iso apu, ja opetti myös suunnitelmallisuutta.

Vierailija
26/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotona asuu ja opiskelee, niin kaikki kulut maksetaan. Tietyissä rajoissa tietysti, ettei nyt mitä tahansa ostella. Ei saanut edes kesätöitä, niin pakkohan se on maksaa.

Vierailija
27/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 18-vuotias tytär muuttaa omilleen toiseen kaupunkiin ja saa asumistukea + opintotukea. On kesän töissä ja jatkaa opintojen ohessa työkeikkoja. Haluaa tulla toimeen omillaan. Jos rahat ei riitä, maksamme jotain hänen puolestaan. Olemme maksaneet tähän mennessä asunnon takuuvuokran, antaneet kalusteita ja kodintekstiilejä ja ostaneet kaikkea tarpeellista uuteen kotiin. Kirpparit ja kierrätyskeskukset ovat täynnä asioita, joita ostaa itse tarpeen mukaan.

Vierailija
28/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kaiken mitä tarvitsee. Poika opiskelee eikä asia muutu miksikään kun täyttää 18v. Vanhemmat huolehtivat kuluista, ei yhteiskunta.

Vierailija
29/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on töissä ja saa opintotukea joten ihan hyvin pärjää.

Vien mennessäni ruokaa ja jos on ihan peeaa niin kyllä se sillon saa rahaa.

Kun muutti, niin sai huonekaluja mukaan ja annettiin vähän rahaa kanssa. Maksettiin puolet ekasta vuokrasta.

Hyvin pärjää ja osaa pyytää apua tarvittaessa.

Saa olla ylpeä, kohta meillä on psykologi perheessä<3

Vierailija
30/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö on töissä ja saa opintotukea joten ihan hyvin pärjää.

Vien mennessäni ruokaa ja jos on ihan peeaa niin kyllä se sillon saa rahaa.

Kun muutti, niin sai huonekaluja mukaan ja annettiin vähän rahaa kanssa. Maksettiin puolet ekasta vuokrasta.

Hyvin pärjää ja osaa pyytää apua tarvittaessa.

Saa olla ylpeä, kohta meillä on psykologi perheessä<3

Niin ja takuuvuokra ja joku kattilasetti maksettiin kanssa.

Vierailija
31/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton ja puhelin kulut. Asumiseen saa tuen.

Vierailija
32/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on lukion vikalla luokalla ja asuu meidän kanssa. Siis mun ja mun nykyisen miehen kanssa. Toki tyttö käy myös isällään. Mä ja tytön isä maksamme kumpikin omat asumisemmr puolisoiden kanssa eikä tyttö asumisesta kummallekaan mitään maksa. Myös ruoan totta kai kumpikin maksaa. Mä olen ostanut tytölle läppärin, vanhojentanssimekon ja lumilaudan. Vaatteita aina välillä. Isänsä maksaa puhelinlaskun ja sairausvakuutuksen. Koulukirjoja olemme exän kanssa ostaneet kumpikin, pääasiassa kuitenkin mä. Kirjoitusten maksut olemme maksaneet exän kanssa puoliksi. Mä varmaan maksan pääosan yo-juhlista, pitää puhua exälle jos hän maksaa vaatteet. Ajokortin maksoivat mun vanhemmat ja auton tyttö ostaa säästöillään. Tyttö täytti 18v pari kuukautta sitten ja on jonkun verran nyt itse tilannut vaatteita. Mä lupasin maksaa lasketteluhousut. Niin joo ja kausikortin salille ja laskettelurinteeseen olen maksanut.

Vierailija
33/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatteko muualla asuvan yli 18 vuotiaan lapsenne asumisen? Vai vain samassa taloudessa asuvan?

Mulla on 3 lasta, kaksi heistä asuu omillaan kaupungissa missä korkea vuokrataso, koska opiskelevat siellä. Mulla ei todellakaan olis varaa maksaa reilua 500 ja 600 euron vuokria joka kuukausi omien kulujen päälle. Ja siihen päälle vesi-, sähkö-, jne kulut. Kolmas lapsi saa ylläpidon, mutta en hänellekään mitään ylimääräisiä kustanna. Epäreilua ehkä, mutta jos kaikki lapset asuisivat edelleen kotona, olisi mulla varaa kustantaa heidänkin asuminen. Jos olisin rikas, maksaisin kaikkien lasteni kustannukset vähintään opiskeluajalta. Ostaisin varmaan kaikille omat asunnot ja autot ja maksaisin vakuutukset jne. Harmi ettei ole niin paljon rahaa.

Lapsiluku kannattaa suunnitella varojen mukaan.

Vierailija
34/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kulut maksetaan, kesätyörahat laittaa säästöön. Ei saa kotona-asuvana lukiolaisena opintotukia.

Vierailija
35/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse opiskelin 2000-luvun alussa, koetin pääsääntöisesti maksaa kaiken itse sinne saakka kuin opintotuet, - lainat ja kesätyörahat riittivät. Minulla oli myös jonkin verran säästöjä ensimmäisille vuosille, joten opintotukea ei onneksi koko opintoihin tarvinnut. Suuntautumisen oli sen verran harvinainen tuohon aikaan, että alan ensimmäiset oppikirjat olivat kalliita. Vanhempani sopivat jossain vaiheessa, että kouluruokailu, jokin harrastus sekä Suomalaisen Kirjakaupan lasku noiden kirjojen osalta meni heille. Toki satunnaisesti junalippuja kotiin maksoivat.

Kun kuussa jäi opintotuen jälkeen 64 euroa koulukirja maksoi noin 80 euroa niin pääsi pieni itku, siihen oli ihana saada kirja haettua laskulle. Muistan edelleen lämpimästi tuota apua, joka todella olis tarpeeseen.

Vierailija
36/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse opiskelin 2000-luvun alussa, koetin pääsääntöisesti maksaa kaiken itse sinne saakka kuin opintotuet, - lainat ja kesätyörahat riittivät. Minulla oli myös jonkin verran säästöjä ensimmäisille vuosille, joten opintotukea ei onneksi koko opintoihin tarvinnut. Suuntautumisen oli sen verran harvinainen tuohon aikaan, että alan ensimmäiset oppikirjat olivat kalliita. Vanhempani sopivat jossain vaiheessa, että kouluruokailu, jokin harrastus sekä Suomalaisen Kirjakaupan lasku noiden kirjojen osalta meni heille. Toki satunnaisesti junalippuja kotiin maksoivat.

Kun kuussa jäi opintotuen jälkeen 64 euroa koulukirja maksoi noin 80 euroa niin pääsi pieni itku, siihen oli ihana saada kirja haettua laskulle. Muistan edelleen lämpimästi tuota apua, joka todella olis tarpeeseen.

Tarkennus paikallaan, siis laskujen (vakuutus, puhelun, tv-lupa, vuokra) jälkeen 64 euroa käteen ja koulukirjat kevätlukukaudella päälle, kun kesätyörahat on jo käytetty.

Vierailija
37/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin, netti ja autoon liittyvät kulut. Ruokakassin saa aina kun käy kotona.

Autoa hän tarvitsee kun käy iltaisin ja viikonloppuisin töissä.

Tytär on 19v ja on hyvin ylpeä kun elättää itsensä, vaikka me osa maksetaankin:).

Toki astioita ja kalusteita yms. sai mukaansa kun lähti omaan asuntoon.

Vierailija
38/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttää 20v kohta, 1. vuotta opiskelemassa.

Viime vkl kun veimme hänet opiskelukaupunkiin kävimme ostamassa viikon ruuat 53e. Joulukuussa maksoimme yksityislääkärin kun ei muuten saanut apua "pikku flunssaansa" ( angiina ja poskiontelontulehdus)

Selviää hyvin opinto- ja asumistuella sekä opintolainalla. Toivottavasti pääsee kohta töihin opiskelyn ohessa.

Vierailija
39/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken. On lukiolainen ja lisäksi kilpaurheilee tavoitteellisesti. Ei siihen komboon mahdu töitä. Saa asua kotona niin pitkään kuin haluaa ja niin kauan maksamme kaiken.

Vierailija
40/88 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 veelle maksetaan majoitus (johon kuuluu sähkö, siivous yms) sekä kirjoja, kuluja, matkoja jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän